Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Is dat om bias af te lezen Barry?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Denk het. Zou ook VU kunnen zijn, maar bias lijkt me logischer.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Het is een verzinsel van OpaBert. Daarom gok ik op een VU-meter.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Beste vrienden , vergeef mijn snelheid.. :twisted: ik wou gewoon erg graag het potentieel benutten, dus geen weken/maandenlange overwegingen... maar instant amplifier \:D/ of toch quasi, Wel zonder feedback en met een 100k 6j5 anode weerstand, ipv 330k, en met Beyschlag CF/piher weerstanden voor alle grid stoppers in de pre, en miflex kpcu01 tussen 6n6 en kt150, en audyn true copper max on its way voor de 6j5 aan de 6n6 te koppelen, ben ik een erg tevreden man... Het inspelen van de amp vindt nu plaats, en het zoeken naar goede 6j5, ik overweeg de osram. L63, ..iemand die een goede tip heeft ?
BTW 100mv bias meter erin, switch om tussen de buizen te schakelen, inschakel delay erin, het enige dat ik niet gebruik is de bias automaat, en de 6.3 ac naar dc,
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Je zoekt de 6j5gt denk ik, Bert heeft die op advies van Anne meer toegepast in monoblokken. Ik wil je wel op het hart drukken dat je prototypes gekocht hebt en die nu aan het afmaken bent, als ik je mening over sommige dingen lees - b.v. de bouwkwaliteit, dan doet me dat een beetje zeer omdat dit project halverwege uit Bert z'n handen getrokken is en hij als de schakeling werkt en betrouwbaar is, de boel opnieuw opbouwt op een niveau dat slechts weinigen halen zo mooi.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Beste vrienden,
Ik zou graag de g2 spanning willen verlagen, zou ik dit (waarschijnlijk niet) ook van het B++ punt mogen nemen, indien ik de weerstand waarde aanpas aan de extra stroom?
1 van de 4 kt150s fluit, (oscileert?) wanneer ik de anode stroom over de 65ma ga. De andere 3 vinden het prima, geen gefluit, ook niet tot het 70%punt, ..Nu las en hoorde ik dat 560ish V voor g2 wat aan de hoge kant js... Mijn ambitie is om de extra 30vac tap er ook nog bij te hangen voor 440vac, zodat de anode spanning goed over ee 600V uitkomt. Maar dan zit ik tegen de max voor g2 volgens datasheet. En dat voelt aan als geldverspilling.... Als ik g2 onder de 450v kan krijgen dan kan ik mijn Svetlana's 6550B en XF2s ook gebruiken, wat ik leuk zou vinden :P
2de punt is de GNFB, momenteel gebruik ik geen terugkoppeling, en het geluid is erg mooi, maaaaar, ik merk wel dat ik op snoeihard volume met muziek zoals Michael Jackson, Billy Jean bv wat controle mis over de woofers..wss iets met de damping factor die hoger is met terugkoppeling...? De 22k die erin zat en op het schema staat maakt de amp erg low gain, en aan de heldere, scherpe, zelfs vermoeiende kant... Zou een kleine condensator dit kunnen compenseren?, ik heb enkele mooie jensen 1.5nf, wat wss veel te groot is, ?silver mica 150pf ofzo wss beter? Welk effect gaat dit vooral geven? Ik ben wat afgeschrikt om condensatoren te gebruiken daar na een paar incidenten van motorboating en andere lelijke , potentieel dure speaker killende verschijnselen...
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

@Shadow: , ik vrees dat ik wat fout ben overgekomen, de bouwkwaliteit van deze dingen is van een hoger niveau dan waar ik toe in staat ben, Enkel wat kleine aanpassingen moeten doen. Ik heb Berts mono bill met cfb gezien, met de takmans er zo netjes in gesoldeerd. Ik heb niets dan bewondering voor opa Bert, Het "uit handen gerukt" ben ik het wel niet mee eens, hij had ze evengoed zelf mogen afbouwen, maar als ik het goed gelezen heb had hij amps genoeg en geen interesse om het af te maken verder. Ik excuseer mij als ik iemand een slecht gevoel bezorgd zou hebben met mijn posts, dit is het laatste wat ik bedoelde...
Ik weet dat ik de 6j5 zoek niet perse een glass tube GT, ik heb nu 1 mooie glazen raytheon maar ik vermoed dat de metalen KR naar mijn oren beter klinkt, Er zijn links en rechts wel wat goed bewaarde tips qua speciale toppers voor weinig geld, ik polste eens of iemand een tip had over een toppertje
BTW, ik was ook eerst van plan hier lang over te doen, en alles goed te overwegen, en te genieten van het proces, maar ik was te benieuwd naar hoe ik het ging krijgen. In de toekomst gaat de driver pcb eruit en misschien terug naar 6sn7, gezien ik daar veel van heb liggen...
Groetjes
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Persoonlijk vind ik de KT serie, 120,150,170 die ik gebruikt heb wat scherp klinken, zeer gedetailleerd maar wat aan de scherpe (vermoeiende) kant als je er lang naar luistert. Moet wel zeggen dat dat alle Se ontwerpen waren. Misschien kan een Russische pio wat meer warmte geven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Patrick. K. schreef: vr 28 jun 2024, 10:06
@Shadow: , ik vrees dat ik wat fout ben overgekomen, de bouwkwaliteit van deze dingen is van een hoger niveau dan waar ik toe in staat ben, Enkel wat kleine aanpassingen moeten doen. Ik heb Berts mono bill met cfb gezien, met de takmans er zo netjes in gesoldeerd. Ik heb niets dan bewondering voor opa Bert, Het "uit handen gerukt" ben ik het wel niet mee eens, hij had ze evengoed zelf mogen afbouwen, maar als ik het goed gelezen heb had hij amps genoeg en geen interesse om het af te maken verder. Ik excuseer mij als ik iemand een slecht gevoel bezorgd zou hebben met mijn posts, dit is het laatste wat ik bedoelde...
Ik weet dat ik de 6j5 zoek niet perse een glass tube GT, ik heb nu 1 mooie glazen raytheon maar ik vermoed dat de metalen KR naar mijn oren beter klinkt, Er zijn links en rechts wel wat goed bewaarde tips qua speciale toppers voor weinig geld, ik polste eens of iemand een tip had over een toppertje
BTW, ik was ook eerst van plan hier lang over te doen, en alles goed te overwegen, en te genieten van het proces, maar ik was te benieuwd naar hoe ik het ging krijgen. In de toekomst gaat de driver pcb eruit en misschien terug naar 6sn7, gezien ik daar veel van heb liggen...
Groetjes

Dankjewel voor de opheldering :dank:
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Ik heb er koperfolie pio's in, zonder terugkoppeling niet vermoeiend te noemen hoor, maar met de 22k zonder condensator erbij helaas wel... ik heb een draaischakelaar gekocht met 3 standen, ik ga er 24k 33k en uit op doen, en dan voorzichtig experimenteren met silver mica, misschien best eerst even scoop bestellen denk ik zo...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Ik weet niet wat er gebeurd als je in bedrijf met die weerstanden gaat schakelen, als in een harde plop op de uitgang. Zou dat even in de gaten houden, als in je merkt het vanzelf wel.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Als er geen signaal is ook? Op de eventuele UL/triode switch van een andere amp die ik heb is wel een 39k gezet van plate naar g2, die kan je Hot switchen, wat mij niet als een top idee overkomt... met een relais die dan de g2 via een 1k aan debl anode koppelt In diezelfde amp heb ik ook een draaischakelaar voor meerdere gnfb settings, deze geeft geen noemenswaardige kliks of pops bij het swapping,
Maar de 1ne amp is de andere niet he
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 27 jun 2024, 12:51
Het is een verzinsel van OpaBert. Daarom gok ik op een VU-meter.
Ik werd door Joram erop geattendeerd dat iemand Aan de versterker is begonnen
Het frezen van de aluminium platen heeft Bas voor mij gedaan
De houten ramen heeft mijn zwager voor me gedaan.
De voeding printjes heb ik bestukt De versterker printen ben ik niet aan begonnen
Toen opeens was het hele project niet meer nodig.
ik heb niets gebouwd aan de versterker zelf
Dus wie er aan begonnen is Patrick voor jou Geen idee ,
Die gaten zijn voor VU metertjes welke er ook bij zijn of geweest als ik het goed begrijp zijn ze er niet meer bij ?
Het zijn de standaard metertjes die je overal vind in mV of 100mA met ingebouwde verlichting
Er zitten ook 2 printen bij om de VU meters aan te sturen
Dus Douwe heeft dat goed bedacht :D
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Woops
Laatst gewijzigd door Patrick. K. op za 29 jun 2024, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

@OpaBert: jawel hoor deze waren erbij, maar ze geven geen mv of ma weer. Dus heb er van jukebox revival in gezet, zonder verlichting :( helaas, de power switches daar is er ook 1 lichtje van stuk, dus heb de andere ook niet aangesloten, nu de amps volgens het laatste schema zijn , klinken ze echt top!!!, 320k anode weerstand, wel met miflex kpcu koppels en audyn true copper max 220nf tussen 6j5 en 6n6, Ook heb ik de 1m grid leak eruit gedaan, dus enkel de 50k alps als grid impedance, Heel tof dat je mee bent :yeah:
Bijlagen
17196121330151876668992929927035.jpg
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Of kan ik deze ook gebruiken voor ma of mv?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Patrick. K. schreef: ma 01 jul 2024, 9:53
Of kan ik deze ook gebruiken voor ma of mv?
Je kunt ze omschakelbaar maken.
1. als VU meter, waarvoor ze zijn bedoelt.
2. als indicator voor de bias. Je moet dan de kathode weerstand zó kiezen dat de meter de 100% aanwijst bij de gewenste kathode stroom.
Douwe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Pjotr »

En dan zelf een nieuwe schaal schilderen? Kan, Maar denk dat nieuwe mA metertjes via Ali simpeler is.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: ma 01 jul 2024, 10:35
En dan zelf een nieuwe schaal schilderen?
Ik denk dat je me niet goed begrijpt Peter. Niks schilderen.
De 100% uitlezing van de meter moet overeenkomen met de gewenste kathodestroom.
Het weerstanden netwerk hiervoor is eenvoudig berekenen. Je leest dus niet de waarde uit, maar je kan dan wel zien of de bias te hoog of te laag is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Pjotr »

Tja, kan ook. Kun je toch beter de werkelijke stoom aflezen lijkt mij, maar ieder zo zijn idee.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: ma 01 jul 2024, 12:01
Tja, kan ook. Kun je toch beter de werkelijke stoom aflezen lijkt mij, maar ieder zo zijn idee.
Maar dan zit je ver boven het kookpunt.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Veranderd is toch weer 100k anode R, 1k cathode R van de 6j5 allemaal, nu heb ik 2.5ish v over de 1k en 350b+++ en 100 anode, Met 320k was er nog maar 60v anode over, wat uiteraard niet optimaal is, Elke paar dagen gaan de amps stappen vooruit :yeah:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

douwebakker schreef: ma 01 jul 2024, 12:05
Pjotr schreef: ma 01 jul 2024, 12:01
Tja, kan ook. Kun je toch beter de werkelijke stoom aflezen lijkt mij, maar ieder zo zijn idee.
Maar dan zit je ver boven het kookpunt.
:rofl: :rofl:
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Bedankt @douwebakker: dat lijkt me een top idee :goeie: ik ga het eens bekijken, De printjes zijn wel geen topkwaliteit, niet geschikt om meer dan 2 a 3x bv weerstanden te vervangen of je trekt de pads ermee af, Ookal ben ik super carefull , toch is er al 1tje bye bye.... Morgen komen er 2 audyn true copper maxen voor de 6j5 aan de 6n6 te koppelen , Dan zo stilaan afwerken, Heb wel wat 50hz brom met volume open, Alle gloei op AC, heb alle gloei gelift naar dc aard 60V, dit heeft al veel geholpen, maar het is nog niet 100% stil met volume 100% open, De noise floor is wel in orde, ik hoor microdetails met hopen.. erg tevreden van de sound, én de power. Weerstand om power te meten ook besteld, 4x 8.2r 20w, om 1 80w 8r te maken, Hopelijk is dat voldoende, :think: Verder lijkt er geen ontkoppelweerstand op de b+++ te zitten. Op de stuurprint zit 1 22uf 450v aan de b++, Zie ik dit fout of heb ik nu de 27k ontkoppelweerstand in serie met de anode R?
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Iemand een idee waarom de anode weerstanden van de 6n6 naar 47k gebracht zijn? Ipv de 33k?, is er een goede reden voor die grotere stroom en lagere spanning te willen?
Plaats reactie