Mjah. Ik meet 1 meter van de grond, op 1 meter afstand en stel het tijdsvenster in. That's it. Ik doe verder niets bijzonders naar mijn weten...of bijzonder verkeerd...Rob Dingen schreef: ↑za 22 jun 2024, 20:44Kan me niet voorstellen dat je meting klopt, maar als het wel klopt hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Normaal zit omgeving geluid rond de 30 dB dus kun je eigenlijk nooit dieper meten als 30dB en jou meting dipt bijna naar 0dB.
Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Meet maar eens zonder signaal.
Als dat rond de paar dB is klopt er iets niet.
Download een dB meter op je telefoon en meet de stilte van de ruimte maar eens.
Dat soort plaatjes kun je in vituixcad krijgen maar niet met echte metingen in huis.
Rob
Als dat rond de paar dB is klopt er iets niet.
Download een dB meter op je telefoon en meet de stilte van de ruimte maar eens.
Dat soort plaatjes kun je in vituixcad krijgen maar niet met echte metingen in huis.
Rob
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zoals ik boven aangeef volgt bij mij de LP sectie LR4 en vult de HP tot vlak, want LR4 voor de tweeter ingeregeld levert door de kastvorm geen vlakke respons op het totaal.Rob Dingen schreef: ↑za 22 jun 2024, 20:44Wieger als je 24dB LR filters bouw kan dat geen bult op de overname frequentie opleveren want LR filters hebben een -6dB filter punt. Als je wel een bult krijgt kloppen je filters niet.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dat verhaal gaat niet op. Met een dB meter meet je het totale energieniveau over het hele spectrum van 20Hz tot 20kHz. Al dan niet A gewogen, maar dat scheelt een dB of 3. Met de PRN methode meet je met een hele smalle bandbreedte en dan is de gemeten omgevingsruis echt vele, vele male kleiner. Ga je meerder metingen dan ook nog eens middelen dan verdwijnt die omgevingsruis helemaal naar verwaarloosbaar niveau.Meet maar eens zonder signaal.
Als dat rond de paar dB is klopt er iets niet.
Download een dB meter op je telefoon en meet de stilte van de ruimte maar eens.
Dat soort plaatjes kun je in vituixcad krijgen maar niet met echte metingen in huis.
Rob
Klopt het is beide! Dat kun je i.d.d. wel op de scoop zien, alleen niet zo diep. Ik gebruik dat om met bursts de onderlinge acoustische offset te meten tussen mid en tweet. Als ze precies op de afstand staan met het akoestisch centrum op gelijke afstand, dan is de dip het diepste. Maar dat hoeft niet per se heel diep te zijn.satefan schreef: ↑za 22 jun 2024, 20:24Het lijkt erop dat hoe minder uitdoving je dus hebt (als de boel dus weer in fase staat), hoe meer details je hoort in het x-over-gebied. Ik ben een beelddenker, dus ik probeer zoiets dan te visualiseren. Als beide drivers bijvoorbeeld een sinus van 2khz genereren, dan liggen ze bij de diepste dip het strakst over elkaar heen (qua amplitude ook). Zou leuk zijn als je dat met REW zou kunnen zien, dan heb je een soort real time akoestische scope?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zag net dat ik voor de 3.6 ohm weerstand wel een in-fase meting heb: Ik zal morgen ook de in-fase meting maken van de meting met de 6.3 ohm weerstand, dan kan ik mooi het verschil zien, en controleren of wat Vituixcad nu laat zien ook op dat vlak klopt met de werkelijkheid.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zeer netjes. Niet een beetje meer hoog? Of klinkt dat te schel?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Vooral als je een breed stralende tweeter hebt, dan is iets afvallend mooier vind ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dat is met de Bliesma zeker het geval. Het aflopende karakter helpt goed tegen luistermoeheid. Soms is iets frisser wel leuk voor even, maar na een tijdje vind ik het vaak vermoeidend.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dit is een van de modellen waar ik de laatste tijd mee aan het stoeien ben. Deze is lastig te printen ivm de vele rondingen en supports die het nodig heeft, zelfs als ik het in 4 delen print. Maar ik ga toch nog een poging wagen van de week denk ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mooi hoor, print je altijd in zwart of zijn andere kleuren ook te doen?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Andere kleuren zijn zeker ook te doen, er zijn vele kleuren filament. Om in de stemming te komen bijvoorbeeld:
Maar kleur heeft nu geen prio. Via de online 3d printservice van Weerg kun je zwart en wit krijgen als basiskleuren van het Nylon zelf. Dit heeft dan een licht ruw oppervlak omdat jet met MjF techniek wordt geprint en niet met traditioneel filament. De witte variant is wel gladder geloof ik, maar heb ik nog nooit in het echt gezien.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Kan ik zeker beamen, zeker in de late avonduurtjes! Hangt ook een beetje van de tweeter af: Met een pure alu ribbon heb ik sowieso eigenlijk geen last van luistermoeheid.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Volgens Vituixcad geeft het verhogen van de 1e condensator naar 3.3 uf, en de parallelweerstand daarachter op 2.2 ohm het beste van beide werelden. Een vlakke response en een diepe dip:
Ik heb geen enorme collectie passieve componenten, maar deze heb ik gelukkig wel in huis. Straks maar even aanpassen en weer een uurtje luisteren. Wat een straf!
Ik heb geen enorme collectie passieve componenten, maar deze heb ik gelukkig wel in huis. Straks maar even aanpassen en weer een uurtje luisteren. Wat een straf!
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Oeff ... . De gemeten curve lijkt mij aangenamer. Wat minder geluid waar het oor gevoelig is 
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik denk het ook, maar dit gaan we op gehoor bepalen natuurlijk!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
hoe zien de fase curves er uit?
