Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Met ringkern heb ik nooit problemen gehad en die staan strak tegen elkaar aan bij mij.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »


Hier zie wat dat doet met ringkern trafoos
Vorige bericht stond een of andere Boodschap in wat ik niet wil :boos: hoe dat komt snap ik niet
Grapje van YouTube :evil:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Zie hier hoe je 2 trafoo,s naast elkaar kan zetten zonder dat je er brom van op pikt

En het verschil tussen 100 en 50 Hz
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Marp »

OpaBert schreef: ma 17 jun 2024, 17:49
Vorige bericht stond een of andere Boodschap in wat ik niet wil :boos: hoe dat komt snap ik niet
Grapje van YouTube :evil:
Een of andere link? Controleer even je toestel op virussen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Om die reden heb ik het niet aangeklikt Marp.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik ben nog wel even bezig geweest met de ugt’s en vastgesteld dat de brom niet door de trafo’s veroorzaakt word.
Het lijkt te worden veroorzaakt door een aardlus. Morgen maar even verder kijken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Dat is iig goed nieuws, moet makkelijker op te lossen zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik moet gaan zoeken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Marp schreef: ma 17 jun 2024, 20:51
OpaBert schreef: ma 17 jun 2024, 17:49
Vorige bericht stond een of andere Boodschap in wat ik niet wil :boos: hoe dat komt snap ik niet
Grapje van YouTube :evil:
Een of andere link? Controleer even je toestel op virussen.
Marp ik denk dat het een voorgestelde video was om te gaan bekijken na het afspelen van de video over dat van die trafo plaatsen door mijzelf hier om die link te testen
Daarna stond daar opeens Zo’n PVV er met de boodschap ik kan u laten verwijderen in Rosé erbij
Als ik ergens een hekel aan heb is wat hun vertellen :!:
Omvolken
Een 5de Brigade
Parallelle samenLeving
ik Walg daarvan , heb moeite m n koffie binnen te houden na het zien ervan.
Ik ben een links rakker die op het Malieveld demonstreerde tegen plaatsing de kruisraketten in Nederland , daar denk ik nu anders over!
Idem over wat een gif die Eerdmans verspreid vind dat verschrikkelijk Genoeg daarover
Ik ga daar ook niet op reageren :!: :!: :!:

Ik heb een IPad en nog Nooit 1 virus gehad
Dit moet nog gebeuren.
Het was een reactie denk ik na een PVV toespraak op de 2de kamer van Maarten van Rossum ?
Douwe zoekt van alles uit de kast om iets wat duidelijk probeer te maken om dat niet te hoeven zien Doe dit niet om geld te verdienen maar om informatie en kennis over te dragen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 18 jun 2024, 8:44
Douwe zoekt van alles uit de kast om iets wat duidelijk probeer te maken om dat niet te hoeven zien Doe dit niet om geld te verdienen maar om informatie en kennis over te dragen
Hoe moet ik dit lezen Bert?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Marp »

OpaBert schreef: di 18 jun 2024, 8:44
Ik heb een IPad en nog Nooit 1 virus gehad
Dit moet nog gebeuren.

Dat zou zomaar kunnen Bert. Ik zal er in dit draadje niet op doorgaan, maar wat goed is om te weten:
  • .... sinds april is het aantal Nederlandse IP-adressen op hack- en spamlijsten schrikbarend hoog. De toename zit met name in gehackte/besmette telefoons en consumentencomputers. Dit is nog niet eerder voorgekomen.
  • .... je laatste 72 berichten zijn niet geplaatst vanaf je eigen IP-adres, maar vanaf deze. Haal ik dat adres door de registratiecheck, dan gaan ook hier alle alarmbellen rinkelen met een score van 100%. Dat houdt in dat de forumsoftware geen toegang had verleend als je nog niet was geregistreerd.
  • .... als je recent met een afgeschermd IP-adres bent gaan surfen ( voor de privacy), en zelf weet dat dit de veroorzaker is, hoeft er natuurlijk niets aan de hand te zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Hoi Marp ik kreeg die link naar Cleantalk niet geopend
Een ander IP adres Daar snap ik niks van zit gewoon thuis
Ik ga hulp halen om dit uit te zoeken Marp
Bedankt iig
Is gelukt en inderdaad ik sta daar op de zwarte lijst, waarschijnlijk doordat ik tegengas geef op YouTube aan lui die of Gewoon Russische klootzakken zijn en Russische propaganda verspreiden
Of die doelstellingen verdedigen
Daar reageer ik op
En geef de Pro Ukraine sides altijd een duimpje en bedank ze voor hun werk
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

@Douwe:
Het is mooi ingebouwd maar eigenlijk te krap om nog te experimenteren, de ringkerntrafo's lijken mij inderdaad de beste optie.

@Bert
Ik zou op zijn minst TR2 = Mean Well LRS-50-12 gebruiken. Zoals nu alles bijeen geperst zit, dat lijkt me geen goed idee.

Je kan hem bij Reichelt bestellen voor 21,35€, inclusief verzending.
Of als je dat liever hebt bij Gotron in België (momenteel 13x op voorraad) voor 19,90+7,50 = 27,40€ verzending inbegrepen naar Nederland,
... en nog vele anderen via Google.

Dan heb je wat meer ruimte om de versterker te testen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: di 18 jun 2024, 14:58
de ringkerntrafo's lijken mij inderdaad de beste optie.
Heb ik ook al bedacht Willy, maar dat biedt toch geen oplossing voor de lichte brom.
Nu is het zo dat als ik J2 loshaal dan is die brom ook weg. Het komt dus niet door instraling in de UGT. Ik vermoed dat de brom ontstaat in de verbinding op de print tussen de volumepotmeter en J2. Misschien kan ik het spoor onderbreken en vervangen door een afgeschermde draad verbinding.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Quote Douwe Nu is het zo dat als ik J2 loshaal dan is die brom ook weg. Het komt dus niet door instraling in de UGT. Ik vermoed dat de brom ontstaat in de verbinding op de print tussen de volumepotmeter en J2. Misschien kan ik het spoor onderbreken en vervangen door een afgeschermde draad verbinding.
Eind Quate Douwe
Die 250K potmeter is best bromgevoelig door die hoge weerstand
Mogelijk afscherming om de pot aanbrengen met een blikken doosje of koper plakband erop plakken en aarden Zomaar een gedachte :-k
Heeft niemand anders dit opgemerkt Ook Willy
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Die info Mean Well LRS-50-12 kun je bij Reichelt in die zoek machine niks mee Raar
Maar ik denk dat je deze bedoelt Willy ?
https://www.reichelt.de/schaltnetzteil- ... ol_2&nbc=1
Die is goedkoper geworden zeker Maak geen bezwaar , maar ik zal die kleine die ik heb eens uittesten belasten met een ohms belasting
Ik heb een grote regelbare Dummy voor 30 Amp max en was speciaal gemaakt door me vele jaren geleden om 12 voedingen te testen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Heb er niet echt vertrouwen in eigenlijk 5A staat erop
Maar hij hangt onder test 3,6Amp 12.7 Volt
De Keithley de spanning over de weerstand van 0.1Ohm daar bereken ik de stroom mee
360 mV is 3.6A
Na een halfuur stond hij te trippen aan uit Is niet geschikt Te licht bevonden :D
Bijlagen
De Fluke  meter geeft de uitgang spanning
De Fluke meter geeft de uitgang spanning
Keithley spanning over de serie weerstand van 0.1Ohm
Keithley spanning over de serie weerstand van 0.1Ohm
De rommel op DC valt mee
De rommel op DC valt mee
De Meet weerstand
De Meet weerstand
DC Dummyload
DC Dummyload
transistors 9x2N3773
transistors 9x2N3773
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 18 jun 2024, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Niet liggen martelen Bert. Gewoon die meanwell bestellen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nou vind dat ook wel leuk en ook Onderwijzend voor andere die vaak niet weten hoe ze iets moeten meten testen Dus Martel ik zo,n ding , waar je op je klompen al kan aan voelen dat het te mooi om waar te zijn is Dingetje is 8,5x 5x 3,5 cm en dan 12 Volt 5A!
Nou ik geloofde dat niet , kon dat 5 Amp ding bij Reichelt niet vinden En bij Conrad alleen maar open dingen
Dus die 6,5Amp bij Alie besteld Die ga ik ook martelen Douwe :D
Ben benieuwd wanneer die het opgeeft, maar die is helaas te groot
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb deze bij reichelt.nl gevonden Willy die van 21.35 is er niet meer
Is ook 50 Watt 4.2Amp
https://secure.reichelt.nl/nl/nl/schake ... ol_0&nbc=1
En is 14,€36 99x97x36 mm groot
Bijlagen
IMG_0769.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Douwe Willy
Wat voor bezwaar heeft het om in plaats van die 250K een 100K of 50k pot meter te gebruiken?
Kom je dan meteen gevoeligheid te kort ?
Is dat misschien in LT Spice te proberen?
Zal meteen ook die bron gevoeligheid doen afnemen :!:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Geen bezwaar hoor Bert. De meeste bron apparaten hebben een lage uitgangsimpedantie. Vroeger was dat anders, dan was de uitgangsimpedantie van een pickup met een kristalelement bijvoorbeeld erg hoog dus moest ook de ingangsimpedantie van de versterker hoog zijn omdat anders het signaal te veel inzakte.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Jij hebt die potmeter er al op natuurlijk
Anders zou het misschien ook een open deur zijn
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Het ligt ‘m bij mijn versterker niet aan de potmeter want als ik hem helemaal terugdraai in de brom er ook. En als ik hem opdraai word deze niet groter. Ik heb nog wel even zitten denken aan de netschakelaar. De bedrading daarvan zit erg dicht bij de ingang van de fasedraaier.(de ingang dus)
Morgen haal ik dat nog even los en zal de 230V met een ander snoer rechtstreeks op de voedingsprint aansluiten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Oei is dat bij ons allemaal Douwe ?
Dan misschien een afscherming om het snoer doen Een stuk Coax de afscherming opschuiven binnen ader aan je netsnoer solderen en er door heen trekken dan is hij afgeschermd en die aan gnd
Is dat een idee misschien?
Plaats reactie