Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Marp »

OpaBert schreef: do 01 jun 2023, 20:51
Dus dit topic maar sluiten , maar niet in een donker hoekje van het forum , het lijkt me wel handig als de nieuwe eigenaar hier de info kan vinden
Bij deze OpaBert is er dus klaar mee,
Misschien dat forum moderatoren het willen sluiten aub
Je kunt gewoon stoppen met je activiteiten in dit topic.

--

Ik zag je vaker om sluiting vragen, dus zal even toelichten waarom dat niet heel gebruikelijk is.

Het forum is handig om hulp te vragen (of bieden), en om te tonen wat we bouwen, wat tot inspiratie kan dienen voor andere bouwers. Het dient dus tevens als omvangrijk naslagwerk, waar we met zijn allen aan bouwen. In principe blijven al onze bijdragen daarom beschikbaar en toegankelijk. Doorgaans vormen alleen advertenties en showcases daar een uitzondering op, of incidenteel een onderwerp dat bijv. dreigt te ontsporen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ja snap ik Marp
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Mede Hobbyist
De spullen voor deze versterkers gaan in de verkoop
Wanneer het op MP gezet wordt weet ik niet
Maar misschien heeft een van jullie wel zin iets er van
Dan zal ik je contact gegevens door geven aan de zoon
Het raam werk is van eiken hout
Aluminium is klaar om gelakt te worden alle bramen zijn eraf en past boven plaat is 3 mm
Trafo huis is 2 en 10 mm dik De onderplaat is 2 mm met 4 rubber voeten
VU meters hebben achterop de meter een printje met ic om het audio signaal te comprimeren
op het einde en werkt op wissel en gelijkspanning
Luidspreker aansluiting zijn Zwaar en (goud)kleurig m8 fijne draad m8x1
De Volume knop is champagne kleur aluminum iets van 5-6 cm diam
Alle printen zijn van JLPCB
Hoogspanning is getest ook de Inschakel hoogspanning met 2 relais is getest
Print Fasedraaier is bestukt en ook met de duurste voeten met gedraaide pinnen en verguld
Ook de RCA ingang verguld
Afijn plaatjes genoeg
Doe mij aub niet vragen wat iets kost
Doe dat aan de zoon met respect.
Het is met zorg gebouwd zover het nu is Alle buizen zijn Nieuw en niet getest op de 4 6N6P die heb ik wel getest .
Dus heb je ergens zin in of het hele pakket dan stuur me je contact gegevens 06 nummer of e-mailadres Dan geef ik dat door
Bijlagen
IMG_8202.jpeg
IMG_7754.jpeg
IMG_7763.jpeg
IMG_7761.jpeg
IMG_7759.jpeg
IMG_7758.jpeg
IMG_7755.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Dag Bert, als je dit wilt verkopen wil je dan een topic aanmaken in het ‘Aangeboden’ forum. We staan hier op zba verkoop toe onder voorwaarden. Daar hoort ook een prijs noemen bij. Als je dit niet wilt geen enkel probleem, maar dan os marktplaats een betere plaats.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ik verkoop niks Barry Wil het alleen laten weten aan de forummers hier
Dat dat op marktplaats gaat komen
Maar het is niet in mijn handen, het staat denk ik bij die zoon.
Men had mij gevraagd een lijstje te maken en voor welke prijs het op MP gezet moest worden
Ik heb dat lijstje gemaakt voor hun en verteld dat ik van prijzen op MP geen verstand van heb ben knutselaar hoarder :lol:
En het vind het vaak bedroevend hoe weinig het opbrengt
Men koopt eerder een buizen versterker uit 1960 van Japanse makelij heb ik de indruk
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Ok, dan is het helemaal een MP ding dus. Je zou ‘m
dan als alternatief of zelf hier moeten verkopen, verkoop loopt dan via jou, of als ‘ie op MP staat (als men mensen wil laten bieden) zou je in het Marktplaats topic een link kunnen posten.
Niks persoonlijks, maar ZBA is geen bied- en veilingsite, en verkoop staan we onder voorwaarden toe.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Nou Barry ik wil die mensen helpen , en ook Ons forum en dat heb ik hoog Echt !
Maar ik wil er financieel niet betrokken zijn ,vrienden als je de een iets geeft neem je het van die andere.
Dat wil ik niet
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Geen enkele twijfel over je goede bedoeling Bert. Vraag anders je kennis de boel op Marktplaats te zetten en mensen te laten bieden, kan hij het accepteren als het hem aanstaat. Hier kan dat niet in elk geval.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... -en-rechts

Draak van een advertentie maar dit is hem...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef: zo 18 jun 2023, 17:29
Geen enkele twijfel over je goede bedoeling Bert. Vraag anders je kennis de boel op Marktplaats te zetten en mensen te laten bieden, kan hij het accepteren als het hem aanstaat. Hier kan dat niet in elk geval.
Dankjewel Barry
Weet niet of het nog op MP staat
Bedankt voor de url daarvoor Joram
Dankjewel
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Hallo goede mensen van ZBA,
Ik heb het project van opa Bert overgekocht, ️
Ik zal regelmatig updates plaatsen over de vooruitgang..
Groetjes aan alle !!!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Leuk, veel succes. Ik ga het volgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Henkjan »

Patrick. K. schreef: vr 07 jun 2024, 12:55
Hallo goede mensen van ZBA,
Ik heb het project van opa Bert overgekocht, ️
Ik zal regelmatig updates plaatsen over de vooruitgang..
Groetjes aan alle !!!
welkom Patrick!
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Bedankt voor de verwelkoming ️.
Nu vroeg ik me af, is er al iemand die deze exacte versterkers heeft afgewerkt volgens het laatste schema, ? Of is dit geheel custom en tot stand gekomen hiero? Ik verwacht in de loop van volgende week de spullen in ontvangst te mogen nemen, en ik ben razend enthousiast momenteel gebruik ik een Chinese push pull amp, de willsenton r8, maar daar is enkel nog de voedingstrafo en het chassis van over, al de rest is eruit gegooid door ondergetekende zitten nu koperfolie pio's in en Hammond 1650R, en jj elcos, en tantalum weerstanden gemixt met beyschlag carbon films , Hiermee stuur ik Nola viper 1a speakers aan, tot grote genoegdoening. Komende uit een Metrum nos mini quad dacje, ook toppie, Mijn speakers zijn ook onder handen genomen, zo heb ik de clarity caps PX serie vervangen door de CSA en PURity range, alsook de 5w keramische weerstanden, naar mundorf en dayton, mox en draadgewonde, Mijn speakers spelen al zeer goed met het vermogen van een el36SE in triode die ik onlangs in mekaar heb gesoldeerd van onderdelen die hier verspreid lagen, IIk schat dat het max 3w rms geeft, gezien de 13 w dissipation vam de el36, ,(heb hem wel op 110%), Nu kijk ik vooral uit naar de power van de KT150 monoblocks, met die grote anodes, en quasi 2x de power van mijn kt88pp, Ik blijf maar horen hoe de kt120 bv al zo een donderachtge bass kick heeft , en start en stop als geen ander, de 150 zal dit dan minstens moeten evenaren. Het project van John Eeckels met se 6c33c heb ik ook overwogen, de pcb's werden ook aangeboden, inclusief alle buizen, maar ik ben blij dat het deze is geworden. De 100nf gele JB (mkt) zal wel een bottleneck zijn vrees ik, wat zijn de meningen hier, rond deze 100nf op die plaats, De koppels zijn de supreme alu ....
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Okay jongens, alles in goede staat ontvangen :D Ik denk dat ik enkel de monobill3 stuurprint en voedingsprint ga gebruiken , En dan later als alles spelend is misschien de bias automaat toevoegen en b+ delay, Morgen vlieg ik erin, nu zijn de kt150s al wat aan het inspelen in mijn stereo PP, rustig op 60ma@430v, Ik ga alle buizen gewoon 6.3ac geven, en een virtuele center tap leggen voor noise wat tegen te werken, Nu is de voeding minimaal 410vac dus moet ik de weerstanden op de voedingsprint aanpassen, Misschien een oude rot die me hierin kan bijstaan? Dacht dat het nu een 3.3k is die de spanning dropt voor de b++ Als.ik die quasi volgens schema krijg is de volgende ontkoppelweerstand goed zoals die is, toch? Ik denk 590v dc te hebben onbelast, wat 560 ofzo belast zal zijn? Ik zou dus een 175v moeten droppen daar... van b+ naar b++, Iemand tips, of wiskundig talent.... ️
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Als je 175W weg wil werken hoef je alleen maar 175 te delen met de stroom en je hebt de weerstand. De wet van ohm.
Doe wel even het schema uploaden, dan weten we waar het over gaat.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Okay jongens , na uren zoeken een stukje desoldeerlint tussen de ecc99 socket gevist,, man man man man...
Bijlagen
IMG-20240616-WA0130.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Pjotr »

Ha Patrick. Leuk dat je het werk van Opa Bert overgenomen hebt! Dat gaat vast wel een keer helemaal werken :rock:
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Hoi, dus na dat stukje zuigelint tussen de ecc99 socket te hebben gevist zijn alle spanningen zoals ik ze wil, Ik gebruik een fixed bias en de voedingsprint en de -12v supply voor de stroombron , Ik gebruik de 410VAC tap, geen delay (nog niet) ga stilaan dingen toevoegen als ik eenmaal de sound heb die ik wens, Die inschakelvertraging is niet essentieel, of de buizen er effectief langer van leven is ook afhankelijk van wie je het vraagt. Ik heb nu 575V B+ 565 anode, 435 B++ en 318 B+++, ik heb de 330k(!!!???) Plate load van de 6j5 veranderd naar 100k, en hier en daar wat correcties gedaan, Ik heb van de B++ ontkoppelweerstand van 3.3k , 11k gemaakt, en van de 27k B+++ een 24k, verder is het quasi het schema dat hier ook staat, op de hoge spannend na dan, 575 ipv 490v. , Nu wat 6j5 bestellen want er zat 1 glazen Raytheon bij en 1 ijzeren KR. en wat verse draad voor de bekabeling overal deftig te leggen, en wat weerstanden en koperfolie 100nf pio's voor de pre koppeling... So far so good, :yeah:
Bijlagen
Voorlopige stand van zaken, ..
Voorlopige stand van zaken, ..
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Mooi zo, ik zou persoonlijk de gloeidraden van de KT150 wat sterker twisten, net als je bij de 230V hebt gedaan.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

@peterl: die wit en blauwe, en bruin en wit, zijn de plate en screen wires van de ugt, de gloei is de bruine die langs de kant naar de kt150 loopt en dan met oranje naar de 2 weerstanden op de ster aard, en dan geel groen naar de pre , Of bedoelde je die niet? Ik twist die ook lichtjes gwn dat ze wat samen blijven ..Ik heb wat montageblokjes besteld en 2 100mv meters en draaischakelaars om de bias te kunnen instellen van boven. Een VU meter lijkt me geen meerwaarde, eerder het omgekeerde... gezien de anodespanning van 565V ga ik maar om en bij de 50a60ma biassen, dus met een 100mv meter heb ik mooi bereik. Dan ook een paartje 6J5 besteld , want 2 dezelfde volt gain buizen is geen luxe Dan ben ik ook alle "gerecyclede draadjes er weer uit aan het halen en aan het vervangen met silicone geïsoleerde 18awg, en proper aan het leggen Het delay bordje zit er ook in blijkt gwn ac te slikken...,heb het 9vac gevoerd , nu als iemand mij zou kunnen uitleggen hoe ik dat bias automaatje moet aansluiten, gaat dat er misschien ook nog in belanden,
Bijlagen
17186933545355295725385577848245.jpg
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

:yeah: greetings beste audio vrienden, , na enkele dagen experimenteren met de versterkers heb ik al een heel mooi resultaat bereikt, Puur genieten deze sound, maar wel met open feedback loop. Ik heb verschillende waardes geprobeerd van de originele 22k naar 33 /39/47/68k om en de gain was niet hoog genoeg naar mijn bron apparaat , ik kon bepaalde muziekstukken met de volumes 100% open spelen en het was dan nog niet loeihard, Dit vond ik zonde en ben er dan op uitgekomen dat zonder terugkoppeling 400mv ongeveer zou volstaan om de triode Dick Billys gemiddeld tot full power te sturen, En ja :yeah: :goeie: Deze dingen spelen nu beter dan eender welke spreekwoordelijke klok... Er wordt soms van boomy bass gesproken zonder terugkoppeling, maar mijn speakers zijn sealed cabinets voor de bass, en een ultra stijve alu magnesium conus, dus hier geen sprake vam boomy of flabby laag, Ik ben de trafo huizen aan het spuiten in een grijs/beige zodat het bij de volumeknop past, Ik heb er miflex kpcu01 in gedaan ipv de mundorf supreme, en deze kloppen die Duitsers wel op elk vlak, (wraak voor de invasie?) :rofl: en wat volgt is het installeren van een 100mv meter en een schakelaar voor tussen de buizen te kunnen switchen die hun ruststroom dan weergeven op de meter, en een draaischakelaar met 3 standen voor de GNFB te kunnen variëren van 33k 22k en uit, Ik houd jullie verder ingelicht...
Bijlagen
17193842496776932960303902308006.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Mooi dat het speelt, jammer van die open gaten in het bovendek, waar zijn die voor?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Patrick. K. schreef: zo 16 jun 2024, 21:47
Die inschakelvertraging is niet essentieel, of de buizen er effectief langer van leven is ook afhankelijk van wie je het vraagt.
:relax: :relax: :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef: do 27 jun 2024, 0:39
Mooi dat het speelt, jammer van die open gaten in het bovendek, waar zijn die voor?
Die zullen voor de 100mV meters zijn die Patrick in bestelling heeft.

@Patrick: heb nog wel printjes voor een inschakelvertraging liggen, mocht je dit alsnog willen doen.
Plaats reactie