Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: vr 07 jun 2024, 9:58
Waarom neem je niet een metalen rooster (geen aluminium want te zwak, gaat doorhangen bovenaan), spuit die zwart en je hebt een prima geperforeerde kap.
Zo'n plaat is 1mm dik, heeft gaatjes van 5x5mm en ribben van 3mm.
Metaal geleid de warmte het beste terwijl kunststof eerder de warmte bij houdt.
Zulke panelen kan je kopen in vele doe-het-zelf zaken (bv. Brico en Gamma, weet niet of die ook in Nederland zitten).
Een voorbeeld van die overkapping vind je hier.
Het thuis metaal bewerken, buigen etc. gaat niet zo makkelijk.
Een printer heb ik staan en print exact op maat. Alles past dan ook perfect. Je kan ook alle vormen printen die je maar wil.

Warmte blijft bijna niet hangen onder de kap, zoveel komt er ook niet vrij.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: vr 07 jun 2024, 10:15
Het thuis metaal bewerken, buigen etc. gaat niet zo makkelijk.
Ik kies toch voor geperforeerd plaatstaal. De zetbank en plaatschaar heb ik wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Excuses van mij Welke puur uit Frustratie kwamen dat ik maar niet duidelijk kon maken dat er geen Versie nummer bij de tekening stond
En dat is ook niet op mijn IPad ! Echter print ik het uit dan staat dat er wel bij!
Hoe dit in Gods naam mogelijk is werkelijk geen flauw idee
Ik heb NIEMAND ergens van willen beschuldigen Alleen willen voor komen dat andere nabouwers een verkeerd schema zouden gebruiken omdat ik GEEN versie nummer zie !
Dat Willy mij 3x een link stuurde was niet van belang Dat had ik al Maar dat schema wat fout was bleef daar maar staan!
Ik Zag daar geen Versie nummer bij staan
Omdat ik meen ook Spartacus niet begreep waar ik over aan het Zeuren was en Marp een opmerking plaatste zit dat niet onder een balk ofzo Begon ik na te denken
Godver ik ben de enige die dat niet ziet!!
Dus Geen Beschuldigingen aan niemand ! Ik wilde alleen schade na bouwers voorkomen Douwe
Zal ook wel uit emotie geschreven zijn
Ik zit nu 10 jaar ongeveer op dit forum En geen trammelant met niemand hier in deze gemeenschap
Dus mijn Frustratie dat jullie maar niet begrepen wat ik bedoelde was groot
Toen ik het uitprinte en het er wel stond wist ik niet wat ik moest zeggen !
En ik heb er veel spijt van gehad en het doet zeer!
Dat die Frustratie door een verschil door apparatuur is ontstaan
Nou ja ben ook maar een mens Dat is duidelijk hoop ik
Hoop dat er verder geen schade is aan onze relatie hier op forum
Bij deze nogmaals Excuses
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Belangrijk is dat je nu de juiste versie hebt toch?
Iedereen roept wel eens wat uit frustratie, er is bij mij ook het nodige gescheld voorbij gekomen als ik bij Reichelt bestel en de helft van je mandje is verdwenen als je net betaald hebt.

Wat betreft de relatie op het forum, die zal toch zeker niet verstoord zijn? Ik zit hier pas een paar weken maar heb het goed naar mijn zin.
Iedereen is behulpzaam, dat is op andere plekken wel anders.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Mij ging het om te voorkomen dat andere dat foute schema zouden gebruiken , ik had zelf de goede versie al lang
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

We kunnen iig goed het weekend in Bert en we zijn er alle over eens dat er geen opzet in t spel zat.
Alles is met de beste bedoelingen vanuit jou kant gezegd!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja was alleen tegen mijn gewoonte in erg grof tegen Willy en Douwe , was zo gefrustreerd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door democles »

relax Bert, ik kijk mee.
Soms zijn de dingen anders,als je bedoeld,maar dat geeft niet,komt wel goed.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja dat is inderdaad zo Leuk je weer te zien Demo O:) dat is best lang geleden voor m’n gevoel althans, lekker aan de koffie :bakkie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: vr 07 jun 2024, 23:45
Ja was alleen tegen mijn gewoonte in erg grof tegen Willy en Douwe , was zo gefrustreerd.
Je maakt er voor jezelf nogal een punt van Bert, maar zoveel is er nu ook weer niet aan de hand. We gaan gewoon verder op de ingeslagen weg. Ik heb zojuist een pakket voor je ingeleverd bij Annie(DHL) dan heb je wat om naar uit te kijken.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik heb bij mijn versterker helaas wel een plop in de speakers met uitschakelen.
Tone control aan of uit maakt niet uit, de plop blijft.

Ook is het linker kanaal nog niet stil in rust. Rechter kanaal is stil.
Hoe begin ik het zoeken naar het probleem?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Haal het stekkertje van de ingang (tussen de treble en balance potmeters) eens los. Hoe is het dan als je uitschakeld?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Geen verschil, dezelfde plop.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Eigenlijk heb je twee problemen:
Een kanaal wat niet stil is.(brom)
Een plop bij het uitschakelen. Is dat op beide kanalen?
Denk je dat beide problemen verband met elkaar hebben?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Plop is op beide kanalen.
Ik denk niet dat ze verband hebben met elkaar.

Brom komt op met de hoogspanning na een seconde of 25 na inschakelen.
Ik meet op dat kanaal een klein beetje AC.
Dat meet ik ook op de schroefklemmen voordat het signaal de UGT in gaat.

Plop lijkt samen te gaan met afvallen van de relais.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Zou eerst alle spanningen controleren
Kijk vooral of je een negatieve spanning hebt uit de BiasAutomaat op het stuurroosters
Brom kan zijn door overbelasting of dat de 2 helften van PushPull niet gelijk zijn aan elkaar .
Afijn ga eerst maar het lijstje met spanningen controleren O:)
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

We gaan morgen meten. Bedankt voor de hulp alvast.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

De plop bij het uitschakelen hoort natuurlijk niet, maar daar valt nog mee te leven.
Maar aan die brom op een kanaal daar zou ik me wel aan ergeren.
Toch is het raar dat je deze klachten hebt. Ik heb immers precies dezelfde versterker gebouwd en bij mij is alles in orde.
Ik heb wel andere UGT’s gebruikt, maar dat zal het verschil niet maken.
Nog even een vraagje. Heb je de RCA ingangen wel geïsoleerd van het chassis?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

De RCA ingangen zitten gemonteerd met de kunststof ringen die er bij zitten.
Maar ook met de signaal kabel los ruist het linker kanaal iets.

Ik vind het ook vreemd, rechtse kanaal is volledig stil.
Bias was op alle test pinnen ongeveer gelijk. Waarde weet ik even niet.

Overigens hoor je op 1m van de speaker vandaan geen geruis meer. Het is echt heel zacht.
Muziek speelt er ook niet minder om.

Net even de versterker uitgeschakeld door de stekker er uit te trekken om vonkoverslag uit de power switch uit te sluiten.
De plop blijft.
Ook niet noemenswaardig hard, er staat me bij dat mijn NAD 356BEE hetzelfde doet.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ruis ontstaat meestal in de anode weerstanden. Je kan de pech hebben dat er eentje tussen zit die wat meer ruis produceert dan wenselijk is.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

V.w.b. de behuizing denk dat ik de voor en achterkant af ga nemen bij Tube Town, de rest op maat laat maken.
Persoonlijk ben ik niet zo handig met metaal hoe kan ik het beste die l profielen op maat zagen of kan ik die ergens laten zagen?
Hoe kan ik het beste boren in dat metaal mochten er nog niet voldoende gaten in zitten, een metaalboor neem ik aan en dan in een workmate plaatsen ofzo.
En v.w.b. de buiging van dat rooster hoe gaat dat dan, begreep al dat je hem met een tang op maat kon knippen, maar welke hebben ze die bij de bouwmarkt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Je kan bij Aluminiumopmaat alles op maat bestellen dus als jij opgeeft 3 stukje hoek profiel 300 mm 15x15x3 mm
En een paar van 300 mmx350mm van 2 mm dik of 3 mm kun je gewoon aangeven maar maak alles eerst van karton
Dat is goedkoper ! Dan weetje precies hoe het kan worden
Hout weetje natuurlijk
Ps
Je kan het ook laten zetten
Ik vind het een groot risico het online aan te geven , ik snap het niet goed , maar je kunt de klanten service bellen
Je kunt ook naar een constructie bedrijf in je omgeving zoeken en daar binnen stappen en vertellen dat je wat aluminium gezet wilt hebben en je wel een doos gebak ervoor over hebt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Spartacus schreef: za 08 jun 2024, 22:10
De RCA ingangen zitten gemonteerd met de kunststof ringen die er bij zitten.
Maar ook met de signaal kabel los ruist het linker kanaal iets.

Ik vind het ook vreemd, rechtse kanaal is volledig stil.
Bias was op alle test pinnen ongeveer gelijk. Waarde weet ik even niet.

Overigens hoor je op 1m van de speaker vandaan geen geruis meer. Het is echt heel zacht.
Muziek speelt er ook niet minder om.

Net even de versterker uitgeschakeld door de stekker er uit te trekken om vonkoverslag uit de power switch uit te sluiten.
De plop blijft.
Ook niet noemenswaardig hard, er staat me bij dat mijn NAD 356BEE hetzelfde doet.
Ik heb hier een 6BQ7A een andere buis als wij hier gebruiken ! Dat even voor er iemand reageert dat ik een verkeerde buis gebruik
Maar ik heb er 4 Een ervan Ruist
Dus probeer eens met buizen wisselen of het een buis is !
Het kan ook oscillatie in een Circuit zijn in een van de versterking trappen ! Mogelijk dat het in Voortrap is
Probeer eens of die ruis weg is als je de versterker gebruikt zonder de Toonregeling erbij !
Succes
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ook zonder toonregeling ruist het linker kanaal.
Ik heb wat spanningen gemeten, de V3 en V4 zijn inmiddels al wat hoger, die vallen binnen de door Willy opgegeven marges.
Bijlagen
IMG_3617.jpeg
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Is deze ook te gebruiken:
https://www.tonefactory.nl/eh-12ax7-ecc ... wsEALw_wcB

Zo ja welke dan?

Bij tube town zijn de buizen voeten niet op voorraad hier wel en als er boven de 100€ besteld word heb ik geen verzendkosten.
Plaats reactie