Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat las ik ook al in de manual inderdaad, maar bedankt voor de waarschuwing!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee omdat ‘ie op de eerste foto zo lijkt aan te staan, zonder belasting. Vandaar.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Oeps, dat wist ik niet, heeft maar even zo aan gestaan.
Volumeknop stond helemaal dicht, of maakt dat niet uit?
Volumeknop stond helemaal dicht, of maakt dat niet uit?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het loopt zo'n vaart niet hoor als je hem niet flink uit stuurt. Zonder input en/of met de potmeter dicht geen paniek! Bij flink uitsturen kun je overslag of doorslag op de trafo krijgen vanwege de zelfinductie van de uitgangstransformator. De belasting van de speaker dempt dat dan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik dacht dat een versterker met tegenkoppeling ook minder gevaar had.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het gevaar is vooral bij oversturen. In de oude Philips PA versterkers zat te bescherming een vonkbrugje op de trafo. Maar dan heb je het over een 25W PP versterker.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Old school test setup:
Philips Cd-104 meets Aurexx Crystal One meets Altec Lansing
Philips Cd-104 meets Aurexx Crystal One meets Altec Lansing
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Fijn om te zien dat de Aurexx bij een liefhebber is beland!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wel trouw aan het open baffle principe.
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Leobus,
Die Altec coaxjes hebben 90Hz resonantie frequentie en een Q van 1.54, naast een open baffle zullen niet veel kastvormen geschikt zijn. Ik heb ook geen plaats voor grote kasten, dus ik denk dat ik 2 planken ga maken maar weer.
http://alteclansingunofficial.nlenet.ne ... E-Data.pdf
Groetjes Walter
Die Altec coaxjes hebben 90Hz resonantie frequentie en een Q van 1.54, naast een open baffle zullen niet veel kastvormen geschikt zijn. Ik heb ook geen plaats voor grote kasten, dus ik denk dat ik 2 planken ga maken maar weer.
http://alteclansingunofficial.nlenet.ne ... E-Data.pdf
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Echt een gewichtig versterkertje trouwens deze Aurexx, voelt heel degelijk en zwaar aan!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je zou ze eventueel in een lekke kast kunnen bouwen, dit zijn kasten met een geperforeerde achterkant, dus er wordt geen druk opgebouwd en je zit dan niet met de hoge q-factor in de weg. Wel kun je dan interne demping aanbrengen, in deze kast vorm zullen ze in ieder geval meer body en warmte produceren dan in een losse plank, dit omdat ze zo klein zijn. Dan krijgen ze toch de hulp van de lekke kasten waardoor de akoestische kortsluiting op lagere frequenties plaatsvind. En je dus wat meer mid-laag overhoudt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor de heren technici, im het Aurexx schema zijn C1/C2 de koppel condensatoren toch? Ik kan eens kijken wat ik nog heb liggen in die waarde, sowieso Audyn Plus, geen idee hoeveel plek er in de kast is, dus niet zeker of dit een optie is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat klopt Walt. C1 en C2 zijn inderdaad de koppel condensatoren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heb eens een Aurexx Crystal One omgebouwd, draait nog bijna dagelijks in de keuken.
Kort erna kwam er op het forum nog 1 te koop voorbij, die ik gekocht heb en nog (origineel) in de kast heb staan.
Geluid is echt erg goed, goede soundstage/mooi stereo, goede UGT’s. Gebruik ‘m op kleine breedbandertjes, in de keuken voldoende. Ook wel eens op forsere speakers in de woonkamer geluisterd, laag blijft dan echt achter. Maar dat is een makke met veel buis versterkers.
Kort erna kwam er op het forum nog 1 te koop voorbij, die ik gekocht heb en nog (origineel) in de kast heb staan.
Geluid is echt erg goed, goede soundstage/mooi stereo, goede UGT’s. Gebruik ‘m op kleine breedbandertjes, in de keuken voldoende. Ook wel eens op forsere speakers in de woonkamer geluisterd, laag blijft dan echt achter. Maar dat is een makke met veel buis versterkers.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, 'tis eigenlijk een klassiek rechttoerechtaan ontwerpje wat eigenlijk standaard in de buizenradio's na WO2 zat: Simpel, doeltreffend en aangenaam klinkend. Heb er destijds gebouwd met UGT's uit sloop TV's. Kwam ongeveer 4 watt uit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb nog twee stuks Mundorf Supreme Silver/Gold condensators liggen waarde 0.1 uF dat is niet gek, die zijn ook vrij compact dat zal vast wel passen...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat moet goed gaan, er moeten caps in met een werkspanning van minimaal 250v, De Mundorf Supreme Silver/Gold zullen waarschijnlijk 800v typen zijn, dus dat gaat helemaal goed.
Afhankelijk van wat er nu in zit zul je waarschijnlijk ook wel een klein resultaat terug gaan horen.
Afhankelijk van wat er nu in zit zul je waarschijnlijk ook wel een klein resultaat terug gaan horen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als ze qua grootte passen
Maar waar is het goed voor? Een zilveren klank voor gouden oortjes? Of andersom? Zo te zien zitten er al een hele nette Panasonics PP in.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als Walter niet gaat tweaken dan moeten we ons pas zorgen gaan maken.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, en hij heeft er nog niet eens naar geluisterd. Hij weet het nu al!
Maar ik zie dat die foto van Barry is en niet van Walt. Is ook veel te duidelijk voor een Walt foto 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb hem nog niet open gehad, maar volgens Aurexx zelf hebben ze goedkope weerstanden en condensators gebruikt, en die Mundorf SG liggen hier al jaren in de bak, geen gek idee om die erin te zetten lijkt me.
