Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Netjes! Klinkt het ook zo?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik ben zeer tevreden :-). Ik durf het niet te zeggen, maar ik heb het met de DSP nog niet zo gekregen. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Nu zijn het van huis uit ook wel heel erg strakke units waar je op zich niet aan te poetsen hoeft. Ben wel heel benieuwd volgende ZBA dag. Zou wel eens een ZBA-reference kunnen worden O:) Met een dergelijk afstraalpatroon moeten ze ook heel weinig kritisch zijn qua plaatsing.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: za 25 mei 2024, 20:52
OWC schreef: za 25 mei 2024, 16:24
Pjotr schreef: wo 22 mei 2024, 11:43
Ja, heb daar ook al naar zitten kijken. Zit daar al een kalibratiefile standaard bij?
Nee, hij claimed dat de microfoon ±1dB is van 20Hz tot 20kHz

Ik heb overigens zelf ook een Omni1
Hmmm ja, moet je dus alsnog laten kalibreren. Heb ik toch eigenlijk meer vertrouwen in een ISEMcon (voorheen IBF Akustik) EMM-82H-PX. Dat is wel wat duurder maar komt gelijk met zowel een on-axis als een diffuse field kalibratiefile.
Mjah, beiden beweren een goede methode te gebruiken.
Dus sja, wat is nu waarheid?

Overigens heb ik soortgelijke problemen ook bij anderen gezien.

De vervorming van de OMni1 is wel heel laag trouwens.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door markbakk »

OWC schreef: za 25 mei 2024, 16:27
markbakk schreef: wo 22 mei 2024, 11:12
Je kunt qua microfoons je lol op bij de collega’s van DIYaudio. Ik heb sinds enige tijd (ook) een Omni1 van LineAudio. Heel tevreden. Dit is de correctiefile.
LineOmn1B_allein_00d.gif
Je hebt hem kennelijk nog extra laten "kalibreren" bij hifi-selbsbau?
Klopt. Nou lijkt hij binnen +/-1dB ook wel te halen, op de bult op 17kHz na. En of Theo cs hun referentie helemaal goed hebben, tsja. Het alternatief van de iSemcon is natuurlijk prima. Al kom je dan ook heel snel op MicW’s, Dr Jordan’s enz.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Rob Dingen »

satefan schreef: za 25 mei 2024, 19:20
De 0,08ms is de delay die ik instelde in de dsp in get geval van actief filteren (dsp nu uiteraard niet meer van toepassing). Deze heb ik voor het gemak maar even als uitgangspunt in Vituixcad gezet bij de tweeter. Dat komt dus niet helemaal overeen. Maar het gaat me om wat het meest plezierig klinkt uiteraard.

Satefan
Oke maar hoe kom je aan die 0,08ms?
En je hebt de vraag niet beantwoord of je gemeten response vergeleken hebt met vituixcad.

Rob
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

De 0,08ms leverde in de DSP-situatie de diepste dip op als ik de tweeter ompoolde. Ik snap inmiddels dat dit niet per se iets over de fase hoeft te zeggen. De gemeten response komt goed overeen met VituixCAD (als ik ze op t oog zo vergelijk), maar heb m nog niet geimporteerd. Daar ga ik nog even mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Bij een dip trek je 2 identieke signalen van elkaar af. Dat is i.d.d. niet alleen afhankelijk van de fase maar ook van de amplitude. De signalen hoeven maar een 10% in amplitude te verschillen en de dip wordt niet dieper dan -20dB. Wel is het zo dat hoe minder de fase EN amplitude verschilt, dus beide tegelijk, des te dieper de dip.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

In deze fase wissel je natuurlijk nog wel eens van component in het filter. Met name de weerstanden pas ik nog wel aan om op het gehoor te finetunen. Ik heb het filter nu experimenteel in elkaar met kroonsteentjes en zo hier en daar de componenten aan elkaar gesoldeerd (Het definitieve filter wordt natuurlijk netjes uitgevoerd op een print/plankje).

Ik kwam gister deze kleine lasklemmen tegen en bedacht me dat je die prima kan gebruiken om makkelijk en snel een filter in elkaar te zetten van verschillende componenten, en dus ook erg snel en makkelijk componenten kan wisselen. Even geprobeerd vanmorgen, werkt superhandig!
Screenshot 2024-05-29 at 10.26.27.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Van de week nog wat aan het optimaliseren geweest:
Halo_Passive_PR.jpg
Ik ben erg te spreken over de weergave. Met name de ingreep om de bafflestep aan te pakken zorgt voor een veel betere tonale balans. Het laag is nu op lage volumes ook nog goed aanwezig. Dat luistert heel plezierig, vooral als je in de late uurtjes nog even lekker wil genieten van wat muziek op laag volume.

Volgende stap is om de baffle nog te optimaliseren voor de afstraling onder hoeken (dan filter weer controleren en updaten indien nodig). Dit moet het ontwerp zo ongeveer worden. De tweeter komt meer vrij te staan ten opzichte van de huidige baffle:
Screenshot 2024-06-02 at 14.02.35.png
Als dit dan allemaal naar tevredenheid gaat, ga ik het filter nogmaals opbouwen, maar dan met de definitieve componenten (luchtspoelen, betere condensatoren etc).

Ik heb altijd begrepen dat componenten in de signaalweg van goede kwaliteit moeten zijn, terwijl dat voor componenten die parallel aan de signaalweg staan dit minder spannend is. Klopt dat?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door pappaleo »

Allo componenten moeten van goede (en ik bedoel niet exotische) kwaliteit zijn. Bedenk wel dat een elco een andere component is dan een filmcondensator, zoals een MKP.

Ze hebben een (licht) verschillend effect op de Q van je filterhelling. Zegt niets over de kwaliteit, maa meer over de karakteristiek.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Walt »

Volgens mij is het inzicht dat de serie componenten het meest bepalend zijn, achterhaald. Ook de parallel takken hebben klankmatig veel invloed.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Dat is mooi. Past namelijk beter bij mijn OCD.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: zo 02 jun 2024, 16:28
Volgens mij is het inzicht dat de serie componenten het meest bepalend zijn, achterhaald. Ook de parallel takken hebben klankmatig veel invloed.
Ja nogal grutjes. Als ze geen invloed zouden hebben kun je ze net zo goed weg laten... :roll: Volgens mij heb je weinig aan zulke gemeenplaatsen en kun beter bekijken wat een component werkelijk functioneel doet op de plaats waar hij functioneert.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door dre »

Hoeveel smoothing is er eigenlijk toegepast?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door ds23man »

Drie containers vol.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Ronkel »

Walt schreef: zo 02 jun 2024, 16:28
Volgens mij is het inzicht dat de serie componenten het meest bepalend zijn, achterhaald. Ook de parallel takken hebben klankmatig veel invloed.
https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Walt »

Bedankt voor de link, leuk leesvoer.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

dre schreef: zo 02 jun 2024, 19:31
Hoeveel smoothing is er eigenlijk toegepast?
Ja beetje teveel inderdaad. Versie zonder smoothing. Nog steeds heel acceptabel.
Halo_Passive_PR.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door markbakk »

Volgende stap is om de baffle nog te optimaliseren voor de afstraling onder hoeken (dan filter weer controleren en updaten indien nodig). Dit moet het ontwerp zo ongeveer worden. De tweeter komt meer vrij te staan ten opzichte van de huidige baffle:
De scherpe rand om de tweeter in deze baffle gaat mogelijk nogal wat diffractie veroorzaken, denk ik. Zou daar toch een flinke radius aanhouden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

I.d.d. de motivatie van die scherpe knik ontgaat mij ook even.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Het idee is dat dat de tweeter alleen z'n eigen faceplate 'ziet'. Dat gebeurd dan op de kortst mogelijke golflengte, waardoor de diffractie op een hogere frequentie pas intreed. Ik heb nu een baffle die iets breder/ronder is rondom de tweeter en dan zie je dat deze eerder begint. Maar ik ga het meten, want dan is het pas weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Als ik een tweeter los meet, ook met een kleine face plate van 5cm, is dat altijd in een uitsparing van een plaat dempingschuim om juist de verstoring van de diffractie te voorkomen. B.t.w. een faceplate van 5cm is de golflengte bij 6,9kHz. Daar krijg je dus sowieso een frontplaatresonantie vanwege de diffractie.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Deze vorm geeft een minder scherpe rand rondom de tweeter, waarbij deze toch nog wel iets naar voren staat tov de rest van de baffle:
Screenshot 2024-06-03 at 10.43.11.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Kijk eens naar de huidige Genelec monitors. Waarom zouden ze dat afronden toch doen? Dat is beslist niet alleen voor de sier. Je hebt juist met 3D printen alle mogelijkheid om dat netjes te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”