Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: ma 20 mei 2024, 19:54
Spullen heb ik zojuist ook bij TME besteld .

Wil graag mijn spullen online op maat laten knippen/buigen etc, bijv. https://ijzershop.nl/ denk ik wel dat ze daarmee kunnen assisteren, zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar webshop ziet dr voor de rest gewoon prima uit.

V.w.b. de buizen in het welke in het zicht zitten in het top paneel, moeten daarvoor gaten gemaakt worden in het paneel én volstaat daar bij ook 2 mm aluminium plaat materiaal voor?
Heb nog nooit zelf een behuizing gemaakt, maar wil het allemaal graag proberen en leren, op dit moment nog wel erg onzeker erin.

Zoiets kan wellicht ook:

https://www.tubetown.net/ttstore/en/tt- ... ndard.html of een andere behuizing welke zo te bestellen is, van bijv Hammond: https://www.tubetown.net/ttstore/en/cha ... black.html
Dat chassis van Hammond is ook een leuk idee. Je zou deze omgekeerd kunnen gebruiken. Hammond levert ook mooie kappen van geperforeerd staal.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik heb bij mij nu ipv solderen kabelschoentjes aangeknepen.
Ik heb ook de aansluitingen omgedraaid. Precies tegenovergesteld van wat Willy schreef.
Nu werkt hij goed.

Ik had de speaker terminals aangesloten met kabelschoenen op de UGT.
Dit wilde met geen mogelijkheid werken. Nu een kroonsteen op de ugt kabels en aan de andere kant de speakers. Werkt perfect.

Ik moet nog even kijken wat er mis gaat met het aansluiten op de speaker terminals.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: ma 20 mei 2024, 20:59
Willy_61 schreef: ma 20 mei 2024, 20:10
Spartacus schreef: ma 20 mei 2024, 17:39
Ruzie met de schakelaar voorop.
Die blijft licht geven, zowel aan als uit.
Als je aan de aansluitingen rommelt gaat hij wel uit :think:
Dus de netspanning komt op 2-5 en gaat via 1-4 naar de voedingsprint.
Ik zie net dat Douwe een andere aansluiting voorstelt, valt dus nog te bekijken, niet meer vandaag.
Het is toch raar dat Willy tot een andere aansluiting komt dan ik. Temeer omdat de schakelaar die ik hier heb van Willy heb gekregen. Afijn Willy gaat er nog wel op terugkomen neem ik aan.
Douwe heeft gelijk, ik was gisteren beter vroeger gestopt: mijn tekening was nl. FOUT.
Switch aansluiting.jpg
Dus de netspanning komt op 1-4 en gaat via 2-5 naar de voedingsprint.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Zo zit hij nu bij mij, nu werkt het goed.

Hoe krijg ik de kabels van de UGT fastsoenlijk aan de speaker aansluitingen?

Met aangeknepen connectoren lukte het gisteren niet.
Solderen van de draad wilde ook niet, de soldeer pakt niet op de draad.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: di 21 mei 2024, 8:20
Met aangeknepen connectoren lukte het gisteren niet.
Solderen van de draad wilde ook niet, de soldeer pakt niet op de draad.
Heb je de aansluitdraden ingekort? Dan moet je eerst de laklaag er af halen voordat je ze kan vertinnen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Dan zal dat het zijn, met een kroonsteen draai je natuurlijk door die laklaag heen.
Ik zal nog eens testen op een stukje afval draad. Ik kan niet teveel testen, dan is de draad op de trafo op.........

Bedankt voor al jullie hulp, ik had niet verwacht zo goed geholpen te worden met mijn misschien soms domme vragen.
Alle begin is moeilijk.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: di 21 mei 2024, 9:38
Ik zal nog eens testen op een stukje afval draad. Ik kan niet teveel testen, dan is de draad op de trafo op.........
Ja, verpruts het niet, daar zijn ze te duur voor. Ik laat altijd de lengte er aan zitten en maak een lusje of een rolletje.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Een leer voor de volgende keer!
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Speaker terminals werken. Idd goed de lak van de draden schuren.
Langzaam knutselen we verder.
Bijlagen
IMG_3598.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Begint er al mooi uit te zien, gaat lekker zo.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: wo 22 mei 2024, 22:20
Speaker terminals werken. Idd goed de lak van de draden schuren.
Langzaam knutselen we verder.
Heel mooi maar je gaat toch "socket savers" tussen buis en voet plaatsen, zo komen de buizen hoger te zitten.
samenstelling met socket saver.jpg
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Jazeker, die komen er nog tussen.
Die staan in bestelling en hoop ik volgende week binnen te krijgen.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: wo 22 mei 2024, 22:20
Speaker terminals werken. Idd goed de lak van de draden schuren.
Langzaam knutselen we verder.
Netjes hoor en fraai.
Heb je ook die tube protectors besteld voor om de buizen?
Daar moeten dan ook gaten voor in de top behuizing gemaakt worden of vergis ik me?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

De tube protector wordt in 3 gaatjes van 3,5mm bevestigd.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Tube protectors heb ik niet besteld.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Gelijk heb je. Het heeft ook geen enkel nut.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik hoop binnenkort een andere platenspeler aan te schaffen, een Technics SL1200 GR2. Deze heeft geen voorversterker.
Is het nog mogelijk ergens een RIAA voorversterker print in te bouwen en die aan te sluiten op 1 van de ingangen?
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Nu is de HFD23-005-1ZS pas vanaf 1-7 verkrijgbaar bij Reichelt.
Bij TME is hij wel leverbaar, maar laat ik nu net mijn TME bestelling binnen hebben, ik vind de verzendkosten dusdanig hoog om voor één onderdeel daar te bestellen.

Kom hem ook wel bij Ali tegen:
https://nl.aliexpress.com/item/10050029 ... ry_from%3A
Lijkt me dat dit gewoon dezelfde is of is dit een Chinese variant?
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: do 23 mei 2024, 18:05
Ik hoop binnenkort een andere platenspeler aan te schaffen, een Technics SL1200 GR2. Deze heeft geen voorversterker.
Is het nog mogelijk ergens een RIAA voorversterker print in te bouwen en die aan te sluiten op 1 van de ingangen?
Ik zou gewoon de AUX ingang gebruiken, deze los solderen van de aansluitingen én vervolgens deze dan weer aansluiten aan de RIAA voorversterker zodat je deze AUX ingang kunt gebruiken voor je platenspeler.

Leuke platenspeler is deze nog in originele staat of gemodificeerd?
Ik gebruik zelf een gemodificeerde Thorens TD165.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@Willy_61: Past een voorversterker er nog bij op de gloei voedingsftrafo?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Welke voedingstrafo hebben jullie gebruikt?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

is 4,5A
4x0,8A voor de el84, de ecc zal een 0,6A trekken samen op 12V dan ben je er al zowat.
Betwijfel of dat dan nog lukt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Het is 12,6V hoor Peter, dus 2x0,8A. Die paar ma voor een RIAA versterker kunnen er gemakkelijk bij.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ok, nu nog een goede RIAA versterker print vinden.
Plaats reactie