Gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De nauwkeurige brom instralings test,met als doel een trafo opstelling waarbij de trafo,s elkaar minimaal beïnvloeden.
Deze test komt uit mijn HIFI versterker bouw en geeft het beste resultaat voor een goede trafo opstelling.
Zelfs een smoorspoel heeft invloed op de brominstraling. :shock:

En dan maar even de 230v net spanning aan de net trafo geknoopt.
De DMM op mv gezet.
De uitgangstrafo aan de DMM geknoopt via de 8 ohm en 0 secondaire.
En dan gaan we schuiven tot dat de minste mv op het scherm verschijnt.

Eerste opstelling,trafo,s haaks op elkaar,meet 2 en nog wat mv.
DSC08957.JPG
DSC08958.JPG
Tot de laagste opstelling nu meet ik 0,16mv.
DSC08959.JPG
Doe het zelfde met de smoorspoel.
Die krijg ik niet lager dan 0,5mv.
Als 3mv je max is(hoorbare brom door instraling) is 0,5 een stuk beter :lol:
DSC08960.JPG
Rare opstelling,uiteindelijk. :?
Had ook nog geprobeerd de smoorspoel ergens onder de nettrafo te plaatsen,maar daar meet ik dan 40mv op de smoorspoel :-&
Op zich heb ik geen problemen met deze opstelling,de ruimte is er.
Echter de afstand naar de eerste elco wordt lang en de spoel staat redelijk dicht op de eerst 2 buizen (zijn wel afgeschermd).
De afstand van de uitgangstrafo tot 1 van de eindbuizen is waarschijnlijk net genoeg i.v.m. de warmte afgifte van die buis.
Keuzes.................
Laatst gewijzigd door democles op wo 04 sep 2024, 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Dat van die lange afstand tot de smoorspoel zinde me niet :?
Het ding maar even op zijn kant gezet en ik meet een stuk beter :D
Provisorisch een beugel gemaakt en dan weer schuiven met die smoorspoel.
Kom nu op 7mv uit maar dan wel een stuk dichter bij de voeding elco.(eigenlijk er boven op)
Nog geprobeerd wat het uitmaakt als ik daar een stuk koperplaat tussen de trafo en spoel zet,scheelt 0,7mv.
Ik denk dat dit hem wordt,bromt het toch te veel uiteindelijk,dat zien we later wel.
In ieder geval loopt er nu geen HV leiding door de halve kast.
Bijlagen
DSC08962.JPG
DSC08961.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

We komen er wel,
Dit is beter. (uiteindelijk 4,6mv)
DSC08963.JPG
Had nog een vraagje?
Heb de negatieve bias print getest, regelt mooi stabiel,in te stellen van-70v naar -50v.
Hoe kan ik het regelbereik groter maken tot iets van -30v?
print.jpg
Laatst gewijzigd door democles op zo 26 mei 2024, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Maak van die 1K maar 47K en van die 47K maar 22K.
de spanning varieert dan tussen 19.5 en 28,4V negatief.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Bedankt Douwe,maar dat is te laag,schema geeft -40v aan.
Als ik 22K parallel zet over de 47K is het regelberijk goed.
In de pot middenstand heb ik dan -40v.
De vraag is dan als de sleper van de pot het begeeft krijgen de buizen dan nog voldoende negatief?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Ja, maar dan moet je de loper even doorverbinden met de kant waar het negatief vandaan komt. De weerstanden moet je dan wel even opnieuw van de juiste waarde voorzien. Die kun je opnieuw uitrekenen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De loper even los gesoldeerd en dan is de spanning -53v,dat is dus ruim voldoende.
Helaas bij het los solderen is er een printbaan los gekomen.
Morgen eerst maar een nieuwe print maken :?
De 22K die ik parallel aan de 47K gezet had, bleek 2,2K te zijn,ik heb mijn dag niet............ #-o
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Gelukkig kun je zelf printen maken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ja dat is het probleem niet.
Even provisorisch 2,2K er in gezet 10K kwam niet laag genoeg.
Dit komt tot minimaal -12v dat is gevaarlijk laag.
De nieuwe print eerst maar eens voorzien van 4,7K. denk ik dan.
Misschien heb ik de komma gemist in 1 van de laatste ontwerpen van Anne.
4,7K i.p.v. 47K :shock:
We zullen zien.......
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

democles schreef: za 18 mei 2024, 16:38
De vraag is dan als de sleper van de pot het begeeft krijgen de buizen dan nog voldoende negatief?
Daar hebben de ontwerpers ook over nagedacht. Daarom is er een weerstand van 470k opgenomen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Nieuwe gemaakt en getest.
We kunnen weer verder :D
Bijlagen
DSC08964.JPG
print.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Had nog een vraagje.
In het schema worden deze twee weerstanden aangegeven als CC,Carbon composition weerstanden.
Waarom deze op die plek?
Heb er twee van 1W,maar die wijken kwa weerstand aardig af van wat ze moeten zijn. (76K en 105K)
Toch maar metal oxide weerstanden plaatsen?
Bijlagen
CC weerstanden.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Het zijn anodeweerstanden. Gebruik maar gewoon metaloxyde.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ja,
Maar waarom CC?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

CC zijn gewoon ouderwetse klassieke powerweerstanden. Ruisen en vervormen wat meer. Wat Douwe zegt, gewoon moderne metaaloxide gebruiken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

democles schreef: wo 22 mei 2024, 15:07
Ja,
Maar waarom CC?
Sommigen vinden dat koolweerstanden een betere klank hebben dan metaalfilm weerstanden. Ik heb daar nooit verschil in kunnen ontdekken. Ik heb wel eens gelezen dat koolweerstanden meer ruis produceren. Als dat jouw voorkeur is zul je een paar moeten bestellen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Oke,MO er in gesoldeerd.
Het torret bord is nu klaar voor montage.
Een beetje kinder boetseerklei er bij.
Even een afdruk maken in de klei.
DSC08965.JPG
Gaatjes boren en er in schroeven.
DSC08966.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

En dan ben ik bij de vraag,Wat ga ik er inzetten kwa buizen voortrappen.
V1,2, en fase trap?
ECC83 buizen zijn behoorlijk prijzig geworden.
Een 6N2P Rus is dan een vervanger.
Laat ik nu een doosje 6N2P-EV,s hebben liggen,uit de tijd dat ze nog 2,50 waren.(gulden)
Het enige verschil is de 6,3v gloei aansluitingen,en ze vreten 2x de de gloeistroom als een ECC83,maar goed de trafo kan dat leveren :)
Bij de ECC83 (12AX7) is dat pin 4+5 en 9,en bij de 6N2P is dat pin 4 en 5.
:-k
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door OWC »

JJ of Psvane buizen zijn rond de 18 euro per stuk

Soms kun je 2e hands nog wel ergens iets vinden, maar helaas wordt alles gegrepen door audiofiele woeha en andere sprookjes.

Ik heb evt nog wel iets liggen, maar ik moet eerst even bedenken wat ik er precies mee wil. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Bedankt,moet eerst zelf kijken wat ik nog heb liggen aan 12AX7 buizen.
Begin eerst wel de gloei op te tuigen voor 6N2P-EV.
Vandaag de laatste gaten in de topplaat geboord.
Het Bias printje er in gezet.
Bijlagen
DSC08967.JPG
DSC08968.JPG
DSC08969.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Altijd leuk als je deze kleine dingen uitgevogeld hebt :lol:
De screengrid resistor bracked. :)
Bijlagen
DSC08971.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Had het er over gehad dat ik nog een mechanisch gebrek tegenkwam.
Zou je de versterker uit de kast schuiven dan valt ie over de rand naar beneden en geplet is uw binnenwerk :?
Van messing 6mm twee geleide rails gemaakt,probleem opgelost :lol:
Bijlagen
DSC08972.JPG
DSC08973.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Oke,
Dan had ik links onderin nog wat ruimte,dus we kunnen nog wat inbouwen :think:
Een FX loop was wel wat. 8)
De FX loop is er voor een effect tussen de voorversterking en de fase trap te kunnen insluizen,b.v. reverb of delay dingen.
Waar sluis je dat in.
FX send&return.jpg
Dan maar even zoeken op het net wat er allemaal is aan FX schakelingen.
Eigenlijk kwamen er twee types naar voren,met FET,s of met buizen?

Met LND150 FET,s.
FX-loop.gif
Of met een buis. (vanaf 15:27)
[graag-bijvoegen][/graag-bijvoegen]
FX tube amp 12AX7.jpg
Gezien ik alles heb liggen voor een buis en er genoeg gloeistroom en HV aanwezig is, voor de buis gekozen.Dan het schema in PCB vorm gieten.
Ik kies er voor de buisvoet los van de PCB te zetten.
FX met buizen.jpg
FX met buizen o.jpg
Even uitprinten en kijken of de dingen passen.
DSC08975.JPG
Er zal her en der nog wel wat veranderen,maar het gros staat er op.
De chassis 6,3mm jack,s aansluitingen worden zo bedraad als op het FET schema.
DSC08974.JPG
Laatst gewijzigd door democles op wo 04 sep 2024, 2:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Het FX gebeuren maar wat compacter gemaakt.
Zo past het beter.
Bij de return een plek gemaakt voor een extra condensator,om evt. DC uit de aangesloten effect apparatuur te bannen.
Of 100nF genoeg is weet ik niet?
FX klaar.jpg
Bijlagen
DSC08976.JPG
DSC08977.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Vandaag de FX print gefabriceerd en zie ik nu opeens 6 buisvoeten :think:
En ik maar denken het past niet :lol:
Bijlagen
DSC08981.JPG
DSC08982.JPG
Plaats reactie