Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: De audioset van Olaf. (Kabels komen eindelijk aan de beurt)

Bericht door Olaf Analogue »

Maar dat het niet zo uit maakt en in zijn woorden "niet beduidend anders" gaat klinken dat zijn sowieso de marges tussen dure kabels, de ene dure kabel zal niet meer beduidend anders klinken dan de andere dure kabel, toch gaan we er voor! Want ook al zijn het nuances, we gaan voor het beste van het beste en hebben daar kennelijk geld voor over.

En dan ineens gaan we wel zeggen dat het best 1,5 mm dun mag zijn omdat dat niet beduidend anders klinkt. Lekker tegenstrijdig.

Alleen al om de eerste nuance drempel over te kunnen hoeft de kabel alleen maar dik genoeg te wezen (effectief in geval van multi kabels) en daar betaal ik dik voor!

Dus fabrikanten die denken dat ze op een goedkope manier dunne kabels kunnen produceren en deze vervolgens aan mij voor veel geld kwijt kunnen hebben gewoon pech.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, ik heb van Walter nog nooit een goed vergelijk met grasmaaier verlengsnoer gezien. Ga er wel van uit dat je dat straks ook in het vergelijk meeneemt :mrgreen:

Die link van George snijdt hout. Om de invloed van het skin-effect buiten de deur te houden is het zaak om de diameter van iedere afzonderlijke geïsoleerde ader kleiner dan 0,5 mm te houden. Dus dat is een mooie suggestie. Het is theoretisch en praktisch i.i.g. correct. Of je met gewone dikkere aders die invloed ook kunt horen, daarover heb nooit anders dan onderbuik ervaringen en gepapagaai vernomen. Zelfde geldt voor vlechten van de aders.

En qua kabeldoorsnede is het wat Jeroen ook al aan aangeeft: Als het maar onder de 0,1 ohm blijft. Is dus ook afhankelijk van de lengte van kabel. B.v. koperdraad van 0,5 mm diameter (0,2mm2) heeft een weerstand van ongeveer 90 mOhm/m. Voor 2 m speakerdraad heb je dan dus 4 draadjes parallel nodig om aan de eis van die 0,1 ohm te voldoen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 20 mei 2024, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bedankt voor je nuttige bijdrage Peter, daar kan ik wat mee.
Wat het grasmaaier snoer betreft, deze zal niet wezenlijk anders klinken dan de basic 2x4 die ik er nu aan heb hangen, mits ik dan het grasmaaier snoer op dezelfde lengte mag inkorten :mrgreen:

Laat ik ook stellen dat dit voor mij ook even een nieuwe afslag is. Ik heb altijd gewoon 2x4 of 2x6 mm koper gebruikt en dat werkt uiteraard prima en naar behoren, ik verwacht dan ook geen wereld van verschil te gaan horen met de Kimbler, maar het gebruik van meerdere dunne aders maakt mij gewoon nieuwsgierig en ik wil daar gewoon voor open staan.
Met interlinks heb ik wel wat meer ervaring, (vroeger altijd mijn eigen interlinks gemaakt) en daar heb ik dan ook wel voorkeuren in. Maar ook in dat geval is er (door mij) met elke goede interlink te leven, zo groot zijn de verschillen in mijn oren niet. Even de prut dropveterjes die gratis met apparatuur wordt meegeleverd daar gelaten, want daarvan hoor ik wel duidelijk dat die beneden niveau klinken.

Hoe dan ook. Ik zal mijn ervaringen uiteraard weer laten weten als ik er een tijdje mee gespeeld heb.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat ik maar eens patent op dat grasmaaiersnoeridee ga aanvragen :rofl: :rofl:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Een of ander vaag verhaal erbij, beetje je target het gevoel geven dat jij ze wel serieus neemt.
Voor je het weet heb je een nog groter huis. :mrgreen:
rikpost

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef: ma 20 mei 2024, 10:18
Ik denk dat ik maar eens patent op dat grasmaaiersnoeridee ga aanvragen :rofl: :rofl:
Zo'n oranje snoer moet dan wel weer matchen met het overige interieur .
Toch weer naar oranje en bruin uit de jaren 70 :lol:

Overigens benieuwd wat hier uitkomt ik ben ook geen kabel adept =;
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo. Om zelf even mega offtopic te gaan, ik heb een High-end rollator gekocht om me straks na de operatie enigszins voort te kunnen bewegen :mrgreen:
P_20240520_105945.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Geen Carbon frame? ;)

Het is trouwens wel oppassen met dat oranje grasmaaierluidsprekersnoer. Er zitten wel degelijk enorme kwaliteitsverschillen in en er zijn soorten bij die je beslist niet in de huiskamer wilt hebben! Hier een rol die al 20 jaar in de schuur heeft kunnen wennen, luchten en goed ingespeeld is, maar nog steeds erg smerig naar het plastic dan wel weekmaker blijft stinken. Wel een puntje van aandacht.
Leobus

Bericht door Leobus »

Deze Alpha Audio van Jaap Veenstra komt gewoon uit Nederland.
In België zit Alpha high end.
Groet,
Leobus
Leobus

Bericht door Leobus »

Olaf,
Zoals je weet, woon ik niet heel ver bij je vandaan. Ik wil best wel een keer mijn speakerkabels demonteren (ff plint los maken en stekkers demonteren om ze vrij te maken) en ze bij jou testen. Zijn wel 4,5 m lang. Totale geleiders is 2 mm kwadraat.
Verder heb ik nog wat zelfbouw vlechtwerk liggen. Mag je ook proberen.
Groet,
Leobus
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leobus schreef: ma 20 mei 2024, 11:23
Olaf,
Zoals je weet, woon ik niet heel ver bij je vandaan. Ik wil best wel een keer mijn speakerkabels demonteren (ff plint los maken en stekkers demonteren om ze vrij te maken) en ze bij jou testen. Zijn wel 4,5 m lang. Totale geleiders is 2 mm kwadraat.
Verder heb ik nog wat zelfbouw vlechtwerk liggen. Mag je ook proberen.
Hoi Leo.

Van dat mooie aanbod wil ik uiteraard graag gebruik maken.
Wat we wel af moeten wegen is of het realistisch is om dit nog voor 5 juni te doen (dag van mijn operatie) of pas als ik weer op de been ben (eind van het jaar)
Misschien heb je daar zelf ook een idee bij, het heeft op zich geen haast maar het is voor mij belangrijk om er gewoon even een paar dagen mee te kunnen spelen ook zo de weergave goed te kunnen ontdekken.

Hoe dan ook, ik wil zeker gebruik maken van je aanbod.

Zelfbouw vlechtwerk is sowieso welkom.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 20 mei 2024, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:lol: Dan heb ik ook nog wel wat liggen. :sure:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Leobus:
Sowieso ga ik van jouw set 120 cm XLR kabels 2 sets 60 cm XLR kabels maken zodat ik ze weer in mijn huidige set-up kan toepassen, zo kan ik af en toe wisselen en vergelijken.

@hannesie: altijd welkom, leuk om nieuwe dingen te ontdekken, ik maak er vast wel weer wat moois van :lol:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ook leuk uit de hobbysfeer, ooit SCSI kabels 68 aders gebruikt, zijn dan van een soort wat leek op zilver, en dan om en om de draden naar + en - splitsen, was dan wat scherp en dan een installatie draad 2.5 mm² pure koper, leuke effecten te horen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, w.d.b. is the good old HDD 40 aderige IDE flatcable een klassieker. Schuffel je ook makkelijk onder het tapijt. Aders om en om: Lage zelfinductie, hoge capaciteit. 20 aders parallel heen en 20 parallel retour: Hogere zelfinductie, lage capaciteit. Kun je eindeloos mee variëren :D
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Keertje bij Erno Borbely thuisgeweest, bleek gewoon een simpel elektriciteitsnoer tussen zijn versterker en Maggie’s te hangen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef: ma 20 mei 2024, 10:18
Had deze even gemist, Je gaat toch niet de Plasterk uithangen hè? :rofl: Overigens over speakerkabel is hier al zoveel te doen geweest, zie ook: viewtopic.php?p=1535009#p1535009
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leeuwarden schreef: ma 20 mei 2024, 12:44
Keertje bij Erno Borbely thuisgeweest, bleek gewoon een simpel elektriciteitsnoer tussen zijn versterker en Maggie’s te hangen.
Dat heb ik ook het grootste deel van mijn leven gebruikt, maar dan als interne bedrading van mijn vele KEF zelfbouw creaties. Uiteindelijk is het gewoon prima koper draad dus dat gaat goed. Ik zou mijn luidsprekers aan 2,5 mm elektriciteits snoer durven hangen en ik denk dat ik tegenover de basic 2x4 die er nu aan hangt geen verschillen ga horen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik weet niet of je aan 2x 1.2M genoeg hebt anders kunnen de Ali vlechtsels ook wel eens jou kant op komen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Kappa7:
Ik heb helaas minimaal 2 meter per kant nodig, anders had ik het heel graag van je overgenomen.
Het zal gewoon even moeten wachten, als ik het nu bestel dan komt het aan als ik in het revalidatie centrum zit, en ik kan er op dat moment dan sowieso niets mee, ik zal gewoon even geduld moeten hebben, en ik heb dan ook meteen weer iets om naar uit te kijken om door de revalidatie heen te komen.
Wel kan ik er in die tijd dan over nadenken wat ik er mee ga doen, ik wil er namelijk wel iets bijzonders van maken, het liefste ook van blijvende aard.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik zie dat deze ook via Amazon te bestellen is in stukken van 2,5 meter voor nog steeds een super aantrekkelijk prijs.
Als ik er daar twee van bestel na mijn terugkomst dan heb ik meteen de juiste lengtes
https://www.amazon.com.be/-/nl/12TC-kab ... B09QQFMCY7
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Wat is daarin de dikte van de geleiders? Misschien mis ik iets, maar dat haal ik er niet direct uit? Mooi prijsje voor een experiment in ieder geval.
Walt

Bericht door Walt »

Bestel je er wel een sleeve bij, een ‘Blote wire’ is ook zoiets.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Goeie Walt!
Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie