Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: De audioset van Olaf.

Bericht door Olaf Analogue »

@Leeuwarden:
Mijn ervaringen er mee waren ronduit goed. Het is één van de mooist klinkende dacs die ik in gebruik heb gehad.
Ik gaf alleen een lichte voorkeur voor de AADac omdat deze in mijn oren net wat meer dynamiek liet horen, Let wel, we hebben het dan over echt kleine verschillen.
Een eerlijk gezegd denk ik dat dat dan meer komt omdat de AADac beter matcht met de versterker, omdat deze bij elkaar horen als in hetzelfde merk en serie.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Dank Olaf! Vanmiddag even op sollicitatiegesprek en afhankelijk hoe dat loopt hebben de volgende dacs mijn aandacht:
Denafrips Pontus
Holo Audio Cyan2
Gustard R26
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

In ieder geval zit je qua dacs in de zelfde "smaakregio" als ik, dat zijn mooie exemplaren!
Zeker de Holo Audio ben ik zelf ook heel benieuwd naar.
rikpost

Bericht door rikpost »

Leeuwarden schreef: vr 17 mei 2024, 10:41
Dank Olaf! Vanmiddag even op sollicitatiegesprek en afhankelijk hoe dat loopt hebben de volgende dacs mijn aandacht:
Denafrips Pontus
Holo Audio Cyan2
Gustard R26
En aangenomen ?
Leeuwarden

Yep.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Duimpje!
Leeuwarden

Dank!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Van harte met je nieuwe job.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef: vr 17 mei 2024, 10:41
Denafrips Pontus
Holo Audio Cyan2
Gustard R26
proficiat met nw job

en, heeft het je keuze al beïnvloed?
rikpost

Bericht door rikpost »

Gefeliciteerd met de nieuwe dac :lol:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

In mijn beleving is de DAC naast de luidspreker het meest klankbepalende element.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Leeuwarden:
Een felicitatie is inderdaad op zijn plaats, jij hebt wat te vieren dit weekend, ervan uitgaande dat je hiermee een stap voorwaarts maakt.
Ik sluit mij trouwens aan bij hans, de dac is waar het allemaal begint, gaat het daar al mis, dan maakt de rest het niet meer goed.
Wat ik nog wil mee geven is dat de dacs van het merk “Musician Pegasus” ook worden geproduceerd door Denafrips, en deze zijn dus gelijkwaardig, dus dat zou je keuze bereik kunnen verbreden.

Als ik de Denafrips nog had gehad dan had je deze mogen lenen, maar helaas heb ik alle dacs ingeruild voor de maestro versterker.

Ik ben wel benieuwd waar je op uit gaat komen.
Leeuwarden

Dank allen! Als laatste over mijn dac-toekomst om, Olaf, jou topic niet verder off topic te gaan: ik vind dacs heel lastig omdat je nooit de kans krijgt om ze naast elkaar te beluisteren. In de komende maanden maar eens kijken wat het wordt en of het überhaupt wat wordt…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dinsdag 28 november schreef ik:
Olaf Analogue schreef: di 28 nov 2023, 5:05
Wat de kabels betreft hebben we wat meer te maken met nuance verschillen, deze verschillen zijn veel kleiner dan de verschillen tussen de onderlinge versterkers, en dan heb ik er gewoon meer tijd voor nodig om daar voor te gaan zitten, dat gaat me niet lukken met één of twee nummertjes.
Wat ik al vaker zeg, ik sta altijd overal voor open, niet openstaan voor dingen en deze op voorhand afwijzen is geen uitgangspunt, een uitgangspunt is dingen te willen ontdekken en ervaren en overal voor open staan.
Nu dat we er inmiddels wel veilig vanuit kunnen gaan dat de nieuwe set ingespeeld en gewend is zijn dan nu eindelijk de kabels aan de beurt.
Tot nu toe heb ik de kabels die ik gebruik eigenlijk nog niet echt behandeld, terwijl deze uiteraard wel een onderdeel van de set zijn, dus bij dezen alsnog.
Mijn huidige set is meteen na de aanschaf aangesloten met de onderstaande kabels:
Tussen PC en DCC: Audio-GD – AES/EBU – digital interconnect PRO cable
Tussen DCC en DAC: John van Gent Magic-Link Reference Plus – Digitaal – AES/EBU
Interlinks tussen DAC en versterker: John van Gent Magic-Link Reference Plus XLR (heel tevreden over)
Luidsprekers: QED XT40i pre-term PR 2x4 mm²

Qua digitale kabel en interlinks ben ik zeer tevreden, dus daar is de behoefde om nog wat aan te passen wat minder groot, overigens sta ik uiteraard wel open voor eventuele nieuwe ontdekkingen, dat zit nou eenmaal bij ons in het bloed.
Waar ik eigenlijk eindelijk een keer mee aan de gang wil, dat staat al een poosje op mijn "experimenteer lijstje" is het in gebruik nemen van multi-aderige luidspreker kabels.
Zoals ik al eerder aangaf in het topic van Walt was ik in de markt voor een set mooie luidspreker kabels, en ik hoop met de Kimber Kable Monocle X een mooie set kabels gevonden te hebben in de "redelijke" prijsklasse.
De luidspreker kabels die ik nu gebruik, de QED's zijn gewoon basic 2x4 mm² kabels.
Degene die ik er voor in de plaats ga zetten zijn de dus de genoemde Kimber Kable Monocle X, en ik denk (en hoop) dat deze mooi aan zullen sluiten op het niveau van de rest van de samenstelling.

Uiteraard zal ik ook hiervoor weer even de nodige tijd voor uit willen trekken, om de kabels in te spelen en er aan te wennen.
Word vervolgd dus.

Adres voor de Kimber Kable Monocle X
https://kimber.com/products/MONOCLE-X
monocle_x_angled.png
Kappa7
Contacteer:

Re: De audioset van Olaf. (Kabels komen eindelijk aan de beurt)

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me een prima keuze.
Zelf heb ik deze die qua bouw gelijk is.
viewtopic.php?p=2039435&hilit=kimber#p2039435
Zou me zelfs verbazen als die niet uit dezelfde fabriek komt.
Heb er nog neen spijt van maar hou me ook niet zo heel erg met kabels bezig.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is hele mooie kabel voor zelfbouw luidsprekerkabel George! zeker voor dat geld.
Weet je toevallig nog een adresje waar dat nog te krijgen is?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dit is de eerste hit die ik zo snel tegen kom.
https://nl.aliexpress.com/item/10050036 ... ry_from%3A
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Super! dank je wel!
Daar ga ik na mijn revalidatie wat mee doen, lijkt me leuk.
Walt

Bericht door Walt »

Ben benieuwd!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik ook Walter, ik heb er wel vertrouwen in dat het wat gaat brengen allemaal.
Ik heb nu een audio-set die heet revealing is, heel veel laat horen, waardoor ook de verschillen tussen kabels onderling beter waar te nemen zijn, dat had met de Hegel gewoon geen nut omdat deze zelf nou eenmaal niet zoveel liet horen, dan heeft het wisselen van kabels dus ook geen nut omdat dat dan geen effect heeft.
Zoals ik tegen Leo ook zei, de basis moet eerst in orde zijn, daarna kan ik lekker met kabels gaan experimenteren. En dat is dus nu.
Walt

Bericht door Walt »

Ik ken dit type Kimber niet, het merk wel natuurlijk, die draaien al een tijdje mee. Wat waren je argumenten om voor deze specifieke kabel te kiezen? Immers er is zoveel te krijgen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Goedemorgen Walt.

Ik was me, zoals bekend al een poosje aan het oriënteren voor luidspreker kabels, de wens was om multikabels waarvan de aders gevlochten zijn toe te passen. Er zijn meerdere mooie opties op dat gebied, alleen wat ik eerder al aangaf mis ik vaak de elektrische specificaties.
Er staat in alle gevallen een heel mooi verhaal bij, maar niet gewoon de informatie die ik als technische man wil weten.
Ook op de site van bijvoorbeeld Daudio, geen technische informatie, wel jammer want ik had anders graag daar kabels besteld, want de prijzen zijn op zich goed, maar ik wil gewoon weten wat ik in huis haal voor mijn zuurverdiende geld.
En ik ga niet elke fabrikant mailen om dingen op te vragen die gewoon duidelijk op de site hadden moeten staan voor dergelijke bedragen.
Zo staat er ook een set Sonore Black op marktplaats, echter is daar ook geen technische informatie over te vinden, dus dat gaat automatisch ook over.

Dan kom je op de website van Kimber, een overzichtelijke schoonheid en met één muisklik de informatie die je zoekt, niets meer en niets minder.
Dat schept dan ook meteen vertrouwen in hun producten, fabrikanten die niet het idee hebben dat ze wat te verbergen hebben doen het bij mij gewoon een heel stuk beter dan degenen die een rookgordijn op willen werpen met mooie verhalen waar ik niets aan heb.

Dus op dit moment dus deze Kimber Monocle X, maar misschien komt er nog wel wat achteraan, qua interlinks heb ik ook meerdere mooie merken in huis, op dit moment ben ik het meest content met de John van Gent, maar misschien loop ik nog een keer tegen een merk aan die ik ook een kans wil geven, en dat is met de luidspreker kabels uiteraard net zo.

Wat dat betreft is het wel jammer dat we met zijn allen zo ver uit elkaar wonen, anders had het onderling wisselen en proberen wat makkelijker geweest, dan had ik nu even je Sonore Blue kunnen lenen nu dat je zelf even de Ocos in gebruik hebt, maar de afstanden zijn helaas te groot.

Wel wil ik ook met de losse kabels die George tipte zelf ook het één en ander in elkaar gaan zetten, vroeger ook veel gedaan trouwens, dat gaf altijd leuke resultaten voor nette bedragen, alleen moet ik nu eerst mijn operatie en lange revalidatie door voordat ik me weer met leuke dingen bezig kan gaan houden.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 20 mei 2024, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Die Sonore black van MP is waarschijnlijk vergelijkbaar met mijn Blue, zelfde manier van opbouw, de houten kastjes en waarschijnlijk zelfde dikte geleiders. De top of the line de Sonore Tourmaline heeft dikkere geleiders. Als je specifieke info wilt over Sonore producten kun je beste gewoon direct met Cock bellen, er is meestal ook wel iets van maatwerk mogelijk, of hij heeft soms nog iets liggen, dit kan net wat intressanter zijn dan MP prijzen en/of aanbod.

Cock speelt overigens zelf ook met Ocos, hij vind deze nog net iets beter dan zijn eigen kabel, dat zegt wel iets natuurlijk, een paar meter kale Ocos draad zijn ook de kosten niet natuurlijk.

Inderdaad jammer van de afstanden, ruilen en samen luisteren is vaak verhelderend, hoewsl ik wel steeds meer mijn eigen pad probeer te volgen, als anderen lyrisch zijn van iets, kun je daar makkelijk in meegaan vaak, maar je moet het toch vooral naar je eigen smaak zien te krijgen.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 20 mei 2024, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: ma 20 mei 2024, 8:26
zelfde dikte geleiders.
Een dikte die dus niet bekend is, en zoals ik aangaf, ik ga geen producenten voor zulke bedragen achter hun kont aan moeten mailen en bellen voor de basic, belangrijkste technische parameter info.
Technische informatie, geen rookgordijnen!

Ik wil die man niet aan de telefoon hebben, ik wil gewoon op een website kunnen zien wat hij te koop aan bied en dat dan bestellen of niet.
Rookgordijnen zijn voor mij geen info en ga ik verder kijken.
Walt

Bericht door Walt »

Belangrijkste vind ik: hoe klinkt het. Of het nou 1.5mm2 of 6mm2 is. Wel als je lange lengtes hebt, kan ik me voorstellen dat een lage weerstand belangrijker is. Het voorbeeld van Jeroen toont aan dat voor de gebruikelijke lengte, het niet zo uitmaakt.

Groetjes Walter
Plaats reactie