Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ook, de meningen over deze Ocos kabel lopen nogal uiteen, de een is lyrisch, de ander vind het een duffe zooi… Cock geeft aan dat deze Ocos een compleet en eerlijk geluid geeft. Ik zeg altijd, het beste zelf testen, dus nu ook maar doen dan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Inderdaad!
Zo is het ook met de Naim kabels.
De een vindt het super,de ander totaal niet.
Zo is het ook met de Naim kabels.
De een vindt het super,de ander totaal niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In de tijd dat Naim tobde met zijn oscillerende versterkers hoorde ik de uitspraak: "Naim is a game". Die Naim kabels waren beslist een must toen bij Naim versterkers!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu kun je er een onwilIg startende auto mee aantrekken?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Was toch ook zo met Spectral dat alleen met MIT kabels stabiel blijft?
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dynaudio is inmiddels toch alweer van die Ocos afgestapt?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heb je voor Dynaudio wel een stevige versterker nodig. Dan kan het super klinken.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Audiolab 6000a doet dat hier prima hoor, al kan het vast nog wel beter.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met de constante karakteristieke impedantie van 10 ohm die Ocos claimt, daardoor zouden grotere lengtes van 10+ meter geen probleem zijn, hoe moet ik zit zien, langer is toch gewoon meer weerstand? Voor standaard 75 ohm kabels vraag ik me dit ook nog steeds af.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hier staat wel een aardige uitleg over waarom welke impedantie gekozen wordt.
https://resources.altium.com/p/mysterio ... -we-use-it
https://resources.altium.com/p/mysterio ... -we-use-it
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat gaat over 50 ohm en 75 ohm impedaties. HighEnd speakers met die impedantie moet ik nog tegenkomen. Evenals S-parameters van een speaker of een Smith-chart
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij vroeg zich toch af hoe dat zat met 75 ohm kabels.
Verder heb ik ook geen idee waarom dan een coax kabel beter zou werken bij een impedantie van 8 ohm.
Maar dat zal Ocos vast wel een verhaal bij bedacht hebben.
Verder heb ik ook geen idee waarom dan een coax kabel beter zou werken bij een impedantie van 8 ohm.
Maar dat zal Ocos vast wel een verhaal bij bedacht hebben.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze vraag is al zo vaak gesteld. Wordt toch eens tijd dat Walt het eens gaat onthouden
Karakteristieke impedantie gaat pas van invloed zijn als de elektrische golflengte kleiner wordt dan de kabellengte. Voor een signaal van 20kHz is dat ca. 15 km! Voor een S/PDIF signaal ligt dat anders, daar heb je met signaalcomponenten te maken tot ca 100 MHz. Al werkt 1 metertje gewone interlink meestal ook prima.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het heeft met wel of niet reflecteren te maken op heel hoge frequenties. Dan heb je het niet meer gewoon over wisselspanning en stroom maar over een elektromagnetische golf door de kabel heen. Bij een ideale afsluiting waarbij de impedantie gelijk is aan die van de transmissielijn (kabel) komt er geen electromagnetisch golf meer terug. De vermogensoverdracht op de afsluitimpedantie is maximaal. Als hij niet maximaal is, bv 90%, dan komt 10% weer terug.Walt schreef: ↑zo 12 mei 2024, 11:12Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met de constante karakteristieke impedantie van 10 ohm die Ocos claimt, daardoor zouden grotere lengtes van 10+ meter geen probleem zijn, hoe moet ik zit zien, langer is toch gewoon meer weerstand? Voor standaard 75 ohm kabels vraag ik me dit ook nog steeds af.
Dit speelt afhankelijk van de frequentie alleen bij grotere lengtes een rol. Bij 100Mhz denk aan een paar meter. Bij 10MHz aan tientallen meters. Zolang de kabellengte veel kleiner is dan de golflengte valt er niet veel te reflecteren en kan er geen verstoring van het signaal ontstaan.
Een karakteristieke kabelimpedantie van 10ohm heeft alleen zin als de afsluitimpedantie op die kabel ook 10ohm is en als je er heel hoogfrequente signalen doorheen stuurt. Bij luidsprekers speelt dit allemaal geen enkele rol.
Bij zeer hoge resolutie audio en video signalen kan het een rol gaan spelen bij lange kabels in de studio vandaar dat het dan beter is een nette coax kabel te gebruiken en te zorgen dat de terminals nette goed gedefinieerde afsluitimpedanties hebben.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zie de onderstaande link, wie weet het merk van het hoornsysteem op de laatste foto? De baskasten zijn enorm!
https://hifi.nl/artikel/33696/Fotoversl ... -2024.html
https://hifi.nl/artikel/33696/Fotoversl ... -2024.html
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zo dan, wat een bakbeesten!
De technische uitleg op de site is zeer goed trouwens, deze mannen weten waar ze over spreken.
De technische uitleg op de site is zeer goed trouwens, deze mannen weten waar ze over spreken.
Laatst gewijzigd door Walt op di 14 mei 2024, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Met die puisten? Lijkt wel of ze de speakerpest hebben... 
