Philips ob hybride

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

GuidoTensen

Re: Philips ob hybride

Bericht door GuidoTensen »

Supergroen projectje de hardware zat ook op de salontafel ik had alleen bij de aanschaf niet de twee ingefreesde kanalen gezien dus een gedeelte netjes opgevuld de rest gebruik ik voor de kabels naar de aansluitposten en evt heeft iemand ook een idee voor een rcl voor de 9710
GuidoTensen

IMG_4961.jpeg
zo zijn best leuk on te zien eentje klaar morgen eens luisteren
Bijlagen
IMG_4959.jpeg
IMG_4958.jpeg
GuidoTensen

Worden natuurlijk wel anders afgewerkt en de bevestiging aan de voorkant wordt met zwarte dopmoeren en platen
GuidoTensen

IMG_4965.png
s dit de goede met het juiste voltAge
TTS

Bericht door TTS »

Olaf Analogue schreef: do 25 apr 2024, 7:51
Ikzelf heb in het verleden erg veel met de Philips breedbanders gewerkt, en heb met zowel de AD12202/M8 alsook de oudere AD12100/M8 gewerkt en die laatste won het altijd qua klank. Zeker wanneer er een goed RCL circuit mee in serie wordt gezet bestaande uit een weerstand, een condensator en een spoel die parallel worden geschakeld. Dat circuit zet je dan in serie met de AD12100/M8
Het LCR circuit is ontworpen door forum genoot Arjan (Arjank) en bevat de onderstaande onderdelen:

LCR netwerk
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm

Forum genoot Aad heeft nog twee van deze AD12100/M8 voor een zacht prijsje in de aanbieding.
viewtopic.php?t=31505

Het is echt zeer de moeite waard om deze eens te proberen in combinatie met het LCR circuit. Het zal je verbazen wat dit voor een resultaat geeft..

2015-08-19 17.51.01.jpg
Ehmmmmm, laat ik nou net op tafel hier een paar van die exacte spoelen hebben liggen, ook 2 folie condensatoren 2,7 uF en 4 weerstanden van 15 Ohm. En net naar zolder gebracht zijn een paartje ob ad9710.... Ehm, nu staan ze weer te spelen. Dat was een no- brainer natuurlijk. Ik sluit me aan bij Olaf, dit is de moeite waard. Eerder speelden de 9710's ondersteund door Eminence 15 @. Nu solo. En die ob is echt niet groot. Wel met een enkele wing. Ik denk dat ze meer ruimte behoeven. Het is hier niet echt een grote ruimte. Imaging,... Mehhh, maar tonaal!!!!
TTS

Bericht door TTS »

GuidoTensen schreef: do 25 apr 2024, 20:10
Supergroen projectje de hardware zat ook op de salontafel ik had alleen bij de aanschaf niet de twee ingefreesde kanalen gezien dus een gedeelte netjes opgevuld de rest gebruik ik voor de kabels naar de aansluitposten en evt heeft iemand ook een idee voor een rcl voor de 9710
Zie 1 post hoger.
TTS

Bericht door TTS »

Maar bij Lianne La Havas - Green and Gold loop ik aan tegen vervorming vanwege een te grote konusuitslag. Nou heeft dat nr ook wel flink bas in zich. Maar de belastbaarheid is gering zo.
GuidoTensen

image.jpg
Het kleine setje wordt ook leuk soort van 2.1 systeem
Klinkt al echt fijn ongefilterd
Bijlagen
image.jpg
GuidoTensen

Ik had ook nog een 9710 a uitvoering dus een basiets maken dacht aan een laag maar breed baffletje
GuidoTensen

TTS schreef: zo 28 apr 2024, 19:04
Olaf Analogue schreef: do 25 apr 2024, 7:51
Ikzelf heb in het verleden erg veel met de Philips breedbanders gewerkt, en heb met zowel de AD12202/M8 alsook de oudere AD12100/M8 gewerkt en die laatste won het altijd qua klank. Zeker wanneer er een goed RCL circuit mee in serie wordt gezet bestaande uit een weerstand, een condensator en een spoel die parallel worden geschakeld. Dat circuit zet je dan in serie met de AD12100/M8
Het LCR circuit is ontworpen door forum genoot Arjan (Arjank) en bevat de onderstaande onderdelen:

LCR netwerk
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm

Forum genoot Aad heeft nog twee van deze AD12100/M8 voor een zacht prijsje in de aanbieding.
viewtopic.php?t=31505

Het is echt zeer de moeite waard om deze eens te proberen in combinatie met het LCR circuit. Het zal je verbazen wat dit voor een resultaat geeft..

2015-08-19 17.51.01.jpg
Ehmmmmm, laat ik nou net op tafel hier een paar van die exacte spoelen hebben liggen, ook 2 folie condensatoren 2,7 uF en 4 weerstanden van 15 Ohm. En net naar zolder gebracht zijn een paartje ob ad9710.... Ehm, nu staan ze weer te spelen. Dat was een no- brainer natuurlijk. Ik sluit me aan bij Olaf, dit is de moeite waard. Eerder speelden de 9710's ondersteund door Eminence 15 @. Nu solo. En die ob is echt niet groot. Wel met een enkele wing. Ik denk dat ze meer ruimte behoeven. Het is hier niet echt een grote ruimte. Imaging,... Mehhh, maar tonaal!!!!
Ik wil wat uit gebreider op de filters ingaan omdat ik echt nul verstand heb van elektronica ik wil de de bovenste apart filteren en de onderste ook omdat ik alles met aparte eindversterkers aan wil sturen dis ook aparte aansluitingen
Ik zie bv ook allerlei verschillende elco’s met verschillende voltages
Ook spoelen zie ik in beel verschillende smaken ik weet niet precies welke het moet zijn
Is het zo dat net als in mijn versterkers dat high grade materiaal echt winst oplevert
Bij het kleine setje wil ik de center wat langer mee laten lopen
TTS

Bericht door TTS »

GuidoTensen schreef: zo 28 apr 2024, 20:26
image.jpg
Het kleine setje wordt ook leuk soort van 2.1 systeem
Klinkt al echt fijn ongefilterd
Wat vindt je van de belastbaarheid zo? Als mijn ad9710's ook nog bas moeten weergeven, kan het niet echt luid spelen. Ze doen het wel. Maar niet te hard zetten. Met dat rcl filter wat ik eerder in elkaar knutselde klinkt het prima.
TTS

Bericht door TTS »

Gewoon goedkoop, maar goed, spul nemen. Dus mkp condensatoren, lucht spoelen als het kan met minstens 1mm2 doorsnee, en ik neem fatsoenlijke weerstanden, niet die witte blokjes ( alhoewel ik die wel gebruikt heb vanmiddag, omdat ze voor het grijpen lagen. ) Basic Jantzen audio condensatoren zijn al prima.
GuidoTensen

Top hoeveel volt voor de elco’s
De speakers spelen nu me een center voor laagondersteuning en dat gaat prima te hard voor s’avonds en ik houd wel van een een beetje volume ,maar alleen komen ze tekort te dun ben ook aan het testen met flappen
Nu luister ik naar ben webster dan vindt ik het al behoorlijk bij gecompliceerde muziek lopen ze vast en klinken chaotisch maar bij normale geluidssterkte ok
GuidoTensen

Nu tracy chapman even opgezet
Ik denk dat de center erg helpt geprobeerd zonder en dan kan je niet zoveel onderin maar zo’n 9710 zonder wizzer voor laag en mid moet je uit zo’n hoekspeaker halen want worden bijna nooit los aangeboden
image.jpg
Bijlagen
image.jpg
GuidoTensen

In de hoekspeaker zit nu een 800 ohm uitvoering
GuidoTensen

De plaatsing en beeld worden ook mooier met de center de twee hoeken verdwijnen echt
GuidoTensen

Moet ook zeggen dat de sony ta 2000F voorversterker ook een thing of beauty is heeft dus een center uitgang voor naar een eindversterker en is dus inregelbaar via de headphone versterker volumeknop plus een geweldige toonregeling
Dus het dus echt een 2.1 ik heb dit nog niet op mijn tv geprobeerd maar denk dat spraak ook goed gaat
TTS

Bericht door TTS »

GuidoTensen schreef: zo 28 apr 2024, 21:31
Top hoeveel volt voor de elco’s
De speakers spelen nu me een center voor laagondersteuning en dat gaat prima te hard voor s’avonds en ik houd wel van een een beetje volume ,maar alleen komen ze tekort te dun ben ook aan het testen met flappen
Nu luister ik naar ben webster dan vindt ik het al behoorlijk bij gecompliceerde muziek lopen ze vast en klinken chaotisch maar bij normale geluidssterkte ok
Elco's als het kan juist vermijden. Mkp nemen. Voor jouw efficiënte Philipsen hoef je geen enorm zwaar spul te kopen. Daar loopt niet zoveel stroom.
Flappen, of wings, werken wel in de bas ondersteuning.
Voorheen had ik onder de 9710's H-frames met eminence alpha 15. Bas voldoende dus. De 9710's mochten tot 150Hz meedoen. Dat scheelt een hoop in de uitslag.
Vind de bas die ze nu produceren mooi, maar het kan dus absoluut niet luid.
GuidoTensen

Goedenavond allen
Heb ik het goed dat ik dus een low pass en een appart high pass filter moet bouwen voor de grote speakers dus een spoel plus weerstand voor de woofer en een mkp plus een weerstand voor de breedbander
GuidoTensen

IMG_4977.png

Watlees ik hier precies is het beter om in de low pass filter een spoel en een mpk te gebruiken

En dan het verhaal over de ingaande weerstand en de uitgaande weerstand
Wat bedoelt hij daarmee

Ze geven 4 soorten low pass aan heeft dus met het verschil in weerstand te maken
GuidoTensen

IMG_4978.png
Zoals te zien in deze stukjes tekst
Bijlagen
IMG_4979.png
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

GuidoTensen schreef: di 30 apr 2024, 19:59

En dan het verhaal over de ingaande weerstand en de uitgaande weerstand
Wat bedoelt hij daarmee

Ze geven 4 soorten low pass aan heeft dus met het verschil in weerstand te maken
Goede middag Guido.

De artikelen die je geplaatst hebt gaan niet over luidspreker filters, maar over filters binnen een actief circuit.
Dat is een andere toepassing waarvoor dan ook andere regels gelden.

Bij passieve lowpass filters voor luidsprekers komt het positief uitgaande signaal van de versterker eerst een serie spoel tegen, dat is een eerste order lowpass, daarna volgt er eventueel een parallel geschakelde condensator, deze twee samen vormen een tweede order lowpass, dan zou er nog een tweede serie spoel kunnen volgen waarmee dan een derde order lowpass wordt gevormd.

Het is dan uiteraard wel zo prettig om ook metingen te kunnen verrichten om tot een goed resultaat te komen.

Er bestaan diverse online crossover calculators, maar deze gaan in alle gevallen uit van een vaste DCR (gelijkstroom weerstand) belasting. Dus leuk voor een beginner om bekent te geraken met de diverse filter orders en hoe deze te schakelen, echter niet geschikt voor het daadwerkelijke ontwerpen.

Eerste order lowpass:
Eerste order lowpass
Eerste order lowpass
Tweede order lowpass:
Tweede order lowpass
Tweede order lowpass
Derde order lowpass:
Derde order lowpass
Derde order lowpass
GuidoTensen

Thanks dat is een duidelijk verhaal
GuidoTensen

Dan zou het leuk zijn als iemand een keer zou willen helpen met het meten bij mijn speakers
Kan ik desnoods helpen met een paar mooie baffles bouwen voor die persoon
Het enige wat die persoon dan moet meenemen is een flinke tafel ( massief hardhout en de units )
Gereedschap heb ik plenty
Is het dan het beste om de speakers in mijn huiskamer te meten of moet dit in ee speciaal daarvoor gemaakte kamer
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Waar woon je Guido? Misschien handig om te vermelden voor evt helpers met meten.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”