Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Douwe opperde een paar weekje geleden dat hij een buizentester wilde gaan ontwerpen waarbij de voeding ook los gebruikt kon worden voor het testen van een buizenversterker schakeling
Nu ik kan geen Nee zeggen dus Ik ben er voor en opperde om Willy ook te vragen
Die maakt altijd van die prachtige schema’s b.o.m. Lijsten Frontplaten tot op het laatste m3 ringetje gedocumenteerd
Wat bewonder ik dat
Nu gisteren vroeg Douwe maak jij een topic aan Ja is goed
Ik heb even gekeken of het misschien bij een ander topic gevoegd kon worden
Maar niet in hoofdstuk van ons Forum waar ik nog altijd trots op ben
Het begin was dit
https://www.nfor.nl/radioforumservice/ ... 0%20NL.pdf
Maar de voeding zus meter zo en dit anders
Afijn in grote lijnen blijft het dezelfde , maar dat is op een paar Super testers met ondersteuning van Computers anders
De voeding daarvan is ook niet te gebruiken om een versterker schakeling te voeden
Maar wat ons , mij erg aansprak is de matrix waar mee je de doorverbinding kiest
Alleen dat geboor in stripjes koper is voor iemand Zonder Kolomboor niet te doen
Marcel buizen gek is meen ik zijn gekozen gebruikersnaam had dit gemaakt ik had het nog niet eerder gezien
Knap

:goedzo:
Misschien onderschat ik de zelf bouwers
Ik opperde om die met doorgemetaliseerde printen te doen en 4 mm verende banaan stekers als contact pin
Dat sprak Douwe en ook Willy aan De laatste tekende in no time dit
Matrix Willy_61
Matrix Willy_61
Even later kwam dit erbij
Matrix Willy_61 verder uitgewerkt
Matrix Willy_61 verder uitgewerkt
IMG_0548.jpeg (57.55 KiB) 704 keer bekeken
download/file.php?id=200598
En een zip bestand erbij


Getwijfeld werd aan de slijt vastheid , maar dat zal wel meevallen je zit immers niet hele dagen stekkertjes er in te rammen
En sommige blijven misschien wel staan als je verschillende buizen meet
EL in Noval 9 pins voet buizen gloeistroom altijd pin 4-5 en soms midden tap met pin 9
Octal heel veel pin 7-2
Verder had Douwe al een Schema gemaakt voor het negatief
Voeding Negatief Douwebakker
Voeding Negatief Douwebakker
IMG_0549.jpeg (30.35 KiB) 704 keer bekeken
Douwe heeft al verschillende versies van zijn 400 volt hoogspanning voeding onderling gedeeld met mij en Willy
Dit is de laatste
Koelblok hoogspanning transistor<br /> 100x 100x 15
Koelblok hoogspanning transistor
100x 100x 15
Betwijfel of dit groot genoeg is Ruwweg 120 mA x440 Volt = 88 Watt
Kom er op terug wat dit blok kan koelen
Bij deze
Dat Koelblok SK81 warmt ongeveer 2.2 graden Celsius per Watt op
Afh waar het staat begin je bij kamertemperatuur of wat meer 40 graden ?
Immers De rest van de schakelingen genereert ook wat warmte waar het bij ingebouwd zit
Een kleine ventilator doet ook op lager toerental al wonderen
Zomaar een suggestie
Hoogspanning Voeding Douwebakker
Hoogspanning Voeding Douwebakker
IMG_0562.jpeg (25.99 KiB) 692 keer bekeken
Ik had eerder met Anne en Pjotr deze voeding gemaakt getest

Schema Valve4lover en Anne Pjotr
Schema Valve4lover en Anne Pjotr
IMG_0556.jpeg (41.54 KiB) 692 keer bekeken
Printontwerp denk van Valve4lover
Printontwerp denk van Valve4lover
IMG_0558.png (100.14 KiB) 692 keer bekeken
Maar ik denk dat Douwe graag zijn eigen ontwerp wilt gebruiken

Verder was het plan de Peaktech LCD meters te gebruiken tot zo ver 5
Iedere meter moet wel een galvanische scheiding hebben t.o.v. Andere meters en bronnen waaraan je meet
Verder gaat de gloeistroom voeding van het voornpbeeld ontwerp tot 24 volt
De PL519 509 Lust 300 mA bij 40 Volt
Dus een externe mogelijkheid om een andere gloeistroom voeding te kunnen gebruiken ?
Of de bestaande gloeistroom voeding uitbreiden?
Tot zover :bakkie:
De Negatieve voeding is bekend
Voeding Negatief getest door Willy_61
Voeding Negatief getest door Willy_61
IMG_0572.jpeg (30.57 KiB) 615 keer bekeken
Verder alles zover ik weet is min of meer bespreekbaar
Liefst zouden we iets maken waar meerdere mensen in mee kunnen
Dat was de Aanzet van Douwebakker Willy_61 OpaBert
Ik hoop dat ik niks vergeten ben , maar daar geloof ik niet meer in
Evenmin geloof ik dat Geen fouten heb gemaakt
Niemand bewust gekrenkt of vergeten
Bijgewerkt op 28-04-2024 18:20
OpaBert
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 28 apr 2024, 18:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Dat is een behoorlijk uitgebreide schakeling die je daar gaat maken samen met Douwe en Willy, veel succes gewenst.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Ach dat valt wel mee
Als er een blok schema van getekend wordt Dan is het al snel wat eenvoudiger voor te stellen
Nu is een hoop spaghetti tegen de muur gegooid om te kijken wat blijft plakken
Douwe gaf te kennen de Hoogspanning module op een print te hebben wat dan op dit heel mooie koelblok geschroefd gaat worden , Als het eerste gat er in zit gaat het 2de een stuk makkelijker :D
Bijlagen
IMG_0568.png
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Willy_61 »

De negatieve roosterspanning-voeding is uitvoerig getest, de eindresultaten met belasting tot 5mA staan bij op het schema.

Er is gebruik gemaakt van een 3-standen-schakelaar om de max. nodige spanning in te stellen: 5 of 29 of 53V.
Als ingangsspanning kan een trafo volstaan van 48V/100mA, bv. de GERTH 421.24
Negatieve roosterspanning.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Ik zou er graag nog iets op zien of er roosterstroom loopt ( lek in een buis )
Verder niks Niks optegen Willy :goedzo:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: zo 28 apr 2024, 11:42
Ik zou er graag nog iets op zien of er roosterstroom loopt ( lek in een buis )
Verder niks Niks optegen Willy :goedzo:
In de oorspronkelijke schakeling van de FC2010 is hier al in voorzien. Zie Figuur 3. - Overzichtsschema
https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Zou die test mogelijkheid niet via een draai schakelaar niet voor alle roosters t.o.v. massa moeten zijn ?
In mijn Hickok Buizentesters is dat wel , moet er bij vermelden dat kortsluiting ook dodelijk kan zijn voor die zeer speciale Bias Potmeter( ook niet meer te koop )
Misschien is dat de reden , maar daar moet ik naar raden.
Daar zit dat op dmv een neon lampje Douwe , en dat zie ik niet terug in dit ontwerp en
Daarom vermeld ik dat nu voor de zoveelste keer Douwe.
Geen idee of dat ook in de Dure Philips AVO nr ??? Of in andere merken Is
Als de Negatieve voeding die Willy zo uitvoerig getest is Dan kunnen we die wat mijn betreft als Definitieve houden ?
Dan haal ik dat over de TL783C weg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

voeding_400V_V2.png
Goedemiddag, Ik kreeg van OpaBert in een PM bericht de opmerking dat de IRPF50 in de voeding ongeschikt zou zijn.
Klik even op de afbeelding want dan is het scherper.
Welnu, dat zou heel goed kunnen want zo thuis ben ik nou ook weer niet met power MOSfets.
Misschien dat onder jullie, lezers van dit forum, technici zijn die een geschikter type kunnen aandragen.
Dan heb ik over het schema nog een vraagje.
Aan de uitgang van de opamp zitten 2 diodes die T2 en vervolgens T1 aansturen.
Wat is het nut eigenlijk van deze diodes.
De opamp wordt gevoed voor + en - 15V en er is die heeft dus voldoende uitsturings ruimte. Die 1,4 spanningsval over de diodes zullen daar immers geen invloed op kunnen hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Douwe je moet het gekwebbel van mij door scrollen
Maar in dit onderwerp wordt er gesproken en van gedachte gewisseld over die IRFP dingen
Waar ik toen al , mede door onkunde , er een paar stuk gingen in mijn electricload
En kwamen we op andere mosfets uit welke een lineair toepassing hebben

viewtopic.php?t=27785&hilit=Irfp50&start=200

Toen het fout ging ergens de Mulitimer gebruikt om de spanning uit te meten
Maar niet het snoertje uit het AmP stekkerbus gehaald en in Volt/Ohms geprikt
Daar kwam ik net achter :oops:
De voeding heeft dat overleeft :goedzo: Fool proof ](*,)

Dus de 2 irfpe050 transistoren in de Dummyload zijn weer kapot
470 volt 200 mA is dan teveel voor 2 stuks
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Regenpak »

Is een µTracer niet een veel simpeler èn effectievere oplossing? Als je de µTracer6 neemt kan je meteen alle dikke eindpitten onder handen nemen. Ik denk erover om die ook inderdaad aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige µTracer3. Voor drie meier kan je je geen buil vallen lijkt me.

Tjerk
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Je hebt helemaal gelijk Tjerk, maar deze tester zal hoofdzakelijk worden ingezet als hoogspanning voeding.
2 regelbare voedingen tot 400V voor anode- en voor schermroosterspanning.
1 regelbare voeding tot 50V voor gloeistroom.
en 1 regelbare voeding tot -50V voor het negatief.
Het toestel zal worden voorzien van de nodige stroom en spanningsmeters.
Deze ter vervanging van mijn van der Heem 8619 voeding.
Het apparaat zal dan ook grotendeels gebruikt gaan worden als voedingsapparaat maar dan met de mogelijkheid om ook buizen te testen
De buisvoeten zal ik niet in het apparaat aanbrengen maar in een losse unit.
De matrix die Bert beschrijft is dan ook niet nodig.
buizentest.jpg
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Regenpak »

douwebakker schreef: di 30 apr 2024, 11:13
Je hebt helemaal gelijk Tjerk, maar deze tester zal hoofdzakelijk worden ingezet als hoogspanning voeding.
Duidelijk! Ik heb ook zo'n contraptie liggen voor een soortgelijk doel maar dan iets beperkter. Evengoed reuzehandig...

Tjerk
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Walt »

Mooi project mannen!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Ik wil hem toch wel compleet bouwen met matrix
Misschien dat ik voor de hoogspanning een voorregeling toepas met kleine regeltrafo van 650 mA in de primaire van de trafo Douwe
Die heb ik ongebruikt al 10 jaar liggen
Heb er ook nog een van 1,6A
En 6 en 11Amp allemaal uit sloop
Nog bedankt voor de izerda attentie op nfor
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

400V_gestab._voeding_V3.jpg
Dag Medeforumers,
Vandaag heb ik nog wat wijzigingen in de regelbare gestabiliseerde voeding aangebracht.
De weerstanden R3 en R4 zijn weer terug op de vroegere waarden van 15kohm, maar dan zijn het nu 2W types. Ook is D4 komen te vervallen.
Oorspronkelijk waren het er 2 in serie en ik vroeg me al steeds af waarom 2. Nu de betreffende diode diende er alleen maar voor dat er geen negatieve spanning op T2 zou komen en dat gaat met eentje ook prima. De besproken verzwakker met Bram, R6 en R7 heb ik niet veranderd. Ook de serieweerstand R23 is niet gebeurt.
Toegevoegd is R21. Deze heeft een waarde van 10k. Ik heb voor deze waarde gekozen omdat R12 ook 10K is en dan hangt aan de ingangen van de 741 dezelfde impedantie, vandaar.
Als beveiliging heb ik gekozen voor Transistor T6 in combinatie met een weerstand van 5,6 ohm. Bij een stroom van zo’n 110mA treedt deze in werking.
Tenslotte is C5 aangepast. De waarde van 50uF was veel te groot. Nu zit er 0.22uF op die plek.
Er zijn meer aanbevelingen aan de orde geweest, maar voorlopig zal ik het hier bij laten. De voeding werkt zo immers prima.
Tot slot nog even wat rekenwerk gedaan voor wat betreft de weerstanden R3, R4, T1 en T2.
Bij een uitgangsspanning van 0V valt de hele 440V de T1 en T2, maar loopt er geen stroom. Er is dan ook geen dissipatie in deze onderdelen. Op de basis van T1 staat dan ongeveer 150V. Bij een uitgangsspanning tot 150V zal T1 volledig in geleiding zijn. De stroom die er dan loopt is (440-150)/30K = 9,66mA T2 verstookt op dat moment 150x0.009=1.5W. Dit valt ruim binnen de grenzen van de MJE340. R3 en R4 dissiperen dan samen (440-150)/x 0.00966=2,8W
Is de uitgangsspanning 300V dan loopt er een stroom R3,R4 enz. van (440-300)/30=4.7mA Het vermogen in die twee weerstanden is dan 140x0.0047=0.66W Op dat moment worden er in T1 en T2 300x0.0047=1.41 W verstookt dat is 1.71W per transistor.
Dan bij 400V. Er loopt dan door R3 en R4 40/30=1.33mA. In voorgaande berekeningen heb ik voor het gemak de basisstroom van de transistors verwaarloost. Vast staat in elk geval dat voor R3 en R4 een vermogen van 2W ruim voldoende is.
Het gewijzigde schema stuur ik hierbij mee. Voor wat de IRFPF50 betreft, als iemand hiervoor een beter alternatief heeft laat het me dan weten. Dat geldt ook voor opmerkingen over de schakeling.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor het uitzoeken en verzorgen net schema Douwe :goedzo:
Heb je hem al getest zoals hij nu is ? Of via LTSpice ?
Als je hem al op gaatjes board gebouwd hebt en getest Dan is het wel te vertrouwen
Je kan misschien eens een kortsluiting proberen Dat is Destructief als je pech hebt natuurlijk :(
En een duur test 10 minuten 110 mA :?:
Maar wel noodzakelijk in de laatste fase van de ontwikkeling
Blijft hij heel dan is Feest natuurlijk O:)
En Ga je er ook een print voor tekenen ?
Of hou je het hierbij ?
Voorlopig gefeliciteerd Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Ik heb m getest zoals het nu is. Gewoon de schakeling gebouwd op gaatjesboard. Als voeding heb ik mijn vanderHeem gebruikt op 350V. Hoger gaat ie niet. Komende week wil ik een trafo met gelijkrichter en afvlakelko gebruiken. Dan komt er 440V binnen. Ik moet nog even wat grote weerstanden bestellen om de 400V, waarvan ik verwacht dat dat er uitkomt, te belasten. Tot nu toe gebruik ik steeds een gloeilamp maar die sneuvelt natuurlijk bin zo’n hoge spanning. Met 4 weerstanden van 1000 ohm 10W ben ik uit de brand. 100mA vind ik genoeg. Dan kan ik die sluiting ook testen. Daar zie ik wel een beetje tegen op hoor.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Ik snap heel goed dat je dat niet graag uit probeert met 440 volt Kortsluiting maken
Maar het gebeurt gewoon een keer Is het niet door eigen schuld Dan door een component wat stuk is of stuk gaat
En dat gebeurd altijd als de Transistor het al warm heeft
Slechtst mogelijke situatie op vrijdag avond En de winkel met onderdelen op zaterdag dicht is en maandag ook nog een feestdag is Of dat ze 3 weken op vakantie gaan :(
En dan wil je ijzer met handen breken , en denk je waarom heb ik er niet gewoon een Buis in gezet Die gaan nooit stuk , maar niet heus :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Ik denk dat ik er ook een zekering van zo’n 500mA in ga zetten. In de hoop dat die eerder sneuvelt dan de Fet.
En jou andere vraag over de print, als alle testen zijn geslaagd zal ik ook een print tekenen.
De gaten printen die ik nu als test materiaal gebruik zal ik straks in een nette behuizing stoppen als los voedingsapparaat.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Ja Onderdelen eraf halen is ook geld weggooien
Wel super dat je een print tekent
Die 500 mA zekering gaat alleen kapot als de transistor overlijd Hij knijpt toch de stroom af op 110 mA :think: :?:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Niet als ik de zekering in de uitgang van de voeding plaats. Maar misschien is de Fet wel sneller dan de zekering. Dat moet ik nog testen.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Regenpak »

Twee puntjes. D1 is overbodig vanwege de bodydiode van T3. En ik zou D6/7 op de opamp niet naar pin#2 doen maar naar de +/-15 V. Nu beschermen ze alleen tegen excessieve common-mode excursies. Maar als die boven de +15 V uitkomen gaat de 741 alsnog stuk. Die mag best een groot verschil tussen beide inputs hebben. NE5532 niet maar daar zitten die diodes al ingebakken.

Tjerk
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Regenpak schreef: ma 06 mei 2024, 14:29
D1 is overbodig vanwege de bodydiode van T3
Daar heb je gelijk in, maar het staat ook nog niet vast welk type MOSFET er uiteindelijk gebruikt gaat worden. Suggesties hiervoor zijn welkom.
Regenpak schreef: ma 06 mei 2024, 14:29
En ik zou D6/7 op de opamp niet naar pin#2 doen maar naar de +/-15 V.
Je bedoelt natuurlijk D7 en D8. Ik begrijp je hier niet helemaal. Dat komt natuurlijk door mijn eigen onkunde. Zou je het beter kunnen uitleggen?
Douwe
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Regenpak »

douwebakker schreef: ma 06 mei 2024, 16:23
Suggesties hiervoor zijn welkom.
Alle MOSFETs hebben een bodydiode. Zolang je de absolute maxima van de parameters daarvan niet (kan) overschrijden kan je alles nemen wat daaraan voldoet. Denk aan iets met V(ds,max) van 900 V en I(d,max) van een paar A. Waar je never nooit niet aan komt. Een TO-220 MOSFET op een lekker grote koelplaat (handig tijdens current limit gebeurtenissen) zal goed werken. IRFBE20 (800 V, 1.8 A) bijvoorbeeld. Of iets anders uit een voeding gesloopt.
douwebakker schreef: ma 06 mei 2024, 16:23
Je bedoelt natuurlijk D7 en D8. Ik begrijp je hier niet helemaal. Dat komt natuurlijk door mijn eigen onkunde. Zou je het beter kunnen uitleggen?
Inderdaad, D7/8. Ik bedoel dit:
opamp_protect.png
Als door wat voor reden dan ook de +-input van de opamp boven de +15 V dreigt uit te komen zal D7 dat kortsluiten naar die +15 V. De --input is hoogimpendant dus die zal dat niet gaan voorkomen. D8 kan ook naar massa want er komen verder alleen positieve spanningen voor in het circuit.

Tjerk
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Regenpak schreef: di 07 mei 2024, 6:36
Inderdaad, D7/8. Ik bedoel dit:

opamp_protect.png

Als door wat voor reden dan ook de +-input van de opamp boven de +15 V dreigt uit te komen zal D7 dat kortsluiten naar die +15 V. De --input is hoogimpendant dus die zal dat niet gaan voorkomen. D8 kan ook naar massa want er komen verder alleen positieve spanningen voor in het circuit.
Dag Tjerk, bedankt voor je reactie en het meedenken. Maar ik zie dat niet direct als een probleem. De enige manier dat het kan voorkomen is als R19 zou onderbreken. Dat zie ik toch niet zo gauw gebeuren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”