Nieuwe set huiskamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Hallo allemaal,

Ik ben voor in de huiskamer met een zelfbouwproject begonnen. De volgende hardware heb ik hiervoor uitgekozen:
- 2x Hypex FA253 (in de achterkant van de tafel gebouwd)
- 2x Satori TW29TXN-B Dome Tweeter
- 2x Purifi PTT6.5M04-NFA-1 (closed)
- 4x Dayton Audio RSS210HO-8 (parallel, closed en reeds in mijn bezit)

De tekening zijn zo goed als klaar, maar ik zit nog beetje te dubben met het woofer-gedeelte. Ik heb besloten dat ik het laag vanuit de tafel wil laten komen.Ik ben altijd gecharmeerd geweest van niet al te grote "satellieten" in de woonkamer. Tevens wil ik namelijk graag een tafel met ongeveer dezelfde afmeting onder tv behouden (bestaande stalen poten blijven behouden, maar de opbouw wordt compleet vernieuwd). De streamer, een ethernet-switch en Ziggo tv-ontvanger hebben immers wel een plekje nodig. Omdat de Cd-speler, tuner en versterker overbodig zijn geworden kan ik de de loze ruimte in de tafel mooi opvullen met drivers en plaatversterkers is de gedachte :D

Ik heb de nu de woofers zo getekend dat het laag de kamer ingestraald wordt. Ik hink nu op de gedachte om dit te veranderen, namelijk per zijde eentje naar beneden (verticaal) en eentje horizontaal (naar de luisteraar toe) te plaatsen. De gedachte hierachter is dat het laag beter door de luisterruimte gestuurd word. Verticale plaatsing van de RSS210 zou geen probleem moeten zijn, omdat de doorzakking onder de 5% blijft.

Wat is jullie mening?
Bijlagen
De huidige situatie
De huidige situatie
Het beoogde ontwerp
Het beoogde ontwerp
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door richard »

Vier woofers parallel is behoorlijk zwaar voor de versterker. beter twee bij twee serie-parallel.
Maar heb je wel zo veel woofers nodig? Wordt het rendement dan niet te groot t.o.v. het midden en hoog?
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Hallo Richard,

Beide kanalen krijgen twee woofers (8 ohm) die parallel geschakeld zijn. Dit wordt dan 4 ohm en deze weerstand is gelijk aan de tweeter en mid. Het rendement van laag wordt uiteindelijk iets van 87-88 dB en dat is nog steeds behoorlijk lager dan die van de tweeter en mid (> 90 dB).

Ik vraag alleen me alleen wat verstandiger is per kanaal: 2x naar de luisteraar toe of 1x naar de luisteraar toe en 1x naar beneden gericht
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

Het hangt er van af op welke frequentie je ze wilt filteren en hoe steil ?
Leuk idee zo overigens !
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door richard »

Laag is niet zo richtinggevoelig; zo als Rik aangeeft hangt het ook op de grensfrequentie. Verder is het vooral wat je visueel aantrekkelijk vindt.
Zou ik de grensfrequentie in deze situatie ook niet te hoog kiezen, de middentoner dus zo laag mogelijk inzetten.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Douwe84 »

Als je dan toch 4 woofers hebt en gaat bouwen zou ik (als het mogelijk is) een multi sub opstelling maken met dsp/ mso...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Inderdaad. Zonde om vier van die subwoofers zo dicht bij elkaar te plaatsen. Heb je ook naar de Satori met waveguide gekeken? Die zou ik kiezen, die combi is al heel succesvol eerder gebouwd.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

richard schreef: wo 24 apr 2024, 21:03
Laag is niet zo richtinggevoelig; zo als Rik aangeeft hangt het ook op de grensfrequentie. Verder is het vooral wat je visueel aantrekkelijk vindt.
Zou ik de grensfrequentie in deze situatie ook niet te hoog kiezen, de middentoner dus zo laag mogelijk inzetten.
Hallo Richard en Rik,

Wat ik ingedachten heb qua filtering:
laag: 30-300 Hz
mid: 300-2500 Hz
hoog: 2500-20000 Hz

Hierbij zal ik laag moeten boosten en ik hoop dan 32-35 Hz bruikbaar te krijgen. Lager is voor mij niet nodig. Toegepaste filters vermoedelijk 4th order Butterworth.

Persoonlijk vind ik mijn het huidige ontwerp het mooist.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Douwe84 schreef: wo 24 apr 2024, 22:55
Als je dan toch 4 woofers hebt en gaat bouwen zou ik (als het mogelijk is) een multi sub opstelling maken met dsp/ mso...
Hallo Douwe84,

Dit zou ik wel willen, maar mijn vrouw wil hier niet aan meewerken........ Zij wil geen gedoe met allerlei speakers, subwoofers en kabels door de woonkamer.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Douwe84 »

Dan houdt het op :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Subs kunnen ook draadloos. En mocht je dan wat latency hebben, dan los je dat op in de Hypex DSP. Je moet wel twee extra versterkers hebben en mogelijk aparte DSP voor het laag om zo de subs te kunnen optimaliseren.

Als ik het mag zeggen, zo veel geld en tijd stoppen in een systeem verdient ook optimale inrichting van het laag. Ik snap de WAF hoor, speelt bij mij ook mee.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rodi »

EdKo schreef: do 25 apr 2024, 9:53
richard schreef: wo 24 apr 2024, 21:03
Laag is niet zo richtinggevoelig; zo als Rik aangeeft hangt het ook op de grensfrequentie. Verder is het vooral wat je visueel aantrekkelijk vindt.
Zou ik de grensfrequentie in deze situatie ook niet te hoog kiezen, de middentoner dus zo laag mogelijk inzetten.
Hallo Richard en Rik,

Wat ik ingedachten heb qua filtering:
laag: 30-300 Hz
mid: 300-2500 Hz
hoog: 2500-20000 Hz

Hierbij zal ik laag moeten boosten en ik hoop dan 32-35 Hz bruikbaar te krijgen. Lager is voor mij niet nodig. Toegepaste filters vermoedelijk 4th order Butterworth.

Persoonlijk vind ik mijn het huidige ontwerp het mooist.
ik zou de purifi woofers/mids zo ver mogelijk doorlaten lopen naar het laag. 300hz is al flink richtingsgevoelig. Misschien is de W- versie dan beter geschikt?
Ik zou eerder proberen met de subs alleen alles onder 100-150hz te doen.

En multisub is heel mooi qua geluid, maar heb je wel allemaal aparte amps nodig, bij voorkeur ook nog met dsp. En ik kan me voorstellen dat de diectie het daar niet mee eens is. Maar op zich kan een rss210HO in een schattig klein gesloten kastjeO:)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Marp »

rodi schreef: do 25 apr 2024, 16:31
Maar op zich kan een rss210HO in een schattig klein gesloten kastje plantentafeltje voor moederdagO:)
:rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

EdKo schreef: do 25 apr 2024, 9:53
richard schreef: wo 24 apr 2024, 21:03
Laag is niet zo richtinggevoelig; zo als Rik aangeeft hangt het ook op de grensfrequentie. Verder is het vooral wat je visueel aantrekkelijk vindt.
Zou ik de grensfrequentie in deze situatie ook niet te hoog kiezen, de middentoner dus zo laag mogelijk inzetten.
Hallo Richard en Rik,

Wat ik ingedachten heb qua filtering:
laag: 30-300 Hz
mid: 300-2500 Hz
hoog: 2500-20000 Hz

Hierbij zal ik laag moeten boosten en ik hoop dan 32-35 Hz bruikbaar te krijgen. Lager is voor mij niet nodig. Toegepaste filters vermoedelijk 4th order Butterworth.

Persoonlijk vind ik mijn het huidige ontwerp het mooist.
Ah je wilt er echt een drieweg van maken dan kun je beter voor zuiltjes kiezen .
Als subwoofers in een tweeweg ondersteuning kan jouw ontwerp het wel prima doen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

Ik snap het hele concept van een kleine monitor op een speaker stand niet, de ingenomen volume van het geheel kan je beter besteden aan een serieuze laagsectie. Oftewel een zuil is veel effectiever.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

De footprint is van een monitor op een steun niet kleiner dan een zuiltje in ieder geval
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Douwe84 »

ds23man schreef: do 25 apr 2024, 17:42
Ik snap het hele concept van een kleine monitor op een speaker stand niet, de ingenomen volume van het geheel kan je beter besteden aan een serieuze laagsectie. Oftewel een zuil is veel effectiever.
Ik kan me zo voorstellen dat ook dat een waf dingetje is. Een monitor op stand smoelt minder pompeus, ik krijg er om de zelfde reden ook geen zuil in....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

Met dat soort WAF dingetjes ben ik heel snel klaar, dan zet ik de magnetron en de rest van het huishoudelijke spul gewoon op de grond nadat ik het keukenblok er uitgesloopt heb. De spoelbak mag blijven hangen op een paar muurbeugeltjes.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

Ik wil niet stoken in een huwelijk maar ik zou dat nooit pikken ,je woont er toch ook !
Allebei water bij de wijn hoor :boos:
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Bedankt voor alle reacties,

Het liefst bouw ik een knappe 2-weg + 2x subwoofer ter ondersteuning die ik dan op een willekeurige plek in de huiskamer kan zetten voor het beste resultaat. Dit concept krijg ik niet langs de directie.

Zuil is in principe geen probleem, maar die vind ik persoonlijk als eigenbouwsel al snel heel lelijk worden. Te lelijk krijg ik ook sowieso ook al niet langs de directie thuis. Ik ben het met jullie eens dat dit voor een 3-weg de meest effectieve manier van bouwen is.

Serieuze 2-weg + aanvullende sub(s) in tafel is een optie, maar dan zit ik weer met 3-4 DSP-versterkers te klooien. Dit concept heb ik al eerder in mijn hoofd gehad, maar ik dacht slim te zijn door dit met 2x FA253 op te lossen.

Weer genoeg stof om over te nadenken.... Ik ga er eens een nachtje over slapen. Wordt ongetwijfeld vervolgd :-)
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

rikpost schreef: do 25 apr 2024, 20:09
Ik wil niet stoken in een huwelijk maar ik zou dat nooit pikken ,je woont er toch ook !
Allebei water bij de wijn hoor :boos:
Een goed huwelijk is me toch echt meer waard :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Henkjan »

de grote vraag in t leven: wil je gelijk of wil je geluk
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Mooie discussie weer. Ik wou toch nog wat inspiratie meegeven. Deze bouw je zó met een passief filter (OK de kast is niet echt mooi), dan heb je nog 4 kanalen over voor je subs. 't Is maar een idee, ik weet niet wat je kennis en achtergrond met meten van luidsprekers is, maar dit is een mooi backup plan als je er met de Hypexen niet uitkomt.

Vooral dit:
Scherm­afbeelding 2024-04-25 om 21.24.03.png
is best imposant bij 95 dB voor een tweewegje.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

EdKo schreef: do 25 apr 2024, 20:19
rikpost schreef: do 25 apr 2024, 20:09
Ik wil niet stoken in een huwelijk maar ik zou dat nooit pikken ,je woont er toch ook !
Allebei water bij de wijn hoor :boos:
Een goed huwelijk is me toch echt meer waard :sure:
Tja als het daar van af hangt :think:
Enfin er is vast wel iets waar jullie allebei blij van worden
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

markbakk schreef: do 25 apr 2024, 21:22
't Is maar een idee, ik weet niet wat je kennis en achtergrond met meten van luidsprekers is, maar dit is een mooi backup plan als je er met de Hypexen niet uitkomt.
Ik heb ervaring met meten. Ik heb eerder meerdere soorten 2-weg met zowel DSP als klassiek filter gebouwd en daarbij werd de meetmicrofoon en REW veelvuldig gebruikt. Waren geen dure speakers en voornamelijk door mij gebouwd om zo veel mogelijk te leren.

Ik heb er een nachtje over geslapen, ik denk dat ik met gekozen componenten toch een extra ontwerp ga maken. Ik ga proberen een zo compact mogelijk een 3-weg systeem te construeren van de materialencombo eikenhout en geschilderd MDF. De woofers hebben hebben in gesloten behuizing weinig volume nodig (ca.8.5L per stuk), dus ik zou een eind moeten komen dacht ik zo.

Wat is wijsheid: Alle drivers een eigen gesloten ruimte geven of alle drivers in dezelfde ruimte?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”