Philips ob hybride
Moderator: Beheerdersteam
-
GuidoTensen
Philips ob hybride
Goedemiddag ik ben nieuw op dit forum maar lees al enige tijd wat onderwerpen hier die mij interesseren
Nu de vraag ik draai al een jaartje met een eigengemaakte open baffle met daarin de philips ad 12202 m8 met veel plezier luister ik naar jazz en accoustisch materiaal maar kwam voor bepaalde muziek wat bas tekort wat jullie allemaal wel weten waarschijnlijk
Nu heb ik dus ook de ad 12202 p8 gescoord die ik met Eén transistor eindversterker aan wil sturen
Ik heb voor te proberen een hybride ob gemaakt met voor de woofer een gesloten kast van plus minus 80 liter maar nu wil ik dus filteren maar zo simpel mogelijk omdat ze allemaal eigen versterking krijgen dus twee buizen eindversterkers voor de ad 22202 m8
Dus laag transistor en mid / hoog buis
Wat is de beste crossoverfrqentie en hoe bereik ik dat
Wie kan mij helpen
Mvg Guido
Nu de vraag ik draai al een jaartje met een eigengemaakte open baffle met daarin de philips ad 12202 m8 met veel plezier luister ik naar jazz en accoustisch materiaal maar kwam voor bepaalde muziek wat bas tekort wat jullie allemaal wel weten waarschijnlijk
Nu heb ik dus ook de ad 12202 p8 gescoord die ik met Eén transistor eindversterker aan wil sturen
Ik heb voor te proberen een hybride ob gemaakt met voor de woofer een gesloten kast van plus minus 80 liter maar nu wil ik dus filteren maar zo simpel mogelijk omdat ze allemaal eigen versterking krijgen dus twee buizen eindversterkers voor de ad 22202 m8
Dus laag transistor en mid / hoog buis
Wat is de beste crossoverfrqentie en hoe bereik ik dat
Wie kan mij helpen
Mvg Guido
-
GuidoTensen
-
GuidoTensen
-
GuidoTensen
Re: Philips ob hybride
Wat mij opvalt is dat de wat lagere stemmen (dianna krall bv)
De twee speakers elkaar helpen
Maar hoger is vervelend schreeuwerig volgens mij daar scheiden
En de transistor maakt betere bas dan een 309
Guido
De twee speakers elkaar helpen
Maar hoger is vervelend schreeuwerig volgens mij daar scheiden
En de transistor maakt betere bas dan een 309
Guido
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
leuk project Guido.
wat heb je nu voor filtering op die breedbander?
ter inspiratie mss: viewtopic.php?t=23659
wat heb je nu voor filtering op die breedbander?
ter inspiratie mss: viewtopic.php?t=23659
-
GuidoTensen
Ik heb nu totaal geen filtering prbeer nu alleen het hoog van de onderste te dempenen ik kan met de transistor eindversterker het volume aanpassen
Ik luister al een jaartje naar de m8,s zonder enige filtering vond dat niet onprettig
Dat dempen doe ik door de rechter helemaal achter de bank en de linker heb ik wat voor staan
Ik moet natuurlijk nog melden dat ik een timmerman ben en het bouwen van de speakers gaat mij beter af als de electronica
Ik luister al een jaartje naar de m8,s zonder enige filtering vond dat niet onprettig
Dat dempen doe ik door de rechter helemaal achter de bank en de linker heb ik wat voor staan
Ik moet natuurlijk nog melden dat ik een timmerman ben en het bouwen van de speakers gaat mij beter af als de electronica
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ff voor de zekerheid: je hebt dus ook een stereo paartje van die woofers, of alleen maar 1?
-
GuidoTensen
Een stereo paar de ene speaker is om te testen en wordt uiteindelijk uitgevoerd in hardhout
Maar draai nu wel met alletwee de p8’s
Maar draai nu wel met alletwee de p8’s
-
GuidoTensen
De andere proefkast is in de maak maar daar ga ik dit proberen
De woofer achter een sleuf
De woofer achter een sleuf
-
GuidoTensen
dit is de achterkant van de ob waar ik het laatste jaar mee gedraaid heb de nieuwe klipsch heresey lV hebben hiervoor het veld geruimd veel natuurlijker en een ongelofelijke plaatsing leek in het begin wel onwerkelijk
Dat met het basprobleem vondt ik niet erg maarja je weet hoe het gaat dus nu wil ik proberen om het beste van allebei te krijgen en na een avond luisteren denk ik dat het te doen moet zijn
Dat met het basprobleem vondt ik niet erg maarja je weet hoe het gaat dus nu wil ik proberen om het beste van allebei te krijgen en na een avond luisteren denk ik dat het te doen moet zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij de buren van MFBFreaks kom ik deze datasheet tegen
bron: https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=11083
bron: https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=11083
-
GuidoTensen
Ja klopt devp8 gaat tot 6000 hertz
Ik zou denk ik rond de 400 uit willen komen tot de wat lagere stemmen en dan de m8 vanaf 300
Ik zou denk ik rond de 400 uit willen komen tot de wat lagere stemmen en dan de m8 vanaf 300
-
GuidoTensen
-
GuidoTensen
Vandaag de tweede kast gemaakt in een open systeem met ongelijke zijkanten
Ik had het idee dat de bas aan de linkerkant de losse unit een wat strakkere bas had dan de rechterkant (de gesloten/geisoleerd kast)
Ik had het idee dat de bas aan de linkerkant de losse unit een wat strakkere bas had dan de rechterkant (de gesloten/geisoleerd kast)
-
GuidoTensen
-
GuidoTensen
Kan nu de onderste aardig regelen met een top toonregeling
En ik denk dat de grotere baffle ook wonderen doet de bovenste speakers de m8’s lijken nu ook meer bas te produceren
Maar er mankeren nog wel wat dingen aan en het wordt de open kast die klinkt fris
Ik dacht dat het de soundproofing was maar zonder is het ook zo
En ik denk dat de grotere baffle ook wonderen doet de bovenste speakers de m8’s lijken nu ook meer bas te produceren
Maar er mankeren nog wel wat dingen aan en het wordt de open kast die klinkt fris
Ik dacht dat het de soundproofing was maar zonder is het ook zo
-
GuidoTensen
-
GuidoTensen
Hier ben ik trots op mijn nieuwe klipschjes
Eeuwen geleden ik vindt dit dus een stuk fijner
Eeuwen geleden ik vindt dit dus een stuk fijner
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ikzelf heb in het verleden erg veel met de Philips breedbanders gewerkt, en heb met zowel de AD12202/M8 alsook de oudere AD12100/M8 gewerkt en die laatste won het altijd qua klank. Zeker wanneer er een goed RCL circuit mee in serie wordt gezet bestaande uit een weerstand, een condensator en een spoel die parallel worden geschakeld. Dat circuit zet je dan in serie met de AD12100/M8
Het LCR circuit is ontworpen door forum genoot Arjan (Arjank) en bevat de onderstaande onderdelen:
LCR netwerk
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm
Forum genoot Aad heeft nog twee van deze AD12100/M8 voor een zacht prijsje in de aanbieding.
viewtopic.php?t=31505
Het is echt zeer de moeite waard om deze eens te proberen in combinatie met het LCR circuit. Het zal je verbazen wat dit voor een resultaat geeft..
Het LCR circuit is ontworpen door forum genoot Arjan (Arjank) en bevat de onderstaande onderdelen:
LCR netwerk
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm
Forum genoot Aad heeft nog twee van deze AD12100/M8 voor een zacht prijsje in de aanbieding.
viewtopic.php?t=31505
Het is echt zeer de moeite waard om deze eens te proberen in combinatie met het LCR circuit. Het zal je verbazen wat dit voor een resultaat geeft..
-
GuidoTensen
Ok ikzelf heb die ook ik vond zonder filtering de 12202 wat beter klinken maar maak graag dat rcl filter om te proberen ik ben toch in de testfase qua waarden maakt het niet uit ze passen allemaal goed bij elkaar
Kun je dit filter maken zonder printje dus bedraad ?
Mvg Guido
Kun je dit filter maken zonder printje dus bedraad ?
Mvg Guido
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat werkt heel goed, zo deed ik dat zelf ook.
Op de foto zit er nog een (folie)spoel bij, maar dat is een 6db low-pass, die moet dus je even weg denken, die heb jij nu niet nodig.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Overigens zijn er van de AD12100/M8 ook zwart/grijze uitvoeringen met een foam afdichting, maar die klinken om wat voor een reden dan ook minder fraai dan degenen met de donker bruine/zwarte conus met de kurk afdichting, dus ik hoop dat jij die hebt.
Ik kwam hier achter doordat ik heel blij 8 stuks nieuwe AD12100/M8 drivers kon kopen in ongeopende verpakking, dat waren dus de zwart/grijze met de foam afdichting, maar die blijdschap waaide dus over toen deze beduidend minder mooi bleken te klinken dan de oudere exemplaren met de kurkafdichting waarvan ik reeds ook meerdere sets had.
Later uit nieuwsgierigheid nog wel een gebruikte set zwart/grijs met foam aangekocht om uit te sluiten dat het misschien aan de partij die ik gekocht had zou kunnen liggen, maar ook die gaven hetzelfde minder fraaie geluid.
Dus degenen met de met de foam afdichting zijn toen allemaal weer de deur uit gegaan en ik ben toen verder gegaan met de exemplaren met de kurk afdichting.
Kennelijk heeft er een revisie plaats gevonden waarvan ze niet beter werden.
AD12100/M8 kurk, met de mooie klank: AD12100/M8 kurk, met de duidelijk minder mooie klank:
Ik kwam hier achter doordat ik heel blij 8 stuks nieuwe AD12100/M8 drivers kon kopen in ongeopende verpakking, dat waren dus de zwart/grijze met de foam afdichting, maar die blijdschap waaide dus over toen deze beduidend minder mooi bleken te klinken dan de oudere exemplaren met de kurkafdichting waarvan ik reeds ook meerdere sets had.
Later uit nieuwsgierigheid nog wel een gebruikte set zwart/grijs met foam aangekocht om uit te sluiten dat het misschien aan de partij die ik gekocht had zou kunnen liggen, maar ook die gaven hetzelfde minder fraaie geluid.
Dus degenen met de met de foam afdichting zijn toen allemaal weer de deur uit gegaan en ik ben toen verder gegaan met de exemplaren met de kurk afdichting.
Kennelijk heeft er een revisie plaats gevonden waarvan ze niet beter werden.
AD12100/M8 kurk, met de mooie klank: AD12100/M8 kurk, met de duidelijk minder mooie klank:
-
GuidoTensen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Een optie zou zijn om die van Aad te pakken en de jouwe op Marktplaats te zetten.
Dat die aansluit lipjes gebroken zijn daar vind een handig iemand als jij vast wel een oplossing voor.
Qua weergave zou de stap beslist de moeite waard wezen, maar uiteraard is het wel jouw beslissing. Meer dan adviseren kan ik niet doen.
Verder vind ik het een project met potentie, dus ik ga de verdere ontwikkelingen beslist volgen.
Dat die aansluit lipjes gebroken zijn daar vind een handig iemand als jij vast wel een oplossing voor.
Qua weergave zou de stap beslist de moeite waard wezen, maar uiteraard is het wel jouw beslissing. Meer dan adviseren kan ik niet doen.
Verder vind ik het een project met potentie, dus ik ga de verdere ontwikkelingen beslist volgen.
-
GuidoTensen
Ik moet natuurlijk ook de basspeaker remmen op +_nus 400 hertz
En ik heb aad al een berichtje gestuurd
Vandaag ook begonnen met met een stukje massief eiken wat ik gered heb bij de kringloopwinkel wordt een obtje met de 9710
En ik heb aad al een berichtje gestuurd
Vandaag ook begonnen met met een stukje massief eiken wat ik gered heb bij de kringloopwinkel wordt een obtje met de 9710