titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Die profielen zijn bedoeld om er een stevige ventilator op te zetten en dan kan het wel. Lijkt me niet iets voor een klasse-A audioversterker, daarvoor kom je toch uit op profielen van Fisher ed van iets van 150 mm x 300 x 40 mm.deepspace schreef:En ze hebben er zelfs goedkope sinks tegenwoordig: http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 5977&N=401
Je zou zeggen, dit kan bijna niet
Hoger gaan dan 150 mm heeft niet zoveel zin meer bij convectiekoeling omdat dat dan nauwelijks veel meer gaat koelen.
- voodooless
- Contacteer:
Had ik idd al gezien ja. Ga denk ik toch voor wat anders....
Iets als dit:

Of eigenlijk nog liever zoiets:

Die laatst kun je mooi koppelen, en kun je ook prima als zei-, voor- of achterkant van een kast gebruiken. Kwa prijs is die ook nog wel te doen, maar nog steeds het dubbele van het eerste model... Voor de test voldoet het eerste model prima denk ik.
Iets als dit:

Of eigenlijk nog liever zoiets:

Die laatst kun je mooi koppelen, en kun je ook prima als zei-, voor- of achterkant van een kast gebruiken. Kwa prijs is die ook nog wel te doen, maar nog steeds het dubbele van het eerste model... Voor de test voldoet het eerste model prima denk ik.
Die laastste zijn kwa kosten/koeling idd redelijk optimaal. Het is eigenlijk vrij simpel. Je hebt aan warmte weg te kachelen: Ub-totaal x I-bias in watts. De temperatuurstijging kun je dan uitrekenen mbh van Rth. Daarbij kun je redelijk uitgaan van de Rth die de fabrikant opgeeft alhoewel die beter wordt naarmate de temperatuur van het profiel hoger is. Hou er wel rekening mee dat alles in de kast de temperatuur van het profiel gaat aannemen. De trafo kan dan makkelijk een graad of 70 worden. Zelf zou ik niet hoger gaan dan 50 graden maximaal (liever 40 graden). Bij een kamertemperatuur van 25 graden moet je dus van een temperatuurstijging uitgaan van 25 graden. En dan kom je op best een flink profiel uit.
Voor de proef kun je idd van die kleine profielen uitgaan en er een 12 cm blower (uit een oude PC voeding ozi) op zetten.
Voor de proef kun je idd van die kleine profielen uitgaan en er een 12 cm blower (uit een oude PC voeding ozi) op zetten.
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Nu moet ik alleen nog even over de voeding nadenken.
Ik denk dat ik voor een capacitance multiplier ga, zoals hier beschreven: http://sound.westhost.com/project15.htm . I.p.v de dubbele transistor trap neem ik darlingtons (TIP120/125 ofzo), dat scheelt weer plek en kosten
Ik denk dat ik voor een capacitance multiplier ga, zoals hier beschreven: http://sound.westhost.com/project15.htm . I.p.v de dubbele transistor trap neem ik darlingtons (TIP120/125 ofzo), dat scheelt weer plek en kosten
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Hmm, het spul is er nu al! Na 18:00 besteld, en nu net alles binnen
Koelblok is echt massief, en idd lekker koel
- voodooless
- Contacteer: