L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Staat heel wankel, maar was alleen even voor de foto.
Komt op de sub te staan, die nu aan het printen is.

In de array's komt strategisch een laagje antidreun butyl en wat Sonofil demping. In de sub beplak ik de wanden geheel.
Vooral de butyl maakt een groot verschil. Ik heb weer een zandvulling overwogen, zoals bij m'n andere niet afgemaakte speakers, maar dat vond ik nu niet nodig. Na meerdere testen gezien te hebben is 3d printfilament helemaal geen slecht materiaal mits gedempt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Is dit overigens het langstlopende (wel opgegraven) topic?
Ik zie dat het bijna 13 jaar geleden begonnen is! Toen was m'n jongste zoontje net geboren :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: di 26 mar 2024, 15:52
Is dit overigens het langstlopende (wel opgegraven) topic?
:rofl: viewtopic.php?p=1483497#p1483497
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door richard »

Henkjan schreef: di 26 mar 2024, 19:25
:rofl: viewtopic.php?p=1483497#p1483497
Kort daarna hebben we een begin gemaakt onophoudelijk te mekkeren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Eerste helft van de subbehuizing is klaar.
Tweede helft is nu aan het printen.
IMG_0451.jpeg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Douwe84 »

Tof project! Dat printen kriebelt ook wel zeg.... zucht, weer een hobby.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

IMG_0459.jpeg
IMG_0460.jpeg
IMG_0461.jpeg
Er moet nog best het e.e.a. aangepast worden bij de finale print, maar dit weekend begint het leuke solderen... :roll:
Ik geef geen tijden meer door wanneer ik kan meten, maar het zal geen weken (of misschien zelfs dagen) meer duren :hide:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

De speakers komen er klemvast in te zitten en worden met een afdekplaatje op hun plek gehouden.
Op zich zitten ze al vast genoeg, maar dit is voor de zekerheid.
Ik zie mezelf namelijk niet 128 ieniemienie busjes plaatsen (haaks!) en ditto van die schroefjes er in draaien.

De plaatjes worden met 10 neodymium magneetjes op hun plek gehouden. Dat is sterk zat.
Array afdekplaatje achterkant.jpg
Array afdekplaatje voorkant.jpg
EDIT: prints zijn net klaar, maar ik ben niet thuis. Altijd spannend om dan te kijken hoe het er uit ziet.
IMG_0462.jpeg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

IMG_0466.jpeg
IMG_0465.jpeg
Het past precies, zo precies zelfs dat ik nokjes aan de achterkant ga printen en uitsparingen in de speakers.
De magneetjes moeten anders op een 1/10mm nauwkeurig geplaatst worden en iedere afwijking ga je meteen zien met al die rechte lijnen.

Het ziet er wel retestrak uit, al zeg ik het zelf :dank:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door rodi »

Ziet er inderdaad superstrak uit!!!

Tof ook dat het zo strak past dat je de speakers geen eens hoeft vast te schroeven. Gaat het niet trillen oid?

Ben benieuwd naar de meet resultaten!

En je hebt een camera speciaal op je 3d printer?! Zodat je kan zien of het goed gaat? Kan je dan de 3dprinter op afstand ook stopzetten als het mis gaat?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Walt »

Zou je in de sub niet al beginnen met de line array behuizing, zodat de slanke kolom doorloopt in de sub kast zeg maar, zodat het meer als 1 geheel toont?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf, een manier van luidsprekerbouwen die mogelijk ook een andere groep aanspreekt dan de zagers en schuurders. Ardon heeft het natuurlijk een paar jaar geleden al gedaan, en Stefan wat ik me zo kan herinneren. Maar tof dit, als het ook nog eens goed gaat klinken \:D/
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

rodi schreef: vr 29 mar 2024, 8:02
Ziet er inderdaad superstrak uit!!!

Tof ook dat het zo strak past dat je de speakers geen eens hoeft vast te schroeven. Gaat het niet trillen oid?

Ben benieuwd naar de meet resultaten!

En je hebt een camera speciaal op je 3d printer?! Zodat je kan zien of het goed gaat? Kan je dan de 3dprinter op afstand ook stopzetten als het mis gaat?
Ik denk dat ik de speakertjes voor de zekerheid wel met een druppeltje lijm vast zet.
Trillen zal minimaal zijn, want ze gaan vanaf 150/200Hz ingezet worden.

In de app van een Bambu printer kan je alles op afstand. Prints starten/stoppen/pauzeren, temperaturen instellen, ventilatoren regelen.
Echt top.
Walt schreef: vr 29 mar 2024, 8:06
Zou je in de sub niet al beginnen met de line array behuizing, zodat de slanke kolom doorloopt in de sub kast zeg maar, zodat het meer als 1 geheel toont?
Helaas kan deze printer minder grote prints maken dan mijn vorige. Deze is beperkt tot 25x25x25cm.
Doordat de subbehuizing in tweeën geprint wordt, hou ik niet voldoende hoogte over.
Wat ik wel doe is een lip onder de array printen en een groef in de sub zodat ze exact goed en stevig staan.

Barry2001 schreef: vr 29 mar 2024, 9:49
Heel gaaf, een manier van luidsprekerbouwen die mogelijk ook een andere groep aanspreekt dan de zagers en schuurders. Ardon heeft het natuurlijk een paar jaar geleden al gedaan, en Stefan wat ik me zo kan herinneren. Maar tof dit, als het ook nog eens goed gaat klinken \:D/

Er zijn meerdere projecten geweest, incl. van mezelf (die nog steeds in de kast staan), maar vaak gaat het om een leuk probeerseltje.
Weinig echt serieuze pogingen tot goeie hifi (thingiverse staat er vol mee).

Mij fascineert vooral het snel kunnen prototypen voor een grijpstuiver.
Deze gehele testspeaker kost me aan materiaal 15 euro en is tot 0,1mm nauwkeurig en binnen 1,5 dag klaar zonder viezigheid.
Ieder z'n ding. Ik heb bij de "proof of concepts" (metaal en kunststof) veel geleerd en de houten speakers daarvoor ook.

Als er weer een luisterdag aankomt, dan zal ik deze eens meenemen. Dan kan er beoordeeld worden of ze muzikale of transistorradiokwaliteit hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Stom!
IMG_0475.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door pappaleo »

?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Kappa7 »

Te korte kabeltjes gemaakt?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Solderen, dat haat ik naast smurfen het meest aan een array. Zo....veel....kabeltjes... *huil ende blehr*
Dat was het :wink:

En dit is de testversie, dus gaat uit elkaar en kan ik alles nog 2x doen.

Net trouwens een grijze bovenkant geprint en ik denk dat het deze kleur + grafiet poeder en een blanke lak wordt.
IMG_0482.jpeg
De sub heb ik aan een eerste test onderworpen en WOW. Genoeg en retestrak laag :yeah:
Metingen gaan volgen, echt.

Ik heb afgelopen jaar een Star Wars helm voor m'n zoontje gemaakt en afgewerkt in grafiet, die ziet er gaaf uit. Vandaar de keuze voor grafiet:
IMG_8817.jpeg
IMG_8802.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-03-31 003446.png
Dan is zoiets ook wel te doen?? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

hoe doe je dat dan met dat grafiet? door de lak mengen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Je wrijft het grafiet met een doek in over de gespoten kleurlak.
In het geval van de helm zit er niet eens blanke lak overheen, want het grafiet geeft na het uitpoetsen niet meer af.

Voor de speakers doe ik er voor het zekere wel een laklaag overheen.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door TTS »

Kappa7 schreef: za 30 mar 2024, 20:15
Te korte kabeltjes gemaakt?
Die kun je toch wel weer aan elkaar solderen? :lagge:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door rodi »

Michael, ik vind het 3d-printen echt een hele mooie techniek. Het maakt dat je niet meer gebonden zit aan de fysieke maten van hout. Ik zou het ook graag willen hebben. Ik zie dat een goede vlotte printer zoals jij hebt best een flinke aanschaf is(logisch ook gezien het stuk techniek). Dan moet je nog een goed cadprogramma hebben en daarmee om kunnen gaan. Maar mijn interesse is gewekt.

Ik ben benieuwd naar je metingen.Ik vind het een tof project! 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Het is absoluut voor mij een eye-opener.
Wat wel van belang is, is dat je leert te ontwerpen.
Voor mij was en nog is, ik ben echt een beginner, het een behoorlijk steile leercurve. Maar wel een leuke, want je ziet bijna meteen iets fysiek verschijnen van je ontwerp kunsten.

De metingen gaan absoluut komen, maar ik zit met een familiedingetje wat de komende dagen mijn aandacht nodig heeft.
Ik kan alleen zeggen: z.s.m.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door rodi »

Geen haast!

Het is puur interesse :wink:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Mijn moeder is na een lang ziekbed toch plots overleden, dat heeft nu mijn prioriteit :(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”