vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik voel de druk Hans
vandaag weer even wat tijd genomen om te meten en te tunen de midwoofer kon nog wel wat beter eq gebruiken .
ook het laag een beetje opgetild in het niet te meten bereik de onderkant van cello en gitaar was wat dun .
dat was een goede zet
ik heb wel in de gaten dat wanneer je tuned op complexe muziek Metal en Klassiek dat het dan voor alle muziek wel goed klinkt .
24 dB klinkt nog steeds niet lekker het haalt het romige uit de gitaren .
Ik ben nu voorbij aan het niveau van de vorige bezetting dat is wel een dansje waard
de hele luidspreker op 1 mtr afstand
vandaag weer even wat tijd genomen om te meten en te tunen de midwoofer kon nog wel wat beter eq gebruiken .
ook het laag een beetje opgetild in het niet te meten bereik de onderkant van cello en gitaar was wat dun .
dat was een goede zet
ik heb wel in de gaten dat wanneer je tuned op complexe muziek Metal en Klassiek dat het dan voor alle muziek wel goed klinkt .
24 dB klinkt nog steeds niet lekker het haalt het romige uit de gitaren .
Ik ben nu voorbij aan het niveau van de vorige bezetting dat is wel een dansje waard
de hele luidspreker op 1 mtr afstand
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Kies nog even een verticale schaalverdeling van 1dB per streepje. Je hebt wat afval in het hoog.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
De schaalverdeling van je meting doet nu 2db per streepje.
Die kan je betere naar 2db per streepje zetten.
Dan krijg je een betere indruk.
Die kan je betere naar 2db per streepje zetten.
Dan krijg je een betere indruk.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Kijk maar naar het verschil rond 11k en een half octaaf erboven. Ook op andere plekken varieert het niveau wat. Niet heel ernstig. Maar ook niet ruler flat. Dat, met het polaire plaatje, bepaalt behoorlijk hoe het klinkt. Los van de usual suspects van non-lineaire vervormingen en resonanties.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik snap hem ,nu ja ik vond dit al aardig strak .er zitten altijd wat meet artefacten in natuurlijk wanneer ik het venster nog kleiner maak worden die golfjes ook minder .
Wat zou dit volgens Jullie kunnen veroorzaken ?
Wat zou dit volgens Jullie kunnen veroorzaken ?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Reflecties,fase problemen,staande golven in de kast,opbreken van de drivers....
Enz......
Enz......
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik houd het bij reflecties wanneer ik near field meet en een burst decay maak zie ik helemaal niets .
En daarbij hebben de hoog mid en de tweeter hun eigen behuizing
En daarbij hebben de hoog mid en de tweeter hun eigen behuizing
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dit soort variaties hou je altijd bij in room metingen. Niet druk over maken.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat denk ik ook. Steile filters (je schreef er eerder over) kunnen leiden tot wat grotere sprongen in het afstraalpatroon. Maar dat is bij zo'n vierweg eigenlijk niet aan de orde. Even goed zul je verschillen kunnen horen wanneer je direct schakelt.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Gerard jouw suggestie om op verschillende afstanden te meten heeft ook meer inzicht gegeven .
Nu de volgende dag klinkt het nog steeds erg lekker , dat is wel eens anders wanneer je denkt dat je voor elkaar hebt
Ik filter nu 12db wanneer ik 24 db schakel klinkt het totaal anders .
Ik zou dan echt op 24 db moeten gaan tunen dat wil ik nog wel een keer doen maar nu maar eens gewoon lekker luisteren en van mooie muziek genieten
Nu de volgende dag klinkt het nog steeds erg lekker , dat is wel eens anders wanneer je denkt dat je voor elkaar hebt
Ik filter nu 12db wanneer ik 24 db schakel klinkt het totaal anders .
Ik zou dan echt op 24 db moeten gaan tunen dat wil ik nog wel een keer doen maar nu maar eens gewoon lekker luisteren en van mooie muziek genieten
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Al dat overpeinzen houdt je wel op afstand van gewoon lekker luisteren naar muziek ja....
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat klopt maar niet goed is niet goed en dus ook niet lekker luisteren .
Nu wel ️
Nu wel ️
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Je kan niet botweg overschakelen van 12db naar 24db, ze hebben een verschillende fase draaiing die je moet compenseren met je delay.rikpost schreef: ↑zo 31 mar 2024, 10:59Gerard jouw suggestie om op verschillende afstanden te meten heeft ook meer inzicht gegeven .
Nu de volgende dag klinkt het nog steeds erg lekker , dat is wel eens anders wanneer je denkt dat je voor elkaar hebt![]()
Ik filter nu 12db wanneer ik 24 db schakel klinkt het totaal anders .
Ik zou dan echt op 24 db moeten gaan tunen dat wil ik nog wel een keer doen maar nu maar eens gewoon lekker luisteren en van mooie muziek genieten![]()
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat weet ik en heb dat dan ook gepreselecteert in de software .
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Waarom wel? Als je het delay kunt instellen per unit. Voor 12dB heb je een flinke overlap nodig. Heb je dat dan klinkt dat meestal beter vind ik. Anders i.d.d. 24dB. Wat beter/prettiger is vertellen je oren uiteindelijk.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik kan per unit inverten en dan priegel ik nog een beetje met de delay .
Het hoog en mid heeft wel iets weg van elektrostaten .
Super gedetailleerd ruimtelijk en toch heel aangenaam
Het hoog en mid heeft wel iets weg van elektrostaten .
Super gedetailleerd ruimtelijk en toch heel aangenaam
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Thanks .
Ik heb mijn twijfels gehad omdat er een onaangenaam randje bleef .
En dan lees je over drivers met harde conussen en dan denk je
Maar nu ! Ik zou niet meer terug willen , klinken zijdenzacht
Echt een upgrade dit
Ik heb mijn twijfels gehad omdat er een onaangenaam randje bleef .
En dan lees je over drivers met harde conussen en dan denk je
Maar nu ! Ik zou niet meer terug willen , klinken zijdenzacht
Echt een upgrade dit
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Na weer een tijdje luisteren valt het op dat mooie opname echt veel beter klinken .
Het detail is ongeëvenaard ,nog nooit zo gehoord ! in mijn beleving dan
Punt is wel dat het met slechtere opname wel vermoeider is om naar te luisteren .
En daar zit nu juist veel muziek bij die ik ook graag draai .
Aan de andere kant denk ik niet dat dat nodig is en dat ik nu op een suboptimale afstelling zit .
Het is ook wel zo met terugschakelen van een mooie opname naar bv Iron maiden dat het even wennen is ,dan gaat het ook wel weer .
Ergo wanneer ik langer zit gaat het eigenlijk steeds lekkerder klinken ,ik vlieg alle kanten op
Vraag is nu ,is het nu zoveel beter dat slechter meer opvalt of is slechter slechter dan voorheen ?
Soms weet ik het ff niet meer
Het detail is ongeëvenaard ,nog nooit zo gehoord ! in mijn beleving dan
Punt is wel dat het met slechtere opname wel vermoeider is om naar te luisteren .
En daar zit nu juist veel muziek bij die ik ook graag draai .
Aan de andere kant denk ik niet dat dat nodig is en dat ik nu op een suboptimale afstelling zit .
Het is ook wel zo met terugschakelen van een mooie opname naar bv Iron maiden dat het even wennen is ,dan gaat het ook wel weer .
Ergo wanneer ik langer zit gaat het eigenlijk steeds lekkerder klinken ,ik vlieg alle kanten op
Vraag is nu ,is het nu zoveel beter dat slechter meer opvalt of is slechter slechter dan voorheen ?
Soms weet ik het ff niet meer
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
A..H..., je begint er al aan te wennen, heel herkenbaar.

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Komt me bekend voor, ik denk dat je de curve wat moet laten oplopen richting het laag, met name als je midlaag te zacht staat, kan het geweldig gedetailleerd klinken maar zijn sommige opnames niet te pruimen. Dit heb ik hier in de laatste jaren ook aangepast op advies van Jeroen en ik kan nu veel meer muziek stijlen goed draaien.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik had daar inderdaad al een vermoeden van .
Bedankt voor tip Walt ik ga daar dan verder mee
Experimenteren.
Ik heb wel al eerder de mid en de tweeter wat gedempt waardoor ik die curve kreeg maar dat gaf de oplossing niet dus ergens in het laagmid moet ik iets boosten om iets meer warmte te krijgen
Bedankt voor tip Walt ik ga daar dan verder mee
Experimenteren.
Ik heb wel al eerder de mid en de tweeter wat gedempt waardoor ik die curve kreeg maar dat gaf de oplossing niet dus ergens in het laagmid moet ik iets boosten om iets meer warmte te krijgen
