Help wanted! Filter voor nieuw project...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
En mark,
ik vertrouw volkomen op jouw berekening. Ga dus voor folie caps en lucht spoelen. Ik vervang liever een eventueel veranderde waarde dan dat ik bij voorbaat al weet dat er beter verkrijgbaar is. Voor die 5,6 ga ik voor nu nog wel even voor iron core....
ik vertrouw volkomen op jouw berekening. Ga dus voor folie caps en lucht spoelen. Ik vervang liever een eventueel veranderde waarde dan dat ik bij voorbaat al weet dat er beter verkrijgbaar is. Voor die 5,6 ga ik voor nu nog wel even voor iron core....
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Mark,
wat ben je een enorme held! vandaag een dagje vrij en de componenten aan elkaar gerommeld om te testen. ondanks dat de Faital's nog in moeten spelen klinken ze waanzinnig!
Ik hoor nog wel ruimte voor iets meer "lucht" en wat meer smoothness in het hoog maar het is echt fantastisch.
Ik speel nooit hard maar deze kolossen nodigen je uit om steeds iets harder te luisteren en geven geen krimp!
Door de hoorn moet je even wennen aan het directe maar de combi is zeer snel en vult mijn woonruimte als nooit tevoren.
Heerlijke droge punch met veel textuur in het laag. Stemmen zijn, wat ik niet verwacht had, beter dan alle breedbanders die ik door de jaren heen gehad heb. Direct en met diepte, het is echt veel meer life like......moet je smaak zijn uiteraard maar ik weet nu al dat deze luidsprekers heel lang bij me blijven. De integratie van woofer en tweeter lijkt ook heel goed gelukt.
Kortom....ik ben gewoon heel erg blij en dankbaar voor de hulp van mark en het forum. Het kostte wat moeite qua geduld, want dat heb ik niet zo wat speakers betreft, maar dit was meer dan de moeite waard!

wat ben je een enorme held! vandaag een dagje vrij en de componenten aan elkaar gerommeld om te testen. ondanks dat de Faital's nog in moeten spelen klinken ze waanzinnig!
Ik speel nooit hard maar deze kolossen nodigen je uit om steeds iets harder te luisteren en geven geen krimp!
Door de hoorn moet je even wennen aan het directe maar de combi is zeer snel en vult mijn woonruimte als nooit tevoren.
Heerlijke droge punch met veel textuur in het laag. Stemmen zijn, wat ik niet verwacht had, beter dan alle breedbanders die ik door de jaren heen gehad heb. Direct en met diepte, het is echt veel meer life like......moet je smaak zijn uiteraard maar ik weet nu al dat deze luidsprekers heel lang bij me blijven. De integratie van woofer en tweeter lijkt ook heel goed gelukt.
Kortom....ik ben gewoon heel erg blij en dankbaar voor de hulp van mark en het forum. Het kostte wat moeite qua geduld, want dat heb ik niet zo wat speakers betreft, maar dit was meer dan de moeite waard!
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Nou, daar word ik verlegen van... Top dat het in het echt ook goed uitpakt! Ik had al lopen opscheppen dat goeie simulaties vrijwel overeenkomen met de werkelijkheid. Maar je bent zelf goed begonnen met drivers die de moeite waard zijn (zoals je weet, had je ook daarmee mijn interesse gewekt
). Dus bedank ook vooral jezelf!
Overigens kun je wat spelen met de twee weerstanden voor de CP385. Als je de serieweerstand van 8R2 verlaagt naar 6R8 of zelfs 5R6 trek je het tophoog (boven 5kHz) op. Verhoog je hem, dan breng je (uiteraard) het niveau naar beneden. Per weerstandswaarde is het telkens een stapje van ongeveer 1dB bij 10kHz.
Ook kun je de weerstand parallel aan de tweeter veranderen. Als je die een waarde groter maakt, bijvoorbeeld naar 4R7, dan breng je het niveau over het hele werkgebied van de tweeter ongeveer 1dB omhoog. Maak je de weerstand kleiner, dan demp je het hoog. Omdat het telkens om 1dB gaat, zijn het subtiele verschillen, maar afhankelijk van hoe je voor de luidsprekers zit ('toed in' of staan ze recht naar voren) kan dat wel net een beetje verschil maken.
Tot slot, dank voor die (serieuze) attentie! Goed gekozen ook, ga ik van genieten. Heel veel luisterplezier jij!
Overigens kun je wat spelen met de twee weerstanden voor de CP385. Als je de serieweerstand van 8R2 verlaagt naar 6R8 of zelfs 5R6 trek je het tophoog (boven 5kHz) op. Verhoog je hem, dan breng je (uiteraard) het niveau naar beneden. Per weerstandswaarde is het telkens een stapje van ongeveer 1dB bij 10kHz.
Ook kun je de weerstand parallel aan de tweeter veranderen. Als je die een waarde groter maakt, bijvoorbeeld naar 4R7, dan breng je het niveau over het hele werkgebied van de tweeter ongeveer 1dB omhoog. Maak je de weerstand kleiner, dan demp je het hoog. Omdat het telkens om 1dB gaat, zijn het subtiele verschillen, maar afhankelijk van hoe je voor de luidsprekers zit ('toed in' of staan ze recht naar voren) kan dat wel net een beetje verschil maken.
Tot slot, dank voor die (serieuze) attentie! Goed gekozen ook, ga ik van genieten. Heel veel luisterplezier jij!
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Tip: maak van de 1,2mH spoel naar de woofer een luchtspoel, air coil. Bij een goede woofer/mid hoor je het verschil, is mijn ervaring: minder vervorming, meer transparantie. Voor een tientje heb je al een geschikte.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ook hogere DC weerstand, tenzij je graag je portemonnee wilt plunderen. Lol
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Als je het maximale uit je tweeters wilt halen, zie de markt sectie, ik heb setje Mundorf SGO 4.7uF te koop, behoort tot het beste wat er te krijgen is.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ja, ik laat ze eerst even een maandje inspelen en zelf veel luisteren uiteraard.Zal daarna wel gaan tweaken als en waar nodig.
In mijn breedband decennium het verschil al wel gehoord tussen lucht en iron core. Dat is te horen.....maar laat ze eerst even lekker los komen.
Op de tweeter zit nu al een mundorf Mcap Evo oil die ik nog had liggen.De sgo is me in verhouding tot de rest nu nog wat te gortig.... er mag ook iets te wensen over blijven.
En mark, ook al heb je ws de komende tijd voldoende....de koffie staat altijd klaar voor je.
In mijn breedband decennium het verschil al wel gehoord tussen lucht en iron core. Dat is te horen.....maar laat ze eerst even lekker los komen.
Op de tweeter zit nu al een mundorf Mcap Evo oil die ik nog had liggen.De sgo is me in verhouding tot de rest nu nog wat te gortig.... er mag ook iets te wensen over blijven.
En mark, ook al heb je ws de komende tijd voldoende....de koffie staat altijd klaar voor je.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Gaaf om te lezen Maximus & Mark!
Als je aan de directheid en smoothness wat zou willen doen is het misschien een idee te kijken naar het gebied van 3kHz van de tweeter. Die lijkt hier een scherpe knie te hebben en persoonlijk heb ik daarmee zelden goede ervaringen. Het filter is nog wel aangepast maar bij de individuele tweeterrespons lijkt 3khz ook later nog boven ref: download/file.php?id=199885&mode=view
Met een hoorn is het lastig de fase rondom de overgangsfrequentie gelijk te krijgen. Hoe is dat nu uiteindelijk? Dus het gebied vlak voor het kruispunt? Er lijkt een negatieve optelling te zitten, in de sim iig wel. Misschien dat dit i.c.m. het gebied van 3kHz dan nog evt iets is waar nog wat te winnen is maar super gaaf dat het al zo goed klinkt en dat Mark al zoveel heeft kunnen helpen.
Als je aan de directheid en smoothness wat zou willen doen is het misschien een idee te kijken naar het gebied van 3kHz van de tweeter. Die lijkt hier een scherpe knie te hebben en persoonlijk heb ik daarmee zelden goede ervaringen. Het filter is nog wel aangepast maar bij de individuele tweeterrespons lijkt 3khz ook later nog boven ref: download/file.php?id=199885&mode=view
Met een hoorn is het lastig de fase rondom de overgangsfrequentie gelijk te krijgen. Hoe is dat nu uiteindelijk? Dus het gebied vlak voor het kruispunt? Er lijkt een negatieve optelling te zitten, in de sim iig wel. Misschien dat dit i.c.m. het gebied van 3kHz dan nog evt iets is waar nog wat te winnen is maar super gaaf dat het al zo goed klinkt en dat Mark al zoveel heeft kunnen helpen.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Thx Wouter!
U vraagt, wij draaien: De filterhellingen zijn natuurlijk onderling nogal afwijkend. De fase telt echter mooi op. Kun je ook zien aan de +6dB op het kantelpunt. Max heeft het akoestisch centrum van de units goed uitgelijnd, ik zag in de impulsresponses dat de tweeter nog een tikkie ver naar achteren staat.
Waarvan ik persoonlijk wel blij werd, was de netjes verlopende directivity, ondanks dat de hoorn vrij staat opgesteld. We hebben maar tot 90 graden gemeten, maar dat zag er al snel veelbelovend uit. Het blijft natuurlijk jammer dat je zo'n CD plus hoorn meer dan 10dB moet dempen.
U vraagt, wij draaien: De filterhellingen zijn natuurlijk onderling nogal afwijkend. De fase telt echter mooi op. Kun je ook zien aan de +6dB op het kantelpunt. Max heeft het akoestisch centrum van de units goed uitgelijnd, ik zag in de impulsresponses dat de tweeter nog een tikkie ver naar achteren staat.
Waarvan ik persoonlijk wel blij werd, was de netjes verlopende directivity, ondanks dat de hoorn vrij staat opgesteld. We hebben maar tot 90 graden gemeten, maar dat zag er al snel veelbelovend uit. Het blijft natuurlijk jammer dat je zo'n CD plus hoorn meer dan 10dB moet dempen.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Hi Wouter,
Ik had de spreekspoelen zo goed mogelijk op dezelfde afstand van de baffle gezet. Maar dit is dus nog een faseprobleempje?
Hoe kun je zien dat de tweeter nog naar voor of achter moet, uit de grafiek afgeleid?
Ik denk wel dat ik de hoorn buitenom ga bekleden met siliconenstrip oid. Heel af en toe lijkt ie bij vrouwenstemmen of hogere harmonieën wat te ringen.
Maar het is nog steeds volop genieten hier hoor!
. Ze zijn zo lekker snel en echt fun om naar te luisteren!
Merk ook dat er meer geluisterd wordt dan geanalyseerd....kan het linkervoetje niet stil houden.
Ik had de spreekspoelen zo goed mogelijk op dezelfde afstand van de baffle gezet. Maar dit is dus nog een faseprobleempje?
Hoe kun je zien dat de tweeter nog naar voor of achter moet, uit de grafiek afgeleid?
Ik denk wel dat ik de hoorn buitenom ga bekleden met siliconenstrip oid. Heel af en toe lijkt ie bij vrouwenstemmen of hogere harmonieën wat te ringen.
Maar het is nog steeds volop genieten hier hoor!
Merk ook dat er meer geluisterd wordt dan geanalyseerd....kan het linkervoetje niet stil houden.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Er is geen faseprobleem. Je kunt dat in de grafiek rechtsboven zien, bij de wisselfrequentie loopt de fase van beide units gelijk.
Zo gauw je gaat schuiven met de tweeter, zou een faseverschil wel kunnen ontstaan. Maar je hebt bij 2kHz ongeveer 5cm marge voordat het gecombineerde signaal van woofer en tweeter elkaar niet meer versterken maar gaan uitdoven. Op de luisteras gemeten natuurlijk.
[Edit]nog even over die uitdoving die Wouter beschrijft: bij 1,2kHz zie je inderdaad dat het somsignaal iets lager ligt dan dat van de woofer. Het faseverschil tussen beide units is daar ook groot. Off-axis zie je juist dat dat wegvalt, die metingen komen juist terug als een bult. Dat betekent dat de power response wel in orde is. Dat zie je ook terug in de tweede grafiek links. En we hebben het over maximaal 1dB op de as.
Zo gauw je gaat schuiven met de tweeter, zou een faseverschil wel kunnen ontstaan. Maar je hebt bij 2kHz ongeveer 5cm marge voordat het gecombineerde signaal van woofer en tweeter elkaar niet meer versterken maar gaan uitdoven. Op de luisteras gemeten natuurlijk.
[Edit]nog even over die uitdoving die Wouter beschrijft: bij 1,2kHz zie je inderdaad dat het somsignaal iets lager ligt dan dat van de woofer. Het faseverschil tussen beide units is daar ook groot. Off-axis zie je juist dat dat wegvalt, die metingen komen juist terug als een bult. Dat betekent dat de power response wel in orde is. Dat zie je ook terug in de tweede grafiek links. En we hebben het over maximaal 1dB op de as.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Yep, verkeerd gelezen....blijft lekker staan waar ie staat.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Nog even een plaatje van de setup van Max. Staat er niet verkeerd bij zo!
Nee, zijn niet mijn voeten…
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Zijn wel mijn zondagse slappe pak schoenen.....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Die gitaren aan de muur achter de speaker(s), gaan die die niet mee staan wapperen met de muziek 
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ik denk dat ze daar qua volume toe in staat zijn! Zal er een extra tie-wrappie om doen als het zover is....
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ziet er goed uit, lijkt wat op de Blumenhofer FS2.
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
ja idd.... Eerste kennismaking met dit type (hoorn los op de kast) vond ik maar raar. Maar smaken veranderen gelukkig.
Voornaamste reden was een hoge gevoeligheid en dit zijn vrijwel de enige typen die dat hebben.....die ik relatief mooi vind en plaatsbaar in mijn ruimte.
Voornaamste reden was een hoge gevoeligheid en dit zijn vrijwel de enige typen die dat hebben.....die ik relatief mooi vind en plaatsbaar in mijn ruimte.
Laatst gewijzigd door Maximus op di 26 mar 2024, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ontzettend gaaf zeg!
@Mark, ik kreeg het niet direct voor elkaar om de .zip data te gebruiken maar uiteindelijk kon ik .pir via Arta & Minimum Phase en Magnitude in Boxsim zetten. Aangezien alles redelijk goed uitgelijnd is heb ik de SEO (oorsprong van het geluid) van beide units op 0 mm (offset) gezet. Dit klopt vast niet helemaal.
Ik bemerk een opslingering vanaf ca 500Hz, kan ik wel weer weg filteren maar ik ben vooral benieuwd naar hoe jij met dit filtervoorstel nou de fasegelijkheid simuleert. Als je hem eens zou willen invoeren zou ik dat heel leerzaam vinden
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Hi Wouter, leuk dat je meedenkt! Klopt het dat er in jouw opzet geen BSC zit? De elektrische curve lijkt daarop te duiden. Ik heb bij Max’ filter gekozen voor een redelijk beperkte correctie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Ja, ik was benieuwd of jij het filter eens zou willen invoeren om te kijken of de fase dan ook zo loopt als in Boxsim.
Een heel filter uitwerken terwijl er niets van klopt is een beetje zonde van de tijd. Er mist idd een BSC zoals ik die bij Tony zie (even scrollen)
https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html
Ik heb eerder voor Jag een passief filter gemaakt voor een soortgelijke opzet, en ik herkende het stoeien met fase - volgens mij ook door hoe zo'n diepe hoorn werkt al is hij hier gewoon 'op tijd gezet'. Zal wel de ietwat andere filterflank zijn dan die van een typische 1" dome
Anyway: ik had een mooi filter gemaakt en een post geschreven en realiseerde met toen de offset niet op 0 te hebben gezet.
Kon ik opnieuw beginnen. Daarom even kort door de bocht een probeersel, mocht dat werken dan zal ik een meer spectraal verantwoorde balans zoeken.
Welke software gebruikte jij Mark? VituixCad ofzo? En wil je dit filter eens simuleren in jouw software.... om te zien of Boxsim wel overeenkomt bij het inladen van de 15 graden pirretjes?
Een heel filter uitwerken terwijl er niets van klopt is een beetje zonde van de tijd. Er mist idd een BSC zoals ik die bij Tony zie (even scrollen)
https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html
Ik heb eerder voor Jag een passief filter gemaakt voor een soortgelijke opzet, en ik herkende het stoeien met fase - volgens mij ook door hoe zo'n diepe hoorn werkt al is hij hier gewoon 'op tijd gezet'. Zal wel de ietwat andere filterflank zijn dan die van een typische 1" dome
Anyway: ik had een mooi filter gemaakt en een post geschreven en realiseerde met toen de offset niet op 0 te hebben gezet.
Kon ik opnieuw beginnen. Daarom even kort door de bocht een probeersel, mocht dat werken dan zal ik een meer spectraal verantwoorde balans zoeken.
Welke software gebruikte jij Mark? VituixCad ofzo? En wil je dit filter eens simuleren in jouw software.... om te zien of Boxsim wel overeenkomt bij het inladen van de 15 graden pirretjes?
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
De voeten nog wat "opgewarmd" met een frakë strip en klein pootje onder de voorzijde om op de luisterpositie meer tussen woofer en tweeter te zitten.
De kap op de hoorn ben ik nog niet helemaal uit. Is wel open aan boven en onderzijde dus zou weinig tot geen effect moeten hebben op diffractie.Ik hoor geen verschil in ieder geval
Denk dat ik de zijkanten nog wat open ga werken, iets te lomp op deze wijze.
De kap op de hoorn ben ik nog niet helemaal uit. Is wel open aan boven en onderzijde dus zou weinig tot geen effect moeten hebben op diffractie.Ik hoor geen verschil in ieder geval
Denk dat ik de zijkanten nog wat open ga werken, iets te lomp op deze wijze.
