Help wanted! Filter voor nieuw project...
Moderator: Beheerdersteam
Help wanted! Filter voor nieuw project...
Een paar jaar geleden uitstekend geholpen op dit forum met afstemmen van een setje breedbanders van audio nirvana.
Na jaren breedband fan (en nog steeds wel), tijd voor iets anders.
Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen om een filter te designen voor het volgende.
Faital pro 12 320 met een Beyma CP385Nd in een fth102 hoorn.
Dit zou in een behuizing van ongeveer 120 liter komen met een baffle van 35 cm breed.
Bouw van de kast, afwerking en assemblage van het filter is geen probleem.Alleen is mijn kennis van filter ontwerp ver onder de maat.
Dus mocht er iemand zijn die hier wel raad mee weet, hoor ik het zeer graag!
filantropie is mooi en ben voorstander maar een tikkie voor de moeite mag altijd!
grt maximus!
Na jaren breedband fan (en nog steeds wel), tijd voor iets anders.
Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen om een filter te designen voor het volgende.
Faital pro 12 320 met een Beyma CP385Nd in een fth102 hoorn.
Dit zou in een behuizing van ongeveer 120 liter komen met een baffle van 35 cm breed.
Bouw van de kast, afwerking en assemblage van het filter is geen probleem.Alleen is mijn kennis van filter ontwerp ver onder de maat.
Dus mocht er iemand zijn die hier wel raad mee weet, hoor ik het zeer graag!
filantropie is mooi en ben voorstander maar een tikkie voor de moeite mag altijd!
grt maximus!
Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...
Voor de duidelijkheid....ik heb geen fysieke hulp nodig voor assemblage ed.
Voor een goed filter zal er toch gemeten moeten worden aan de luidspreker inclusief chassis.
Ik ben op zoek naar een goed gesimuleerd filter zodat ik een goed startpunt heb om van daaruit eventueel verder te komen mocht dat nodig zijn.
grt max
grt max
- pappaleo
- Contacteer:
Een simulatie van een filter maak je met de gegevens van metingen van de drivers in hun behuizing. En dan van elke driver apart.
Gewoon zonder verdere frequentie- en impedantie karakteristieken kan je niks simuleren.
Gewoon zonder verdere frequentie- en impedantie karakteristieken kan je niks simuleren.
De T/s Parameters zijn zo aan te leveren uiteraard....
De suggestie is om akoestische metingen te (laten) doen aan het prototype en daarmee het filter te ontwikkelen. Plus de impedantiecurves. Een kastvolume berekenen is niet zo ingewikkeld.
120 liter lijkt mij (veel) te groot, trouwens.
120 liter lijkt mij (veel) te groot, trouwens.
Sorry, ik bedoel de schema's van de impedantie en het frequentieverloop. Daarmee kan toch een basis gelegd worden?
Of zie ik dat helemaal verkeerd?
grt max
Of zie ik dat helemaal verkeerd?
grt max
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je kan er prima een idee mee krijgen wat voor soort filter zou kunnen werken, dus voor een inventarisatie zeg maar.
maar voor een ook in het echt goed functionerend filter ontkom je eigenlijk niet aan een meting.
maar voor een ook in het echt goed functionerend filter ontkom je eigenlijk niet aan een meting.
Kast(je) van 64 liter:
Met deze kast en een goed subsonisch filter moet je flink moeite doen om deze speaker over de zeik te brengen:
En de max SPL (1m, 2π) mag er ook zijn:
Met een grotere kast maak je dit alleen maar slechter (of je schroeft er twee in). Die FaitalPro is een mooie driver!
Dank voor simulatie markbakk…
Ik ben erg gecharmeerd van het mezzo Calpamos model en wil ‘m graag soortgelijk bouwen (het model dan)
Daar speelt de faital ook in een kast van rond de 108 liter.
Ik heb 1 kast al voor 70% klaar en zou daar dus wel graag verder mee willen gaan. Deze heeft straks ook een netto inhoud van 108 ltr (dus ex bracing)
Ik ben erg gecharmeerd van het mezzo Calpamos model en wil ‘m graag soortgelijk bouwen (het model dan)
Daar speelt de faital ook in een kast van rond de 108 liter.
Ik heb 1 kast al voor 70% klaar en zou daar dus wel graag verder mee willen gaan. Deze heeft straks ook een netto inhoud van 108 ltr (dus ex bracing)
Ik denk dat ik in mijn eerste bericht niet volledig genoeg ben geweest.Ondanks dat het gaat om pro drivers wil ik graag een set bouwen á la mezzo calpamos/ tonemaster. Hoog rendement, liefst zonder subwoofer(ben niet zo'n basshead maar kan later altijd toegevoegd worden).
Luister 90 procent van de tijd op normaal niveau. Ik heb een heel basic begrip van wat alle componenten doen, alleen niet hoe deze 2 drivers bij elkaar te brengen, ofwel de compressie driver naar de woofer voor een startpunt qua filter. In de toekomst ben ik van plan om me meer te gaan verdiepen in deze materie en eventueel zelf ook te gaan meten. Het gaat er in dit geval om dat er een acceptabele basis voor een filter is, die later eventueel aangepast kan worden naar mijn woonkamer, zonder op dit moment 400 euro aan spoelen en condensatoren uit te geven....
grt max
Luister 90 procent van de tijd op normaal niveau. Ik heb een heel basic begrip van wat alle componenten doen, alleen niet hoe deze 2 drivers bij elkaar te brengen, ofwel de compressie driver naar de woofer voor een startpunt qua filter. In de toekomst ben ik van plan om me meer te gaan verdiepen in deze materie en eventueel zelf ook te gaan meten. Het gaat er in dit geval om dat er een acceptabele basis voor een filter is, die later eventueel aangepast kan worden naar mijn woonkamer, zonder op dit moment 400 euro aan spoelen en condensatoren uit te geven....
grt max
Je zult ergens je speaker moeten laten meten (of het zelf doen). Met de bestanden van de metingen kunnen mensen hier je helpen met een filter. Je kast heeft al het formaat van niet te vervoeren, dus je zal moeten overwegen om met een meetset zelf je speakers te gaan meten. Meten an sich is niet heel spannend trouwens. Maar je leert het niet even snel op een achternamiddag.
Mark, correct me if i'm wrong, maar er zal voor meting toch een filter in moeten wat als startpunt dient, afgaande op de eigenschappen van de drivers gezamenlijk.Heb ooit al eens lopen rommelen met een mic en REW dus dat zal ik dan wel weer oppikken verwacht ik.
Henkjan, daar ben ik dus heel erg benieuwd naar! Qua afstemming zal ik nu niet direct in de buurt komen, maar de drivers hebben dezelfde potentie verwacht ik.
- pappaleo
- Contacteer:
Je maakt een denkfout. Om een filter te kunnen ontwikkelen heb je metingen van de drivers in de kast nodig, van elke driver een aparte meting, zonder dat er iets van filtercomponenten gebuikt worden. Zonder die metingen is het onmogelijk om ook maar tot een benadering van een fatsoenlijk filter te komen.Maximus schreef: ↑zo 18 feb 2024, 15:48Mark, correct me if i'm wrong, maar er zal voor meting toch een filter in moeten wat als startpunt dient, afgaande op de eigenschappen van de drivers gezamenlijk.Heb ooit al eens lopen rommelen met een mic en REW dus dat zal ik dan wel weer oppikken verwacht ik.
Meting van de hele speaker met een filter gebeurt altijd achteraf om het ontworpen filter te vergelijken met de verwachting (= de simulatie).
Pappaleo, dit betekent om tot ook maar een benadering te komen, de drivers los van elkaar IN mijn woonkamer , op exact de goede positie gemeten moeten worden? zelfde behuizing in een andere ruimte zal afwijken. Ofwel, ik kan nergens starten zonder deze meting.....en de verstrekte gegevens van de fabrikant zijn volstrekt waardeloos om ook maar een start te maken. zie ik dat correct?
- pappaleo
- Contacteer:
Ik kan best redelijk filters ontwikkelen, maar zonder metingen begin ik ook niks. Als je de werking van de onderdelen snapt, dan kun je met een hele hoop trial en error misschien wat voor elkaar krijgen, maar ikzelf zou daar niet meer aan beginnen.
De meting van woofer en tweeter worden onafhankelijk van elkaar gedaan, echter zonder tussentijds de positie van speakerkast of microfoon te wijzigen. Afhankelijk van de afmeting van de kast en de beschikbare ruimte waar gemeten wordt ca 1 á 2 meter voor de speaker.
De ruimte wordt zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten door alleen de data te gebruiken die rechtstreeks de microfoon bereikt, voordat reflecties de microfoon bereiken (het zogenaamde time-window of gate).
De meting van woofer en tweeter worden onafhankelijk van elkaar gedaan, echter zonder tussentijds de positie van speakerkast of microfoon te wijzigen. Afhankelijk van de afmeting van de kast en de beschikbare ruimte waar gemeten wordt ca 1 á 2 meter voor de speaker.
De ruimte wordt zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten door alleen de data te gebruiken die rechtstreeks de microfoon bereikt, voordat reflecties de microfoon bereiken (het zogenaamde time-window of gate).
Ik zou graag de kunde hebben om filters te ontwikkelen, heb ik niet. Ik weet wel dat de ruimte waar in een luidspreker geplaatst is een enorm aandeel heeft in het uiteindelijke resultaat.
Wat mij dan verbaast is dat, aangenomen wordt dat de verstrekte gegevens van de fabrikant nietszeggend zijn, terwijl deze ook geen rekening houden met waar de speakers uiteindelijk komen te staan en de meting waarschijnlijk qua methode hetzelfde is.
Alleen niet in dezelfde of geen behuizing.
Dus waarom zou meten buiten de ruimte waar ze geplaatst worden opnieuw moeten? Er zou toch altijd, voor hifi gebruik, getweaked moeten worden met het in acht nemen van de ruimte waar ze staan, zeker als al deze moeite dan werkelijk een meerwaarde zou hebben....Het zou dan customizen zijn, alleen op basis van de behuizing, zie ik dat goed?
Wat mij dan verbaast is dat, aangenomen wordt dat de verstrekte gegevens van de fabrikant nietszeggend zijn, terwijl deze ook geen rekening houden met waar de speakers uiteindelijk komen te staan en de meting waarschijnlijk qua methode hetzelfde is.
Alleen niet in dezelfde of geen behuizing.
Dus waarom zou meten buiten de ruimte waar ze geplaatst worden opnieuw moeten? Er zou toch altijd, voor hifi gebruik, getweaked moeten worden met het in acht nemen van de ruimte waar ze staan, zeker als al deze moeite dan werkelijk een meerwaarde zou hebben....Het zou dan customizen zijn, alleen op basis van de behuizing, zie ik dat goed?
- pappaleo
- Contacteer:
Een fabrikant kan geen rekening houden met ruimte waarin zijn speakers komen te staan om de eenvoudige reden dat hij de ruimte niet kent en dat bij elk gefabriceerd exemplaar die ruimte weer anders is.
Dus wordt de ruimte buiten beschouwing gelaten. Het is wel mogelijk om speakers te ontwerpen, speciaal voor één specifieke ruimte, maar daar komt wat meer bij kijken.
De gegevens van losse units van een fabrikant zijn zinvol om een behuizing met eventuele basreflexafstemming te ontwerpen. Voor filterontwikkeling heb je er weinig tot niets aan.
De frequentiegrafiek, die soms meegeleverd wordt, is gemeten op een IEC baffle en moet dus "omgebouwd" worden naar de grafiek zoals ie er uit zou zien in de kast waar de unit in terecht komt. De impedantiekarakteristiek idem. Die is gemeten in de vrije lucht en zal er, als de unit is ingebouwd, heel anders uitzien.
Verder heb je aan een getekende grafiek niet zoveel, tenzij je bereid bent om van 600 meetpunten op de grafiek het dB level bij de frequentie in een tabel te zetten. Pas dan zijn de gegevens bruikbaar in een simulatieprogramma.
Dus wordt de ruimte buiten beschouwing gelaten. Het is wel mogelijk om speakers te ontwerpen, speciaal voor één specifieke ruimte, maar daar komt wat meer bij kijken.
De gegevens van losse units van een fabrikant zijn zinvol om een behuizing met eventuele basreflexafstemming te ontwerpen. Voor filterontwikkeling heb je er weinig tot niets aan.
De frequentiegrafiek, die soms meegeleverd wordt, is gemeten op een IEC baffle en moet dus "omgebouwd" worden naar de grafiek zoals ie er uit zou zien in de kast waar de unit in terecht komt. De impedantiekarakteristiek idem. Die is gemeten in de vrije lucht en zal er, als de unit is ingebouwd, heel anders uitzien.
Verder heb je aan een getekende grafiek niet zoveel, tenzij je bereid bent om van 600 meetpunten op de grafiek het dB level bij de frequentie in een tabel te zetten. Pas dan zijn de gegevens bruikbaar in een simulatieprogramma.