Henkjan aan de CNC
Moderator: Beheerdersteam
Re: Henkjan aan de CNC
Ze hebben je geblockt?
[Edit]
Ok, opgelost. Merkwaardig. Anyway Wabeco heeft veel van het Chinese spul wat Herman ook heeft maar vaak goedkoper en ook meestal van betere kwaliteit. Hun service is top. Meeste China spul is ook gewoon via Ali te bestellen.
[Edit]
Ok, opgelost. Merkwaardig. Anyway Wabeco heeft veel van het Chinese spul wat Herman ook heeft maar vaak goedkoper en ook meestal van betere kwaliteit. Hun service is top. Meeste China spul is ook gewoon via Ali te bestellen.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
Mijn Cnc machine maakt gebruik van de software van Burkhard Lewetz - WinPC-NC USB.
Bij aankoop ook enkel op parallelle poort maar daar is een USB naar LPT poort kastje bij uit gekomen.
Maar je zal hulp nodig hebben om de machine settings naar die software te vertalen denk ik. Dit maakt wel mogelijk om op nieuwere pc's en onder Win10 te draaien.
https://www.lewetz.de/en/products/winpc-nc/winusb
WinPC-NC USB
The new version WinPC-NC USB can be compared with the Economy version concerning the available functions and does not require any longer an integrated LPT port. Thus this version is also applicable on modern computers, notebooks or netbooks without causing any trouble. WinPC-NC USB is supplied with a small USB box ncUSB and a corresponding cable.
The size of the ncUSB box is conform to the size of a cigarette pack and is also equipped with a 2 LPT pin compatible interface for connecting the machine. Thus WinPC-NC USB is completely compatible to all existing versions and there is no problem at all to change from WinPC-NC Light to the Economy version.
Motor control is made by the USB module. This means that it is absolutely independent to Windows and its processes and programs. The producible stepping rates add up to 80kHz with interpolated moves. Using WinPC-NC USB means being fully equipped for the future and not being dependent on integrated LPT ports.
Furthermore, there are no restrictions to be respected concerning the computer equipment. WinPC-NC USB can be used for all versions of the Windows operating systems which are actually available.
Bij aankoop ook enkel op parallelle poort maar daar is een USB naar LPT poort kastje bij uit gekomen.
Maar je zal hulp nodig hebben om de machine settings naar die software te vertalen denk ik. Dit maakt wel mogelijk om op nieuwere pc's en onder Win10 te draaien.
https://www.lewetz.de/en/products/winpc-nc/winusb
WinPC-NC USB
The new version WinPC-NC USB can be compared with the Economy version concerning the available functions and does not require any longer an integrated LPT port. Thus this version is also applicable on modern computers, notebooks or netbooks without causing any trouble. WinPC-NC USB is supplied with a small USB box ncUSB and a corresponding cable.
The size of the ncUSB box is conform to the size of a cigarette pack and is also equipped with a 2 LPT pin compatible interface for connecting the machine. Thus WinPC-NC USB is completely compatible to all existing versions and there is no problem at all to change from WinPC-NC Light to the Economy version.
Motor control is made by the USB module. This means that it is absolutely independent to Windows and its processes and programs. The producible stepping rates add up to 80kHz with interpolated moves. Using WinPC-NC USB means being fully equipped for the future and not being dependent on integrated LPT ports.
Furthermore, there are no restrictions to be respected concerning the computer equipment. WinPC-NC USB can be used for all versions of the Windows operating systems which are actually available.
Laatst gewijzigd door Mtraxx op za 23 mar 2024, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Henkjan aan de CNC
Probleem is dat de pinnen van de parallel poort direct vanuit de legacy software worden aangestuurd. Dat vereist een fysieke on-board poort controller. Ik had hetzelfde met een Jtag programmeerkabel op de parallel poort. Ik heb het toen opgelost met een PCI insteekkaartje van 15 euries met volledige IEEE parallel poort. Dat werkte toen wel!
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
Ik kan me zo voorstellen dat ze bij Burkhard Lewetz wel naar willen kijken of dat mogelijk is. Als ik zie wat er allemaal in Mach 3 moet worden ingesteld dan wordt je daar ook niet blij van. W.b.t. van Cad naar Cam gebruik ik al jaren CAMBAM.
https://cambamcnc.com/
Het is voor mij tot nu toe nog begrijpbare software waar je i.i.g. simpel ook zelf werkstuk kan invoeren en g-code uit kan toveren.
https://cambamcnc.com/
Het is voor mij tot nu toe nog begrijpbare software waar je i.i.g. simpel ook zelf werkstuk kan invoeren en g-code uit kan toveren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
er is bij Mach3 idd een ruime keuze aan verkeerd in te stellen parameters 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
ik had nog een oud touchscreen liggen (heel lang geleden hier van iemand overgenomen iirc), dat me wel handig leek om bij de frees op te stellen. t enige is dat ik ergen de voeding niet meer bij het scherm heb bewaard, dus ik weet niet meer welke spanning die wil
zou t 12V zijn?
Re: Henkjan aan de CNC
Kan van alles zijn.
Maar kan je nog ergens de gebruiksaanwijzing googelen?
Maar kan je nog ergens de gebruiksaanwijzing googelen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
Nummers die ik kan lezen even gegoogled, geen resultaat, maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al wel gedaan. Staat er op de andere kant nog een nummer dat te googlen is?
Wat je kunt doen is een regelbare voeding aansluiting op de power entry (even kijken of de middelste pin de + is, meestal wel, enkele keer anders, kun je zien aan het spoor op top dat de connector uit loopt, zit vaak uit kostenbesparing geen polarity safe op dit soort borden) en dan langzaam de spanning opdraaien. Kan 12V zijn, laptops is vaak 19V, 5V/9V kan ook maar is minder waarschijnlijk.
U2, U3 en U4 zijn waarschijnlijk spanning regelaars, je zou kunnen proberen of je daarachter een spanning kunt meten, dus opdraaien tot de spanning erachter constant is. Die rode draad naar de interface, 5V misschien?
Wat je kunt doen is een regelbare voeding aansluiting op de power entry (even kijken of de middelste pin de + is, meestal wel, enkele keer anders, kun je zien aan het spoor op top dat de connector uit loopt, zit vaak uit kostenbesparing geen polarity safe op dit soort borden) en dan langzaam de spanning opdraaien. Kan 12V zijn, laptops is vaak 19V, 5V/9V kan ook maar is minder waarschijnlijk.
U2, U3 en U4 zijn waarschijnlijk spanning regelaars, je zou kunnen proberen of je daarachter een spanning kunt meten, dus opdraaien tot de spanning erachter constant is. Die rode draad naar de interface, 5V misschien?
Re: Henkjan aan de CNC
Je kunt bij mij eventueel ook wel een regelbare voeding komen lenen.
Heb er toch meerdere staan.
Heb er toch meerdere staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Henkjan aan de CNC
Joppe was langs, had ook z'n backup pc en kabel (bekend werkend) mee genomen om helder te gaan krijgen wat er aan de hand was. Het eerste was dus al snel duidelijk: de parallelle poort van mn oude laptop (in dock) is dus niet geschikt, aan Joppe z'n pc was die wel aan te sturen, maar er waren nog wat dingetjes die niet jofel waren
de 'enable' output zat niet aangesloten in t kastje, dus dat gedaan. een paar van de pinnen moesten anders worden ingevoerd worden in de software. maar toen nog steeds wat vreemd onvoorspelbaar gedrag (bv sommige assen alleen maar 1 kant op). dat bleek dus een ontbrekende 5V voeding te zijn die nog op t i/o bordje moest, wat vreemd is omdat er in t zelfde kastje ook een 24V voeding zit. maar toen dat eenmaal aangesloten was, toen deedtie t dus eindelijk.
doooor naar verder inrichten (ophangen vfd, koelmiddelpomp, etc) en vooral veel gaan leren over frezen en 3D tekenen
de 'enable' output zat niet aangesloten in t kastje, dus dat gedaan. een paar van de pinnen moesten anders worden ingevoerd worden in de software. maar toen nog steeds wat vreemd onvoorspelbaar gedrag (bv sommige assen alleen maar 1 kant op). dat bleek dus een ontbrekende 5V voeding te zijn die nog op t i/o bordje moest, wat vreemd is omdat er in t zelfde kastje ook een 24V voeding zit. maar toen dat eenmaal aangesloten was, toen deedtie t dus eindelijk.
doooor naar verder inrichten (ophangen vfd, koelmiddelpomp, etc) en vooral veel gaan leren over frezen en 3D tekenen
Re: Henkjan aan de CNC
Lekker bezig, en leuk project.
Wanneer komen de eerste magnetostaten van jouhand machine?
Wanneer komen de eerste magnetostaten van jou
