Kist bouwen polk audio

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jeroen86
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 mar 2024, 19:30

Kist bouwen polk audio

Bericht door Jeroen86 »

Hoi mensen,

Ik wil een kist maken voor een polk audio subwoofer.
Wie kan maten/ontwerp verschaffen om dit te realiseren.

Polk audio mm1240 12inch.

Momenteel heb ik een gesloten kist met een selilium subwoofer. Geen idee hoeveel watt/rms. En een versterker van rockford.. Dikke kabels liggen al, versterker los aangesloten. Dus kist wisselen, afstellen en gaan.

Ik zoek wat mooiere bass, wie o wie kan helpen met een mooie bouwteking of advies.
Bijlagen
Screenshot_20240304_184621_Samsung Internet.jpg
IMG-20240305-WA0001.jpg
Screenshot_20240309_213201_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door Henkjan »

Hoi Jeroen, welkom hier!

het moet dus een SQ woofer worden?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door TTS »

Waarom heet het in een auto opeens "kist" en niet meer
"kast"?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door Henkjan »

mss omdat t ding in de auto ligt, en in de woonkamer staat?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door Marp »

Ik geloof dat luidsprekerkasten of -boxen kist zijn gaan heten onder een generatie die aanvankelijk minder bekend was met de gebruikelijke audiotermen. En dan met name de doelgroep bij wie PMPO erg aansprak. Gelukkig let men tegenwoordig op belangrijkere kwalificaties, maar sommige termen blijven nu eenmaal wat langer hangen.

Dat zie je bijvoorbeeld ook bij het woord toren, ondanks dat stereo-torens wat in onbruik raakten, toen HiFi-racks en audiomeubels hun intrede deden. Ergens zal iemand het woord toren hebben opgevangen, en gedacht hebben dat daar een vloerstaander mee werd bedoeld. Sinds die tijd wil iemand soms wel eens een toren bouwen i.p.v. een kist, wanneer de aandacht net begint te verschuiven van de auto naar de woonkamer.

Komt vanzelf goed, want hier komen ook luidsprekerbouwers uit voort die kasten, boxen en vloerstaanders bouwen, en zo de hobby van vers bloed voorzien. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door Henkjan »

Voor SQ zou ik zo-i-zo voor een gesloten kist gaan. Inhoud minimaal 25 liter, liever 35. netto intern volume dus, tel daar wat bij voor wat de magneet en korf van de Polk inneemt, en doe er een beetje demping in. De precieze afmetingen maken niet uit, kan je aanpassen zodat de kist netjes in je auto past
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Kist bouwen polk audio

Bericht door TTS »

Hieronder zie ik dat op een boot het dan weer kast mag heten.
Plaats reactie