Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: De audioset van Olaf.

Bericht door Shadow »

Zeker wel, common mode failure kans is groter, gebruik van meerdere kleine componenten geeft een vals gevoel van redundantie in dit geval. Maar ik vraag me gewoon af of het echt nodig is...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: do 29 feb 2024, 6:23
Maar ik vraag me gewoon af of het echt nodig is...
Ik ook, of eigenlijk ook niet, ze zitten er nou eenmaal in. ik heb er geen mening of gevoelens bij, ook niet qua redundantie of wat dan ook.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik kijk er puur vanuit een ontwerp hoek naar, geluidstechnisch kan ik niet zo 1 2 3 aan de opstelling zien wat iets doet, daar zit ik niet diep genoeg voor in die materie...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: do 29 feb 2024, 8:33
daar zit ik niet diep genoeg voor in die materie...
Kennelijk wel diep genoeg om me te laten weten dat:
Mijn Puccini versterker slecht meet.
Mijn Pontus dac een vreemd ontworpen voeding heeft
Mijn Hermes DDC te veel condensatoren bevat...

Op een gegeven moment gaat het opvallen, dan ga ik mij afvragen of mijn Maestro versterker nog in onderzoek is om daar ook de minpunten van te kunnen opnoemen.

Ik ga er dan maar vanuit dat dat niet per intentie is, maar het komt wel een beetje over als zoeken zeg maar.

Ik ga er vanuit dat de fabrikanten welke de toestellen hebben gebouwd redenen hadden om de keuzes te maken die ze maakten.
Verder zijn mijn oren de instrumenten die iets goed of af dienen te keuren, tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn keuzes.
Shadow

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue schreef: do 29 feb 2024, 8:42

Verder zijn mijn oren de instrumenten die iets goed of af dienen te keuren, tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn keuzes.
Dat is het belangrijkste toch?

Ik zit in de industriële elektro en besturingstechniek en daar is men altijd behoudend en stuurt vooral op betrouwbaarheid, de meeste boutique audio apparatuur (zoals jij nu hebt) zijn op andere prio's ontworpen. Het kritisch zijn daarop mag je lastig vinden, ik zal mijn mening voor me houden en je lekker laten genieten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: do 29 feb 2024, 10:27
stuurt vooral op betrouwbaarheid, de meeste boutique audio apparatuur (zoals jij nu hebt) zijn op andere prio's ontworpen
Ik zit dan zelf net wat dieper in de materie, er is geen enkele reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Audio Analoque producten, integendeel zelfs de bouw is uiterst degelijk met overgedimensioneerde onderdelen, de Audio Analoque set heeft een langer vooruitzicht op deze aardbol dan ikzelf, dat is meteen de reden dat ik het onterecht kritisch zijn op de niet aanwezige lage kwaliteit hiervan lastig vind (waar haal je het vandaan, het spul is gebouwd als een tank), ik heb niet voor niets geen Akai setje met Bose luidsprekers gekocht..

Dus je geeft aan niet diep genoeg in de materie te zitten om het te kunnen beoordelen, maar doet dit toch door een hele zwaar en degelijk gebouwde set ten onrechte af te keuren op de kwaliteit.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nu je erover begint, ik heb van de week op straat bij het grofvuil een 46 jaar oude Akai receiver en cassettedeck gevonden.
Ik heb het nog niet getest, maar zou aardig zijn als het nog werkt.
Natuurlijk is het ver over de economische en technische levensduur heen, dat weet ik ook wel.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Haha, het is inderdaad zo dat Akai heel vroeger ook stiekem best wel goede spullen maakte, Ik kon niet even snel een ander budget merk verzinnen, dit kwam in mij op.
Ikzelf heb vroeger overigens ook een Akai cassettedeck gehad, en die deed het prima.

Het kwam gewoon vreemd op me over dat ik kwalitatief gewoon hele goede spullen koop en bij elk nieuw ding wat ik in huis haalde steeds dezelfde persoon in de lucht kwam om te laten weten dat er wat aan mankeert, op een gegeven moment werd het voorspelbaar.
In werkelijkheid mankeert er uiteraard helemaal niets aan.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Soms reageren mensen ook uit jaloezie.
Op een of andere manier heb ik dat gevoel dat dit hier ook gebeurt.
Een beetje jammer, je kan toch ook gewoon blij zijn voor iemand anders die wat moois heeft aangeschaft.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Kappa7 schreef: do 29 feb 2024, 12:33
Dat gevoel had ik er ook wel bij, maar ik hoopte dan toch van niet, maar ik ben bang dat je gelijk hebt.
Ik heb er mijn hele leven hard genoeg voor gewerkt, daardoor wordt dit jaar mijn wervelkolom over de gehele lengte vastgezet omdat deze gheel naar de klote is.
Ik heb al mijn mooie spullen er voor over als ik de klok terug mocht zetten en wat meer op mezelf had gelet in plaats van altijd maar een berg hooi op mijn vork te nemen om het werk maar weer klaar te krijgen.

Ik heb de spulletjes verdiend om mezelf maar even heel zacht uit te drukken, en dat zien mensen kennelijk niet.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is een pittige operatie waar je niet jaloers op hoeft te zijn.
Meisje hier thuis heeft op haar 15e de rug vast gezet gekregen en heeft alleen de onderste 3 wervels los.
Die zijn nu op 50 jarige leeftijd ook versleten en geeft dagelijks veel pijn.
Ik snap je reactie dus wel.
Maar de spullen zijn je gegund en ik vind het leuk dat je ons daar deel van laat zijn doormiddel van je post.
Leuk om je belevenis te volgen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ja die rug dat is wel wat bij veel mensen hoor, ik weet ook niet of het evolutionair nou wel zo'n goed idee was om rechtop te gaan lopen haha. :lol:
De audio en computerhobby is dan in ieder geval hetgeen waar ik me nog mee bezig kan houden, zeker ook in combinatie met het slechte weer van de afgelopen maanden.
En ik vind het leuk en interessant, ik lees ook een graag mee in andere topics waarmee ik ook een hoop nieuwe dingen oppik.
Ik vind ervaringen delen leuk en leerzaam, zo volg ik ook altijd topics als die van de zuivere DSDdac en over Daphile, en dan begint het wel te jeuken om daar ook iets mee te gaan doen.
Als het meezit staat DHL vandaag nog voor de deur met een minipc waarop ik hoop Daphile te kunnen installeren. en dan heb ik weer even wat te doen. \:D/
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Kappa7 schreef: do 29 feb 2024, 12:33
Op een of andere manier heb ik dat gevoel dat dit hier ook gebeurt.
Een beetje jammer, je kan toch ook gewoon blij zijn voor iemand anders die wat moois heeft aangeschaft.
Dat is jouw aanname he?
Walt

Bericht door Walt »

Niet alleen die van hem hoor… :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gewoon niet doen dat soort speculatie, draagt niet bij aan de sfeer
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo, eindelijk even de gelegenheid gehad om de Denafrips Hermes aan de tand te voelen.

Laat ik beginnen met te vertellen dat het soms nuttig kan wezen om een tweede set serieuze oren tot je beschikking te hebben, daarmee bedoel ik dus een tweede persoon welke een zeer goede luisteraar is en ook gewoon ongekleurd opnoemt wat hij hoort, daar komt informatie uit voort waar ik dan wat mee kan.
In dit geval heb ik het uiteraard over forum genoot Leo, iemand die gewoon lekker onbevooroordeeld luistert en heel precies aangeeft wat hij hoort en beleeft, zijn bevindingen zijn voor mij van grote waarde.

Ik heb qua weergave een aantal enorme stappen gemaakt en de weergave is gewoon erg goed, beslist op een hoog niveau, het enige hele kleine puntje wat ikzelf dacht te constateren is dat de voorgaande configuratie waarvan een Denafrips Iris DDC ook deel uitmaakte een tikkeltje warmer was, dat extra stukje warmte was toen ontstaan juist door het plaatsen van de Denafrips Iris DDC,
Deze configuratie is door Leo beluisterd en die wist onder andere op te noemen dat de weergave misschien een tikkeltje te warm was voor zijn smaak.
In de huidige configuratie was er geen DDC meer aanwezig en ik meende daarmee een tikkeltje warmte verloren te hebben, maar zeker weten deed ik het niet eens, de verschillen zijn uiteraard sowieso niet groot, maar wel waardevol genoeg om de waarheid boven wat te willen hebben.

Nu kreeg ik opnieuw bezoek van Leo om naar de nieuwe configuratie te komen luisteren en ik besloot niets te vertellen over mijn eigen mogelijke constatering dat het een tikkeltje minder warm was gaan klinken, ik wilde Leo zijn oordeel afwachten.
Leo heeft veel dingen uitgebreid beschreven tijdens het luisteren, dingen die ik zelf ook herkende, en dat was allemaal heel positief, maar daar kwam het, hij noemde op dat zijn weergave bij hem thuis wat warmer was, dit terwijl hij tijdens de vorige luistersessie juist aangaf dat mijn weergave misschien net iets te warm was voor zijn smaak, dus dat was voor mij de bevestiging dat naast de enorme verbeteringen op andere vlakken, de weergave wel wat minder warm was geworden.

Om dit verschijnsel te willen onderzoeken heb ik dus de genoemde Denafrips Hermes in huis gehaald, dit is de grotere broer van de Iris, en ik was benieuwd of daarmee weer iets van die warmte terug zou komen.

Ik had toevallig het geluk dat ik bij wijze van probeersel een mini pc’tje in elkaar heb gezet met daarop het “Dalphine” OS, een leuk op Linux gebaseerde OS puur om digitale muziek af te spelen.
Hierdoor had ik de mogelijkheid om één pc direct op de DAC via de Amanero interface aan te sluiten en de tweede pc op de Denafrips Hermes aan te sluiten en met de afstandsbediening over en weer te kunnen switchen terwijl beide pc’s dezelfde muziek afspelen.
Uiteraard heb ik ook de beide pc verwisseld tijdens het luisteren om zo te bepalen of dat niet juist het verschil in weergave zou veroorzaken, maar dat is niet het geval, beide pc’s “klinken” hetzelfde, ze sturen uiteindelijk uiteraard gewoon data uit, ééntjes en nulletjes. Maar iets uitsluiten kan uiteraard geen kwaad.

Lang verhaal om uiteindelijk op de conclusie uit te komen, maar een goede DDC brengt wel degelijk wat.
Naast dat het inderdaad weer een tikkeltje warmer klinkt, wat in ieder geval mijn voorkeur heeft, gebeurt er nog meer dan dat.
We hebben het uiteraard niet over grote verschillen, er valt prima te leven zonder een DDC, maar voor hetgeen wat ik er voor krijg ben ik blij met de DDC.
De weergave is gewoon nog wat vloeiender, makkelijker, transparanter en dieper, ik merkte wel dat ik steeds meer behoefte kreeg om steeds langer te blijven luisteren via de DDC, de stemmen zijn mooi vol en vullen de ruimte, het 3D plaatje is mooi en transparant en het hoog is ragfijn met verbazend veel detail, maar tegelijkertijd zijdezacht en schoon.

Het zijn net even de puntjes op de i die het hem doen in dit geval, zoals gezegd is er uiteraard prima te leven zonder de DDC, maar als je hem meegemaakt heb zoals ik nu, dan wil je hem uiteraard niet meer kwijt.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Mooi dat je er zo tevreden over bent! :)
Een verschil in warmte van de weergave zou trouwens toch meetbaar moeten zijn?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat zal in dit geval inderdaad prima te meten zijn. Als je gewoon de totale weergave curve meet dan zullen er verschillen waar te nemen zijn met en zonder DDC.
Je zou dan met DDC wat meer output moeten zien in het mid-laag. Of als je het anders zegt dan zou je minder output in het mid-laag moeten zien zonder de DDC.(Dit gaat dan wel over hele kleine getallen tot 1 db max)

Dat laatste is gewoon een beetje bekend probleem met de Amanero usb interface wat gelukkig doormiddel van diverse firmware updates reeds dik verbeterd is. Zo ver dat het eigenlijk niet meer een echt probleem is. We hebben het hier over hele kleine verschillen, zoals ik al aangaf is er prima te leven zonder DDC, maar voor mij is het verschil in combinatie met de andere kleine verschillen genoeg om wel voor de DDC te kiezen.

Werk je nog wel met een verouderde firmware op de Amanero usb interface, dan mis je duidelijk wel wat in het mid-laag (warmte weergave) naast lichte onzuiverheden in de hoog weergave.
richard

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: do 29 feb 2024, 12:21
Haha, het is inderdaad zo dat Akai heel vroeger ook stiekem best wel goede spullen maakte, Ik kon niet even snel een ander budget merk verzinnen, dit kwam in mij op.
Ikzelf heb vroeger overigens ook een Akai cassettedeck gehad, en die deed het prima.
Ik meen dat Akai in die tijd best wel goed was in bandrecorders en cassetedeck's.
Wellicht dat je Yoko nog herinnert, en dan niet de bijslaap van John Lennon.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Yoko herinner ik me nog al te goed, wij verkochten dat in de winkel waar ik werkte, ik had echt een hekel aan dat spul omdat het binnen korte tijd weer terug kwam en ik dan geacht was het te repareren :(

Supertech was ook zo'n merk, ik noemde het altijd "Superpech"
SARK

Bericht door SARK »

Haha idd, "Superpech" en "Yoko Oh No!" ... wie is er niet groot mee geworden :rofl:
Walt

Bericht door Walt »

En dan die PMPO vermogens, 2x200W, daar blaas je de ramen mee uit, kleine lettertjes in de manual: 2x3,5W rms… :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Speel jij met de laatste versie van de Pontus, Olaf?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Leeuwarden:
Ik heb de Pontus al even niet meer in gebruik.
Of het de laatste versie was weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar hij is vervangen door de AADac van Audio Analogue
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ah, okee, ik was even nieuwsgierig naar je ervaringen…
Plaats reactie