Netfilter bouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Bas Horneman schreef: di 12 dec 2023, 13:15
Bitumen scherm niet af. Is eerder om het zwaarder te laten voelen... en om eventuele vibraties te dempen...maar vibraties dempen in een netfilter zet geen zoden aan de dijk wat mij betreft.
Ja, inderdaad. in loodbitumen zit helemaal geen lood verwerkt, het is feitelijk gewoon geperste teer, en dus ook brandbaar.
Het word zo genoemd vanwege het gewicht.
Elektromagnetische afscherming is bij mijn weten 0 komma 0.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt en dan alleen op dun plaatmateriaal. Het komt in feite uit de carrosseriebouw. In audio spullen heeft het alleen een ceremoniële functie!
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Maar wat is nou eigenlijk je probleem wat je met zo'n filter op wilt lossen?
Inderdaad. Mijn reden was ook meer om maar weer eens wat te knutselen. Zou geen verschil kunnen horen met of zonder mijn netfilter.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: di 12 dec 2023, 14:51
Klopt en dan alleen op dun plaatmateriaal. Het komt in feite uit de carrosseriebouw. In audio spullen heeft het alleen een ceremoniële functie!
Nou, ik ben het meer dan eens in cassettedecks tegengekomen, soms op de bodem of kap, en soms een stukje op de motor.
Maar dat begint allemaal wat off topic te raken nu.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep, op de rammelende carrosserie van zo'n deck :D Maar van fabriekswege zag ik er dan soms een plaat hardboard in gelijmd, maar toch geen loodbitumen. En ben ook wel eens een zwaar gemodde CD speler tegengekomen waarbij het loopwerk overal met hele kleine stukje bitumen was beplakt en niet alleen dat maar ook diverse IC's op de print... Gezien het op de voorbeeld foto duidelijk zichtbaar is lijkt het mij toch niet zo off topic?
Klankbeeld

Bericht door Klankbeeld »

Als je echt geïnteresseerd bent in hoe het menselijk brein uiteindelijk geluid ervaart, dan zijn er vele interessante wetenschappelijke artikelen te vinden die veel genuanceerder zijn de meeste meningen die op dit soort fora zijn te lezen, bijvoorbeeld deze: https://journals.physiology.org/doi/ful ... .83.6.3548
Het is dus ook niet zwart-wit. Ik lees vaak, je kunt het niet meten, dus het is er niet. Maar wat meet je, wat is het protocol? Wat is je bron, hoe nauwkeurig is je meetapparatuur. Het is veel makkelijker om te constateren dat iets niet meetbaar is dan dat het wel meetbaar is. De geschiedenis leert ons dat de mensheid in het verleden vaak heeft verkondigd dat iets niet bestaat omdat het niet gemeten/geconstateerd is en toch blijkt het dan een eeuw later wel te bestaan. Ik heb overigens zelf een keer een simpele test gedaan met een rondtrip geluidsopname met twee verschillende interlinks van goede kwaliteit. Gewoon twee keer een opname met Audacity van hetzelfde stukje digitale muziek. Korte kabeltjes, dus het zou geen verschil moeten maken. De grafische weergave van de geluidsgolven was niet 100% hetzelfde. Ook de samenvatting over de aanwezige frequenties in het korte stukje muziek waren niet gelijk. Kleine verschillen, maar toch.
Tot slot, ieder mens is verschillend, niet iedereen hoort en luistert op hetzelfde niveau. De meeste mensen kunnen geen marathon binnen de drie uur hardlopen. Dit houdt niet in dat er toch mensen zijn die dat wel kunnen en het nog leuk vinden ook. Kortom, als een liefhebber een geluidsverbetering ervaart bij het gebruik van een netfilter, is het niet per definitie een Wappie. En ja, beleving (psychologisch effect) speelt zeker mee. Ik ben zelf ook geneigd om een dure oplossing beter te vinden klinken. Is dat echt erg? Er zijn mensen die honderden euro's per jaar aan drank en andere middelen uitgeven om zich beter te voelen. Dan vind ik een exotisch netfilter een gezondere oplossing waar je lang een goed gevoel van kunt hebben. Werkt het voor jou? Doen! Maar realiseer je dat je jezelf snel voor de gek houdt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”