Help wanted! Filter voor nieuw project...

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Maximus

Re: Help wanted! Filter voor nieuw project...

Bericht door Maximus »

Pfff! Ik krijg het idee dat alles waar ik mezelf enigzins in heb verdiept geen waarde heeft. Dit lijkt meerder stappen verder om tot een goed resultaat te komen…..
Waardeer de uitleg zeker hoor, veel geleerd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

komt goed

het belangrijke punt van filter ontwerpen is dat je dit doet op basis van de akoestische response van de speakers in de kast. en die is dus een combinatie van de drivers zelf en de vorm en afmetingen van de kast. vandaar dus dat meten als je de kast af hebt, kleine details kunnen een effect hebben dat je alleen ziet bij meten.

over het algemeen zal een luidspreker die goed ontworpen is in een "dode kamer" (vlakke response) in de meeste echte kamers ook goed klinken. dit omdat je hersenen al rekening houden met de kamer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maximus

Bericht door Maximus »

Ok, wat zou ik nodig hebben of moeten gebruiken om tot een goede meting te komen? Ik vraag dit niet graag aan leden aangezien er, denk ik, redelijk wat kostbare tijd in gaat zitten. Ben dit in de toekomst toch al van plan dus waarom nu niet.....
grt max
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Eens gezellig iemand uit de buurt uitnodigen en metingen laten maken met uitleg erbij. Gezellig en leerzaam. Er is vast wel iemand die dat wil doen en dan kun je een meetsetje aanschaffen als je het leuk, dan wel interessant genoeg vindt. Nijmegen is voor mij nèt wat te ver weg voor een avondje.
markbakk

Bericht door markbakk »

Hop, 107 liter (rood) en 68 liter, allebei afgestemd rond de 42Hz
IMG_7697.jpeg
IMG_7698.jpeg
IMG_7699.jpeg
IMG_7700.jpeg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maximus schreef: ma 19 feb 2024, 16:21
Ok, wat zou ik nodig hebben of moeten gebruiken om tot een goede meting te komen? Ik vraag dit niet graag aan leden aangezien er, denk ik, redelijk wat kostbare tijd in gaat zitten. Ben dit in de toekomst toch al van plan dus waarom nu niet.....
grt max
kijk ff bij Rumoh op de site, die heeft een complete meetset waarmee je met Arta kan gaan meten. moet je nog wel ergens een microfoon standaard vandaan halen.

en dan wat Leo zegt, het is gezellig om dit soort dingen ook samen te doen, en je leert van elkaar. we doen t voor de hobby, die is ook leuk als je het voor iemands anders project doet.
Maximus

Bericht door Maximus »

Ja dat is ook wel zo inderdaad…. Mocht er iemand zijn in de regio ben ik ook bereid om de speaker in te laden en op locatie te meten aangezien de ruimte nauwelijks mee wordt genomen. Ik hoop deze week 1 kast gereed te hebben om te spelen.
Mark… toch verbazend weinig verschil ondanks het veel kleinere volume! Maar ik mag voor een keer grote jongens speakers bouwen dus die kans grijp ik.;-)
markbakk

Bericht door markbakk »

12PR320.png
Nog even wat beter aan het laaggedeelte gerekend, die 107 liter kast hield me bezig :roll:
De 12" weet vanaf 50Hz zo'n 115dB op 1 meter neer te zetten. Onder 50Hz daalt de belastbaarheid flink, ik zou een actieve highpass inzetten om de boel bij feestjes :-" heel te houden. Aan de andere kant, een klein versterkertje is genoeg. Met deze gevoeligheid van tegen de 95dB bij 2,83V geef je met 20W al leuke parties.

Een poort van 110 tot 120mm doorsnede is dan weer wel nodig, anders gaat de boel op hogere niveaus wel wat bijgeluiden maken.
Maximus

Bericht door Maximus »

Hi Mark,
grappig dat het je bezig houdt terwijl het geen "eigen" project is.
Ik denk ook dat het origineel zo'n flinke behuizing heeft om de gevoeligheid ook in de lagere regionen hoog te houden, deze is ook minimaal gedempt in de kast.
Heb 1 speaker spelend met 2 poorten van 63 mm en een basic 12db filter......klinkt waardeloos! ook met L-pad in het hoog. Laag en midlaag hoor ik veel potentie. Mid-hoog is het grote probleem.
Ik zie dat je zelf al wat mooie projecten gemaakt hebt op de manier, die me hier geadviseerd is, hebt afgerond.
Aangezien je redelijk in de buurt woont, zou ik je willen vragen of je zin en tijd hebt om me te helpen een filter te designen voor deze luidsprekers.
Uiteraard op de manier die je past en ik wil je er graag voor vergoeden. Ik heb me de laatste dagen meer proberen te verdiepen in de hele meet en cross-over design materie en begrijp 80 procent. Ik zou graag de resterende 20 ook begrijpen en nog meer dat deze luidsprekers de potentie halen die ze kunnen qua kwaliteit..... voor een feessie heb ik al wat anders! :D
grt max
markbakk

Bericht door markbakk »

Die FaitalPro hield me bezig, dat ding was ergens anders ook nogal in de belangstelling. Ik had je overigens een privébericht gestuurd :wink:

Over de afmetingen: zelf net een paar dertig jaar oude speakers van 120 liter ontmanteld. Ik vind het echt te groot voor woonkamers.
Verder: 2 poorten van 63mm kan wel, maar je levert wat in ten opzichte van grotere. Ga voor minstens 100mm.
Maximus

Bericht door Maximus »

Had je pb gemist maar inmiddels beantwoord mark, dank!
markbakk

Bericht door markbakk »

Sneak preview:
12PR320 distortions.png
De FaitalPro doet het best lekker in Max' kast. Het piekje bij 400Hz heeft denk ik te maken met een resonantie in de behuizing die door het Farina-filter heen opspeelt.
Maximus

Bericht door Maximus »

Jaaa! Gisteren een lesje meten gekregen van en bij mark. Super blij en dankbaar..... en goeie koffie!
Interessant om te zien hoe secuur dit gedaan wordt en weer wat geleerd van de technische en mechanische kant en waarom iets gemeten moet worden.

Ook super dat we een stap verder zijn. Beide kasten zijn zo goed als speelklaar dus mijn oren jeuken!
Ik bouw al heel wat jaren, vooral Visaton maar ben zelden zo enthousiast en benieuwd geweest.
Het zijn mooie drivers met een aardig prijskaartje dus ik hoop dat de cross-over wizards en wizard mark me verder kunnen helpen een mooi filter samen te stellen. Mark is zo vriendelijk de metingen door te zetten...

grt max
markbakk

Bericht door markbakk »

Even wat PIR's uit ARTA getrokken, voor de liefhebbers. Misschien wil iemand Max al wat op weg helpen. Het hoeft uiteraard geen Boxsim te zijn.

Ik heb nog niet gestitcht (voor een tweeweg ook niet echt nodig). De woofer- en poortmetingen zijn er wel. Later post ik nog wel wat meer metingen.
Bijlagen
240316_1Boxsim.zip
(58.44 KiB) 22 keer gedownload
markbakk

Bericht door markbakk »

En tussen de zaterdagse drukte door even een begin gemaakt:
240315_1 Six-pack.png
Met een redelijk simpel schema:
240315_1 XO-schema-1.png
De compressiedriver moet behoorlijk worden afgeremd... de niveau's SPL zijn een ruwe schatting, afgaande op het rendement van de FaitalPro.

Het is wel een goed idee om nog wat aan de kastdemping te verbeteren. Gisteren zat ik iets te haastig te werken om een goede burst decay plot te maken (jaja, linker marker vergeten te zetten). Vandaag nog maar eens, en onderstande plot laat nog wel flink wat resonanties zien:
12PR320 BD plot.png
Zie als vergelijking de burst decay plot van mijn monitor, beetje naar beneden scrollen.

De curves van de 12" en van de poort laten ook nog wel wat ruimte voor verbetering zien:
12PR320 1 cm.png
Door de kast wat beter intern te dempen, raak je ook een deel van de ongewenste poort-output kwijt. Nu zit die met -7dB in het middengebied nog redelijk in de weg.
12PR320 BR poort.png
En de impedantieplot zegt hetzelfde:
12PR320 impedantie.png
Voor de liefhebbers nog even de collectie PIR's en LIM's erbijgevoegd.
Bijlagen
Metingen.zip
(16.64 MiB) 25 keer gedownload
Maximus

Bericht door Maximus »

Wat een werk weer.... :goeie:

met interne demping bedoel je vulling of "dood"maken van de wanden? Die piek lijkt me op niet zo'n fijne plek te zitten?
Ik begrijp dat het een eerste opzet is, en verbeter me aub, maar moet het geheel vanaf 100 hz en daar boven verder afgezwakt worden? Baffle step?
Dan wellicht een domme vraag maar de spoel op de CP385 van 680uh, nooit gezien of van gehoord.Is dat iets specifieks?

Wederom alvast bedankt mark!
markbakk

Bericht door markbakk »

Het bultje bij 500-600Hz is eigenlijk niet zo fraai. Ik kan niet helemaal thuisbrengen waarvandaan het komt. In de datasheet zit hij ook. Met een parallelkring aan de woofer krijg je die wel weg:
240316_2 SPL.png
De rest van het crossover moet ook wat aangepast. De directivity lijkt dan ook wat beter te gaan verlopen:
240316_2 Directivity (hor).png
En dat met dit filter:
240316_2 XO-schema-1.png
Maximus schreef: za 16 mar 2024, 19:07
met interne demping bedoel je vulling of "dood"maken van de wanden? Die piek lijkt me op niet zo'n fijne plek te zitten?
Ik bedoel vulling. De pieken bij circa 200Hz en iets boven 400Hz (zie de burst decay plot) zijn staande golven, ik gok tussen boven- en onderkant en tussen de voor-, achter- en zijwanden, die komen qua maat nogal dicht bij elkaar. Vooral die van 200Hz moet je aanpakken. De ruimte achter de woofer beter vullen met goed dempingsmateriaal (akotherm, flamex, metisse oid) gaat helpen om die staande golven te dempen. De onderkant van de kast (waar de poorten zitten) kun je wat leger laten.
Ik begrijp dat het een eerste opzet is, en verbeter me aub, maar moet het geheel vanaf 100 hz en daar boven verder afgezwakt worden? Baffle step?
Dan wellicht een domme vraag maar de spoel op de CP385 van 680uh, nooit gezien of van gehoord.Is dat iets specifieks?
In de metingen zakt alles vanaf zo'n 250Hz en lager qua niveau weg. Dat komt door de meettechniek. Het laag is er wel, maak je geen zorgen. Een 680uH is een 0,68mH-spoel :wink:

Oh ja, ik heb de nearfield meting van de woofer even aan de farfield geplakt. De output van de BR-poort zie je nog niet in de curve.
Maximus

Bericht door Maximus »

Die spoel ken ik wel... :lol:

puur uit interesse.....het cross-over punt ligt hoger dan gebruikelijk bij zo'n combinatie. Is dat om de gecombineerde bundeling uit de weg te gaan?
Verder lijkt het na het cross-over punt minder vlak te verlopen of is dat inherent aan dit soort drivers, meen dat je daar al iets over gezegd had.

Ze gaan vandaag in de beits dus kan ik gelijk de demping wat aanpakken.Bultje bij 500/600 zal de bladblazer geweest zijn.. :lol:

Thnx weer mark!
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

markbakk schreef: za 16 mar 2024, 22:48
Het bultje bij 500-600Hz is eigenlijk niet zo fraai. Ik kan niet helemaal thuisbrengen waarvandaan het komt. In de datasheet zit hij ook.
Kan soms een resonantie zijn in bv de ophanging of spider zelf.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat zou kunnen. De bafflestep zit ook in die buurt.

De crossover kan wat lager, de CP385 met fth102 bovenop de kast komt erin op 1,3kHz (ongefilterde driver):
CP385 SPL directions.png
En de 12PR320 houdt boven de 2,5k wel op:
12PR320 SPL directions.png
Het is wat lastig om te beoordelen waar de woofer begint op te breken, maar aan de BD plot te zien, doet hij dat niet al te ernstig. Ik vind dat je hem wel kunt inzetten tot 2k.

Het ‘rafelige’ van een CD plus hoorn is niet vreemd. Zeker wanneer je ‘m niet op een baffle zet, dan is de impedantiesprong bij de mond nogal groot. Ben geen expert hierin, maar ik vond het meetresultaat zeker acceptabel. Het blijft binnen +/- 2,5 dB.

(Enne, bladblazers zitten qua grondtoon onder de 200Hz. Die kwamen echt niet door de meting heen. :lol: )
Maximus

Bericht door Maximus »

Ok mooi! Dan denk ik dat we een goede basis hebben voor een filter?

Ik heb nog een mooie cap liggen voor de CD... 4,7 mundorf alu. Voor de rest luchtspoel en goeie caps.
Kan ik voor dat correctie gebied voor de 320 een iron core (5,6 mH) gebruiken? Om zo dicht mogelijk bij de aangegeven weerstand te komen en de kosten wat lager houdt in deze waarde, of doet dat afbreuk aan de rest van het filter deel?

grt en thnx, max
markbakk

Bericht door markbakk »

Nou, je zou het in elk geval eens kunnen gaan proberen met dit filter. Ik heb de BOM even als plaatje bijgevoegd www.rumoh.eu.

Ik heb alleen foliecondensatoren en 20W-weerstanden gekozen, dat hoort wat meer bij PA, maar je kan prima naar elco's en 10W-weerstanden voor een probeerfilter. Zo ook voor de 1,2mH-spoel: ik zou beginnen met een goedkope kernspoel (een fatsoenlijke luchtspoel kost bijna 5x zoveel). Ze staan allebei in het lijstje. Let op: voor de seriekring is de weerstandswaarde aangepast aan de Rdc van de gebruikte spoel (één waarde lager).

Trouwens: hoe zag je kast er vrijdag nog uit? Zo:
IMG_7770.png
Benieuwd naar hoe het nu smoelt!
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2024-03-17 om 16.56.37.png
dre

Bericht door dre »

Wat een sevice! :goedzo:
Maximus

Bericht door Maximus »

Echt niet normaal.......en wordt uiteraard gecompenseerd! Ben heel dankbaar voor de hulp.
Wil het graag altijd zelf uitzoeken maar dit ging boven mijn pet en was zonder mark uitzichtloos......
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”