Goede, betaalbare digitale schuifmaat

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Goede, betaalbare digitale schuifmaat

Bericht door ray5150 »

timpert schreef: do 08 feb 2024, 22:49
Ik heb er ook nog een plastic schuifmaatje bij besteld. Het meet maar op 0,1 mm nauwkeurig maar het is wel handig omdat het ding niet geleidend is. En het kost maar 8 pop, dus waarom niet?
Die heb je ook bij de Action, kost maar iets van 4.5 a 5 euro.
timpert

Bericht door timpert »

Tomenkobus schreef: vr 09 feb 2024, 8:57
een digitale Mitutoyo
Die heb ik ook overwogen, maar vond ik gewoon te duur. Mijn vorige goedkoopje is 20 jaar meegegaan, en is niet overleden door slijtage of brakheid, maar door een oeps van mij. Als de Shahe toch niet bevalt kan ik nog altijd splurgeren aan een echte.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb dat ik 24 jaar geleden weg ging bij de gereedschap makerij mijn mutitoyo schuifmaten meegekregen en heb daar nog steeds lol van.
Het is schijnbaar volgens peter geen echte Mutitoyo aangezien die wel schakelbaar is tussen mm en Inch.
Ook heb ik een goedkoop ding in de schuur liggen voor het standaard werk maar als het wat nauwkeuriger moet dan pak ik toch de mutitoyo.
Zou ik nu zelf een niet zo snel een Mutitoyo terug kopen mocht deze overleiden.
Voor dat geld kan je heel wat goedkope alternatieven verslijten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 10 feb 2024, 12:11
Het is schijnbaar volgens peter geen echte Mutitoyo aangezien die wel schakelbaar is tussen mm en Inch.
Waar lees jij dat? Ik heb alleen gezegd dat de omschakelbare niet de standaard uitvoering is van Mitutoyo (de omschakelbare is gewoon 50 euries duurder). Heb het gisteren nog even gecheckt: De SHAHE geeft exact hetzelfde aan als mijn 30 jaar oude Mitutoyo met een 30mm en een 100mm kaliber: Binnen de 0,01mm dus! Daar hoef je je echt niet druk over te maken met de meeste van die goedkope dingen.
tigradekat

Bericht door tigradekat »

Ik heb op MP een goede gebruikte Mitutoyo Absolute AOS Digimatic gekocht destijds, voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. Geen spijt van.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: vr 09 feb 2024, 9:26
Tomenkobus schreef: vr 09 feb 2024, 8:57
een digitale Mitutoyo
Die heb ik ook overwogen, maar vond ik gewoon te duur. Mijn vorige goedkoopje is 20 jaar meegegaan, en is niet overleden door slijtage of brakheid, maar door een oeps van mij. Als de Shahe toch niet bevalt kan ik nog altijd splurgeren aan een echte.
Wat is het nu geworden? Deze of Deze

Die goedkopere lijkt mij een imitatie van de originele. Ziet er anders uit en zie ik niet op de site van Shahe zelf.
timpert

Bericht door timpert »

Het is deze geworden. In de "Shahe Wenzhou SHAHE Measuring Instrument Store" waar ik 'm gekocht heb, hebben ze overigens beide versies. Ik ben voor de versie met draaidop op de batterij gegaan, die leek me steviger dan die met schuifje. Op andere gebieden zie ik vaker dat Chinese producenten op hun website niet of slecht bijhouden wat ze maken, dus dat de SHAHE website niet alles weergeeft wat er met hun naam erop te koop is zegt wmb niks.

In in de "Shahe Instruments & Tools Store" is de goedkopere met schuifdekseltje ook gewoon te koop.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan heb je de i.d.d. de goede! Ik heb daar de 300mm versie van en die is i.i.g.degelijk en spelingvrij met een stevige cassette. Die met dat schuifje lijkt mij een stuk minder. In het verleden met productie in China te maken gehad en geloof me, Chinezen imiteren/kopiëren ook van elkaar bij het leven... Overigens zeggen de store namen op zich verder niks, net als hier ;)
timpert

Bericht door timpert »

Daar zijn ze dan! De Shahe 150 mm schuifmaat is goed verpakt, met een blok piepschuim om de doos heen:
shahe1.jpg
Daardoor is de inhoud netjes heel gebleven.
shahe2.jpg
De kunststof opbergdoos is mooi stevig, en klikt goed dicht.
shahe3.jpg
Van binnen zit een goede schuimvoering. Om en tussen de bekken zit papier ter bescherming en het geheel zit in een plastic zak. De manual (1 pagina) zit er bij, en ziet er netjes gedrukt uit. Niet dat ik die manual nou zo belangrijk vind (als Nederlander lees ik die toch niet), maar het geeft wel een indruk van de zorgvuldigheid van de fabrikant. Eerste indruk: een verzorgd product.
shahe4.jpg
Het batterijvak is met een rubberen ringetje afgedicht en voelt stevig aan bij het dichtdraaien. Er zit een dingetje bij om het vakje mee open en dicht te draaien. De schuifmaat schuift soepel en zonder speling, de dieptemaat is ook recht (bij goedkoopjes is die nog weleens krom) en tussen de bekken schijnt geen licht als de schuifmaat dicht is. De kunststof delen lijken ook van goede kwaliteit. Het display is goed scherp en reageert vlot op verschuiven. De schuifmaat reset niet bij uit- en weer inschakelen en na een auto power-off, zoals het hoort dus. Als de schuifmaat uit staat springt hij vanzelf aan zodra je 'm verschuift.
shahe5.jpg
Al met al een heel nette eerste indruk, voor de € 31 die ik ervoor betaald heb vind ik het een deftig ding. De kwaliteit lijkt een stuk beter te zijn dan wat ik had, dus wat dat betreft is het precies wat ik zocht.

Het plastic schuifmaatje dan. Er zit een kunststof doosje omheen, en ook deze kwam in goede staat aan.
plastic1.jpg
Ook deze functioneert zoals het hoort, na uitschakelen en een auto- power-off reset de schuifmaat niet. Bij verschuiven in uitgeschakelde toestand springt hij ook weer netjes aan.
plastic2.jpg
Het display is mooi scherp, en met de bekken dicht schijnt er maar een heel dun streepje licht tussen de bekken. Geen probleem, omdat de nauwkeurigheid "maar"0,1 mm is. Het materiaal voelt wat ruwer aan (logisch, want het is spuitgietwerk van vezelversterkte kunststof), maar maakt toch een goede indruk. Voor de 8 euro die ik ervoor betaald heb een prima dingetje, en het is erg fijn dat deze niet geleidt en niet magnetisch is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi! Die is wel lang onderweg geweest :shock: Ik had een Shahe hoekmeterje daar besteld op maandag en de vrijdag daarna stond de postbode er mee op de stoep. Volgens mij blijft het af en toe gewoon hier bij de douane liggen. Aan of uit maakt weinig uit mat ik: Aan 18uA, uit: 16uA. Wat ook wel mooi is is dat deze 2 afstelschroefjes heeft voor het geleideveertje, hebben ze ook niet allemaal. Veel plezier er mee!
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Ondanks een wat ouder topic even een kickje.

ik heb een digi schuifmaat bij Hogetex vandaan na daar eerder wat ander spul gekocht te hebben.

https://www.hogetex.com/meten/schuifmat ... chuifmaten

Ik weet even niet meer welke precies maar in de prijsgrootte 20-30 euro, volgens mij zelfs gewoon de goedkoopste
https://www.hogetex.com/digitale-schuifmaat

Ik weet niet meer waar ik de tip vandaan had voor deze winkel, volgens mij ergens op een modelbouwforum of 3D print gebeuren misschien wel.
Eerder wat spul zoals maatlatten besteld https://www.hogetex.com/meten/linialen/maatlatten een kraspen voor metaalbewerking en nog wat ander spul dat me zo 1,2,3 niet meteen te binnen schiet :P
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 12 mei 2026, 7:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb deze en die meet op de 0.01mm gelijk aan de Mitutoyo die ik hier ook heb liggen.
https://www.lidl.nl/p/parkside-digitale ... iyp0QNW8yC
Ik gebruik deze meer dan de Mitutoyo om dat ik die voor echt nauwkeurig werk bewaar, heb me er al een aantal keer op betrapt dat ik ook dan gewoon de Lidl schuifmaat gebruik. zo af en toe controleer ik de speling en de meetafwijking maar die heb ik nu na 10 jaar nog niet gevonden.
Wel een keer de batterij moeten vervangen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:lol: Die heb ik ook l
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”