Rearspeakers met scanspeak Discovery

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rodi

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Na ruim een dag wachten zachtjes wat druipers met korrel 240 weg geschuurd en alles glad geschuurd met 400. Daarna waren de speakers echt wel netjes. Niet perfect, maar goed genoeg. Dus in 3 etappes met 10min wachttijd 3 lagen hoogglans wit erop.
20240206_192325.jpg
Best tevreden!

Helaas heeft een van de beschermende dozen tegen de speaker aan gezeten.
20240206_192340.jpg
Dat wordt nog een keer schuren en spuiten.
rodi

Bericht door rodi »

Afgelopen woensdag nog in diverse dunne lagen een spuitbus leeg gekregen. :D

Misschien morgen weer verder. Ik wil met schuurpapier 400 tm 2000(of zelfs hoger, ik heb enkele velletjes tot 7000) het echt glad en glimmend krijgen. Misschien ook nog wel de stap wagen om te polijsten, maar dat weet ik nog niet zeker. Daar zal ik ook spullen voor moeten aan schaffen. Zal geen profspul worden i.i.g.
20240207_122217.jpg
20240207_122212.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooi hoor.
Polijsten zal zeker meer diepte geven.
Wel is het dan handig om een aantal lagen blanke lak op te zetten en die te polijsten.
Een 2K lak uit een spuitbus kan dan prima werken en wordt ook goed hard.
Kijk wel even goed of dat kan over je bestaande verf.
Anders blanke lak nemen van de zelfde maker en samenstelling als je bestaande lak.
rodi

Bericht door rodi »

Het liefst laat ik het spuiten nu achterwege. Het hoeven geen spiegels te zijn, maar wel echt glans. Gaat dat lukken met alleen schuren?

En ik begrijp dat ik zo min mogelijk moet schuren om te voorkomen dat ik dit de lagen witte verf heen ga :)
Laatst gewijzigd door rodi op zo 11 feb 2024, 3:09, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Schuren en polijsten. Opeenvolgende korrelgrootte van het papier of pasta.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik heb goede ervaringen met opschuren met waterproof 1500-2000 en dan polijsten met Commandant Cleaner

Bij het schuren een kurkblokje gebruiken
Tweety

Bericht door Tweety »

Ik zie mn op laatste foto wat spuiteffect. Op zich misschien (voor mij) nog niet storend, maar ik vraag me af als je zo fijn gaat schuren dat misschien alleen de topjes worden geraakt en minder de dalen. Vraag me af of dit daardoor optisch minder fraai effect oplevert, als je dat tot hoogglans gaat oppoetsen. Misschien na voorzichtig opschuren toch eens vol (beetje traag opspuiten, waardoor nat maar niet te nat) met blanke lak overspuiten en dan polijsten?
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb vandaag de boel geschuurd van korrel 400 tot 5000. Ik krijg daar op zich al een mooie glans mee. Echter zaten er wat druipers in het spuitwerk. Bij het schuren heb ik dus toch net een paar plekken waar de grondlak er doorheen komt. Op dit moment zijn alle grote oneffenheden nu wel echt eruit.
20240213_161641.jpg
20240213_161615.jpg
20240213_161523.jpg
20240213_161509.jpg
20240213_161503.jpg
20240213_161552.jpg
20240213_161544.jpg
Ik heb een aantal opties:
1. Het schuren afmaken met korrel 7000 zodat de glans overal egaal is en de hagelwitte vlekken op de koop nemen.
2. Een witte laag aanbrengen en dan opschuren en evt polijsten
3. Witte laag, blanke laag en dan schieten en evt polijsten.

Ik vind de glansgraad die ik nu heb op zich al prima. Ik twijfel dus voornamelijk tussen stap 1 en 2.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou, zeker na al de moeite die je al gedaan hebt, geen genoegen nemen met vlekken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eens, maar wat een prachtige kasten al zeg!
Tweety

Bericht door Tweety »

Wow volledig eens met Henk Jan en Wouter. Indrukwekkend dat je zo'n mooie gladde en glanzende laag hebt verkregen. Top hoor.
Tja ik snap dat je twijfelt, ik zou dan dus inderdaad tussen optie 2 en 3 twijfelen. Bij optie 1 zou ik met zo'n mooi resultaat er later spijt van krijgen en er aan storen..

Ik weet niet welke lak je hebt gebruikt (spuitbus?) of de lak misschien wat kwetsbaar is in gebruik? Dan zou optie 3 je misschien nog wat extra opleveren. Verder kan een blanke lak over het wit nog wat extra "diepte" van de kleur geven.

Maar ik kan me voorstellen dat je met optie 2 tevreden gaat zijn.
Woutertje

Bericht door Woutertje »

Nat schuren en met de hand polijsten. Gaat echt prima met dit formaat kastjes. Heb dit zelf gedaan met zwart en dat zijn net spiegels geworden.

Dus optie 3 :hide:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zeker optie 3 dan krijg je het mooiste resultaat.
rodi

Bericht door rodi »

Bedankt voor alle tips en complimenten! Dit project ben ik gestart om eens te ondervinden hoe het is om echt zelf een speaker volledig zelf te maken. Voor het volgende project heb ik dan ook weer zat al geleerd. Het schuren tot p7000 met de hand is me prima bevallen. (o.a. testkast maken om te kijken hoe de drivers spelen in de kast/baffle en de kast volledig in de spuitplamuur zetten en helemaal glad maken voordat er lak op gaat.)

Ik heb besloten dat ik gewoon voor de full monty wil gaan. Dus nogmaal lakken, schuren en polijsten.
Want die vlekken vind ik gewoon niet tof en ook zitten er heel lichte afdrukken van een handdoek waar ze op gestaan hebben in.(de speakers heb ik rond het middaguur gespoten onder mijn overkapping in de tuin en toen savonds laat naar binnen gehaald)

Ik zit er over te denken om een witte 2k lak te gaan nemen. Ik twijfel of er dan nog een blanke laag nodig is.
Om afdrukken te voorkomen wil ik de speakers dus buiten in de werkbank laten staan tot ze echt droog zijn.
Ik hoop dat dit sneller uithard dan 1k lak. En dat je minder snel druipers krijgt.
En hoewel ik probeer dunne laagjes te doen, ben ik geen prof en liggen die altijd op de loer.

En moet ik de huidige aalgladde lak weer opruwen? Ik ga sowieso op een rand een beetje schuren omdat ik een kleine hobbel zag. Als ik straks begin met spuiten is de speaker echt glad.

Of toch nog een blanke laag? vragen die me dan te binnen schieten:
En hoe ver zou ik de nieuwe witte laag moeten schuren voordat ik blank erop zet? want wat zie je uiteindelijk wel door de blanke laag heen en wat niet? Hoeveel tijd zou ik moeten wachten tussen de 2 lagen?

Er staat voor 2k lak dat het in 24uur echt schuurbaar is. Ik vrees dat dit onder ideale omstandigheden is, en dan is het onder mijn overkapping buiten natuurlijk niet :)
Tweety

Bericht door Tweety »

Wow je ambitie niveau is niet laag... en vele vragen. Zal proberen wat antwoorden te dichten..

2K lak over de 1K. Hoe dat zal gaan is op "afstand" lastig in te schatten. Kan wat risico's in zitten. Ik neem aan dat je oplosmiddelhoudend bedoeld, dan hangt van de "scherpte" van die oplosmiddelen af of deze in staat zijn de onderliggende 1K aan te tasten. Verder kan bij de uitharding (vanwege de chemische vernetting) een krimp in de aflak ontstaan die de onderliggende laklaag onder spanning zet. (kan rimpeling geven).

Als je het opbouwend doet, met heel dunne laagjes kan je dit risico inderdaad wel verlagen.

UIthardingssnelheid van een 2K kan snel zijn (gekatalyseerde autolakken voor herstel) maar dat hoeft niet het geval te zijn. Want een 2K lak droogt niet alleen (zoals bij een 1K lak) maar moet ook de chemische vernettingen doen.

Een snel uithardende 2K lak is bovendien wat lastiger (kortere potlife) en zal als het echt snel is ingesteld ook weinig navloeien. Dat geeft dan dus meer sinaasappeleffect. Verder zou het kunnen dat er dan juist meer snellere en daardoor agressievere oplosmiddelen in zitten die dus meer risico voor de onderliggende laklaag vormen.

Kortom als je dat wilt, zou ik eerst een klein stukje van onderkant aanpakken. Zou dan niet spuiten om overspray op rest van de box te voorkomen, maar een klein beetje aanbrengen om te checken of er aantasting plaatsvindt.

Zakgevoeligheid van een 2K hangt af van de rheologie van de geformuleerde lak af, dat is op "afstand" niet echt te zeggen. Verder hangt van de verdampingssnelheid van oplosmiddel af. Bij extreem snel heb je als nadeel slecht uiterlijk. Is het traag heb je een goede navloei, maar meer risico van zakkers. Verder hangt het ook af van je spuitinstellingen en je spuitmethode af. De extreem snelle verharder kan inderdaad zakgevoeligheid verbeteren, maar dat betaalt zich uit in slecht uiterlijk en heel korte potlife.

Met Potlife wordt gebruikstijd na mengen met verharder bedoeld. Leverancier definieert dit door tijd aan te geven waarbij de viscositeit is verdubbeld. (niet aan te raden dat op te zoeken, want dan is verspuitbaarheid problematisch en lak uiterlijk al snel dramatisch).

Qua glans zou ik niet verwachten dat een 2K lak nou veel hoger zou scoren dan blanke lak of wat je er al op hebt. Wel kan een 2K lak wat sterker zijn.

Mijn visie op 2K, misschien dat het kan, maar ik zou met veel zaken (oa bovenstaande) wel goed rekening houden.

Oja, en denk aan gezondheid, de verharder bevat vaak isocyanaat. Dat reageert met van alles, ook vocht en dus in je longen, dus kijk uit met spuitnevel en zorg voor goede ventilatie en goede persoonlijke beschermingsmiddelen. Doordat het met vocht reageert, verharder verpakkingen goed gesloten houden. Anders gaat oa de glans als eerste omlaag als je dat nadien nog eens gebruikt....

Als je diepte van glans wilt, dan kan een blanke lak je meer brengen. Dan moet uiteraard die witte onderlaag wel uniform van kleur en textuur zijn, anders zie je dat door de blanke laklaag heen.

Wat bedoel je met wachttijd tussen de 2 lagen? Als je bedoelt voor de blanke lak, hangt dat uiteraard af van de lakeigenschappen en je spuitmethodiek af. Kan me voorstellen als je er 1 afgespoten hebt en de volgende pakt, zou je de eerste laag niet vol kunnen spuiten en dan de 2e laag wel. Dan functioneert de 1e laag als kleeflaag die dan de volle natte laag beter vasthoudt waardoor er minder zakkers ontstaan, maar waarbij de toplaag wel kan navloeien.

2K na 24 uur schuurbaar? , tja temperatuur is dan inderdaad een belangrijke factor. Je zou evt na eerste deel van aandroging de boxen in een warmere ruimte kunnen zetten. Vuistregel, elke stap van 10 graden temperatuur levert een factor 2 in uithardingsverschil op. (binnen realistische bereiken uiteraard)

Ik hoop dat je aan deze berg info wat hebt...
rodi

Bericht door rodi »

@Tweety: zeker een berg info. Ik heb nog eens verder zitten kijken en denk dat mijn aanname van sneller drogen onjuist was. Ik zie bij de lak die ik nu gebruikhttps://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... &gclsrc=ds dat deze stofdroog is na 10minuten.

Bij de lak die ik op het oog heb staat er 40min voor stofdroog. https://www.nonpaints.com/nl/2k-wit-in- ... 02k%20snel
Volgens mij is deze lak lastiger aan te brengen, zeker omdat ik buiten werk en de temperatuur niet kan regelen.Deze lak is juist trager qua drogen om beter te vloeien. Klopt volledig met jouw uitgebreide uitleg.

Er staat hier dus juist dat bij 2k lak het eindresultaat harder is. Jij geeft aan dat 2k qua glans weinig verschil gaat hebben. Daarom denk ik dat het toch beter is om voor een 1k witte lak te gaan en deze dan af te werken met 2k blanke lak.

Ik denk dat ik het beste voor het volgende kan gaan:
Witte lak in 1k
https://www.nonpaints.com/nl/motip-hoog ... tbus-500ml
Blanke lak 2k
https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke- ... 50ml-400ml
Die zal wat lastiger te spuiten zijn, hier moet ik goed hele fijne laagjes aanbrengen. Wel is dit beter kwaliteit beter en hoop ik dat het daardoor ook weer fijner werkt.

Na de witte laag lichtjes opschuren. Ook ga ik proberen dat ik de boel binnen kan laten drogen zonder dat het ergens tegen aan komt. Kan mogelijk heel simpel met wat zware lijmklemmen waardoor de speakers toch op hun pootjes rusten.

En ik zal waarschijnlijk geduld moeten hebben :roll:
Ik heb een goed masker met verwisselbare filters. Ik zal eens kijken of ik goede filters heb een anders kan ik de juiste kopen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

doe ajb eerst een testplaatje waar je die 2k over de 1k doet om zeker te weten dat dit goed gaat. ben daar zelf eens mee de mist in gegaan, bleek de blanke lak toch niet compatibel met t zwart waar ik er net 6 lagen van op had zitten (gevolg was vlekken)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

En ook in de gaten houden of zich gedurende de uithardingstijd geen mistige waas ontwikkeld in de heldere toplaag.

Doorgaans eindig je met dezelfde laksoort als waarmee je aanving, of breng je een isolerende coating ertussen aan. Maar dat laatste gebeurt meestal aan het begin, als een nieuwe verflaag op een onbekende, oudere laag wordt aangebracht. Met een heldere afwerklaag wordt dat moeilijk. :)
rodi

Bericht door rodi »

Henkjan schreef: do 15 feb 2024, 12:07
doe ajb eerst een testplaatje waar je die 2k over de 1k doet om zeker te weten dat dit goed gaat. ben daar zelf eens mee de mist in gegaan, bleek de blanke lak toch niet compatibel met t zwart waar ik er net 6 lagen van op had zitten (gevolg was vlekken)
Wil ik doen, kwamen die vlekken snel? Want ik heb de spullen net binnen, ik ga zo de witte lagen spuiten. Ook maar een nette pistoolgreep gekocht, kijken of dit fijner is.
20240216_193142.jpg
Ik hoop dat het zondag droog is zodat ik dan de blanke laag kan doen. Als ik echter dan die blanke laag niet doen en dan kant niet wachten, dan is de blanke verf mogelijk niet goed meer. Die is na activeren beperkt houdbaar.

@marp: als dat gebeurt is er weinig tegen te doen denk ik. Of heb jij een oplossing?

Overigens staat op de webwinkel dat deze 2k lak en goede combi is met de witte 1k lak. We gaan het beleven :)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

rodi schreef: vr 16 feb 2024, 19:39
@marp: als dat gebeurt is er weinig tegen te doen denk ik. Of heb jij een oplossing?
Eh, dan toch maar niet je luidsprekers dáármee afwerken, lijkt me? :)

Maar als de lak gegarandeerd geschikt is om over 1K te spuiten, heb je geluk en zal het wel meevallen. Je test zal dat wel uitwijzen.
rodi

Bericht door rodi »

20240216_201938.jpg
20240216_201926.jpg
Eerste laag zit. Deze spuitbus is echt heel anders. Veel meer kracht en vulling. Echt veel betere kwaliteit. Eerst op test plaatje om even te voelen. Maar gehad toch te dicht erop begonnen.

Inmiddels 2e laag gedaan, nu lukt het zonder druipers. 3-5min staat er tussen lagen, dat laatste gaat nu prima.

Edit 20.45u, het eindresultaat van de sessie:
20240216_203710.jpg
20240216_203653.jpg
20240216_203752.jpg
20240216_203729.jpg
20240216_203759.jpg
Dit droogt echt veel sneller. De druipers zijn en beetje weggetrokken. In totaal 3 lagen, de spuitbus is nu leeg :lol: Ze staan nu binnen in een klein kamertje.@Henkjan: met het mdf testplankje, die ik misschien toch ook ff had moeten schuren.
20240216_204554.jpg
Handdoek voor het tochtgat over de deur om de lucht in het kamertje te houden. Deze constructie met de grote lijmklemmen had ik eerder moeten bedenken 8)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig.
Overmorgen schuren en dan de 2K lak erop?
rodi

Bericht door rodi »

Thanks. Dat is het idee ja. Ik hoop dat het weer een beetje mee zit.

Ik heb voor het eerst in de avond nu de lak gespoten. Omdat het zacht is qua temperatuur ging dat prima. Wat natuurlijk scheelt is dat de lak en speakers op kamertemperatuur waren. Alleen de buitenlucht was wat lager.

het testplankje is wel een wat dunner laagje geworden, niet volledig dekkend. Misschien dat ik morgen avond daar al de 2k op wil proberen. Er staat dat de bus 2k lak binnen 48h te gebruiken is. Als ik echter de bus pas activeer zodra ik de eindlaag op de speakers ga doen, dan weet ik dus niet de effecten na volledig drogen. Als ik eerst dat testplankje doe, wordt nog een keer een laag extra een dag later niet mogelijk. Ik weet nog niet wat ik ga doen.

En hoever raden jullie aan om de witte laag te schuren? ik zit zelf ergens te denken om met 400 of 600 te beginnen. Misschien is dat ook genoeg. Ik denk dat ik ervoor moet zorgen dat ik al het sinaasappeleffect wegschuur.

Hebben jullie nog tips qua schuren en mbv het testplankje?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

600 is al behoorlijk grof hoor en ga je te snel door je aflak heen.
Ik gebruik daar 1000 voor en dan eigenlijk alleen om on effenheden een beetje weg te werken al hoop ik wel dat je nu geen druipers meer weeg hoeft te poetsen.
de toppen weg is eigenlijk wel voldoende voor een mooi glad resultaat.
Daarover kan dan de blanke lak en dat dan een laag of 4 zo dat je voldoende hebt staan om ook die te kunnen schuren met 1000 en 2000 daarna polijsten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

schuren zal voor t testplankje niet uitmaken, als er verkeerde interactie is dan is dat tussen de verven qua samenstelling. iirc zag ik vrij snel vlekken, mss ff nachtje testplankje drogen en dan heb je nog 40h over
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”