Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Ik zit alleen nog met de gaten voor de woofers. Wie kan mij daarbij helpen? :roll:
De bovenfrees :P . Serieus: Er loopt hier ergens een topic over freezen, daar staan veel tips over het maken van gaten!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Ik zit alleen nog met de gaten voor de woofers. Wie kan mij daarbij helpen? :roll:
De bovenfrees :P . Serieus: Er loopt hier ergens een topic over freezen, daar staan veel tips over het maken van gaten!
Er zijn mensen die daar handige verzetstukken voor gemaakt hebben. Maar hoe die er precies uitzien?!?!?

Ik kan natuurlijk ook een frees met cirkelstang gebruiken.... werkt dit goed??
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Check gewoon het topic, daar staan namelijk ook gewoon plaatjes van die hulpstukken in :)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Check gewoon het topic, daar staan namelijk ook gewoon plaatjes van die hulpstukken in :)
Ik dacht je het stukje op de font page bedoelde, maar ik zal eens verder kijken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Volgens mij bedoeld deepspace dit topic.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

precies :D
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Alleen jammer als je geen frees hebt...... :cry: Dingen zijn nog best duur!! B&D inclusief alles 130 euro..... voor een paar gaatjes :?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Alleen jammer als je geen frees hebt...... :cry: Dingen zijn nog best duur!! B&D inclusief alles 130 euro..... voor een paar gaatjes :?
Je hebt ze al voor 35 euro hoor :) Werkt misschien niet zo optimaal, maar is nog prima te doen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:
Alleen jammer als je geen frees hebt...... :cry: Dingen zijn nog best duur!! B&D inclusief alles 130 euro..... voor een paar gaatjes :?
Tip: Perles OF808.
Copie van de ELU, komt uit dezelfde fabriek.
Kost 110 Euro.
Ik heb die van mij al 15 jaar, dagelijks in gebruik!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Alleen jammer als je geen frees hebt...... :cry: Dingen zijn nog best duur!! B&D inclusief alles 130 euro..... voor een paar gaatjes :?
Je hebt ze al voor 35 euro hoor :) Werkt misschien niet zo optimaal, maar is nog prima te doen.
Dat klinkt beter!!! Waar haal je die?? Gewoon een aanbieding afwachten?

Ik zal ook eens kijken of mijm buurman er één heeft. Koop ik mijn eigen bittjes, want die worden snel bot las ik.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Dat klinkt beter!!! Waar haal je die?? Gewoon een aanbieding afwachten?

Ik zal ook eens kijken of mijm buurman er één heeft. Koop ik mijn eigen bittjes, want die worden snel bot las ik.
Idd, op aanbiedingen letten. Rommelmarkt, aldi, lidl :) Verwacht er niet teveel van. Vooral het inzetten van de freesjes wil nog wel eens kapot gaan, maar dat is vaak ook wel weer te fixen. Voor de rest ben ik in ieder geval prima te vreden met mijn el cheapo ding :)

Maar misschien kun je er ook wel eentje lenenen. Huren kan natuurlijk ook, maar voor 10~15 euro meer, heb je zo'n ding ook voor altijd thuis, dus dat is dan gewoon zonde.
Duck Twacy
Berichten: 527
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

DIY_Freak schreef:
Eén problempje: het kost een relatief fortuin (schatting: $50-60) om woofers over te laten zenden en invoerechten betaal je over de goederen èn de verzendkosten. De belastingtechnische uitleg (rechtvaardigng) van dat laatste is me altijd volledig ontgaan...

Die woofer ziet er wel erg smakelijk uit trouwens.
Ik was totaal circa 300 euro kwijt voor transport en de rest voor een paar Lambda's (20 kilo totaal) uit de states. $75 tranport per stuk met koerier airport2airport. De rest inklaringskosten (ben daarbij nog gemazzeld door een leuke dame van de koeriersdienst, heb geen invoerrechten betaald en geen storage kosten).

Laat nooit iets airport to airport opsturen. Dan ben je echt de lul.

Tenzij je die leuke dame treft.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Duck Twacy schreef:
Laat nooit iets airport to airport opsturen. Dan ben je echt de lul.
Ik nie begrijp nie... Het scheelt vaak aanzienlijk in de transportkosten en invoerrechten moet je toch betalen (ik ken die dame niet, ook niet na een pakketje 20+)
Duck Twacy
Berichten: 527
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Omdat je dan niet alleen transportkosten + invoerrechten + btw betaald, maar ook opslagkosten, handlingkosten, inklaringkosten (dit zijn niet de invoerrechten zelf, maar het tarrief dat de transporteur vraagt voor het inklaren van de goederen), administratiekosten en zo nog een stuk of wat andere kostenposten. Plus nog eens de transportkosten van airport naar je huisadres (of je moet ze zelf ophalen, zoals ik gedaan heb)

Als ik de volle mep had betaald was er dik 450 euro boven op de aanschafprijs en tranportkosten ( 450 euro) bijgekomen (dus 900 euro totaal). Omdat ik gematst ben en ze zelf ging halen bleef het bij iets van 200 euro extra.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Duck Twacy schreef:
maar ook opslagkosten, handlingkosten, inklaringkosten (dit zijn niet de invoerrechten zelf, maar het tarrief dat de transporteur vraagt voor het inklaren van de goederen)
Zo... wat een ratten, he? ;) Goed om te weten!
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Heren,

In een poging hier eens weer wat discussie op te woelen:

Voor mij zelf heb ik wel eens gedacht aan de Monacor SPH 225C. Lekker zware conus, maar nog veel sterkere motor, BL=13 (waardoor toch lekker snel) met daarbij toch een lekker forse lin slag van 12 mm top-top. Omdat de conus een beetje stijf is opgehangen is de Vas lekker laag; ca 24 liter. Simulaties in een bv 15 l kast levert lijkt mij leuke plaatjes op.

Verder een hele stijve membraan met bovendien volgens Klang+TOn weinig resonanties.

Geen aardige kandidaat voor een gesloten kast?

Groeten,
Wido
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

helaas kan ik hier zelf niets aan bijdragen.. ik hoop echter dat dit topic nog even door gaat, want ik vind het wel een interessant onderwerp!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tweety schreef:
Voor mij zelf heb ik wel eens gedacht aan de Monacor SPH 225C.
-3 dB bij 100 Hz lijkt me niet echt zo geweldig :( In 10 liter BR doet ie het al beter IMHO. Kan nog best leuk zijn voor de auto oid :)
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

keyser schreef:
helaas kan ik hier zelf niets aan bijdragen.. ik hoop echter dat dit topic nog even door gaat, want ik vind het wel een interessant onderwerp!
Logisch, want jij hebt al de beste driver voor gesloten laag :twisted:
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

@Deepspace,

:oops: Ai, was ik ff vergeten mee te geven, ik ga ook (ff te standaard :oops: ) vanuit dat ik altijd actief (gecorrigeerd) de bas aan zal sturen. Verder heb je waarschijnlijk een klein kastje gemaakt. Mijn bedoeling is wel degelijk 15 - 20 liter per SPH 225 C te voorzien. Met de lage Vas waarde krijg je dan een heel lage Q (ca 0,44, fijn voor goede impulsgedrag) Maar dan krijg je daarbij een heel flauw verloop, voor mij dus net de bedoeling.

Correctie maakt natuurlijk wel ff verschil, om dan bv 30 Hz weer te geven moet er hier ca 12 dB versterkt worden. Helling hou ik ca 6 dB/oktaaf tot aan kantelfrequentie bij ca 150 Hz en dan steil weg wezen

Ja, je hebt gelijk, mijn suggestie past niet helemaal in deze topic, om het beste er uit te halen, moet je bij deze driver corrigeren. Maar dan denk ik dat je ook wel wat hebt. :roll:

Groeten,
Wido
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ze zijn af!! Mijn Scanspeaks 25W8567-SE in gesloten kast.

Afbeelding

Afbeelding

Ik filter ze op 250hz met een -12db actief filter van Behringer (CX2310). Naast het laag klinkt vooral het middengebied veel beter. Ik snap alleen niet helemaal hoe dit kan. Misschien omdat de middentoner en de EV minder te doen hebben? Of omdat lage grondtonen beter weergegeven worden? :?

Zou dit trouwens een verbetering zijn t.o.v. de Berhinger? http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ziet er netjes uit Jeroen!
ik ga het zelfde doen met een 23W in een 60 -70 liter kast, en heb ook de Ref. Mon. Denk je dat die van jou voldoende gebraced is?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

JeroenKV schreef:

Zou dit trouwens een verbetering zijn t.o.v. de Berhinger? http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7
Waarom niet deze:

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2300

Laagcorrectie kun je neem ik aan gewoon achterwege laten, toch?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat je met een ander filter geen klankwinst zult boeken. Ten eerste is de behringer best goed, en ten tweede zijn de verschillen tussen filters bij een dergelijk lage frequentie als waarbij jij crosst moeilijk te horen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Maar de crossover is toch weer een "apparaat" in de signaalweg waardoor die ook de hogere tonen beinvloedt?

Ik begrijp tenminste uit de post van Jeroenkv dat de satalieten (oneerbiedig voor dit mooie ontwerp :D ) highpass gefilterd worden.
Plaats reactie