Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Jaja, Bose.

Ik dacht ook: "dat kan nooit veel zijn" en dat klopt helaas ook...
De fabrieksradio, heb ik vervangen voor een Android 9" model van Sinosmart.

De fabrieksradio:
IMG_9791.png
Wat er nu in zit (uiteraard heb ik de interface aangepast i.p.v. deze poppenkast). Ik gebruik hoofdzakelijk Apple CarPlay.
IMG_9974.jpeg
Er zat veel en veeeeeeel te veel sublaag in. Zelfs met het laag op minimaal dender je nog uit de auto.
Vanmiddag heb ik in de auto zitten meten en met de 40-bands equalizer gespeeld en daar moet HEEL veel mee aangepast worden.
Je kan met die equalizer ook de q-factor per band instellen, da's wel nifty.

In deze plot heb ik het laag al drastisch aangepakt, maar het ziet er nog steeds dramatisch uit...
Scherm­afbeelding 2024-02-09 om 21.06.02.png
Wat ik zeker nog ga vervangen zijn de mids en tweeters, die gaan bij wat harder spelen schel klinken.
Daarbij sluiten ze niet mooi aan op de subs in de deuren. Dat zijn echte subs. Ik zal ze nog meten, maar zo op het gehoor zijn ze rond de 150Hz gefilterd. Vervangen zal nog lastig worden, want het zijn allemaal 2ohm varianten.

Oh ja, de auto is deze:
IMG_9800.png
IMG_9792.png
IMG_9790.png
Zodra ik geschikte vervangers voor de mid en hoog gevonden heb zal ik dit topic verder aanvullen.
De subs in de deuren blijven. Die geven een mooi diep krachtig laag weer. Daar is niets mis mee.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Chocomel »

Mooie auto. Hoe klonk het met de fabrieksradio? Best kans dat daar al het e.e.a. aan equalizers in zit.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Net zo kak... Eigenlijk nog kakker, want daar was niets behalve "bass" en "treble" in te stellen. Bass had ik al op minimaal staan, maar dan nog zeg.
Een vriend vond het wel mooi klinken. Die vond het laag prima :roll:

De eq en crossovers zitten in de Bose versterker.
Ik zit nu het e.e.a. te lezen om die ook te kunnen vervangen. Misschien is dat ook wel een goed idee, want dan kan ik de crossovers zelf bepalen en er een echte DSP tussen zetten.
Eerst opzoek naar goeie vervanging voor de speakers in het dashboard.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Kappa7 »

Mooi project wel.
De Bose afstelling is inderdaad best erg triest.
Zeker om dat je daar vaak toch wel behoorlijk moet bij betalen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Dat is nog lastiger dan ik dacht, want de inbouwmaten zijn best beperkt.
De weerstand gemeten en die is voor tweeter 3,2 en voor de midwoofer 3,4 Ohm.

Dit zijn de afmetingen van de huidige mid-"woofer":
Hoogte: 40mm
Breedte: 85mm bovenzijde
Korf breedte: 73mm onderzijde
mazda_6_gj_gl_bose_speaker_1696828645_b129a170_progressive.jpg
mazda_6_gj_gl_bose_speaker_1696828645_b9320fb7_progressive.jpg
De tweeter zit ik niet over in, daar zijn genoeg oplossingen voor. Ook opbouw.

Ik zit er aan te denken om een coaxiaal setje in te bouwen op de plaats van de midwoofer en deze dan netjes passief te filteren.

Inifinity Reference 3032cfx is bijvoorbeeld iets wat past:
Inifinity Reference REF3032CFX.jpeg
Nadeel van zoiets is dat er totaal geen gegevens bekend zijn.
Niet eens een rooskleurige frequentieplot van de fabrikant :-s



Andere opties zijn:

Dayton Audio DMA80-4
dayton-audio-dma90-4-3-1-2-aluminum-cone-full-rang back.jpeg
dayton-audio-dma90-4-3-1-2-aluminum-cone-full-rang.jpg
Monacor SPH-30X/4SW
monacor-sph-30x-4sw-3-kevlar-cone-full-range-drive.jpg
Ik zie niet veel meer dat gaat passen. Heeft iemand anders een betere / goeie optie?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door beijert »

Een nette BMR wellicht? Die zijn in diverse vormen en maten in een kunststof korf.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Kappa7 »

Ik had wel goede resultaten met de Focal units, die hebben een behoorlijk kleine magneet waardoor die mogelijk wel gaan passen.
Coaxiaal vind ik over het algemeen geen mooie oplossing.
Zeker als de speaker laag in de deur is gemonteerd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

beijert schreef: zo 11 feb 2024, 12:28
Een nette BMR wellicht? Die zijn in diverse vormen en maten in een kunststof korf.
Is ook een idee!
Die kwam niet naar voren in de selectie.

TEBM46C20N-4B, die lijkt ook te passen:
297-2157_HR_0.default up.jpeg
TEBM46C20N-4B down.jpeg
Scherm­afbeelding 2024-02-11 om 13.44.29.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: zo 11 feb 2024, 13:04
Ik had wel goede resultaten met de Focal units, die hebben een behoorlijk kleine magneet waardoor die mogelijk wel gaan passen.
Coaxiaal vind ik over het algemeen geen mooie oplossing.
Zeker als de speaker laag in de deur is gemonteerd.
Die hebben helaas niets wat past.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel jammer, had voor mijn Megane een pasklare set en dat klonk wel beter dan de bose set die in mijn huidige Megane zit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Henkjan »

waar zitten de tweeters ergens? zie ze niet op de foto?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door dre »

Het is Bose.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Barry2001 »

Waar is de BMW 7 serie gebleven Michael :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: zo 11 feb 2024, 19:57
waar zitten de tweeters ergens? zie ze niet op de foto?
Die zitten naast de midwoofers:
mazda 6 speaker lokatie.jpeg
Scherm­afbeelding 2024-02-11 om 20.41.43.jpg
YWp48ya.png
dre schreef: zo 11 feb 2024, 20:29
Het is Bose.
Eerlijk gezegd was ik hier positief door verrast :mrgreen:

Barry2001 schreef: zo 11 feb 2024, 20:40
Waar is de BMW 7 serie gebleven Michael :mrgreen:
Die rijdt ergens in Letland rond :lol:
Beste auto OOIT! Die is opgevolgd door een Lexus RX300 en nu deze Mazda 6.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Henkjan »

ik zou zeggen nieuwe midwoof op die oude plek, en dan tweeter los bovenop

Afbeelding
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Ik zie nu op een mazda6 forum dat er toch iets grotere speakers in kunnen.

"For comparison purposes, I took some pics with the speakers I plan to put in, which are Hybrid Audio Legatia L3v2's. According to the manufacturer, they're a 3.7" speaker that require a 74mm mounting hole. Mounting depth is 43mm. The bolt circle diameter is 84.5mm, and total diameter is 93mm. Total height is 54.5mm"
IMG_1026.jpg
IMG_1024.jpg
IMG_1033.jpg
IMG_1034.jpg
Dit past maar NET en staat iets te hoog, dus ik zit met mijn keuzes wel goed.

Versterker ben ik nog niet helemaal uit, maar de JBL DSP4086 (8-kanaals versterker met ingebouwde DSP) lijkt me wel wat.
Doet 8x40Watt RMS (werkelijk gemeten is dit 55Watt bij 4 ohm en 8x60Watt bij 2 ohm (werkelijk gemeten zo'n 88Watt).
Voor mijn doeleinde zat. Ter indicatie: in m'n BMW gebruikte ik zelfs maar een 2x35Watt Audison :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

De Monaco SPH-30X/4(SW) heeft eigenlijk de beste papieren.
Relatief lage fs, goeie gevoeligheid, mooi frequentieverloop en prima belastbaarheid.

Nu zie ik bij Rumoh de SPH-30X/4 variant. Die lijkt in alles hetzelfde afgezien de kleur van de conus (die je toch niet ziet achter de afdekking) of mis ik iets? :-s
De zwarte variant kost rond de 60 euro, de gele 37,50.

EDIT: de gele variant besteld. Ook de JBL versterker besteld. Nu nog de tweeters.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: zo 11 feb 2024, 22:31
Nu nog de tweeters
schaamteloze plug:
viewtopic.php?p=2068227
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Pluggen mag hoor :wink:
Maar deze sla ik over, dank je.

Ik ga voor de Audison AP 1P:
AUDISON_AP-1P_VISTE-PIANTA-POST_prova-01-109.jpg
Audison_Prima_AP-1P_tweeter.jpg
https://static.audison.com/media/2022/1 ... rev21A.pdf

Helaas komt die niet met een pod/sokkeltje/behuizing, dus die ga ik dan wel in ABS printen. Niet goed gekeken, zit er wel bij.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Oh lekker, zie ik NET voordat ik wil gaan bestellen dat het een 8 ohm versie is...
8 ohm voor car audio? Apart. Dat is meestal 4 ohm en lager.

Wordt dat dan niet te kritisch v.w.b. versterking? Ik hou dan grofweg 20-30Watt over voor de tweeters.
Ze zijn met 92dB wel lekker gevoelig.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door beijert »

Liever dat dan 40-60 watt pompen in 89db tweeters.

Wat ook luid zat is denk ik
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Zo, alles is besteld en onderweg.
Hopelijk is het dit weekend compleet. Het wachten is vooral op de tweeters.

In principe, zei hij naïef, is het een vrij eenvoudige inbouw. :lagge:

De headunit heeft line-outs voor de speakers vóór en achter.
Op de plaats van de Bose versterker komt de JBL en ik ga voor het grootste deel de bedrading voor de speakers hergebruiken.
Alleen de speakers in het dashboard splits ik op, want de mid en tweeter zijn parallel aangesloten. Ik trek een extra kabeltje voor de tweeters.

En bedenk me net dat ik geen RCA's gekocht heb voor de achter line-outs...
Eens snuffelen of ik nog ergens een dropveter heb liggen, want de achterspeakers boeien me niet zo.
Ik heb de fader altijd 100% naar voren staan.
Kan er ook voor kiezen om de achterspeakers gewoon via de headunit te laten. Zal er eens een nachtje over slapen.

Het mooie is dat uiteraard iemand anders de kleurcoderingen al een keer uitgezocht heeft, dus dat maakt het aansluiten van de speakers helemaal makkelijk:
Bose pinout.png
bose amp.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

Hmm, dit was niet de bedoeling.
Ik heb de 8 ohm variant gekregen…
Dat zal niet goed gaan i.v.m. versterkervermogen denk ik.

Vraag is nu: “ga ik ze terugsturen en zoeken naar een geschikte 4 ohm variant of de gok wagen?”…
IMG_0036.jpeg

EDIT: ik heb Rumoh een mail gestuurd met de vraag of ik ze kan testen (inbouwen) en mocht het dan niet goed zijn terugsturen.
EDIT 2: Mailtje gehad dat er een foutje gemaakt is. De juiste worden opgestuurd en een retourlabel gemaakt om de verkeerde weer terug te sturen :goedzo:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door MichaelB »

De juiste speakers van Rumoh zijn binnen :)
Top service zo (iedereen kan een foutje maken, het is hoe je het oplost en dit is top).

Goed, ik monoloog even verder.
Ik was toch benieuwd wat ik bij zou kunnen stellen met de standaard speakers en equalizer van de headunit.
Nou, zie hier het resultaat:
IMG_0045.jpeg
Equalizer kan niet lager en NOG zit er teveel laag in. Ik heb werkelijk geen idee wat de ontwerpers van dit systeem als basis genomen hebben...

Het resultaat is dan als volgt:
Scherm­afbeelding 2024-02-16 om 15.24.26.png
Resolutie staat op 1/16 octaaf. Het lijkt vrij vlak, totdat je naar de schaal kijkt :lol:

Hopelijk komen de tweeters dit weekend binnen, dan kan ik echt gaan inbouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mazda 6 2.5 GT-M (Bose)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: vr 16 feb 2024, 15:33
Ik was toch benieuwd wat ik bij zou kunnen stellen met de standaard speakers
dikke weerstand er tussen zetten?
Plaats reactie