Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiofreak10 »

Heb vorige week een set Leonidas luidsprekers gekocht van een mede forum lid.
Luidsprekers bevallen goed met uitzondering van hele scherpe s klanken bij sommige opname's
Vorige eigenaar heeft ze zelf gebouwd met steun van Leon.
Mijn vraag is, is dit een beetje een eigenschap van de gebruikte Lii audio silver 8?
Of misschien een foutje in het gebouwde filter?
Filter bestaat uit spoel van 6,5mH en condensator van 47uF, in serie met de Lii audio zit een weerstand van 5,6 Ohm.
De luidsprekers staan zo'n 80 cm uit de achterwand en 40 cm uit de zijwand.
Bijgevoegd heb ik een paar foto's.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,
Johan
Bijlagen
IMG_5416.jpg
IMG_5417.jpg
IMG_5418.jpg
thumbnail_IMG_5415.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door richard »

audiofreak10 schreef: ma 05 feb 2024, 20:02
is dit een beetje een eigenschap van de gebruikte Lii audio silver 8?
Een beetje een eigenschap van de meeste 8" breedbanders? Oplopend hoog en wat resonanties bovenin.
Als hij je wat te scherp/helder is kun je een correctie in serie met de breedbander zetten. Eigenlijk zou je moeten meten om te weten, maar als je proefondervindelijk wil prutsen kom je ook wel een eind.
Een spoel van 1,0 mH en parallelweerstand van bijvoorbeeld 8 tot 10 ohm in serie met de breedbander als begin?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door hardbats »

Leon zijn Baby Open Baffle ontwerp met zijn eigen woofers zoals hij ze noemde. Ik kan eens kijken wat ik aan documentatie heb van dit ontwerp. Voor zo ver ik weet gebruikte hij daar normaal een Fast-8 in ipv een Silver-8.
Silver-8 is wel de betere driver waar een leuk resultaat mee te behalen valt maar hem wat dempen in het hoog mag inderdaad wel. Weet je hoeveel uur ze gespeeld hebben?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door satefan »

De ongefilterde karakteristiek van de Silver-8 ziet er zo uit:
Screenshot 2024-02-05 at 21.58.57.png
Je zou natuurlijk moeten meten (akoestisch) hoe die van jou meet met dit specifieke filter, maar je kan al wel zien dat de speaker oploopt. Ze hebben ook een flink rendement, dus om alles netjes in lijn te brengen moet er wel wat aan filtering gedaan worden.

Nu was Leonidas z'n filosofie om vooral niet teveel te willen meten en te filteren (als ik het goed heb). Je waarneming lijkt overeen te komen met een combi van deze aanpak, en de karakteristiek van de Silver-8.

Het is wel de moeite waard om nader te onderzoeken en eventueel een piek in het hoog aan te pakken om het luisterplezier nog verder te verhogen.

Afgelopen zaterdag bij een klein breedbandertje (4") ook gedaan. Het breedbandertje was eerst ongefiltered en had een aardige resonantie-piek bij 11khz. Daar hebben we ter plekke wat aan gedaan (even snel met een dsp in dit geval), en daarna waren we allen (nog meer) verbaasd over hoe lekker het klonk en wat het breedbandertje wist te produceren.

Vaak is het overigens zo dat dit soort pieken direct op de luisteras goed waar te nemen zijn, maar onder hoeken ook weer verdwijnen. Je zou eens kunnen experimenteren met opstelling/luisterpositie en kijken of het dan anders is.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door Henkjan »

mijn 1e verdachte zou die piek bij 8kHz zijn
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door richard »

Henkjan schreef: ma 05 feb 2024, 23:06
mijn 1e verdachte zou die piek bij 8kHz zijn
Zou goed kunnen. Lowthers hadden ook wel last van opbreek verschijnselen. Soms probeerden ze dat te onderdrukken door een rolletje losjes uitgeplozen wol tussen het membraan en de whizzer te stoppen.
Geen idee of dat hielp, de keer dat ik Lowthers uitgebreid heb beluisterd is al een tijdje geleden en ik vond ze toen niet aangenaam klinken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door beijert »

Er was een lowther variant van AER op de luisterdag. Het blijft natuurlijk ook een grote driver die het in z'n eentje moet doen.
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiotube »

Hallo Johan ik had ook belangstelling in betreffende speakers maar je rept dat ze bij bepaalde opnames wat scherp zijn in het hoog en dan is mijn vraag met wat voor een versterker stuur je ze aan is dat een solid state of een buizen of mosfet versterker. Een speaker moet gewoon goed matchen met je versterker. Als er geen goede match is dan komt het geluid gewoon niet tot zijn recht ook al zijn het prijzige componenten. Ik weet dat Leon gezien zijn verhalen nogal een buizenfanaat was. Ik hoop dat je iets met met mijn betoog kunt. Groet Johan :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door hardbats »

Leon zijn Liionidas ontwerp wilde hij ook altijd met buizen aansturen maar het is gebleken dat die op klasse D toch een stuk beter presteerd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door richard »

Voor de interactie van breedbanders met versterker is het artikel van Nelson Pass wel interessant.
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers

De resonanties haal je er niet mee uit, maar de weergave wordt meer lineair. Een dikke weerstand in serie kan het effect benaderen. Moet je het filter wel aanpassen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door rikpost »

Die Lowters in die Horn behuizing heeft wel wat weg van de afzuig installatie op het dak van de Chinees bij ons :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door richard »

KleinHorn nog wel.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiofreak10 »

Bedankt voor alle reacties.
Ik ben al bezig geweest met het schuiven van de luidsprekers van recht naar iets ingedraaid naar veel ingedraaid,
effect blijft hetzelfde.
Mijn versterker is een Classe CAP-2100, die ook niet overdreven analytisch is.
Zal een dezer dagen eens een andere versterker gaan proberen.
Heb nog wel voor zover mogelijk het schema van het filter uitgetekend, misschien dat iemand hier nog wat mee kan.
Ook heb ik de vd Hul kabel voor de Lii audio vervangen door een stuk goede koperkabel, dit heeft wel een iets positief effect.
Bijlagen
thumbnail_IMG_5429.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door Olaf Analogue »

Toch maar afscheid van nemen?
Heb je al iets anders op het oog? ben wel benieuwd naar wat er voor in de plaats komt.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... idsprekers
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiofreak10 »

Heb een set Magnepans 2.7QR gekocht, hiervoor ook een hele tijd met Magnepans 1.6QR gespeeld.
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiotube »

De Liionidas Baby Open Baffle uit deze topic staan nu bij mij te spelen en had al wel een foutje geconstateerd bij het luisteren viel me op dat het stemgeluid nogal geknepen en dun was en dacht dat de breedbander wel eens niet in fase konden staan met de woofers. Ik heb eerst de draden even omgedraaid en het geluid was nu opeens niet meer zo geknepen. Vervolgens de speaker even getest op polariteit met een batterijtje en een set meetsnoertjes. Wat schetst mijn verbazing de aansluiting bleek dus inderdaad niet te kloppen deze was verdraaid. Zelf heb ik ook nog een set Lii Audio 8 inch Fast drivers liggen die waarschijnlijk oorspronkelijk in dit ontwerp thuishoren. Als ik verder luister blijft het laag een beetje achter t.o.v. hoog midden. Is er iemand die een schema heeft van het wisselfilter van dit ontwerp zodat ik het wellicht wat kan aanpassen om de breedbander qua niveau overeen komt met de woofers. Eventuele tips i.h.k.v. dit ontwerp zijn natuurlijk ook welkom. Mijn dank is groot. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door richard »

audiotube schreef: zo 18 feb 2024, 22:20
Is er iemand die een schema heeft van het wisselfilter van dit ontwerp
Misschien eens uittekenen hoe het nu bij jou is aangesloten. Op het plaatje hiervoor van de audiofreak Johan zie ik een seriefilter getekend. Je zou de waarde van de serieweerstand wat kunnen verhogen of een parallelweerstand aan de Lii kunnen zetten (of beide).
Daarnaast heb je van een vrij smalle open baffle geen afgronddiep laag te verwachten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door hardbats »

Ik zal zometeen is kijken of ik nog meer info heb van de BOB, dat is er de vorige keer bij in geschoten :oops:
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door TabCam »

Als je met de Leonidas doorgaat zou ik er een parallelfilter voor maken en veel lagere crossoverfrequentie proberen. Bij mijn PAP nam die diepte bij een XO van 200 Hz flink toe. Ook het actief maken levert veel winst op.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door hardbats »

Ik heb even gekeken maar heb geen extra info van de BOB. Misschien kun je een bericht sturen aan "Rob de Roos" hier op het forum. Hij heeft een set BOB'S staan en weet misschien de originele waarde van het filter nog wel.
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door audiotube »

Dank voor alle reacties en "Rob de Roos" heb ik al even een bericht gestuurd. Het gaat hierbij inderdaad om een seriefilter en zag dat Leon ook een weerstand parallel over de Lii had geplaatst en meen iets te horen van 3,3 Ohm om zodoende de scherp kantjes van de weergave te halen en het laag wat meer naar voren te halen. Een parallel XO daar zat ik eventueel ook nog aan te denken en de wisselfrequentie zou dan zo rond de 200 Hz moeten zijn of eventueel lager. Ik hoor het wel mocht er iemand nog tips hebben maar de Bob speelt nu al zeer goed. Ik heb uiteindelijk de Lii Silver 8 er uit gehaald en er een Fast 8 in gezet. Er zat ook nog een aardig rendementsverschil (3,2dB!) tussen beide speakers plus het feit dat de Silver een fors lagere Q-factor had waardor ik dacht dat deze speaker wellicht wat minder geschikt voor een OB zou zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door hardbats »

De Q-factor is voornamelijk belangrijk in het laag. Voor een fullrange die het laag niet hoeft te doen is het minder van belang. Ik heb de Silver-8 met tevredenheid gebruikt, klinkt naar mijn mening een stuk beter dan de Fast-8.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Advies gevraagd Leonidas luidspreker.

Bericht door TabCam »

Als je metingen kan doen van de units is een eerste filter te gokken met VituixCAD. Alleen voor de verzwakking van de breedbander (indien nodig) heb je misschien meerdere weerstandswaardes nodig. Experimenteren met verschillende XO-frequenties en filterstijlheden is wat lastiger met analoge filters.

Een andere optie is om ze actief te gaan versterken met een meerkanaals dac en laptop / raspberry PI / CamillaDSP of MiniDSP. Dan kan je units rechttrekken en win je veel aan resolutie. Je kan dan naar hartelust met je XO experimenteren zonder nieuwe hardware maar ben je wel initieel meer kwijt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”