Rearspeakers met scanspeak Discovery
Moderator: Beheerdersteam
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
OK, heel benieuwd naar je ervaringen..
waarmee wil je gaan spuiten? Spuitbus, lakpistool (en dan dus nog vrije keus van lak?). Vraag het mede, wat je dan nu voor lakplamuur hebt die je glad aan het maken bent. (ff nieuwsgierig, welke korrel enz)? Afhankelijk van glans en kleur heb je meer of minder gevoeligheid van de kwaliteit van de onderliggende laag. (structuur, evt restanten schuurkrassen enz). En niet alle lakken willen goed samengaan met de de onderliggende laag.
Verder grootste vijand bij spuiten is ... stof... Ben benieuwd hoe je dat probeert te beperken..
Succes
Tweety
waarmee wil je gaan spuiten? Spuitbus, lakpistool (en dan dus nog vrije keus van lak?). Vraag het mede, wat je dan nu voor lakplamuur hebt die je glad aan het maken bent. (ff nieuwsgierig, welke korrel enz)? Afhankelijk van glans en kleur heb je meer of minder gevoeligheid van de kwaliteit van de onderliggende laag. (structuur, evt restanten schuurkrassen enz). En niet alle lakken willen goed samengaan met de de onderliggende laag.
Verder grootste vijand bij spuiten is ... stof... Ben benieuwd hoe je dat probeert te beperken..
Succes
Tweety
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Ik heb van een grote doos een kleine spuitcabine gemaakt.
Achterop de speaker komt een muurbeugel, op die plaats een kleine laat bevestigd zodat ik ze vast kan houden en in een werkbank je kan klemmen om te drogen. Met een stel verhuisdozen en doeken daarover probeer ik het stof er enigzins te voorkomen.
Ik heb spuitbussen gekocht. Grijze grondlak en hoogglans wit als eindlak. De grondlak zit er nu op.
Het stof is mee mee gevallen, maar de zuigende werking van het schuift mdf heb ik onderschat.
Achteraf had ik beter eerst met verdunde houtlijm dit kunnen behandelen. Dit heb ik nu alsnog gedaan. Morgen ga ik een paar dagen op reis, dus zal het weer even iets langzamer gaan.
Als laatste een plaatje hoe het er nu uit ziet met de verdunde houtlijm er vers op.
Het stof is mee mee gevallen, maar de zuigende werking van het schuift mdf heb ik onderschat.
Achteraf had ik beter eerst met verdunde houtlijm dit kunnen behandelen. Dit heb ik nu alsnog gedaan. Morgen ga ik een paar dagen op reis, dus zal het weer even iets langzamer gaan.
Als laatste een plaatje hoe het er nu uit ziet met de verdunde houtlijm er vers op.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Nadeel van spuitbus is dat de lak maar weinig vaste stof bevat (en veel oplosmiddel). Dat gecombineerd met de zuigende werking van MDF is mijn ervaring dat dit inderdaad lastig is. Heb geen ervaring met spuitbus lak over houtlijm. Misschien goed om dat maar eens met dunne laagjes per keer op een plekje uit te proberen of dat niet tot een schroei effect leidt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Alabastine spuitplamuur heb ik succes mee gehad, kopse kanten evt vol smeren met goedkoper spul.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Heb even hiernaar zitten kijken. Mogelijke oorzaken wmb:
- In combinatie met de relatief hoge afstemming zorgt de seriespoel voor wat opslingering, zoals je zelf al schreef
- De seriespoel haalt teveel weg bij 500-600Hz, vrij gebruikelijk bij kleine baffles. Een kleinere spoel icm een LCR-kring werkt mogelijk beter
- Je meetenster is misschien zo kort dat je 500Hz niet ‘vol’ meet en je merge is niet 100%
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Bedankt allemaal!
@markbakk: dat denk ik ook, maar voor nu houd ik het simpel. De meting was volgens arta representatief net iets boven 200hz. Merge niet 100%??
De ruimte is beperkt. Het plaatje voor het filter is 8 bij 13cm. Vandaar de volgende vraag:
Voor de ligging van de spoelen weet ik dat je beter niet in dezelfde richting kan hebben. Omdat ze haaks op elkaar toch best in de buurt van elkaar zitten (op de foto onder links zit er 5-6cm tussen) vraag ik me af of de rechter ligging beter is. Is dezelfde richting, maar dan zit er 8cm tussen.
Wat is beter? Of maakt het niet uit een kan ik kiezen wat het beste gaat met alles op elkaar aansluiten? Wat denken jullie?
@markbakk: dat denk ik ook, maar voor nu houd ik het simpel. De meting was volgens arta representatief net iets boven 200hz. Merge niet 100%??
De ruimte is beperkt. Het plaatje voor het filter is 8 bij 13cm. Vandaar de volgende vraag:
Voor de ligging van de spoelen weet ik dat je beter niet in dezelfde richting kan hebben. Omdat ze haaks op elkaar toch best in de buurt van elkaar zitten (op de foto onder links zit er 5-6cm tussen) vraag ik me af of de rechter ligging beter is. Is dezelfde richting, maar dan zit er 8cm tussen.
Wat is beter? Of maakt het niet uit een kan ik kiezen wat het beste gaat met alles op elkaar aansluiten? Wat denken jullie?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Links heeft de voorkeur, helemaal als de uiterst linker spoel rechtop komt te staan.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Links inderdaad, al denk ik dat Wouter bedoelt dat je beter de rechtse spoel rechtop kan zetten. Dat komt overeen met situatie 7 in onderstaand plaatje, waarmee je voorkomt dat de hartlijn van het magnetische veld rechtstreeks op de andere spoel is gericht. De linkse spoel rechtop zetten komt zowel overeen met de huidige plaatsing op de foto als met situatie 4 (very bad).

Troels Gravesen, 2009
Zie ook: Het plaatsen van spoelen tov elkaar
En: Technische info over Spoelen
Update: het valt me nu op dat Elektuur en Troels Gravesen het erover eens zijn dat kantelen beter is, maar elkaar tegenspreken als het gaat om in welke richting. Gezien de hartlijn in het plaatje van Elektuur vermoed ik dat daar de stippellijntjes zijn verwisseld.
Update2: het was in dat topic al opgemerkt.
Troels Gravesen, 2009
Zie ook: Het plaatsen van spoelen tov elkaar
En: Technische info over Spoelen
Update: het valt me nu op dat Elektuur en Troels Gravesen het erover eens zijn dat kantelen beter is, maar elkaar tegenspreken als het gaat om in welke richting. Gezien de hartlijn in het plaatje van Elektuur vermoed ik dat daar de stippellijntjes zijn verwisseld.
Update2: het was in dat topic al opgemerkt.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Bedankt. Ik ga de spoelen zo zetten.
De ogen moeten kruisen dat was het, die was ik ff kwijt.
De kleine spoel lijkt me makkelijker rechtop vast te zetten. Het liefst monteer ik alles met tiewraps, maar de rechtopstaande spoel moet vrees ik echt met montagekit oid.
Met de condensatoren en weerstand speel ik wat zodat alles met elkaar kan verbinden.
De ogen moeten kruisen dat was het, die was ik ff kwijt.
De kleine spoel lijkt me makkelijker rechtop vast te zetten. Het liefst monteer ik alles met tiewraps, maar de rechtopstaande spoel moet vrees ik echt met montagekit oid.
Met de condensatoren en weerstand speel ik wat zodat alles met elkaar kan verbinden.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
@ Markbakk, je stelt als mogelijke oorzaak voor de dipt rond 600 hz oa:...
De seriespoel haalt teveel weg bij 500-600Hz, vrij gebruikelijk bij kleine baffles. Een kleinere spoel icm een LCR-kring werkt mogelijk beter..
Ja ik ben mee eens dat serie spoel redelijk fors is, maar die geeft toch globaal pas een kanteling bij ca 1 kHz? Dat lijkt met de bafflestep best redelijk goed gekozen. Lijkt me sterk dat de serie spoel al tot een demping van ca 6 dB bij 600 Hz komt...
Ik zie dergelijke serie spoelen best vaak in een 2 weg en kantelfrequentie op ca 2 kHz om tegelijk bafflestep te compenseren. Daarom leek me de gekozen filter best aardig om maar eens mee te starten.
Lijkt me dat dit dal bij 600 Hz idd door iets anders veroorzaakt zou moeten worden.
De seriespoel haalt teveel weg bij 500-600Hz, vrij gebruikelijk bij kleine baffles. Een kleinere spoel icm een LCR-kring werkt mogelijk beter..
Ja ik ben mee eens dat serie spoel redelijk fors is, maar die geeft toch globaal pas een kanteling bij ca 1 kHz? Dat lijkt met de bafflestep best redelijk goed gekozen. Lijkt me sterk dat de serie spoel al tot een demping van ca 6 dB bij 600 Hz komt...
Ik zie dergelijke serie spoelen best vaak in een 2 weg en kantelfrequentie op ca 2 kHz om tegelijk bafflestep te compenseren. Daarom leek me de gekozen filter best aardig om maar eens mee te starten.
Lijkt me dat dit dal bij 600 Hz idd door iets anders veroorzaakt zou moeten worden.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Nou, een seriespoel van 1m8 doet qua reële impedantie hetzelfde als een 6R8 op 600Hz. Dus ongeveer -6dB is het wel. Nog los van de inductie van de spreekspoel.
Het verbaast me eigenlijk wel dat dit niet breder bekend is. Een eenvoudige sim in The Edge of VituixCAD laat zien dat de ‘helling’ van de bafflestep bij een vrijwel vierkant baffle veel steiler is dan dat de seriespoel nominaal kan compenseren. Dus het is helemaal niet zo’n goede oplossing voor een nette transitie van 4 naar 2 pi.
Er komt natuurlijk bij kijken dat in dit frequentiegebied ook de luisterruimte nog veel doet en dat eerste reflecties van vloer en ook plafond en voorwand nogal invloed hebben.
Het verbaast me eigenlijk wel dat dit niet breder bekend is. Een eenvoudige sim in The Edge of VituixCAD laat zien dat de ‘helling’ van de bafflestep bij een vrijwel vierkant baffle veel steiler is dan dat de seriespoel nominaal kan compenseren. Dus het is helemaal niet zo’n goede oplossing voor een nette transitie van 4 naar 2 pi.
Er komt natuurlijk bij kijken dat in dit frequentiegebied ook de luisterruimte nog veel doet en dat eerste reflecties van vloer en ook plafond en voorwand nogal invloed hebben.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Hmm, ik ben onthand omdat ik hier geen draaiend sim prog meer heb. Vanwege andere projecten (helaas) ook (nog) geen tijd voor om dat weer op te starten. Maar nu ff voor de helderheid voor TS probeer ik het te snappen.
Ik kan je redenering volgen uitgaande bij alleen een serie spoel, sterker nog ik had dit idd ook zo beredeneerd. Maar wat is effect van de parallel C dan zoals TS dat voorstelt? Dan ontstaat toch een 2e orde filter waardoor effectief gezien de demping pas bij hogere frequentie wordt ingezet? En tevens zorgt dat dus toch voor een steilere helling (daar waar nodig.)?
Ik kan je redenering volgen uitgaande bij alleen een serie spoel, sterker nog ik had dit idd ook zo beredeneerd. Maar wat is effect van de parallel C dan zoals TS dat voorstelt? Dan ontstaat toch een 2e orde filter waardoor effectief gezien de demping pas bij hogere frequentie wordt ingezet? En tevens zorgt dat dus toch voor een steilere helling (daar waar nodig.)?
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Ik heb het in het verleden alleen maar redelijk OK gekregen met derde orde laagdoorlaatfilters. Laatst heb ik hier nog twee varianten vergeleken, waarbij je kunt zien dat de grote seriespoel veel weghaalt waar je dat niet wilt hebben.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Ik ben benieuwd of intussen de filters verbonden zijn en er verdere vorderingen te melden zijn ..
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Helaas weinig vorderingen door weer en allerlei omstandigheden. Ik kan alleen buiten lak spuiten en 5 graden of daaronder is echt te koud. Ook als het echt erg regent ligt het ook stil, want veel vocht is ook niet bevorderend.
Het enige wat ik heb kunnen doen is nog een extra laagje grondlak op de achterzijden en nogmaals het mdf helemaal glad plamuren.
Die het gaat ff heel langzaam
Het enige wat ik heb kunnen doen is nog een extra laagje grondlak op de achterzijden en nogmaals het mdf helemaal glad plamuren.
Die het gaat ff heel langzaam
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Aha geen probleem. Je ging heel snel en vervolgens afgelopen tijd radiostilte.
Ja het is geen lakspuit seizoen. Alhoewel afgelopen weekend hier heel mooi en best drogend weer, maar dat moet dan natuurlijk net wel uitkomen..
Vooral ook benieuwd of je aanpak van filter en daarmee het geluid je gaat bevallen.
Ja het is geen lakspuit seizoen. Alhoewel afgelopen weekend hier heel mooi en best drogend weer, maar dat moet dan natuurlijk net wel uitkomen..
Vooral ook benieuwd of je aanpak van filter en daarmee het geluid je gaat bevallen.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
En weer een laagje lak kunnen aanbrengen. Net één druiper, maar die is weg te schuren. Telkens als ik een laag opbreng, zie ik in de dan natte verf toch nog wat kleine imperfecties. Maar elke keer wordt het beter. Ik heb vanavond de laatste kleine minuscule deukjes geplamuurd(hoop ik
)
Volgende stap heel licht opschuren en dan hoop ik dat het zo goed is dat ik de eerste eindlaag kan gaan doen.
Volgende stap heel licht opschuren en dan hoop ik dat het zo goed is dat ik de eerste eindlaag kan gaan doen.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Hee Marp, ja inderdaad das een goede tip.
Rodi, nadeel van spuitbus lak is dat het veel oplosmiddel bevat en daardoor helaas weinig lak. Hierdoor is vullend vermogen niet zo groot. Dus ja kan me voorstellen als je de imperfecties wil weg werken dat je dan nogal wat met laagjes nodig hebt (en schuren...). Maar lekker bezig, gaat goed komen.
Rodi, nadeel van spuitbus lak is dat het veel oplosmiddel bevat en daardoor helaas weinig lak. Hierdoor is vullend vermogen niet zo groot. Dus ja kan me voorstellen als je de imperfecties wil weg werken dat je dan nogal wat met laagjes nodig hebt (en schuren...). Maar lekker bezig, gaat goed komen.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Goede tip, dat bedacht ik me gisteravond ook! Wist ik, maar zat hiervoor dus niet mijn actieve herinnering...dom van mij!
Met behulp van het lampje in mijn telefoon heb ik gisteren alle deukjes met potlood gemerkt en daarna geplamuurd.
De grondlaag is bijna overal dekkend. Alleen wat kopse kanten van het multiplex nog niet. Daar waar het dekkend is kan ik nu veel strakker plamuren. Daardoor hoef ik hopelijk alleen maar die stukjes te schuren en blijft het dekkend. De voorgaande keren moest ik toch zoveel schuren dat er her en der toch weer hout zichtbaar werdt. Elke keer wel minder, maar toch.
Ik geloof je zo. Dit is de eerste keer dat ik deze techniek gebruik. Voorheen altijd met roller en kwast. Daar was het altijd lang wachten op het drogen van de verf en dan ook schuren om het weer glad te krijgen. In mijn vorige speakers is het lakwerk niet 100% strak(ondanks het gebruik van een speciale toevoeging om het te laten vloeien)Tweety schreef: ↑vr 02 feb 2024, 23:50Hee Marp, ja inderdaad das een goede tip.
Rodi, nadeel van spuitbus lak is dat het veel oplosmiddel bevat en daardoor helaas weinig lak. Hierdoor is vullend vermogen niet zo groot. Dus ja kan me voorstellen als je de imperfecties wil weg werken dat je dan nogal wat met laagjes nodig hebt (en schuren...). Maar lekker bezig, gaat goed komen.
Nu kost het veel tijd door de vele laagjes. Met een echt lakspuit zou dit beter gaan dus als ik je goed begrijp. Zou dit ook gaan met een airbrushspuit met compressor? Die zou ik nog wel kunnen lenen denk ik.
Het is allemaal part of the learning process. Leuk om te doen, soms wat frusterend als het product nog niet is hoe ik het wil. Maar in kleine stappen komen we er.
Ik twijfel of ik nog een bus grondlak ga halen a 4euro of dat ik nu met de eerste kleurlaag ga beginnen. Kost ook de kop niet met 8 euro per bus.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Ik vind het hele mooie kastjes geworden zo .
Let wel dat je al deze plamuur plekjes wel door de afwerklaag heen gaat zien .
Alhoewel de mate waarin dit gebeurd sterk afhankelijk is van de kleur .
Een airbrusch spuit geeft te weinig verf overigens je zou dan echt een compressor moeten aanschaffen met minimaal een 10 ltr tankje .
En een pistool met boven beker
Let wel dat je al deze plamuur plekjes wel door de afwerklaag heen gaat zien .
Alhoewel de mate waarin dit gebeurd sterk afhankelijk is van de kleur .
Een airbrusch spuit geeft te weinig verf overigens je zou dan echt een compressor moeten aanschaffen met minimaal een 10 ltr tankje .
En een pistool met boven beker
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Inmiddels weer een keer plamuren + schuren en laatste grondlaag, nu wit erop. Dezelfde dag ook nog heerlijk de eerste eindlaag kunnen doen. Ze zijn niet perfect, maar ik spuit de lak ook voor het eerst. Een druiper is snel gemaakt, maar het valt me tot nu toe mee. Een extra felle lamp is, naast een spuitpistool met bovenbeker, een goede upgrade om het in de toekomst makkelijker te maken als ik dit nog eens zo ga doen.
En mocht het lamplicht teveel verhullen, ze worden hoogglans wit.
En mocht het lamplicht teveel verhullen, ze worden hoogglans wit.
Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery
Wow, dat begint keurig te worden...
Ik weet wat voor plamuur en aflak je gebruikt hebt, zou het nu wel even goed de tijd geven door te drogen en uit te harden. Het kan nog wat werken. Dan kan je het nog eens beoordelen of je content mee bent. Als het nog wat structuur (bv van ondergrond heeft) zou je het met bv 400 of 600 (afhankelijk van structuur) nog eens superglad kunnen maken en een laatste finish kunnen geven.
Ik weet wat voor plamuur en aflak je gebruikt hebt, zou het nu wel even goed de tijd geven door te drogen en uit te harden. Het kan nog wat werken. Dan kan je het nog eens beoordelen of je content mee bent. Als het nog wat structuur (bv van ondergrond heeft) zou je het met bv 400 of 600 (afhankelijk van structuur) nog eens superglad kunnen maken en een laatste finish kunnen geven.
