Jaaaren geleden nam ik eens wat spullen over van Bart, hier welbekend. Heb hem toen beloofd hier verslag te doen van wat ik ermee knutselde. Dat resulteerde in een topic over een drieweg, maar niet alle onderdelen van Bart vonden daarin hun plek. Tijd om de restschuld af te lossen... Rollen zijn weggelegd voor enkele oudgedienden en een relatieve nieuweling. Maak kennis met: Plus wat plaatmateriaal (19mm multiplex met toplaag) en klein spul natuurlijk. Het kastje meet 21x39x34cm. Net te groot voor de servet en te klein voor het tafellaken. Mijn doel was het bouwen van een paar draagbare monitors, mogelijk krijgen ze nog handvatten... Voor zulke compacte kasten vond ik allerlei extreme verstevigingen niet nodig. Wél had ik mijn twijfels bij de hechting van houtlijm op de melamine toplaag van de plaatjes. Daarom is alles in de hoeken ook nog met latjes verstevigd. Als de BBC en Siegfried Linkwitz dat deden, kan het immers niet fout zijn
De geoefende kijker zal het opvallen: de sparing voor de waveguide is niet rond. Verschillende tweeters hebben auditie mogen doen, waaronder een paar NOS Dynaudio D28AF SQ. Ik bespaar jullie die resultaten. Voor nu is de genoemde SB26 de gelukkige. Het selectieproces en de implementatie verliepen (natuurlijk) niet helemaal zonder slag of stoot. Geïnspireerd door Alexander Heißmann heb ik wat ge3D'd en laten printen voor het huwelijk van tweeter en waveguide. So far so good... Uiteindelijk lukte een vrij neutrale afstemming, ook dank zij VituixCAD. Ik verbaas me nog elke keer over hoe netjes die app in elkaar zit. Bij de laagsectie heb ik gekozen voor een LCR-kring om de baffle step te compenseren. Dat werkt nauwkeuriger dan de traditionele grote seriespoel. Vanwege het karakter van de breakup van de RS180S kon ik ook niet om een vrij lage X-over heen, circa 1,5k zorgt ervoor dat de resonanties voldoende zijn onderdrukt.
Het filter bevat helaas nogal wat kunst- en vliegwerk in de hoogsectie. De SB26 blijkt het boven 10k toch niet vol te houden in de WG300. Met het kringetje om de serieweerstand plus een extra 0,12mH-spoeltje is ook het bovenste octaaf redelijk vlak (en mijn oren halen de 15k niet meer...). Ik verwacht dat de zoektocht naar tweeters nog niet helemaal op zijn einde zal blijken te zijn. Dit deed de simulatie in VituixCAD. Dat gaf hoop. En gelukkig ontliep de werkelijkheid de simulatie niet te veel. Dit is uiteraard horizontaal. Verticaal zie je uiteraard de uitdovingsdip goed op -30 en +30 graden. Gelukkig is er een zeer acceptabele window tussen -15 en +15 graden. De afstemming lijkt OK zo. Belangrijker: de poortresonantie is niet al te storend. Wel lijkt er nog een staande golf te zitten in de kast, 470Hz past netjes tussen de boven- en onderkant. Nog wat huiswerk dus. En ook de rest oogt vrij schoon.
Al met al voorlopig een geslaagde tussenstand. De eerste luisterimpressies: lekker neutraal en wát een plaatsing weer. Ik ga de komende tijd wat langer luisteren of zaken een beetje op zijn plaats zijn. In ieder geval is de zaak heel betaalbaar gebleven met zo'n €140 aan drivers en waveguide per kant. De adapters waren ook tientjeswerk en het filter kun je zo gek maken als je wil, maar ik was voor onder de €70 voor twee klaar.
Oh ja. Nadeeltje van de LCR-kring voor de bafflestep in combinatie met de vrij steil gefilterde laagdoorlaat is een vrij lage impedantie in het middengebied. Het minimum zit op 4,5Ω. Commentaar natuurlijk welkom! Ik zal proberen om ook de finetuning hier te verslaan. Nu eerst maar eens de zon in.
