In-wall speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DimiA

In-wall speaker

Bericht door DimiA »

Na al flink verdiept te hebben in het bouwen van audio in auto’s (nee geen schreeuwsubwoofers maar gebalanceerd mooie audio met de grootste uitdaging het uitlijnen van) en met een achtergrond als mixing engineer en producer. Wil ik mij nu eens verdiepen in de zelfbouw luidsprekers voor in huis.

Mijn eerste uitdaging om te tackelen is het maken van in-wall speakers. Nu heb ik aardige kennis (niet uitgebreid) van alle ts parameters het tunen van poorten en kiezen van de juiste luidsprekers. Maar ik loop bij deze even stuk. Welke keuze maak ik voor de in-wall. Het volume is een vaag begrip, ze komen tenslotte in een voorzetwand van circa 8 cm diep. Welk gevuld is met glaswol.

Bij de setup komt een aparte subwoofer van 12cm dus het liefst heb ik een mooi zuiver mid en hoog en maak ik mij niet al te druk over het laag en pas ik een laag af filter.

Het idee is om zelf een 3 weg systeem te maken met eventueel meerdere mid woofers.

De speakers zal ik installeren in 12-18mm dik mdf gemonteerd op de voorzetwand welk bestaat uit osb en dubbel gips(dus een aardig stevige wand)

Ik vraag me ook af of ik het goedkoper en beter kan doen dan de al beschikbare in wall units zoals bijvoorbeeld de Focal 100 IW LCR 5.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie bevindingen en tips over dit project.
Kappa7
Contacteer:

Re: In-wall speaker

Bericht door Kappa7 »

De meeste inwall speakers hebben vaak ook gewoon een backbox dus eigenlijk gewoon een kast die in je wand wordt gemonteerd. Merken als sonance doen daar niet aan maar bij B&W is dat weer een vereiste.
DimiA

Bericht door DimiA »

Focal ook niet. Maar het lijkt mij eigenlijk ook eerder een voordeel om geen back box te hebben?
beijert

Bericht door beijert »

Ik heb nog backboxen liggen. Volgens mij van KEF, die doen het dus weer wel.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Bijna alle merken hebben wel een bijpassende backbox.
Ook Sonance heeft deze maar adviseert deze dan alleen.
Andere stellen hem gewoon verplicht.
DimiA

Bericht door DimiA »

Hmm, ja ik zou eventueel een backbox kunnen maken, maar is een groter volume eigenlijk niet gunstiger behalve voor het mid laag/laag?

Hier een kleine dip is voor mij namelijk geen probleem, en maakt naar mijn smaak minder modderig en strakker.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Een in-wall ontwerpen is even moeilijk als een vrijstaande luidspreker. De basweergave (kastgrootte e.d.) is maar een klein onderdeel daarvan.

De vraag is wat je wilt. Wil je voor je budget in één keer een zo goed mogelijk geluid? Of gaat het je meer om het plezier van het uitzoeken en bouwen? Wil je in één keer in het diepe of stukje bij beetje leren?

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een luidsprekerontwerp van Visaton, waarbij je eigen toevoeging is dat je m.b.v. Boxsim het filtert aanpast op in-wall-montage. Als je het filter hier bespreekt, is de kans van slagen zeer groot.
DimiA

Bericht door DimiA »

Het idee is om het beetje bij beetje te leren. Ik heb altijd al de drang gehad om zelf speakers te willen ontwerpen, vaak zat spullen ervoor gekocht maar nooit een noodzaak kunnen vinden om ze te bouwen, behalve in auto’s. Simpelweg omdat ik al fantastische studio monitoren heb en nooit ergens anders hifi nodig heb gehad.

Nu heb ik een eerste project waar het wel voor nodig is. De huiskamer bij de nieuwe televisie. Er is te weinig ruimte en de melkpakjes van bose (ooit gratis over kunnen nemen) zijn onder mijn verwachting. Als oplossing dacht ik, dat moet ik zelf beter kunnen doen.

Het idee is om dus in-walls te creëren die net iets meer hebben dan satelliet speakers. Het doel is dan ook om vooral het mid en hoog zo zuiver mogelijk te presenteren(en het stereobeeld) waarbij het laag wel wat achterwege mag blijven (de oplossing moet zo smal mogelijk worden.)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”