mini or tiny XLR 5-pins "true" balanced pfono cable

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
hypexfan

mini or tiny XLR 5-pins "true" balanced pfono cable

Bericht door hypexfan »

Beste zelfbouwers,
Ter lering ende vermaak het volgende: Moving Coil-Phono voorversterkers met balanced in- en uitgangen hebben aan de ingang vaak een zgn. mini of tiny XLR aansluiting met 5 pinnen. Daarvoor gebruik ik de female stekker REAN RT5FC-B en de kabel: SC-CICADA 4 * Star Quad [OFC] 4 x 0,14 mm (AWG 26) * by Sommer Cable Germany*. Deze dunne kabel past in de stekker (beter gezegd: het stekkertje, want " tiny" en niet heel gemakkelijk te solderen). Het andere uiteinde soldeer ik aan de 5 draadjes die uit de toonarm komen.
tiny XLR 5-pins
tiny XLR 5-pins
En dan nog dit:
Uit niewsgierigheid heb ik een verloopstukje in elkaar gesoldeerd waarmee de mini XLR female verbonden wordt met de RCA ingang van de voorversterker. Ik hoor geen verschil tussen RCA en mini XLR. In beide gevallen gebruik ik de XLR uitgangen van de voorversterker naar de XLR ingangen van de Hypex plate versterkers. XLR zou - zo lees ik her en der - 6 dB harder moeten gaan dan RCA. Dat zal dan komen doordat een XLR uitgang i.h.a. werkt met een hogere spanning dan een RCA uitgang. Meestal is de ingangsgevoeligheid van de eindversterker daaraan aangepast om een volumesprong bij omschakelen te voorkomen. Ik heb de indruk dat ("true") balanced geen ander voordeel heeft dan minder last van mogelijke interferentie, naast het voordeel van een moglijk degelijker aansluiting. Voor de geluidskwaliteit missen mijn inziens draaitafels met alleen RCA uitgangen niets.
Pjotr

Re: mini or tiny XLR 5-pins "true" balanced pfono cable

Bericht door Pjotr »

Klopt! Helemaal meer eens. Zelfs een Denon DL103 met zijn hele lage output speelt bromvrij met ongebalanceerd RCA. Mits je de tone arm zelf maar fatsoenlijk aard. Dat is veel belangrijker. Een gebalanceerde actieve Phono Pre heeft eigenlijk alleen maar het nadeel van 3 dB meer ruis t.o.v. ongebalanceerd. Een step-up trafo heeft dat nadeel uiteraard niet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Overigens is een element van zichzelf al gebalanceerd, de opbouw bestaat uit twee spoeltjes. Net als bij een dynamische microfoon. Het is maar net hoe je het aansluit.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Waar zit de midden aftakking van de spoel dan bij het element?
Op zich heb je gelijk met het is maar net met hoe je het aan sluit maar in geval gebalanceerd zou je doormiddel van 2 afsluitweerstanden een virtueel nul punt moeten maken om gebalanceerd mogelijk te maken.
Het punt blijft natuurlijk dat de uitgang spanning van deze spoeltjes gelijk blijft.
Je verlegt eigenlijk alleen je nul.
Plaats reactie