Zodat ik het REW plaatje kan delen
Liionidas Active ombouw
Moderator: Beheerdersteam
-
Rob de Roos
Re: Liionidas Active ombouw
Voor mij erg lang geleden maar is er een makkelijke manier om een foto te delen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Op het tabblad bijlagen (zie afbeelding)Rob de Roos schreef: ↑za 13 jan 2024, 22:11Voor mij erg lang geleden maar is er een makkelijke manier om een foto te delen.
Zodat ik het REW plaatje kan delen![]()
-
Rob de Roos
-
wouter
- Ook commercieel actief
Die metingen en dsp instellingen zien er uit zoals de Liionidas globaal ook passief filtert Rob.
Omdat het startpunt zoals een Liionidas alleen dan 'actief' was, heb ik het passieve en actieve filter over elkaar geprobeerd te leggen. Daarbij is het fasegedrag vanwege de grote overlap nogal van belang.
Voor Hartbats is dit niet heel bruikbaar maar voor het algemene beeld van een Liionidas filtering vond ik het interessant om uit te zoeken.
Rob, hoe klinkt het bij jou?
Omdat het startpunt zoals een Liionidas alleen dan 'actief' was, heb ik het passieve en actieve filter over elkaar geprobeerd te leggen. Daarbij is het fasegedrag vanwege de grote overlap nogal van belang.
Voor Hartbats is dit niet heel bruikbaar maar voor het algemene beeld van een Liionidas filtering vond ik het interessant om uit te zoeken.
Rob, hoe klinkt het bij jou?
-
Rob de Roos
Wouter,
Mee eens ik hoop voor Hartbats dat REW wat meer duidelijkheid geeft en hoe in algemene zin men met REW kan meten.
Het systeem klinkt hier erg goed en ben zeer tevreden over het resultaat.
Met een zeer goed laag fundament (2x sb audience bianco-12ob150-01 per speaker).
M.b.t. de Lii audio Silver 8, erg mooie unit maar heeft echt wel dsp nodig.
Totale plaatje:
Zeer ruimtelijke weergave met een goed strak laag fundament.
Niet te vergelijken t.o.v. passive filtering, systeem speelt een stuk makkelijker zonder passieve filtering
Mee eens ik hoop voor Hartbats dat REW wat meer duidelijkheid geeft en hoe in algemene zin men met REW kan meten.
Het systeem klinkt hier erg goed en ben zeer tevreden over het resultaat.
Met een zeer goed laag fundament (2x sb audience bianco-12ob150-01 per speaker).
M.b.t. de Lii audio Silver 8, erg mooie unit maar heeft echt wel dsp nodig.
Totale plaatje:
Zeer ruimtelijke weergave met een goed strak laag fundament.
Niet te vergelijken t.o.v. passive filtering, systeem speelt een stuk makkelijker zonder passieve filtering
Ik ben nu meer met REW bezig nu ik wat beter begrijp hoe de software werkt. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat wanneer ik de metingen vanuit rew niet het goede volume mee neemt in HFD. Daar lijkt de FR zachter te spelen dan de woofers terwijl deze een stuk gevoeliger is. Dus daar stoei ik nog even mee.
-
Rob de Roos
Hardbats,
Volume geef je niet mee vanuit REW aan HFD.
Wat wel belangrijk is om externe USB geluidskaart te gebruiken met volume regeling b.v. Presonus audio box iONE.
Deze hangt aan de laptop met REW en de Umic meet microfoon, vanuit de Presonus het volume zo afregelen zodat je voldoende uitsturing hebt > Hypex plate amps vervolgens alle metingen verrichten.
Wat ik tevens zou doen is op de FA 503 het 3e (tweeter) kanaal niet gebruiken, deze is namelijk van mindere geluids kwaliteit als beide hoofd kanalen.
Het hoofdkanaal waar de FR aan hangt vervolgens knijpen in HFD, omdat 500W voor de FR een beetje overkill is en je de FR hierdoor kan opblazen.
Volume geef je niet mee vanuit REW aan HFD.
Wat wel belangrijk is om externe USB geluidskaart te gebruiken met volume regeling b.v. Presonus audio box iONE.
Deze hangt aan de laptop met REW en de Umic meet microfoon, vanuit de Presonus het volume zo afregelen zodat je voldoende uitsturing hebt > Hypex plate amps vervolgens alle metingen verrichten.
Wat ik tevens zou doen is op de FA 503 het 3e (tweeter) kanaal niet gebruiken, deze is namelijk van mindere geluids kwaliteit als beide hoofd kanalen.
Het hoofdkanaal waar de FR aan hangt vervolgens knijpen in HFD, omdat 500W voor de FR een beetje overkill is en je de FR hierdoor kan opblazen.
-
Rob de Roos
De spec’s van het Hypex 3e kanaal zijn een stuk minder.
Manual NC502mp
https://www.hypex.nl/media/68/7d/93/164 ... P_04xx.pdf
Manual NC100HF
https://www.hypex.nl/media/33/8d/26/164 ... F_04xx.pdf
Manual NC502mp
https://www.hypex.nl/media/68/7d/93/164 ... P_04xx.pdf
Manual NC100HF
https://www.hypex.nl/media/33/8d/26/164 ... F_04xx.pdf
Ik heb een externe geluidskaart en gekalibreerd meet microfoon en ik snap dat alle metingen met de zelfde volume instellingen gedaan moeten worden.
Voor zover ik begreep is het tweeter kanaal alleen niet maximaal belastbaar in het laag maar is het voor de rest prima te gebruiken voor het aansturen van een FR met bass ondersteuning.
Voor zover ik begreep is het tweeter kanaal alleen niet maximaal belastbaar in het laag maar is het voor de rest prima te gebruiken voor het aansturen van een FR met bass ondersteuning.
-
Rob de Roos
-
Rob de Roos
Tuurlijk alles kan maar als het tweeter kanaal maar 20W continu kan leveren en de vervorming cijfers wat hoger zijn als de hoofdkanalen dan kan je dus beter een hoofdkanaal voor de FR gebruikenhardbats schreef: ↑zo 14 jan 2024, 14:41Ik heb een externe geluidskaart en gekalibreerd meet microfoon en ik snap dat alle metingen met de zelfde volume instellingen gedaan moeten worden.
Denk dat 20wrms in een driver met 103db efficiëntie genoeg is
Daarbij zijn beide andere versterkers als in gebruik op de spoelen van de W15 en straks ook bij de 2 W12's.
Daarbij zijn beide andere versterkers als in gebruik op de spoelen van de W15 en straks ook bij de 2 W12's.
-
Rob de Roos
Hier nog wat metingen van de ROB (rob open baffle)
1/3 smoothing geeft een rustigere grafiek…
Hier dus duidelijk dat het laag iets wat harder is als de FR
1/3 smoothing geeft een rustigere grafiek…
Hier dus duidelijk dat het laag iets wat harder is als de FR
-
Rob de Roos
Lijkt mij voor de W15 behoorlijk wat overkill
W15 (100W continu @ 8ohm)
Beter om beide coils in serie te zetten, geeft immers 4ohm waarbij de FA502 immers 500W@4ohm levert.
Tevens als je beide coils apart aanstuurt loop je kans dat je tegenwerking krijgt in aansturing door beide versterkers.
Beide versterkers moeten dan immers 100% in sync zijn met elkaar, de vraag is of dit inderdaad zo zal zijn…
Ik weet het niet hoor, maar dit rendement ben met een paar wat Watt al doof, jij bent nogal wat van plan Rob?
Rob de Roos schreef: ↑ma 15 jan 2024, 19:32
Beter om beide coils in serie te zetten, geeft immers 4ohm waarbij de FA502 immers 500W@4ohm levert.
Tevens als je beide coils apart aanstuurt loop je kans dat je tegenwerking krijgt in aansturing door beide versterkers.
Beide versterkers moeten dan immers 100% in sync zijn met elkaar, de vraag is of dit inderdaad zo zal zijn…
Parallel 2x 8 Ohm levert 4 Ohm belasting op...
Serieschakelen levert 16 Ohm op...
-
Rob de Roos
In mijn setup heb ik beide woofers paralell aan 1 kanaal hangen (totaal 4ohm) waarbij de FA253 250W@4ohm levert.
Systeem klinkt zeer strak in het laag met geen vermogen tekortkoming.
Frequentie range 30Hz - 13,5 Khz waarbij de 13,5 Khz mogelijk nog wat op te rekken is
Systeem klinkt zeer strak in het laag met geen vermogen tekortkoming.
Frequentie range 30Hz - 13,5 Khz waarbij de 13,5 Khz mogelijk nog wat op te rekken is
-
Rob de Roos
-
Rob de Roos
Klopt inderdaad mijn fout, ik wordt oudShadow schreef: ↑ma 15 jan 2024, 19:41Rob de Roos schreef: ↑ma 15 jan 2024, 19:32
Beide versterkers moeten dan immers 100% in sync zijn met elkaar, de vraag is of dit inderdaad zo zal zijn…![]()
Parallel 2x 8 Ohm levert 4 Ohm belasting op...
Serieschakelen levert 16 Ohm op...
Daarom hebben ze het in Den Haag dan ook over de "Paralelleweg".
groet,
Aat
groet,
Aat
Na een geslaagde luisterdag wil ik toch het "probleem" van het missende hoog aanpakken. Omdat de Pt-10 boven de 13.5khz af valt wil ik dit door een tweeter op laten pakken.
Wat zou een tweeter zijn die aansluit op dit ontwerp?
Mijn gevoel gezegd een dipool amt maar ik zie ook graag suggesties tegemoet. Zowel voor andere soorten tweeters als voor welke dipool amt (mundorf?)
Tevens wil ik deze tweeter ook gaan gebruiken in de volgende baffle met 2x W12 ipv de W15
Wat zou een tweeter zijn die aansluit op dit ontwerp?
Mijn gevoel gezegd een dipool amt maar ik zie ook graag suggesties tegemoet. Zowel voor andere soorten tweeters als voor welke dipool amt (mundorf?)
Tevens wil ik deze tweeter ook gaan gebruiken in de volgende baffle met 2x W12 ipv de W15