Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door wouter »

W-15 ongefilterd en passief gefilterd, cm 1cm voor baffle
W-15 ongefilterd en passief gefilterd, cm 1cm voor baffle
Het laag deed passief gefilterd en ongefilterd bovenstaande.

Met mijn filter in de Hypex zit dat er zo uit:
HFD W-15 vs passief Liionidas met R2: 5,6ohm
HFD W-15 vs passief Liionidas met R2: 5,6ohm
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

ik krijg geen metingen die in de buurt komen van jouw W-15 metingen.

ik heb ondertussen wel wat aangeklooid in HFD:
HFD probeersel 3 van mij.JPG
en daar kwam met ARTA dit uit:
PT-10 + W15, 1m, gated, probeersel
PT-10 + W15, 1m, gated, probeersel
daarna heb ik wat van Wouter afgekeken uit zijn vorige post en even bekeken wat voor mij bruikbaar zou kunnen zijn. Dat zag er in HFD zo uit:
HFD probeersel 3 met wat van wouter.JPG
en kwam er in ARTA zo uit:
PT-10 + W15, 1m, gated, probeersel 3 met aanpassingen van Wouter.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door wouter »

Hoi Bas,

Ik heb close range gemeten, dus ca 1cm voor de unit. Bij de 8" fullrange is dat net op de rand van de whizzer, dus zeg 4cm uit het hart.
Dit is alleen om goed het filter te kunnen invoeren. Ik vermoed dat jij als passief filter ook het Liionidas filter gebruikte met 5,6mH en 68uF?

Door de giga overlap, als gevolg van het slappe filter van dit seriefilter met 1 spoel en 1 condensator, is er ook veel interferentie. Het kan met een actieve module dan allemaal wel 'schoner' gefilterd worden maar ik zou wel eerst nabouwen wat passief 'werkt'. Als je met deze titanium 10" nog niet hebt kunnen spelen omdat hij zo extreem gevoelig is dan is het prettig om te kijken of je hem breedbandig in beeld kunt brengen. En dan een overgangsfrequentie kiezen en voor de rest het tunen door met EQ boost/cut en shelfjes te werken.

Ik zie dat je gebruik maakt van 'boost' om dippen te vullen. Eigenlijk zijn die dippen er niet, in een waterval spectrum zie je ze als trage resonanties. Als je die ook nog boost blijft de storing langer. Met boosten altijd even goed kijken, meestal doet het meer kwaad dan goed. Pieken storen, dalen hoor je niet - daarom trek je eerder met een DSP glad met dippen dan met pieken toevoegen. :mrgreen:

Edit:
Hier de W-15 & Fast8 ongefilterd en met passief filter (geel) en Hypex actief filter* (groen):
*de slinger in het laag is geen onderdeel van het filter, soms wordt de meting beïnvloed maar ik heb geen 2e meting gedaan. :hide:
lii passief actief 1.jpg
Om het goed te krijgen was alleen hoog en laag namaken niet optimaal, ik moest ook iets doen met de faseverschuivingen in het passieve filter.
Dit laat zich prima meten als er een punt is rondom de overgangsfrequentie waar in de meting een flink dal zit... dat heb ik opgezocht en vervolgens heb ik fase aanpassingen geprobeerd te doen tot het de Actieve versie net zo meette als de passieve versie op die mic positie:
hoog- & laagdoorlaat overgenomen in Hypex Filter Designer
hoog- & laagdoorlaat overgenomen in Hypex Filter Designer
Behalve filtering ook fase over genomen van passief
Behalve filtering ook fase over genomen van passief
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Dank voor het bericht wouter. Ik heb inderdaad altijd het standaard liionidas filter gebruikt.
Ik kan het met deze driver alleen niet vergelijken want met het liionidas filter klinkt het niet.

Ik zal eens aan de gang gaan met wat je zegt over het boosten. Perfect glad trekken is dus ook niet de beste optie :lol:
Ik had nog wat gemaakt, nog vlakker in HFD maar dat klonk ook meteen heel saai vergeleken met de filters die ik geplaatst heb.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

hardbats schreef: di 02 jan 2024, 21:16
Ik kan het met deze driver alleen niet vergelijken want met het liionidas filter klinkt het niet.
Was je met deze configuratie in Ermelo 2022?
Bij die presentatie begreep ik een opmerking van Leon dat hij vanuit het laag zijn luidspreker opbouwde. Voor mij dus de ervaring dat het laag toen veel te overheersend was en het eigenlijk een beetje verpeste.

Met breedbanders is het beste om eerst die breedbander goed klinkend te krijgen. Meestal lopen ze op naar het hoog boven de ca. 1 kHz. Dat zou je eerst kunnen corrigeren. Eventueel ook een parallel condensator over die correctie, maar dat is afhankelijk van je leeftijd (en navenant verlies aan spectrum boven 12-15 kHz).

Pas daarna zou ik kijken hoe je met de woofer het laag aanvult; eigenlijk zou je hem niet moeten opmerken behalve het verlies als je hem uitzet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

richard schreef: di 02 jan 2024, 21:31
maar dat is afhankelijk van je leeftijd (en navenant verlies aan spectrum boven 12-15 kHz).
dat is toch echt niet relevant (maakt niet uit dat dit door velen herhaald wordt), want je wil nog steeds dat je speaker net zo klinkt als de werkelijkheid, je beluistert beide met die zelfde oren. als je met die uitleg speakers maakt met een aflopend hoog, hoor je dubbel aflopend hoog en klopt het nog steeds niet
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Nee Ermelo 2022 was met de Silver-10. Ik heb de Platinum-10 voor het eerst laten horen in Breda 2023.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel een liefhebber ben van wat meer laag, misschien dat daarom Leon zijn ontwerp me ook aansprak :wink:
Maar nu met de metingen wil ik het ook zichtbaar kloppend hebben.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

Henkjan schreef: di 02 jan 2024, 21:33
... als je met die uitleg speakers maakt met een aflopend hoog, hoor je dubbel aflopend hoog en klopt het nog steeds niet
Zit wel wat in.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door OpaBert »

Ik heb het idee dat ik als ik het hoor ( met name alles boven de 6 khz ) ! Het onmiddellijk aanpas met mijn hersens zoals het zou moeten klinken , wat volume betreft . Bas luistert veel naar Electronische muziek , en dan is het toch ook maar zoals de studio opname man het heeft ingesteld in overleg met de artiesten waarschijnlijk .
Dus instellen zoals jij het lekker vind klinken , en vind je het met een ander muziekstuk anders , draai je aan je ( dsp filter) want toonregeling :hide: [-X [-X
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door wouter »

Ik zal later ook weer even participeren, ik heb ze nu toch staan en de Hypex Fusion amp hangt er al aan.

Ik wilde wat grondig zijn en om te beginnen actief het Liionidas filter namaken, want dit concept werd geroemd. Ik zal dan ook kijken wat ik met de DSP optimaal vind (mono)

De andere W-15 moet nog even weer in elkaar gelijmd worden :hide:
En Leeuwarden kan wanneer ze goed functioneren er evt verder eens wat mee rommelen ;-)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Ik heb net ook nog wat zitten rommelen in hfd. Nu proberen om dus niet de dippen te boosten maar alleen de pieken te verminderen.
Ik zou de Pt-10 tot z'n 190hz kunnen laten doorlopen alleen blijf ik dan een bult houden na het crossover gebied. Ook is het lastig bekijken wat de W15 zou doet omdat ik geen close up meeting heb van de W15, daardoor is alles onder de 200hz in de meting redelijk onbruikbaar. Dus morgen nog een close up meting van de W15 maken en hopelijk klopt het plaatje in HFD dan meer met wat arta meet nadat ik er een filter in gestopt heb.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

Heb je de woofer al eens omgepoold t.o.v. de breedbander? wellicht dat de dip wordt veroorzaakt doordat ze elkaar daar uitdoven. Of krijg je dan weer andere gaten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Ik heb geprobeert om de woofer of de fr te invetten (ga er vanuit dat inverten in HFD hetzelfde is als uit fase zetten. Ook met delay gespeelt.
Maar HFD lijkt het niet zo leuk te vinden als ik bij de W15 invert aan klik want wanneer ik invert dan weer uit zet wordt de dip die ontstaat nog groter ipv weer zoals het voorheen was.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

metingen in HFD en ARTA. Allemaal op 1cm voor het midden van de gemeten driver. Geen idee of deze metingen gated moeten maar heb ze beide toegevoegd :lol: Heb ook dezelfde metingen in REW gedaan voor Satefan.
Vind het mooi om te zien dat de metingen in ARTA en HFD nu op elkaar lijken. Ik zie alleen in ARTA dat de PT-10 20db harder speelt dan de W-15 waarbij het in HFD juist oogt alsof ie zachter speelt :roll:
PT-10, 1cm, gated, midden voor plug, ARTA
PT-10, 1cm, gated, midden voor plug, ARTA
PT-10, 1cm, gated, midden voor plug, HFD
PT-10, 1cm, gated, midden voor plug, HFD
PT-10, 1cm, not gated, midden voor plug, ARTA
PT-10, 1cm, not gated, midden voor plug, ARTA
W-15, 1cm, gated, both coils, ARTA
W-15, 1cm, gated, both coils, ARTA
W-15, 1cm, gated, left coil, HFD
W-15, 1cm, gated, left coil, HFD
W-15, 1cm, gated, left coils, ARTA.
W-15, 1cm, gated, left coils, ARTA.
W-15, 1cm, gated, right coil, HFD
W-15, 1cm, gated, right coil, HFD
W-15, 1cm, gated, right coils, ARTA
W-15, 1cm, gated, right coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, both coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, both coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, left coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, left coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, right coils, ARTA
W-15, 1cm, not gated, right coils, ARTA
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Toch weer irritant dat HFD zit te kloten. Waarom blijft het volume van de metingen van de FR zo laag... die komt steeds een stuk lager uit dan de woofer terwijl hij veel gevoeliger moet zijn. Als ik een meting van REW importeert staat ie zelf 80db lager... niet echt bruikbaar dus
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

lijkt dit ergens op? :oops:
Liionidas PT-10, 1m, filters poging 2 preset 3 04-01-2024.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

betere vraag is: klinkt het ergens naar?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Ik vind het niet slecht klinken moet ik zeggen maar ik vind mezelf niet echt een referentie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Leeuwarden »

Toch ben jezelf wel een referentie, je weet hoe een en ander passief klinkt met de Silver versie, dat geeft toch een leidraad in hoe het moet klinken of eventueel verbeterd kan worden...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

Zelf ben je de eerste referentie. Wat heb je aan een luidspreker die perfect meet maar waar je zelf niet blij van wordt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: do 04 jan 2024, 15:22
Ik vind het niet slecht klinken moet ik zeggen maar ik vind mezelf niet echt een referentie.
Wil je mij misschien als Ee n referentie Bas :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hannesie »

Ik zou ook wel eens langs kunnen komen, heb wel wat ervaring denk ik.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Dat is vriendelijk aangeboden!
Ik heb alleen de komende tijd tot de luisterdag maar amper tijd om er nog voor te gaan zitten jammer genoeg.
Ik ga zelf nog wat aan prullen met de metingen en HFD om het nog te verbeteren en daarna zien we het op de luisterdag wel. Daar gaan we smorgens even meten en doen om smiddags dan een demo te geven.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door rikpost »

zo'n breedbander blijft toch altijd wel een kleurtje houden ,daar moet je aan (leren) wennen denk ik .
sommige dingen doen ze erg goed maar het zijn niet de minst compromisloze ontwerpen .
Ergo het zal niet meevallen om alle soorten muziek lekker te laten klinken .
naar je eigen smaak tunen is het hoogst haalbare denk ik
Rob de Roos
Berichten: 22
Lid geworden op: za 25 sep 2021, 18:57
Locatie: Hoogerheide

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Rob de Roos »

Hardbats,

Beter is om alles te meten met REW en vervolgens te laden in de Hypex amps.
Laag apart meten met een 0 meting (zonder filtering) vanaf de luister plek, dan pak je gelijk kamer reflecties mee, laag in deze moet altijd wat geboost worden.
Vervolgens ook de FR meten met een 0 meting (zonder filtering), beide metingen opslaan als aparte files in REW.
Uit beide metingen zal blijken hoe hard het laag en de FR spelen, dit afregelen met volume regeling per kanaal.
Op volgend kantel frequentie bepalen meestal 400, 450, 500 Hz.
Daarna de ergste dal punten eruit trekken, op het laag maar zeker ook op de FR (op de FR zit het meeste werk).
In het geheel niet teveel boosten.
Als je dan 1 speaker gedaan hebt de complete meting kopiëren naar het andere kanaal, en meting verrichten.
Beide metingen van links en rechts op elkaar leggen, vaak wordt het laag versterkt (omdat in mijn verhaal 1 speaker in de hoek staat).
Deze (voor mij rechter kanaal) heb ik wat aanpassingen gedaan met name in het laag.
Vervolgens naar het geheel gaan luisteren en over de gehele frequentie lijn ligt het laag altijd wat hoger met wat afloop t.o.v. het mid/hoog.

Gr,

Rob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”