zo.....
Moderator: Beheerdersteam
Re: zo.....
In het kader van de CLD:
Na ongeveer 34 minuten.
Overigens was ik ook van mening dat MDF of spaanplaat wat demping betreft beter zou presteren dan multiplex.
Na ongeveer 34 minuten.
Overigens was ik ook van mening dat MDF of spaanplaat wat demping betreft beter zou presteren dan multiplex.
We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ook al is er in 20 jaar best wat gebeurd.
- Bijlagen
-
- HSI onderzoek kastmaterialen 2003.pdf
- (760.42 KiB) 65 keer gedownload
Leuke uiteenzetting en geeft aan dat we soms dingen maar aannemen en doorgeven ipv er vraagtekens bij te zetten.
Dat is ook waarom ik destijds mijn boxen met de belgisch hardsteen en een laag schuim, (later een laag loodbitumen,) en dan de kast van 18 mm MDF maakte en zo jarenlang gebruikte.
Leuk om het weer eens terug te zien.
Moet wel zeggen dat ik zijn “MDF’ er erg spaanplaatachtig uit vond zien, erg grove vezel voor MDF, zag er nog erger uit dan de brinta gamma MDF. Zal voor de demping wellicht niet echt wat uitmaken.
Eigenlijk is MDF veredeld karton. Ik denk dat MDF met grove (lange) vezels dan weer net iets sterker is dan MDF van houtmeel. De dichtheid maakt ook wel wat uit.
Buigslapper materiaal is misschien zelfs beter, zeker voor middenfrequent geluid. Doorgaans wil je de resonanties buiten het weergavegebied hebben.
Dat is geen wetmatigheid op zich. Het materiaal wat buigt moet die energie ook kunnen omzetten in warmte d.m.v. o.a. interne wrijving. Dat is nou net de insteek van de CLD composietkastjes van dit topic. Een stemvork of gitaarsnaar buigt ook maar heeft maar heel weinig interne demping. Die klinkt dus lang na.
Even zitten googelen en ook als reminder voor mezelf, hier in NL/EU is met het decidamp vergelijkbaar spul te koop: Soundac en Phonkiller.
Er is zelfs kant en klaar plaatmateriaal in de handel:
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfoplex-sandwichplaten
In Drachten hadden we de Dunlop Enerka fabriek, daar fabriceren ze rubberen transportbanden. In ons scheikundelokaal hadden we werkbanken met stukken transportband als bescherming. Mooi materiaal; zwaar, sterk en taai, het was zo'n 20 mm dik. Ideaal materiaal als dempende laag in luidsprekerkasten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nog los van de prijs.. de kwaliteit van t mpx was toen ik dit eens bekeek niet echt toprichard schreef: ↑do 11 jan 2024, 0:19Er is zelfs kant en klaar plaatmateriaal in de handel:
Die Kuiper decibelplaten (Merford) zijn ook een beetje tweeslachtig, de ingesloten massaplaat werkt ook als CLD, maar is daarvoor eigenlijk wat te dik. De toegevoegde massa helpt dan weer wel.
Denk dat die "zo....." sandwich zoals ie nu gemaakt is met ingekapseld LB, juist heel effectief kan zijn. Het krijgt daardoor heel wat meer stijfheid wat wel prettig is als je geen substantiële bracing kwijt kan in zo'n klein kastje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ondertussen gaat t hier gestaag verder.
.
- de kastjes (ex baffle) zitten inelkaar, en in de grondverf. gaten voor speakon en PR moeten er nog in gemaakt worden
- de baffles hebben 2 lagen blanke lak, nog een aantal te gaan
- filters zitten op nette plankjes, 1 al gesoldeerd
- speakons gekocht, vergeten kabel te kopen
- materiaal voor afwerken kastjes wel gekocht
.
Als het in een kastje zit vergeet je die "Grote Gribus" wel als dat dan toch ook groots klinkt. 
Ik had zeker al gezien dat het filter groter is als dan het kastje waar de luidspreker units in komen.