berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter verhaag
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
Locatie: 't Zandt

berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door wouter verhaag »

Goedemiddag, ik ben bezig met het bouwen van een subwoofertje in mijn nieuwe auto, die vooral in het laagste aanvulling moet gaan geven.
Nu heb ik een kist gebouwd van 64.22 ltr waarin 2 poorten moeten komen bovenin. de woofer die ik gebruik is:

https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... _sheet.pdf

kan iemand voor mij een poort berekening doen? ik wil graag 80mm diameter pvc buis gebruiken.

Ik kom er zelf niet uit namelijk.

Alvast mijn hartelijke dank.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door Walt »

Zie de datasheet, het stukje rechts onder, jouw kast volume zit redelijk dicht op de genoemde 60 liter, dus die poort aanhouden (8cm diameter, 17cm lang), twee buizen van 8cm zou ik niet doen, poort wordt dan onpraktisch lang.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door SARK »

Waarom twee poorten?
In de PDF staat het volgende voorstel:

CODE: Selecteer alles

SUGGESTED APPLICATION
Load   Volume Port diameter Port length
Vented 35     8 (31/8")     20 (77/8")
Vented 45     8 (31/8")     22 (82/3")
Vented 60     8 (31/8")     17 (611/16")
Je kunt dus een enkele poort van 17 cm lengte bij 8 cm doorsnede gebruiken in een kast van 60 liter.
Als je twee poorten van elk 8 cm doorsnede gaat gebruiken dan moeten deze elk! ongeveer 40 cm lang worden en zoals Walt al meldde wordt dit erg onpraktisch.
wouter verhaag
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
Locatie: 't Zandt

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door wouter verhaag »

Het nadeel is dat de gaten al in de kast zitten, vandaar. Maar dan kom ik uit op 40cm per poort? Dat kan op zich prima.
wouter verhaag
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
Locatie: 't Zandt

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door wouter verhaag »

Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door SARK »

Of een plankje voor een van de gaten lijmen/schroeven .... of wordt het een "bling bling" show piece?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door SARK »

wouter verhaag schreef: zo 31 dec 2023, 14:29
Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.
Ik heb snel even WinISD gestart om dit te checken ... als iemand anders dit nog even wil nakijken ... graag!

Check deze link ook even:
https://www.lautsprechershop.de/tools/t ... ges_en.htm
een poort.png
twee poorten.png
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door Chocomel »

In sommige auto's zitten neppe uitlaten... is een neppe poort niet wat? Maak hem 10 cm diep en dop hem af in de kast. Dan is het esthetische vraagstuk opgelost. Met matzwarte verf erin gespoten, ziet niemand het. :bakkie: De andere poort is de echte poort en wordt 17 cm lang.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)

Bericht door Pjotr »

Of gewoon 2 kleinere poorten. Het gaat om het oppervlak: Dus 2 poorten met een diameter elk van 1/wortel(2) van een enkele poort en dezelfde lengte. Maar eigenlijk zou ik zelf eens wat simuleren in WinISD. De hier voorgestelde afstemming geeft nogal een boembas met een piek op 35Hz. Is dat normaal voor carsubs?
Plaats reactie