berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter verhaag
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
- Locatie: 't Zandt
berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Goedemiddag, ik ben bezig met het bouwen van een subwoofertje in mijn nieuwe auto, die vooral in het laagste aanvulling moet gaan geven.
Nu heb ik een kist gebouwd van 64.22 ltr waarin 2 poorten moeten komen bovenin. de woofer die ik gebruik is:
https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... _sheet.pdf
kan iemand voor mij een poort berekening doen? ik wil graag 80mm diameter pvc buis gebruiken.
Ik kom er zelf niet uit namelijk.
Alvast mijn hartelijke dank.
Nu heb ik een kist gebouwd van 64.22 ltr waarin 2 poorten moeten komen bovenin. de woofer die ik gebruik is:
https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... _sheet.pdf
kan iemand voor mij een poort berekening doen? ik wil graag 80mm diameter pvc buis gebruiken.
Ik kom er zelf niet uit namelijk.
Alvast mijn hartelijke dank.
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Zie de datasheet, het stukje rechts onder, jouw kast volume zit redelijk dicht op de genoemde 60 liter, dus die poort aanhouden (8cm diameter, 17cm lang), twee buizen van 8cm zou ik niet doen, poort wordt dan onpraktisch lang.
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Waarom twee poorten?
In de PDF staat het volgende voorstel:
Je kunt dus een enkele poort van 17 cm lengte bij 8 cm doorsnede gebruiken in een kast van 60 liter.
Als je twee poorten van elk 8 cm doorsnede gaat gebruiken dan moeten deze elk! ongeveer 40 cm lang worden en zoals Walt al meldde wordt dit erg onpraktisch.
In de PDF staat het volgende voorstel:
CODE: Selecteer alles
SUGGESTED APPLICATION
Load Volume Port diameter Port length
Vented 35 8 (31/8") 20 (77/8")
Vented 45 8 (31/8") 22 (82/3")
Vented 60 8 (31/8") 17 (611/16")Als je twee poorten van elk 8 cm doorsnede gaat gebruiken dan moeten deze elk! ongeveer 40 cm lang worden en zoals Walt al meldde wordt dit erg onpraktisch.
-
wouter verhaag
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
- Locatie: 't Zandt
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Het nadeel is dat de gaten al in de kast zitten, vandaar. Maar dan kom ik uit op 40cm per poort? Dat kan op zich prima.
-
wouter verhaag
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 15 nov 2007, 16:54
- Locatie: 't Zandt
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Of een plankje voor een van de gaten lijmen/schroeven .... of wordt het een "bling bling" show piece?
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Ik heb snel even WinISD gestart om dit te checken ... als iemand anders dit nog even wil nakijken ... graag!wouter verhaag schreef: ↑zo 31 dec 2023, 14:29Ik had de de info al gezien op de datasheet, alleen wist niet hoe ik de berekening van 1 naar 2 poorten moest doen, vandaar.
Check deze link ook even:
https://www.lautsprechershop.de/tools/t ... ges_en.htm
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
In sommige auto's zitten neppe uitlaten... is een neppe poort niet wat? Maak hem 10 cm diep en dop hem af in de kast. Dan is het esthetische vraagstuk opgelost. Met matzwarte verf erin gespoten, ziet niemand het.
De andere poort is de echte poort en wordt 17 cm lang.
Re: berekenen 2x poort voor subwoofer (auto)
Of gewoon 2 kleinere poorten. Het gaat om het oppervlak: Dus 2 poorten met een diameter elk van 1/wortel(2) van een enkele poort en dezelfde lengte. Maar eigenlijk zou ik zelf eens wat simuleren in WinISD. De hier voorgestelde afstemming geeft nogal een boembas met een piek op 35Hz. Is dat normaal voor carsubs?
