Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Ik probeer te achterhalen wat er me juist toe bracht om het stuurrooster van V2b via een weerstand + condensator aan aarde te leggen.
Willy_61 schreef: do 23 nov 2023, 16:55
... ik had de GFB uitgeschakeld door J2 te verplaatsen naar achter R32 en Cx.
Daardoor kwam in de simulatie het stuurrooster van V2b via de deelweerstand trimmer P6 van 1k25, aan aarde te liggen.
Dit gaf uiteindelijk het gewenste resultaat...
Het resultaat was bijzonder goed maar het lijkt me eerder een toevalstreffer.
Ik begrijp nl. niet (en daar hou ik niet van) waarom deze aanpassing zo'n positieve invloed heeft op het frequentiebereik.
Kan iemand me uitleggen waarom het resultaat hierdoor zo goed is?

De simulatie zonder toonregeling met hier R54 = 10k:
LTspice-SIM zonder TC- R54 10k.jpg
Verschillende metingen met verschillende waardes voor R54:
Jumper J2 open:
LTspice-J2 open.jpg
R54 = 1k:
LTspice-R54 1k.jpg
R54 = 10k:
LTspice-R54 10k.jpg
R54 = 33k:
LTspice-R54 33k.jpg

In bijlage de excel met de metingen/grafieken:
FrequentieKarakteristiek-EL84-2023.xlsx
(61.19 KiB) 20 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik zie er een filter wat zijn -3 db punt heeft op 160 hz , je simulatie zonder geeft stijging van de amplitude met zijn hoogste nivo ergens bij die 160 hz Dat heb je wat naar beneden gedrukt
Zo dat is mijn gedachte waarom je dit gedaan hebt willy
De curve ziet er goed uit
Bedankt voor je puzzel , ik zit voorlopig ff op mn stoel na mn poets stofzuig verfen en witten vanmorgen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Hopelijk heb je nog voldoende "fut" over om de avond (nacht) te halen \:D/

Prettig jaareinde allemaal! :proost:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja zat even op RTL7 naar de Stones te kijken , mijn zakken vol toen de reclame kwam en maar wat zonder beeld uit mn eigen bieb op gezet , Maar wat kan ie hard met die 2xKT120 zonder vervorming, het duurde ff voor ik bij mn zinnen was en wist hoe ik hem zachter moest zetten pffffffff :hide:
Ohhh ja ook prettige jaarwisseling en voorspoedig en gezond ! 2024
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Tussendoor nog even de simulatie afgewerkt.
Deze simulatie kan voor andere versterkers ook gebruikt worden nu er de Biasautomaat ook in opgenomen is, mits (in grote lijnen):
- andere UGT implementeren
- andere txt-files implementeren betreffende andere buizen (include xxx.txt)
- Bij grotere neg. spanning van -50V en meer moeten weerstanden R38-39-40-42 van 1k worden ingezet i.p.v. 3k3.

De ECC83 heeft vlgs. de datasheet max. Ia = 1,2mA. Ik heb hier 1,2mA aangehouden maar weet niet in hoeverre je daar mag van afwijken.
Met P5=220Ω wordt Ia=1,5mA en Va=146V ~ Pmax = 9W...
LTspice-SIM zonder TC- R54 10k-optimaal.jpg
De vraag van waarom de schakeling R54 + C23 het frequentiegebied serieus verbetert, staat nog steeds open.
Het werkt prima maar ik zou graag weten waarom...


De simulatie in bijlage.
LTspice 3-01-2024.zip
(469.08 KiB) 32 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 04 jan 2024, 8:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Jouw vraag heb ik toch beantwoord
Je hebt een 160 hz -3dB lowpass filter gemaakt omdat je daar in je simulatie een piek had
Dus leek jouw oplossing dan ook erg voor de hand liggend Willy
Ik heb toch wel een oliebol gewonnen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Sorry Bert, dat had ik even over het hoofd gezien, bedankt! Dat verdient een oliebol :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

O:) Lekker
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

De laatste aanpassingen in de simulatie:
- tegenkoppeling R24-27 wordt 3M i.p.v. 2M2
- Ia van ECC83 blijft definitief in te stellen op max. 1,2mA (~Va = 175V)

Het max. vermogen wordt dan: Pmax = ( 12,2V/1,4 )² / 8 = 9,5W
LTspice frequentie gebied- R54_10k - R24-27_3M.jpg
LTspice-SIM zonder TC - R54_10k - R24-27_3M.jpg
Deze aanpassingen ga ik ook op de testprint doorvoeren, nadien kan ik dan de definitieve frequentiecurve opmeten.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door mtb »

Hi Willy, de beste wensen, mag nog net (niet, 3 koningen).
Ik probeer je .zip te runnen, maar ik mis van alles, kan je een "normale" maken?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Inderdaad Michiel, de bestanden "sub_OPT_PP.asc" en "sub_OPT_PP.asy" (nodig voor de UGT) waren niet toegevoegd :( , maar zitten nu in de nieuwe ZIP, welke ik ook uitgetest heb.

Voor jou ook de beste wensen hoor!

Deze laatste versie v.d. simulatie heeft opnieuw 2M-weerstanden als tegenkoppeling omdat bij 3M de ruimte voor tegenkoppeling te klein werd. De ingangsspanning is geoptimaliseerd tot tegen het punt van klipping. Daarbij is nu Pmax = ( 12,1V/1,4 )² / 8 = 9,3W
LTspice 7-01-2024.zip
(2.74 MiB) 24 keer gedownload
In de zip zitten ook de libraries van transistoren en diodes, voor het geval dat er modellen ontbreken in jullie libs.
Locatie: C:\Users\gebruiker\AppData\Local\LTspice\lib

nog enkele symbolen die mogelijk ontbreken:
Nodige Symbols.zip
(1.79 KiB) 23 keer gedownload
Versie LTspice = XVII V17.0.36.0 d.d. 12/12/2023
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 07 jan 2024, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: do 04 jan 2024, 10:41
De laatste aanpassingen in de simulatie:
- tegenkoppeling R24-27 wordt 3M i.p.v. 2M2
- Ia van ECC83 blijft definitief in te stellen op max. 1,2mA (~Va = 175V)

Het max. vermogen wordt dan: Pmax = ( 12,2V/1,4 )² / 8 = 9,5W

LTspice frequentie gebied- R54_10k - R24-27_3M.jpg
LTspice-SIM zonder TC - R54_10k - R24-27_3M.jpg

Deze aanpassingen ga ik ook op de testprint doorvoeren, nadien kan ik dan de definitieve frequentiecurve opmeten.
Ben zeer benieuwd Willy
Ook MTB Allerbeste voor 2024
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

In de simulatie moeten de weerstanden R36 en R37 niet 3k3 maar 470k zijn.

Het verandert niks aan het uitgangssignaal maar het staat zo in het origineel BiasAutomaat-schema.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Nu niet van de simulatie maar van de versterker zelf:
De frequentie- en de vermogenskarakteristiek zijn opgemeten:
Frequentie karakteristiek.jpg
Vermogenskarakteristiek EL84 V3 2024.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Keurige metingen en Ook gedaan bij 1Khz :goeie: :goeie:
Dat ziet er heel gezond uit Willy Complimenten hoor =D> =D> =D>
ben vergeten te kijken of je dit met of zonder de Toonregeling ( uiteraard heb je die op 0 gezet is middenstand Zover vertrouw ik wel op je hoor ) Maar er is een mogelijkheid om het Toonregel circuit te bypassen , daarom vraag ik het puur uit nieuwsgierigheid Willy
Het ziet er heel goed uit
Eigenlijk ben ik dat al gewoon van je , maar het is geweldig goed beschreven Super O:) :proost: :yeah: :dank: :yeah:
Heb je zin en de mogelijkheid een IM test te doen ?
Dat heb ik nog nooit iemand overgehoord hier en vergt wel de nodige voorbereidingen en helderheid van geest Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik het niet gedaan heb
Het is beschreven hoe het gedaan wordt en de methode die ik steeds doe is hier voor inplaats gekomen THD meting .
Omdat transistor versterkers er slecht uit die IM test kwamen .
Maar het vergt wat voorbereiding 2 tonen genereren
En ook op verschillende volumes verhouding .
En warrig als ik ben vergeet ik dat steeds
Is al sinds 1900 geloof ik al onveranderd
Maar ik denk dat we ons mogen feliciteren met dit resultaat, ben ook zeer benieuwd hoe de Amplimo van …… hoe heet ons buizen wonder kind uit Nederland ook alweer ? welke ik heb het doen
Afijn dat dondert niet :rock: :-({|=
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

de metingen zijn gedaan zonder de toonregeling, dat is speciaal voorzien op de print
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

metingen zijn gedaan zonder de toonregeling, dat is speciaal voorzien op de print
Dat wist ik dat dat mogelijk was hoor , had ik toch ook geschreven , ik wist alleen niet of je het ook zo gedaan had Willy
Maar nogmaal ziet er goed uit hoor ! =D> =D>
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Zodra de nieuwe versie van de print klaar is en de bestelling is geplaatst, ga ik wat testen doen met het programma dat jij voorgesteld had in een PB.
OpaBert schreef:
YOUTUBE
Werkt nu eens niet met Arta maar met een ander software pakketje: Visual Analyser
Wellicht iets voor jullie interessant
Misschien is het de moeite waard...
De software is: Visual Analyser gratis te downloaden.
Het vergt een stukje hardware: "Behringer - U-Control UCA222", te koop bij AMAZON voor €22,90... of bij Thomann voor €23,30.

Het is belangrijk eerst de duidelijke maar lange tutorial op youtube te verhapsnappen :P
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Haha Ja , ik heb dat geduld :lol:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

De laatste aanpassingen zijn gebeurd, zie schema en printontwerp:
EL84 V3.4.jpg
PCB AMP EL84 V3.4.jpg
PCB AMP EL84 V3.4 - TOP.jpg
Ik wacht nog even met bestellen vd printen, voor het geval dat iemand nog opmerkingen heeft.

:proost:
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 23 jan 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Excuses dat ik zo traag gereageerd heb
In eerste instantie dacht ik moet reageren op al die gloeidraden in serie en de middentap gloeidraad ECC83 zie ik nergens aan gnd
En ik dacht daar moet een reden voor zijn dat je het niet doet !
Die kan ik niet vinden Ook niet waarom het Wel altijd gedaan wordt
Om brom te voorkomen maar wij draaien met DC Op de gloeidraad
Echter er zijn nog andere signalen ruis schakel klikjes weet ik het stapel maar op
Maar ik vind er niks specifiek op heel het forum niet
Dus dan zal het wel snor zitten
Echter zomaar een gedachte. Met een paar draadjes lig je ze wel aan gnd.
Dat is zo gepiept
Echter gewoon niet meer te gekeken of dat consequenties heeft
Ziet er weer geweldig uit Willy en lijkt of iedereen in het forum met wat anders bezig is
Ik heb een 100 buizen uit oude radio,s door gemeten en de kliko aardig bij gevuld
En een stuk of 10 goede in doosje stikker erop met merk en type en aanduidingen 100% of soms als beide helften gelijk waren ECC83-82-81 en dat er op vermeld
Grt
Bert
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Bert, kijk eens naar de voeding: -Vh ligt al aan aarde, dus... :wink:
EL84 V3.4 Power Supply.jpg
Het is wel knap als je je buizen kan doormeten, zelf heb ik zo'n meter niet, maar ook geen oude buizen, die heb ik zo'n 20 jaar geleden allemaal weg gegooid :cry:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik moet tegenwoordig door een onvriendelijke update alles 3 x intypen op dit forum , ik wordt er een beetje gefrustreerd door
HET GING OM DE CENTERTAP GLOEIDRAAD ECC83 Willy , niet de min goeistroom circuit

Maar je moet de juiste grafiek opzoeken in de data niet die na een blad staat met kathode en g2 weerstand
Voorbeeld
De eerste grafiek is er zo een de 2de is de goede
Als je in de + meet Anodes alles maal 2
Klopt het een beetje dan verder onderzoek
Soms is een helft helemaal onder de specificaties hup in de kliko
En ik meet minimaal op 2 punten
Voldoet de buis er aan , dat is ongeveer 1-10 12 buizen
Maar EL84 zijn allemaal onder specificaties
Maar ECC83 ECC81-82 zit er af en toe een goede bij
EF184 EF183 idem
En mijn zwager ging 20 jaar geleden ieder dag naar de milieu straat ( is container park in België )
En bracht dan wat in de ruimte bruin goed en nam alle buizen uit de radio,s daar en soms een hele radio
Tot wanhoop van zijn vrouw :lol:
Echter toen hij overleden was mocht ik de schoenen dozen buizen komen halen Die zaten in Bougie doosjes die ik via de autogarage waar ik werkzaam was als manusje van alles , De radio,s heb ik een opkoper voor geregeld
Maar ik had dus Wijn kistjes en van kistjes van Hornbach vol gepropt met buizen
Ik heb al 1.5 kist leeg
Bijlagen
IMG_1194.jpeg
IMG_1195.jpeg
IMG_1197.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef:
Ik moet tegenwoordig door een onvriendelijke update alles 3 x intypen op dit forum , ik wordt er een beetje gefrustreerd door
HET GING OM DE CENTERTAP GLOEIDRAAD ECC83 Willy , niet de min gloeistroom circuit
Ik begrijp het Bert, maar nogmaals: de centertap kunnen we niet aarden vermits de "min" van de gelijkspanning-gloei al aan aarde ligt.
Dat zou ook geen zin hebben vermits dat bedoeld is voor brom-onderdrukking t.g.v. de wisselspanning op de gloei en dat is bij ons dus zeker niet het geval.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja dat schreef ik al maar dat is denk ik niet goed duidelijk gemaakt door me
Plaats reactie