Wie kent dit chassis?
Moderator: Beheerdersteam
Wie kent dit chassis?
Ik heb hier een chassis, dat ik al enkele jaren in mijn bezit heb. Waar ik het op de kop getikt heb, weet ik helaas niet meer. Maar nu ik het uiteindelijk voor een eigen project wil gaan gebruiken, vraag ik mij toch af, waar dit chassis oorspronkelijk voor ontworpen en gemaakt is? Het is een stevig chassis van plaatstaal. Het is netjes gebouwd en zowel van buiten (grijs) als van binnen (zwart) gespoten. Er is plaats voor een behoorlijk grote voedingstrafo en smoorspoel. En ook voor 2 grote buizen, en 6 kleinere (octalvoet) buizen. De afmetingen zijn (B)43x(D)35x(H)7,5 cm.
Voordat ik het chassis nu zelf ga gebruiken, de vraag: Wie kent dit chassis?
Piet
Voordat ik het chassis nu zelf ga gebruiken, de vraag: Wie kent dit chassis?
Piet
Re: Wie kent dit chassis?
Lijkt mij een Ali chassis voor een klein PP versterkertje met EL84's ofzo? En die grote gaten kunnen ook voor elco's zijn misschien? Of buisrichters?
Re: Wie kent dit chassis?
Het is geen klein chassis. De kleine gaten zijn veel te groot voor EL84/noval buisvoeten. Ze zijn geschikt voor octal buizen (6SN7, 6SL7, EL34 enz.).
De grote gaten zijn meer geschikt voor een zendbuis. Het gat is meer dan 5 cm, de steek van de gaten 7 cm.
Piet
De grote gaten zijn meer geschikt voor een zendbuis. Het gat is meer dan 5 cm, de steek van de gaten 7 cm.
Piet
Re: Wie kent dit chassis?
Dat grote gat heeft dus de maten voor een jumbo voet (48mm en 72mm steek). Voor een 845, 805 of aanverwant dus. 845 single ended is het waarschijnlijkst. Iets van 6SN7 aan de voorkant, en dan een octal pentode/ tetrode als driver. Lijkt me.
Re: Wie kent dit chassis?
oeps, zo groot had ik niet verwachtPiet1950 schreef: ↑wo 16 aug 2023, 19:53Het is geen klein chassis. De kleine gaten zijn veel te groot voor EL84/noval buisvoeten. Ze zijn geschikt voor octal buizen (6SN7, 6SL7, EL34 enz.).
De grote gaten zijn meer geschikt voor een zendbuis. Het gat is meer dan 5 cm, de steek van de gaten 7 cm.
Piet
Re: Wie kent dit chassis?
Het ziet er uit als een geïntegreerde 211/845 versterkerchassis met mogelijk een SRPP + driver voortrap.
Zou ook een 813 of GM70 eindbuis kunnen zijn
Zou ook een 813 of GM70 eindbuis kunnen zijn
Re: Wie kent dit chassis?
Het is al weer even geleden, dat ik info gevraagd heb, over een chassis. Ik heb zelf ook niets naders meer gevonden. Maar inmiddels ben ik zelf maar aan de gang gegaan, om er iets bruikbaars van te maken.
Ik heb namelijk een schakeling ontworpen en uitgetest, waarvan ik dacht, dat deze wel goed op dit chassis te bouwen was. En ik denk wel, dat dit gaat lukken. Ik heb in het chassis, waar al de nodige gaten in zaten, er nog maar een stuk of 30 bij geboord. Zodanig, dat de ongebruikte gaten, netjes afgedekt worden door de kappen. Inmiddels zijn de meeste onderdelen gemonteerd, en kan het solderen beginnen. Hoe dat er allemaal uit gaat zien, dat ga ik later wel een keertje laten zien. Maar voorlopig alvast een foto van de opstelling. En dat ziet er al aardig uit, toch?
De rest komt later.
Piet
Ik heb namelijk een schakeling ontworpen en uitgetest, waarvan ik dacht, dat deze wel goed op dit chassis te bouwen was. En ik denk wel, dat dit gaat lukken. Ik heb in het chassis, waar al de nodige gaten in zaten, er nog maar een stuk of 30 bij geboord. Zodanig, dat de ongebruikte gaten, netjes afgedekt worden door de kappen. Inmiddels zijn de meeste onderdelen gemonteerd, en kan het solderen beginnen. Hoe dat er allemaal uit gaat zien, dat ga ik later wel een keertje laten zien. Maar voorlopig alvast een foto van de opstelling. En dat ziet er al aardig uit, toch?
De rest komt later.
Piet
Re: Wie kent dit chassis?
Beste zelfbouwers,
Inmiddels heb ik de nodige uurtjes in de opbouw van het chassis gestoken. En dat heeft inmiddels geresulteerd in een 2x35W stereo versterker. Hierbij het resultaat in wat foto's en de schema's. Opnieuw ter lering en vermaak.
Het versterker gedeelte is uitgerust met in totaal 6 dubbeltriodes: 2x 6SL7, 2x 6SN7GTA/B en 2x 6336A/B.
Om de hoge stuurspanning te kunnen leveren, staan de 6SN7GTA/B drivers op ongeveer 500V.
Voor de eindbuizen is er een symmetrie regeling met elk 2 transistoren aangebracht. De ruststroom per buis kan nu met 1 potmeter ingesteld worden. Ook bij uitsturing van de eindbuizen blijft de stroom in beide buishelften gelijk.
Het uitgangsvermogen is maximaal 2x 35W. Er kunnen luidsprekers met een impedantie tussen 4 en 16 Ohm aangesloten worden.
De voeding is uitgerust met totaal 5 Amroh trafo's: 2x P200 en 3x P292. De P200 trafo's leveren de hoogspanning en het grootste deel van de gloeispanningen.
Twee P292 trafo's leveren de rest van de gloeispanningen. Door het hoge spanningsverschil tussen de kathodes van verschillende buizen zijn er meerdere gescheiden gloeispanningen nodig.
Een extra P292 trafo is als autotrafo geschakeld. Hiermee kan de netspanning aangepast worden aan de 220V ingangen van de andere trafo's. Er zijn 2 standen: 230V en 240V. De 240V stand is eventueel bruikbaar bij extra hoge netspanning (zonnepanelen).
De hoogspanning wordt gelijkgericht met 2x GZ33 buizen. Deze zijn ook te vervangen door GZ34 of 5U4G. Bij gebruik van 5U4G's neemt het maximale vermogen iets af, door de hogere inwendige weerstand.
De 2 versterkerhelften zijn overigens geheel gescheiden uitgevoerd.
Piet
Inmiddels heb ik de nodige uurtjes in de opbouw van het chassis gestoken. En dat heeft inmiddels geresulteerd in een 2x35W stereo versterker. Hierbij het resultaat in wat foto's en de schema's. Opnieuw ter lering en vermaak.
Het versterker gedeelte is uitgerust met in totaal 6 dubbeltriodes: 2x 6SL7, 2x 6SN7GTA/B en 2x 6336A/B.
Om de hoge stuurspanning te kunnen leveren, staan de 6SN7GTA/B drivers op ongeveer 500V.
Voor de eindbuizen is er een symmetrie regeling met elk 2 transistoren aangebracht. De ruststroom per buis kan nu met 1 potmeter ingesteld worden. Ook bij uitsturing van de eindbuizen blijft de stroom in beide buishelften gelijk.
Het uitgangsvermogen is maximaal 2x 35W. Er kunnen luidsprekers met een impedantie tussen 4 en 16 Ohm aangesloten worden.
De voeding is uitgerust met totaal 5 Amroh trafo's: 2x P200 en 3x P292. De P200 trafo's leveren de hoogspanning en het grootste deel van de gloeispanningen.
Twee P292 trafo's leveren de rest van de gloeispanningen. Door het hoge spanningsverschil tussen de kathodes van verschillende buizen zijn er meerdere gescheiden gloeispanningen nodig.
Een extra P292 trafo is als autotrafo geschakeld. Hiermee kan de netspanning aangepast worden aan de 220V ingangen van de andere trafo's. Er zijn 2 standen: 230V en 240V. De 240V stand is eventueel bruikbaar bij extra hoge netspanning (zonnepanelen).
De hoogspanning wordt gelijkgericht met 2x GZ33 buizen. Deze zijn ook te vervangen door GZ34 of 5U4G. Bij gebruik van 5U4G's neemt het maximale vermogen iets af, door de hogere inwendige weerstand.
De 2 versterkerhelften zijn overigens geheel gescheiden uitgevoerd.
Piet
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Wie kent dit chassis?
Ik heb een leeg blikje gevonden, ik geloof dat ik daar eens een vliegtuig van ga maken. Dit is wel heel veel inspanning om een stukje metaal te redden. Ik heb het vermoeden dat dit toch gewoon een smoesje was om eens lekker te hobbyen. Mooi geworden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wie kent dit chassis?
prachtige versterker geworden hoor Piet.
goed voorbeeld voor minder ervarenen hoe e.e.a. netjes op te bouwen en te bedraden
goed voorbeeld voor minder ervarenen hoe e.e.a. netjes op te bouwen en te bedraden
Re: Wie kent dit chassis?
Natuurlijk klinkt deze versterker fantastisch! Maar ik ben wel bevooroordeeld. En ik luister met mijn eigen (subjectieve) oren. De bron, de weergevers en de luisterruimte spelen daarbij ook een grote rol. Er zijn genoeg mensen, die een enorme voorraad termen hebben, om de klank uit te drukken. Die kennis heb ik niet. Dus gewoon zelf luisteren is het beste criterium. En dan ben ik zelf erg tevreden.Hoe klinkt ie?
Piet
