Dun hout heet maken en buigen
Moderator: Beheerdersteam
Dun hout heet maken en buigen
Een strook fineer kun je natuurlijk in een cirkel aanbrengen maar hoe dun moet hout eigenlijk zijn om makkelijk te buigen?
Ik stel mij voor een een strook hout van 50 cm lang en 10 cm breed een nacht in het water te leggen, daarna enige tijd in kokend water en vervolgens in een cirkel te buigen.
De waterbehandeling is op gevoel (ik weet hier niets van) maar zonder twijfel kun je een strook hout zo buigen MITS deze dun en veerkrachtig genoeg is.
Mijn vraag is dus: hoe dun moet het hout zijn, wat voor een soort hout moet het zijn en hoe is de waterbehandeling?
Ik weet dat er een mal nodig is om het hout te laten drogen.
Ik stel mij voor een een strook hout van 50 cm lang en 10 cm breed een nacht in het water te leggen, daarna enige tijd in kokend water en vervolgens in een cirkel te buigen.
De waterbehandeling is op gevoel (ik weet hier niets van) maar zonder twijfel kun je een strook hout zo buigen MITS deze dun en veerkrachtig genoeg is.
Mijn vraag is dus: hoe dun moet het hout zijn, wat voor een soort hout moet het zijn en hoe is de waterbehandeling?
Ik weet dat er een mal nodig is om het hout te laten drogen.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Hout buigen doe je boven vuur.
Door een zijde te verhitten verlaat het water het hout en neemt het hout een andere vorm aan.
https://www.mijnzuiderzee.nl/page/7563/hout-buigen
Door een zijde te verhitten verlaat het water het hout en neemt het hout een andere vorm aan.
https://www.mijnzuiderzee.nl/page/7563/hout-buigen
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dun hout heet maken en buigen
Van een stukje van 50cm maak je geen cirkel. Ja, als het fineer is, dus max 1mm dik.
Waarbij ik ervan uit ga dat de nerf in de lengterichting loopt.
Waarbij ik ervan uit ga dat de nerf in de lengterichting loopt.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Leuke link! Ik weet wel van de gids van de Bataviawerf dat in de middeleeuwen gewoon kromgroeiende bomen gebruikt werden is de scheepsbouw. Kromgroeiende bomen groeien goed gecontroleerd op berghellingen. Daartoe waren er op de berghellingen in het Zwarte woud speciale houtakkers aangelegd.Kappa7 schreef: ↑do 28 dec 2023, 22:06Hout buigen doe je boven vuur.
Door een zijde te verhitten verlaat het water het hout en neemt het hout een andere vorm aan.
https://www.mijnzuiderzee.nl/page/7563/hout-buigen
Re: Dun hout heet maken en buigen
Ik heb in het verleden wel eens buigtriplex gebruikt. Voor de gewenste dikte kunnen meerdere lagen op elkaar gelijmd worden.
Ter info:
https://iboma.com/product/buigplex/
Ter info:
https://iboma.com/product/buigplex/
Re: Dun hout heet maken en buigen
Klopt als je hout hebt wat al grotendeels de juiste vorm heeft helpt dat natuurlijk wel.Pjotr schreef: ↑do 28 dec 2023, 22:29Leuke link! Ik weet wel van de gids van de Bataviawerf dat in de middeleeuwen gewoon kromgroeiende bomen gebruikt werden is de scheepsbouw. Kromgroeiende bomen groeien goed gecontroleerd op berghellingen. Daartoe waren er op de berghellingen in het Zwarte woud speciale houtakkers aangelegd.Kappa7 schreef: ↑do 28 dec 2023, 22:06Hout buigen doe je boven vuur.
Door een zijde te verhitten verlaat het water het hout en neemt het hout een andere vorm aan.
https://www.mijnzuiderzee.nl/page/7563/hout-buigen
In openluchtmuseum in Arnhem heb ik lang met de timmerman staan praten die dit werk doet en dat is echt mooi om te zien hoe dat pas gemaakt wordt.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Ik vraag mij af of dit een hypothetische vraag is, of dat er daadwerkelijk een praktisch probleem opgelost moet moet gaan worden ?
Met andere woorden, wat hoop je te bereiken met deze exercitie ?
Met andere woorden, wat hoop je te bereiken met deze exercitie ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dun hout heet maken en buigen
M’n pa maakt modelboten, met name de oude zeewaardige zeilschepen van weleer.
Voor de romp gebruikt hij berkenlatjes, die in een mal worden gelegd. Die mal is heel simpel een plank met spijkertjes, met de juiste kromming erin uiteraard.
Wat hier al eerder gezegd is, nat maken (hij gebruikt een plantenspuit) en laten drogen, de juiste vorm blijft over.
Voor jou toepassing zou ik gewoon een stukje proberen met het hout dat je wilt gaan gebruiken, zodat je gevoel krijgt hoe nat je moet gaan werken, en of het wil met de dikte van jou hout. Die latjes die m’n pa gebruikt zijn dun uiteraard.
Voor de romp gebruikt hij berkenlatjes, die in een mal worden gelegd. Die mal is heel simpel een plank met spijkertjes, met de juiste kromming erin uiteraard.
Wat hier al eerder gezegd is, nat maken (hij gebruikt een plantenspuit) en laten drogen, de juiste vorm blijft over.
Voor jou toepassing zou ik gewoon een stukje proberen met het hout dat je wilt gaan gebruiken, zodat je gevoel krijgt hoe nat je moet gaan werken, en of het wil met de dikte van jou hout. Die latjes die m’n pa gebruikt zijn dun uiteraard.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Ja precies. Wellicht is gewoon buigtriplex, al dan niet zelf gemaakt, wat ie nodig heeft.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Even speculeren, sofa heeft het over een stuk hout van 50 x 10 cm dat in een cirkel gebogen moet worden.
Wat zou ik doen, fineer nemen met de draad in de lengte, zoals Leo ook beschrijft.
Fineer heeft een dikte van ongeveer 0.6 mm. en is goed over de lengteas buigbaar.
Er zijn natuurlijk honderden houtsoorten waar fineer van gemaakt word, ikzelf heb alleen ervaring met mahonie en esdoorn.
Ik zou uitgaan van een kernmateriaal, bijvoorbeeld een stuk elektro pvc buis, koperpijp, of bezemsteel.
eventueel inpakken met plakband om te voorkomen dat de houtlijm aan het kern materiaal hecht.
Fineer kun je natmaken met een plantenspuit of iets dergelijks, en nacht in een emmer lijkt me wat overdreven,
Het natte fineer plooien in de lengteas over het kernmateriaal en zorgen dat er een overlap is van een cm of 2.
Vervolgens de overlap lijmen en er een fiets binnenband omheen vouwen, en deze oppompen. dat fungeert als lijmklem.
Na droging herhalen, maar met de overlap aan de tegenoverliggende zijde plaatsen.
Ik vermoed dat als dit een keer of 4 is gedaan, dat het geheel behoorlijk sterk wordt.
In principe zou je nu het kernmateriaal moeten kunnen proberen te verwijderen.
Maar goed, is allemaal puur theoretisch, zelf nooit uitgeprobeerd.
tot slot, waar moet Sofa fineer vandaan halen, probeer het eens hier :
https://www.madinter.com/en/
Zit in Madrid. is een handel in hout voor muziekinstrumenten.
En anders : https://hout-fineer.nl/
Maar die zit in NL, maar zal heus wel naar España verzenden.
Wat zou ik doen, fineer nemen met de draad in de lengte, zoals Leo ook beschrijft.
Fineer heeft een dikte van ongeveer 0.6 mm. en is goed over de lengteas buigbaar.
Er zijn natuurlijk honderden houtsoorten waar fineer van gemaakt word, ikzelf heb alleen ervaring met mahonie en esdoorn.
Ik zou uitgaan van een kernmateriaal, bijvoorbeeld een stuk elektro pvc buis, koperpijp, of bezemsteel.
eventueel inpakken met plakband om te voorkomen dat de houtlijm aan het kern materiaal hecht.
Fineer kun je natmaken met een plantenspuit of iets dergelijks, en nacht in een emmer lijkt me wat overdreven,
Het natte fineer plooien in de lengteas over het kernmateriaal en zorgen dat er een overlap is van een cm of 2.
Vervolgens de overlap lijmen en er een fiets binnenband omheen vouwen, en deze oppompen. dat fungeert als lijmklem.
Na droging herhalen, maar met de overlap aan de tegenoverliggende zijde plaatsen.
Ik vermoed dat als dit een keer of 4 is gedaan, dat het geheel behoorlijk sterk wordt.
In principe zou je nu het kernmateriaal moeten kunnen proberen te verwijderen.
Maar goed, is allemaal puur theoretisch, zelf nooit uitgeprobeerd.
tot slot, waar moet Sofa fineer vandaan halen, probeer het eens hier :
https://www.madinter.com/en/
Zit in Madrid. is een handel in hout voor muziekinstrumenten.
En anders : https://hout-fineer.nl/
Maar die zit in NL, maar zal heus wel naar España verzenden.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Alle voor de hand liggende methodes behoeven meestal geen uitleg. Buigtriplex, fineer op mal of flauwe bochten.
Als je de grenzen wilt opzoeken moet je het hout stomen. Maar niet alleen stomen, ook is er dan een buigmal nodig. Een mal die voorkomt dat het hout aan de bolle kant langer kan worden. Er treedt dan dus alleen stuik op en geen rek. Thonet staat er bekend om. Op die manier zijn er kleine radii mogelijk met behoorlijk dik hout.
Maar dat wordt wel een heel traject. Misschien gewoon wat met fineer proberen. Dat is makkelijk te krijgen in welke houtsoort dan ook en buigt wel in de radius die jij wilt.
Als je aangeeft wat je ongeveer wilt doen is het leuker om mee te denken.
Als je de grenzen wilt opzoeken moet je het hout stomen. Maar niet alleen stomen, ook is er dan een buigmal nodig. Een mal die voorkomt dat het hout aan de bolle kant langer kan worden. Er treedt dan dus alleen stuik op en geen rek. Thonet staat er bekend om. Op die manier zijn er kleine radii mogelijk met behoorlijk dik hout.
Maar dat wordt wel een heel traject. Misschien gewoon wat met fineer proberen. Dat is makkelijk te krijgen in welke houtsoort dan ook en buigt wel in de radius die jij wilt.
Als je aangeeft wat je ongeveer wilt doen is het leuker om mee te denken.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Ik heb gelezen dat berkenhout het beste/makkelijkste is om te buigen en dat kan ik krijgen in de dikte van 2 mm. Weken en dan stomen wordt aangeraden.
Het gaat over een luidsprekerkast welke heel smal wordt. Zo smal dat er slechts speakertjes inkunnen van 5 cm breed. Voor het laag is er een woofer maar deze past natuurlijk niet tenzij .....
Stel je voor een een circel, een houten serveerplankje van 2 cm dik om een idee te krijgen. Plak er 6 op elkaar en zaag het stapeltje door midden. Zaag dan het vlees weg tot op 2 cm van de ronde rand van de halve cirkels. Plak dan een stapeltje halve cirkels aan de rechterkant van het kastje en het andere stapeltje links. Dan heb je dus een uitbolling waar de woofer in past.
Een andere manier is om horizontale sleuven te frezen in de kast. Twee links en 2 rechts. De afstand tussen de sleuven bv 10 cm. Neem dan een heet gestoomd dun strookje hout en stop het ene end in de bovenste gleuf en het andere end in de onderste. Dan krijg je, in theorie althans, een half ronde vorm. Als het hout droog is doe je het nog een keer en nog een keer en na 6 keer heb je een wanddikte van 12 mm.
Het nadeel van cirkels op elkaar lijmen is dat je de naden nooit 100% weg krijgt. Das prima zolang je niet gaan verven.
Het nadeel van halve cirkels buigen is dat dit nogal theoretisch is en pas als je het probeert weet je of het een kans van slagen maakt. Ik weet in ieder geval dat een cirkel van kleine afmetingen erg lastig zal zijn. Hoe dunner het materiaal hoe makkelijker maar om aan een zekere wanddikte te komen zul je er (erg) veel moeten maken.
Het gaat over een luidsprekerkast welke heel smal wordt. Zo smal dat er slechts speakertjes inkunnen van 5 cm breed. Voor het laag is er een woofer maar deze past natuurlijk niet tenzij .....
Stel je voor een een circel, een houten serveerplankje van 2 cm dik om een idee te krijgen. Plak er 6 op elkaar en zaag het stapeltje door midden. Zaag dan het vlees weg tot op 2 cm van de ronde rand van de halve cirkels. Plak dan een stapeltje halve cirkels aan de rechterkant van het kastje en het andere stapeltje links. Dan heb je dus een uitbolling waar de woofer in past.
Een andere manier is om horizontale sleuven te frezen in de kast. Twee links en 2 rechts. De afstand tussen de sleuven bv 10 cm. Neem dan een heet gestoomd dun strookje hout en stop het ene end in de bovenste gleuf en het andere end in de onderste. Dan krijg je, in theorie althans, een half ronde vorm. Als het hout droog is doe je het nog een keer en nog een keer en na 6 keer heb je een wanddikte van 12 mm.
Het nadeel van cirkels op elkaar lijmen is dat je de naden nooit 100% weg krijgt. Das prima zolang je niet gaan verven.
Het nadeel van halve cirkels buigen is dat dit nogal theoretisch is en pas als je het probeert weet je of het een kans van slagen maakt. Ik weet in ieder geval dat een cirkel van kleine afmetingen erg lastig zal zijn. Hoe dunner het materiaal hoe makkelijker maar om aan een zekere wanddikte te komen zul je er (erg) veel moeten maken.
Re: Dun hout heet maken en buigen
Doe eens een schets oid want ik heb nog steeds geen idee waar je heen wil
