CD Speler I2S connector inbouwen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door jerolee »

Hallo Allemaal,
Ik heb een philips cd speler 930 gekocht. ik heb het volgende kleine probleem, op mijn DAC heb ik I2S, RCA en Optisch Digitaal in.
Mijn streamer en speler beide aansluiten met RCA s/pdif gaat dus niet. Toslink wil niet gebruiken.
Ik zit er dus aan te denken om op de CD speler een I2S uitgang te maken.
Is dit een Heksenwerk? Ik heb het idee dat het signaal eenvoudig van de lasereenheid te halen is?
Of is er een makkelijker oplossing? :think:

alvast bedankt,
jerolee
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Henkjan »

waarom geen toslink?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

I2S is slechts een specificatie voor het communiceren van data tussen 2 ic's. De vorm van de data is een heel ander verhaal.....
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door jerolee »

Mwehhh extra zender/ontvanger omzetting, weer een conversie stap meer. zint mij niet. Liever direkt van het schijfje in de DAC :P
Nog een voordeel van I2S apart data en clock signaal.
I2S de betere weg!

Maar we dwalen weer af van het topic :)

Is het makkelijk te doen? kwestie van een stekkertje op de lasereenheid, in dit geval de CDM-9
Laatst gewijzigd door jerolee op wo 27 dec 2023, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Pjotr »

Schijfjessleuf in je DAC zagen dan... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

jerolee schreef: wo 27 dec 2023, 16:29
Mwehhh extra zender/ontvanger omzetting, weer een conversie stap meer. zint mij niet. Liever direkt van het schijfje in de DAC :P
Nog een voordeel van I2S apart data en clock signaal.
I2S de betere weg!

Maar we dwalen weer af van het topic :)

Is het makkelijk te doen? kwestie van een stekkertje op de lasereenheid, in dit geval de CDM-9
Ik heb het sterke vermoeden dat je ooit een klok hebt horen luiden en over 100 jaar de klepel nog niet gaat vinden. Sorry dat ik even bot ben, maar je bent totaal gespeend van enige kennis.....
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door jerolee »

Ik hoef de klepel ook niet te vinden. ik vraag hier gewoon of het te doen is een I2S connector in te bouwen.
Of jij een engineers degree hebt en alles schijnt te weten interesseert mij niet en is ook niet het onderwerp.
En dat ik gespeend ben van enige kennis daar hoef jij je geen zorgen over te maken.
Blijf jij lekker in je eigen bubbel en kom hier niet zeiken om maar iets te melden te hebben.
Vandaar dat jij 26900 berichten op je naam hebt, ik ben benieuwd hoeveel er daarvan ook maar iets fatsoenlijks van bijdragen.
de groeten van een hobbyist.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst maar hier eens beginnen te lezen:

https://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2S

En dan vooral de referenties onderaan.

Als je daar mee klaar bent, meld je dan maar weer voor een overhoring....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Shadow »

Ze hebben je steeds sneller door Gerhard :lol:

Maar ff zonder gekheid;
The I²S connection was not intended to be used via cables, and most integrated circuits will not have the correct impedance for coaxial cables. As the impedance adaptation error associated with the different line lengths can cause differences in propagation delay between the clock line and data line, this can result in synchronization problems between the SCK, WS and data signals, mainly at high sampling frequencies and bitrates. As the I²S bus doesn't have any error detection mechanism, this can cause significant decoding errors.
Is wel reden tot zorg als een apparaat daar niet standaard mee uitgerust is...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door OWC »

jerolee schreef: wo 27 dec 2023, 15:48
Is dit een Heksenwerk?
Ja, I²S is eigenlijk gewoon niet geschikt om over lange afstanden te doen.
Daar is het ook nooit op ontworpen.
Er is ook een risico op een serieuze jitter problemen, als het al fatsoenlijk aan gaat komen (zelf met shielded kabels)

Er zullen vast mensen zijn die er wel succes mee hebben, but your mileage vary.

Spdif/AES (eventueel optisch) is een compleet ander soort signaal, dus daar is idd conversie voor nodig.
Echter voegt deze conversie weinig toe.
Dat is echter wel de meer geschiktere vorm van doen.

Dus helaas is I²S NIET de betere weg.

Trouwens, als ik zo kijk, heeft die Philips CD930 al een digital out?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door dre »

Zo te zien een sp/dif uitgang.
Meer dan prima in ieder geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: wo 27 dec 2023, 17:39
Trouwens, als ik zo kijk, heeft die Philips CD930 al een digital out?
Kijk ook eens zus... Een speler van mid jaren '90 zal dat toch wel hebben?

Maar om op de vraag van TS terug te komen. I2S is geen standaard om apparaten met elkaar te verbinden. Het is meer een marketing gimmick van dure HighEnd merken om zich zelf bijzonder te maken. Die verschillen onderling allemaal en zijn ook niet uitwisselbaar. Zonder gedegen elektronica kennis klus je dat er niet zo maar in. Zou het idee maar laten varen. Het is zoals gezegd ook niet beter dan optisch of coax.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

Soms kan een plaatje zeer verhelderend werken:
1703689966677.jpeg
Bovenste gedeelte is wat er op de I2S kan staan en en het onderste gedeelte op de spdif of toslink.

Bovendien heeft TS het er over dat ie graag I2S van het CDM 9 loopwerk wil aftappen. Dan mis je toch wel de kennis van de werking en opbouw van een CD speler. Daar is totaal geen I2S aanwezig, wel in de uiteindelijke verbinding met de DAC in de speler.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door dre »

Moet dat zo Gerhard.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

Soms wel....
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Regenpak »

jerolee schreef: wo 27 dec 2023, 15:48
Toslink wil niet gebruiken.
Sloop hem eruit en doe er een RCA socket in. Toslink en RCA SPDIF is identiek, alleen de hardware is iets anders. Gewoon kopiëren wat bij de bestaande RCA zit. Het circuit is niet complex.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Pjotr »

En anders zijn er kant en klare converters te koop: https://www.allekabels.nl/optische-kabe ... tisch.html Maar nog simpeler een doosje met wat S/PDIF Tulp of BNC plugjes en een schakelaartje om tussen CD-speler en streamer om te schakelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door dre »

Er zijn wel CD tranports met I2S uitgang.
Maar die kosten wel wat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Shadow »

Maar dus niet gegarandeerd compatibel met andere i2s bussen?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door hardbats »

Dit staat er bij mijn dac (Sabaj D5) bij in de beschrijving. De ene wordt schijnbaar door PSAudio gebruikt, de andere door Gustard. Dus je moet van te voren wel weten welke pin out er gebruikt wordt omdat er geen standaard voor is.
2019030809430123123.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door hsmeets »

En dan heb je andere merken die i2s op een RJ45 zetten/ontvangen….met elk ook weer hun eigen pin-out en ideeën over welke ‘signaling’.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij een omschakelaartje tussen twee S/PDIF ingangen simpeler :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

En vermoedelijk gaat die I2S gezellig een (A)src converter in, dus had je gewoon ook de spdif of toslink kunnen gebruiken....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door dre »

Toslink gaat toch maar tot 96khz?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CD Speler I2S connector inbouwen

Bericht door ds23man »

En wat heb je daaraan als een CD slechts 44,1K doet? Je wil blijkbaar een snelweg voor een Porsche aanleggen en dan er met een Dafje overheen rijden....
Plaats reactie