Rearspeakers met scanspeak Discovery

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

ongeveer 10 jaar na het bouwen van deze
DSC_4911.JPG
viewtopic.php?t=18525 weer wat tijd vrij kunnen maken.
Ik ga een stel achterspeakers maken die qua vorm er een beetje bij moeten passen.
Drivers:
Woofer scanspeak 12w discovery
Tweeter scanspeak r2604 discovery ringradiator

Wat foto's van de bouw:
20231019_142019.jpg
20231019_183556.jpg
20231019_190119.jpg
20231021_211925.jpg
20231105_152804.jpg
20231105_155657.jpg
20231112_141007.jpg
20231112_152555.jpg
Laatst gewijzigd door rodi op ma 20 nov 2023, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Nu staan ze lekker in te spelen op mijn bureau. De volgende stap wordt checken of de afstemming goed is met de baspoort en daarna meten om het filter uit te gaan pluizen
20231112_210024.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door markbakk »

Goed bezig! Maak je die boven- en onderkant voor de gekromde zijkanten nou met een cirkelgeleider? En een hulpstukje voor het rotatiepunt denk ik?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Ik heb een mal gemaakt. En inderdaad met een cirkelgeleider dit uitgefreesd.
20231019_141152.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Alles geprobeerd te meten vanavond. Niet alles naar verwachting. Wel tevreden met de resultaten van de woofer en tweeter apart, die zien er best netjes uit.


Simulatie van de impedantie. Afstemfrequentie 64 hz.
Simulatie imp woofer.jpg
Meting:
Meting imp woofer.jpg
Echt wel een stuk hoger. Later nog maar eens naar kijken.

Hier de simulatie van de metingen. Zwart is de som, rood is tweeter, groen is woofer.
Blzuw gestippeld is een meting van woofer en tweeter parallel. De som van de woofer en tweeter is veel harder dan de gemeten som. Ik heb deze meting gedaan om dan met de z-as te spelen om de fase goed te krijgen. Maar wat ik ook met z doe, ik krijg niet een vergelijkbaar frequentieverloop.
231121Frequentieplots.jpg
Kan iemand me een duwtje in de richting geven wat er mogelijk mis zou kunnen gaan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

waarmee heb je gemeten?
en hoe?
en waarmee doe je de sim?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

rodi schreef: di 21 nov 2023, 21:31
Echt wel een stuk hoger
doe ook eens de woofer close range (dip = afstemming)
maar als die idd zo veel hoger is dan in de sim, dan heb je de maten van de poort niet goed (of verkeerd volume in de sim)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door OWC »

Of de fabrikant loopt weer eens lekker te cherry picken als het om T/S gaat.

Waarschijnlijk een combinatie.
Gewoon even de impedantie van de woofer in free air meten en je weet genoeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: wo 22 nov 2023, 14:46
Of de fabrikant loopt weer eens lekker te cherry picken als het om T/S gaat.
kastafstemming heeft niets met de driver (parameters) te maken, dat is volume en poort
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door OWC »

Klopt, maar ik zie dat de rechter piek ook al best wel anders is.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Mannen, bedankt. Ik heb het zelf de fout gemaakt. Ik gebruik als simulatie winisd en heb daar altijd bij gehad dat de poort veel korter moet zijn als dat het programma aangeeft. Zeker als je de poort laat eindigen in de buurt van een hoek oid. Volgens simulatie moet de poort 23cm zijn en mijn poort is 13,5cm. Hij eindigt slechts enkele cm voor het achterkant van de tweeter. Deze ise bolvormig daar en ik verwacht dus eigenlijk slecht 16cm nodig te hebben en verwachtte dus ook dat ik het net zou redden. Blijkbaar is in de jaren de boel toch zo geupdated dat het nu beter simuleert.

Nu snap ik ook gelijk waarom de speakertjes zo boemerig klonken op mijn bureau. Ik dacht dat dit door de plaatsing kwam, maar het ligt dus gewoon aan de afstemming. Kortom, dat wordt ff creatief doen met een pvcbuis en bocht om het goed te krijgen.

overigens wil ik ook nog uitzoeken hoe ik een closed meting kan mergen met de gated meting. Ik heb de metingen al gemaakt, maar dit moeten dus overnieuw straks! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

dat mergen: ik gebruik daar FRDBlender voor
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door OWC »

VituixCAD, daar kan al het andere ook mee
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Weer wat kunnen doen. Ik heb maar besloten om de pregefabriceerde poorten te laten.
Ik heb een pvcbuis en bochten gekocht. Plaatjes met gaten erin gefreesd om de buis klemvast te zetten(ga ik later lijmen). Aan de buitenkant afrond r 10mm.
231128.jpg
231128-2.jpg


Meet nu veel beter.
2311128 woofer limp pvcbuis+bocht.jpg
Ik wil iets onder ideaal gaan zitten qua afstemming, omdat de speakers tegen de muur komen aan een muurbeugel. Dus 60hz wil ik op aan gaan sturen.
Bij 65hz zit de dip nu tussen de pieken, maar de fase is 0 graden bij 54hz. Wat is nu de afstemming?

Later ga ik het losse plaatje lijmen en netjes afronden en zorgen dat het weer een nette vorm krijgt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door OWC »

Die eerst bult bij ~43Hz is wel heel laag.

Zit er demping in de weg oid?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

rodi schreef: di 28 nov 2023, 17:02
Wat is nu de afstemming?
accoustisch de woofer meten (close range), de dip in de woofer output is de afstemming
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

@OWC: kan misschien komen omdat het plaatje hout gewoon met schroeven zit. Ook zit de pvcbuis alleen klem, niet gelijmd. Ik ga pas vast maken als de afstemming goed is.

Ik heb de woofer(2-3mm eraf) en de poort gemeten.
231128 woofer close pvcbuis+bocht.jpg
231128 port pvcbuis+bocht.jpg
Ik wordt hier nu niet direct wijs uit, die dip moet toch veel duidelijker zijn? (was bij vorige metingen wel)
Kan dit door lekkage komen oid?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

ja, als de kast niet goed dicht is dan verdwijnt die dip heel snel
heb ik zelf ook eens meegemaakt
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Inmiddels een stuk verder. Ze zitten netjes dicht met de nieuwe poorten. Dit is voorlopig het meetresultaat. Ik ben niet gaan mergen met nearfield, omdat ik niet goed weet hoe. Je kan heel snel de boel foutief manipuleren en met dit speakertje is invloed van de filtering onder de 500hz bijna niets.
IMG-20231222-WA0003.jpg
IMG-20231222-WA0002.jpg
IMG-20231222-WA0004.jpg

Voor de duidelijkheid: dit worden de achterspeakers in een surround setup. De dip bij 500hz is het het filter niet weg te krijgen. Echter gebruik ik Dirac live en dit programma kan echt heel veel goed breien. De akoestiek is waarschijnlijk een veel grotere factor als hoe precies ik nu zit te kijken maar toch. Faseverschillen van woofer en tweeter kan Dirac niet goed compenseren.


Ik hoor graag of dit acceptabel is. Fase twijfel ik sowieso nog over of dit goed genoeg is.

Wat vinden jullie nog tips?
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Tweety »

Vroeg me af hoe luid je met de rear speaker gaat draaien. Ik zou verwachten niet zo luid, zou dan de cross niet een stukje lager gelegd kunnen worden? (bv naar 2,5 -3 kHz?) Dan zit je minder lastig met opbreek van woofer (misschien de correctie niet meer nodig) kan de toename vanuit de dip bij 500 naar net 1 kHz wat "verzacht" worden (is dat niet de bafflestep?) en de onrust bij 3,5 en 5 kHz wat verminderd kunnen worden en zou de tweeter een beetje terug genomen kunnen worden. (de dip bij 2 kHz snap ik trouwens niet, beide drivers lijken me dat van nature niet te doen). Mijn comments zijn maar suggesties natuurlijk, er zijn hier die een bak meer ervaring hebben..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

ik zou idd proberen de fases van tweet en woof zo goed mogelijk te laten overlappen, geen probleem als dat dan ten koste gaat van de lineariteit van de somcurve want Dirac corrigeert dat wel (en kan dat niet met de individuele uiteraard)

rodi schreef: vr 22 dec 2023, 22:53
en met dit speakertje is invloed van de filtering onder de 500hz bijna niets
psies, dus alleen de gated metingen is prima
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Bedankt mannen!
Na wat knutselen een voor een wat onderdelen weg kunnen halen. Er is ook maar beperkte ruimte in zo'n klein speakertje, dus dat doet ook nog mee.
Ik ben nu al best tevreden zo. Klein dipje rond 4-5k, maar fase is veel beter. Tweeter komt er wat eerder in, maar dat moet deze makkelijk kunnen hebben.
231223curve.jpg
231223fase.jpg
De afstraling onder hoeken ziet er nu veel beter uit.
231223curve0-10-20-30-40deg.jpg
En het huidige filter, lekker simpel.
231223filter.jpg
Ook nog even de afstemming:
231223-12w+portclose.jpg
Kastje is nu netjes dicht. Poortafstemming is 60hz. Is iets onder ideaal, maar gezien dat ze tegen de muur komen lijkt me dit helemaal prima.

Ik had even de vrees dat ik opnieuw kastjes moest gaan maken met iets andere verhoudingen, maar dit is wel netjes zo volgens mij!

Eens gaan kijken wat het filtertje gaat kosten.
Voor de tweeter gaat de keuze tussen:
Jantzen audio standard z en mundorf evo oil. Ze zijn allebei lekker klein kosten respectievelijk 4-5euro en 19euro p/stuk. Laatste is wel mooi natuurlijk, maar wel beetje luxe voor de rest van het speakertje.
Voor woofer is standard of cross cap denk ik deftig genoeg. qua spoelen ga ik vooral op formaat letten en voor de woofer met lekkere lage weerstand zodat de gevoeligheid nog een beetje overeind blijft.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Een aantal dingen wat me nog tegen houd om condensatoren etc te bestellen. Ook is dit een leerproces voor me. Het volgende project worden hopelijk een stel mooie studiomonitors voor op mijn bureau. Als het meezit met veel mooier spul, maar dan hoop ik wat zekerder van mijn zaak te zijn wat betreft meten, simuleren etc. Voordat ik daaraan ga starten ga ik iig veel meer simuleren om te kijken hoe het wordt, voordat ik iets bestel.

de flinke bult bij 200hz gevolgd door de dip rond 600hz.
12w merged@300hz.png
Aan de ene kant wil ik naar het gebied onder de 300hz sowieso niet kijken, maar vanwege de bult en dip twijfel ik of de freqcurve zo goed is. De tweeter sluit in de farfield meting prima aan. Het dipje bij 4khz in zowel tweeter als woofer komt door bafflestep. Zie de simulatie hieronder.
Difraction bafflestep.jpg

Ik snap niet waarom die bult er is. Ik heb even zitten kijken en zie dat ome Troels ook een speakertje met deze woofer gemaakt heeft.http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-12W.htm

Zelfde afmetingen, alleen ik heb een ronding gegeven en heb geen stepped baffle. In zijn meting zie ik geen bult of dip voor de woofer. Ik heb zijn filter gesimuleerd en daar wordt de dip iets minder. Is wel een compleet andere tweeter, maar dat zou voor de bult sowieso niets moeten uit maken.
12w discovery filter Troels.jpg

Mijn filter geeft iets opslingering bij 200hz. (1db) Zie hieronder de elektrische respons van mijn filter.
231222-R1Elektrische respons.jpg
Ik denk dat ik gewoon maar niet al te duur spul moet bestellen qua caps etc. Ik weet dat dirac de boel wel goed zet qua amplitude. Als ik dat niet had, dan had ik nieuwe kastjes gemaakt. Wat ik wel geleerd hebt is: eerst simuleren, dan simpel testkastje maken, dan pas echt iets moois bouwen.

Als er nog tips zijn, dan hoor ik het graag!!!
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Tweety »

Mogelijk dat mijn beperkte ervaring me in de weg zit, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je zo'n dal hebt, rond 500 Hz als diepte punt. Heb geen simulatie hier, maar ik kan met driver, kast en filter me dit niet voorstellen. Wel een toename ergens bij 1kHz, vanwege je kastafmetingen. Maar die ondervang je al. Dat dipje bij 4 kHz, vraag me af of dit gehoormatig stoort (dipjes zijn moeilijker hoorbaar dan overmatige pieken).

Ik zou eerst wat luisterervaring opdoen, zou me niet verbazen als dit zo al heel goed in orde is. En dat er bij de metingen iets aan de hand is waarom mn dat dal rond 500 Hz zichtbaar wordt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

@Tweety: ik ga spulletjes bestellen en dan maar eens luisteren.

Vandaag heb ik de speakertjes eruit gehaald en de gaten afgeplakt. Ik ben met de lakplamuur in de weer geweest om alles glad te maken.

Voor het filter ga ik het simpel houden. Ik wil de compact MKT-Z cap van jantzen audio voor in het woofergedeelte proberen en een standard Z voor in serie met de tweeter. Ik heb Rudy van Rumoh een mailtje gestuurd, ik hoop dat hij de MKT-Z kan leveren. Anders wordt dan een cross cap.
Filters komen zo bij elkaar rond de 50euro voor het setje.

Nu even de aandacht op de afwerking. Vorige speakers heb ik allemaal met kwast of roller gedaan. Deze wil ik gaan spuiten. Het wordt nog een beetje macGyveren om een goede opstelling te maken zodat ik de speakers goed strak in de lak kan zetten. To be continued!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”