Enfin, er moet wat te dromen blijven
Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik zat net te denken, maar ligt nog mijlen buiten mijn skillset, dat het helemaal top zou zijn om de DAC functie ook op de print onder te brengen. Dan zou je bijvoobeeld vanaf een (digitale) miniDSP alleen een digitaal signaal naar de speaker hoeven te brengen. Dan krijg je ongeveer wat Hypex doet met de plate-amps natuurlijk, maar ik wil de DSP functie in de MiniDSP houden.
Enfin, er moet wat te dromen blijven
Enfin, er moet wat te dromen blijven
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Even een woordje over als je met led's gaat prutsen, die zijn namelijk gepolariseerd, en de stroom kan dus maar 1 kant op lopen.
Hieronder staat dat duidelijk uitgelegd.
Niet op de stroomwaardes letten, dit stamt uit 1987.
Hieronder staat dat duidelijk uitgelegd.
Niet op de stroomwaardes letten, dit stamt uit 1987.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Thanks Ray - ik heb erg weinig ervaring met electronica. Maar dit wist ik dan gelukkig weer wel.
Alle hulp hier wordt enorm gewaardeerd overigens. Ik had een week geleden niet gedacht dat een PCB maken (ja ja, ik ben er nog lang niet) best zou kunnen vlotten.
Satefan
Alle hulp hier wordt enorm gewaardeerd overigens. Ik had een week geleden niet gedacht dat een PCB maken (ja ja, ik ben er nog lang niet) best zou kunnen vlotten.
Satefan
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Klopt hoor. Zeg het meer omdat ik hier zelf in de snelheid een keer een denkfout heb gemaakt. Ik monitorde Power Good om z.s.m. te muten en af te schakelen bij verwijderen netvoeding of een fout, maar daarbij er geen rekening mee gehouden dat Power nooit Good kan worden als er geen vertraging o.i.d. zit tussen PS Enable inschakelen en de pinnen monitoren.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Stel, en ik zeg express stel, dat ik in de speaker ook een DAC wil opnemen die bijvoorbeeld 3.3V en 5V nodig heeft. Kan ik dan met behulp van wat LDO's en aanverwante componenten dit aan de 20.5V aux power van de NC122MP hangen? Ik neem aan van wel, aangezien de Hypex DSP unit ook op deze manier van prik wordt voorzien?
Laatst gewijzigd door satefan op di 19 dec 2023, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Van 20.5V naar 3.3V (en 5V) is wel een flinke drop, dus rekening houden met warmteontwikkeling en voldoende groot koelrib etc?
Laatst gewijzigd door satefan op di 19 dec 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Dat zou dan zoiets moeten worden?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Nee. In de Fusion worden de 20 volt lijnen eerst terug gebracht naar 12 volt door standaard 78x en 79x regelaars voor de analoge elektronica en hangt het digitale gedeelte aan de stand by voeding van 5 volt.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Maar, hoeveel stroom kan die 20.5 Volt lijn leveren ?
Met andere woorden, kan dat wel voldoende sap leveren voor een DAC ?
Met andere woorden, kan dat wel voldoende sap leveren voor een DAC ?
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Bij de Fusion AMP wordt er op die manier (als ik het goed heb dus) de DSP en de DAC gevoed op die manier.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Als je van plan bent de op amps achter je DAC te gebruiken op +5V single supply, dan lijkt jouw idee mij prima. +6dBu/1,55VRMS is daarmee mogelijk, 1,17VRMS is nodig voor (rated) volle uitsturing van de amp bij een belasting van 4 Ohm. Je hebt dan wel een rail to rail op amp nodig en je hebt maar 2 dB headroom tot het raken van de supply rails. Hou inderdaad rekening met de power dissipation van de regelaar, bij 100mA zal de boel al goed heet worden.
Als je meer headroom nodig hebt, en dus +/-12/15/18V, dan is het logischer om +3,3V en +5V achter deze trap te zetten zoals ds23man zegt. Dit is dan voorral om de power disipation uit te smeren.
Je hebt in je schema trouwens VO van U2 aan +24V hangen... foutje bij roteren.
Als je meer headroom nodig hebt, en dus +/-12/15/18V, dan is het logischer om +3,3V en +5V achter deze trap te zetten zoals ds23man zegt. Dit is dan voorral om de power disipation uit te smeren.
Je hebt in je schema trouwens VO van U2 aan +24V hangen... foutje bij roteren.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Bedankt voor de correctie. Nu maar zo gedaan.
Het zijn overigens meer vinger-oefeningen, voordat ik tot een serieus ontwerp ga komen. Het walhalla zou zijn om een dac-chip met alles erop en eraan direct op het printje te integreren. Maar je moet wat te dromen hebben
Het zijn overigens meer vinger-oefeningen, voordat ik tot een serieus ontwerp ga komen. Het walhalla zou zijn om een dac-chip met alles erop en eraan direct op het printje te integreren. Maar je moet wat te dromen hebben
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Volgens mij schiet je nu iets voorbij aan de elektronicakennis van Stefan...flamingbeatz schreef: ↑di 19 dec 2023, 21:02Bekijk anders deze en deze DAC chips eens. Beiden zijn best makkelijk te integreren.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Toch vind ik de gedachte van een complete PCB voor de NC122MP met DAC erop mega-interessant. Mijn use case is relatief simpel (denk ik):
- Enkele PCB met de box-headers voor aansluiting op de NC122MP
- DAC met goede specs (-115 a -120 dB)
- Alleen SPDIF/COAX input nodig - ik sluit m alleen aan op de MiniDSP Flex (digitale uitgangen)
- Verkrijgt spanning via de aux/standby aansluitingen van de NC122MP
Valt dit in de catagorie 'nooit aan beginnen', 'met wat hulp (en veel bloed zweet en tranen) wel te realiseren' of meer van 'als je dit echt wil kun je beter iemand zoeken die dit tegen betaling voor je kan ontwerpen'.
Waar ik feitelijk naar op zoek ben is wat Hypex gemaakt heeft met de DAC/DSP en het DigiIn board, maar dan zonder de DSP functie.
Andere optie is om me voor complete idioot te verklaren - komt vaker voor
groet,
Satefan
- Enkele PCB met de box-headers voor aansluiting op de NC122MP
- DAC met goede specs (-115 a -120 dB)
- Alleen SPDIF/COAX input nodig - ik sluit m alleen aan op de MiniDSP Flex (digitale uitgangen)
- Verkrijgt spanning via de aux/standby aansluitingen van de NC122MP
Valt dit in de catagorie 'nooit aan beginnen', 'met wat hulp (en veel bloed zweet en tranen) wel te realiseren' of meer van 'als je dit echt wil kun je beter iemand zoeken die dit tegen betaling voor je kan ontwerpen'.
Waar ik feitelijk naar op zoek ben is wat Hypex gemaakt heeft met de DAC/DSP en het DigiIn board, maar dan zonder de DSP functie.
Andere optie is om me voor complete idioot te verklaren - komt vaker voor
groet,
Satefan
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je hebt het in je OP over dat je een MiniDSP Flex Balanced gebruikt. Die heeft toch geen SPDIF/TOSLINK uitgangen? Dat is een andere versie van de Flex?
DAC mee inbouwen, dan moet je grofweg voor de DAC nog een SPDIF/Toslink receiver chip inzetten die er I2S van maakt en na de DAC doorgaans een I/V converter, die I/V kan passief maar een stukje actieve electronica is beter, idealiter dan een DAC kiezen met gebalanceerde uitgangen aangezien je hypex module. En als het een DAC chip is die je niet hardwarematig kunt instellen maar bij power-up via SPI/I2C moet instellen dan moet er ook nog een microcontroller er bij en wat software.
Is de gebalanceerde uitgang van de Flex dan zo brak? Met de DAC zelf inbouwen in de speakers lever je ook flexibiliteit in. Stel je wilt nog iets anders qua DAC.....als je het mij vraagt: lepel er een Hypex FA122 in dan zelf zoiets halfweg nabouwen.
Wil je nog een echte uitdaging: dan dhz er eens WISA, Dante, AES67, Ravenna connectiviteit in
DAC mee inbouwen, dan moet je grofweg voor de DAC nog een SPDIF/Toslink receiver chip inzetten die er I2S van maakt en na de DAC doorgaans een I/V converter, die I/V kan passief maar een stukje actieve electronica is beter, idealiter dan een DAC kiezen met gebalanceerde uitgangen aangezien je hypex module. En als het een DAC chip is die je niet hardwarematig kunt instellen maar bij power-up via SPI/I2C moet instellen dan moet er ook nog een microcontroller er bij en wat software.
Is de gebalanceerde uitgang van de Flex dan zo brak? Met de DAC zelf inbouwen in de speakers lever je ook flexibiliteit in. Stel je wilt nog iets anders qua DAC.....als je het mij vraagt: lepel er een Hypex FA122 in dan zelf zoiets halfweg nabouwen.
Wil je nog een echte uitdaging: dan dhz er eens WISA, Dante, AES67, Ravenna connectiviteit in
Laatst gewijzigd door hsmeets op vr 22 dec 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Klopt - ik heb nu een Flex balanced, en werkt naar volle tevredenheid. De achtergrond is dat als ik de NC122MP in de speaker wil lepelen, ik ook 2 x balanced aansluitingen erin moet maken. Met een Flex met digitale uitgangen (deze heb ik nog niet) en een DAC op de print, hoef ik alleen maar een digitaal signaal naar de speakers te brengen (en stroom natuurlijk).
Dat lijkt me een zeer lollig concept met een minimale footprint (alleen 2 actieve speakers en een Flex digitaal). Ik snap dat deze opzet betekent dat er minder flexibiliteit is in de toekomst. En daarom ook de wens om een kwalitatief goede dac (lees: lage vervorming) toe te passen.
Ik heb de Hypex DSP's hier ook liggen, dus ik zou daar mee aan de slag kunnen, maar ik vind de opzet van MiniDSP veel makkelijker in gebruik en qua opzet (de familie ook overigens). Met de FA122/Hypex DSP kies je toch voor een iets andere setup (en met HFD had ik vaker ruzie dan wat anders). De Hypex DSP heeft ook zo zn voordelen, maar heeft niet m'n voorkeur.
grt
Satefan
Dat lijkt me een zeer lollig concept met een minimale footprint (alleen 2 actieve speakers en een Flex digitaal). Ik snap dat deze opzet betekent dat er minder flexibiliteit is in de toekomst. En daarom ook de wens om een kwalitatief goede dac (lees: lage vervorming) toe te passen.
Ik heb de Hypex DSP's hier ook liggen, dus ik zou daar mee aan de slag kunnen, maar ik vind de opzet van MiniDSP veel makkelijker in gebruik en qua opzet (de familie ook overigens). Met de FA122/Hypex DSP kies je toch voor een iets andere setup (en met HFD had ik vaker ruzie dan wat anders). De Hypex DSP heeft ook zo zn voordelen, maar heeft niet m'n voorkeur.
grt
Satefan
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik zou de DAC anyway buiten de speaker houden, mocht je wat beters/anders willen dan de DAC in de Flex, kun je die tussen de Flex en speaker in de keten opnemen en de kast waar het in zit wel in een dressoir/sideboard uit het zicht kwijt worden.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
jaja, dat snap ik. De gedachte van alles in de speaker vindt ik gewoon erg charmant. That's all.
Misschien is het wel 'too much to chew off' voor nu.
Misschien is het wel 'too much to chew off' voor nu.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Snap ik, vind ik ook, maar ik zou het dan als een fase 2 doen, eerst dit, analoog. KiCad leren, pcb ontwerpen, gerbers maken, ergens (China?) laten maken, etc etc. Daarna is met hulp wel een schema te bedenken voor de DAC, meer dan genoeg voor een zelfstandig project.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Tsja, als ik zo vrij mag zijn om even een vergelijking te maken, iemand die wil leren vliegen, stapt ook niet gelijk in een F16 of Boeing 747.
Maar heel saai, in een Cessna of een vergelijkbaar toestel.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik snap het volledig - de ambitie is in dit geval groter dan het talent 
