Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik zat net te denken, maar ligt nog mijlen buiten mijn skillset, dat het helemaal top zou zijn om de DAC functie ook op de print onder te brengen. Dan zou je bijvoobeeld vanaf een (digitale) miniDSP alleen een digitaal signaal naar de speaker hoeven te brengen. Dan krijg je ongeveer wat Hypex doet met de plate-amps natuurlijk, maar ik wil de DSP functie in de MiniDSP houden.

Enfin, er moet wat te dromen blijven ;-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Even een woordje over als je met led's gaat prutsen, die zijn namelijk gepolariseerd, en de stroom kan dus maar 1 kant op lopen.
Hieronder staat dat duidelijk uitgelegd.
Naamloos4.png
Niet op de stroomwaardes letten, dit stamt uit 1987.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Thanks Ray - ik heb erg weinig ervaring met electronica. Maar dit wist ik dan gelukkig weer wel.

Alle hulp hier wordt enorm gewaardeerd overigens. Ik had een week geleden niet gedacht dat een PCB maken (ja ja, ik ben er nog lang niet) best zou kunnen vlotten.

Satefan
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door flamingbeatz »

satefan schreef: zo 17 dec 2023, 10:47
Is dat niet logisch? De PS Enable zorgt ervoor dat de module actief wordt, en daarom gaat Power Good branden (indien power good is natuurlijk). Of bedoel je iets anders?
Klopt hoor. Zeg het meer omdat ik hier zelf in de snelheid een keer een denkfout heb gemaakt. Ik monitorde Power Good om z.s.m. te muten en af te schakelen bij verwijderen netvoeding of een fout, maar daarbij er geen rekening mee gehouden dat Power nooit Good kan worden als er geen vertraging o.i.d. zit tussen PS Enable inschakelen en de pinnen monitoren.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Stel, en ik zeg express stel, dat ik in de speaker ook een DAC wil opnemen die bijvoorbeeld 3.3V en 5V nodig heeft. Kan ik dan met behulp van wat LDO's en aanverwante componenten dit aan de 20.5V aux power van de NC122MP hangen? Ik neem aan van wel, aangezien de Hypex DSP unit ook op deze manier van prik wordt voorzien?
Laatst gewijzigd door satefan op di 19 dec 2023, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Klopt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Van 20.5V naar 3.3V (en 5V) is wel een flinke drop, dus rekening houden met warmteontwikkeling en voldoende groot koelrib etc?
Laatst gewijzigd door satefan op di 19 dec 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Dat zou dan zoiets moeten worden?
Screenshot 2023-12-19 at 19.45.50.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Nee. In de Fusion worden de 20 volt lijnen eerst terug gebracht naar 12 volt door standaard 78x en 79x regelaars voor de analoge elektronica en hangt het digitale gedeelte aan de stand by voeding van 5 volt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Maar, hoeveel stroom kan die 20.5 Volt lijn leveren ?
Met andere woorden, kan dat wel voldoende sap leveren voor een DAC ?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Bij de Fusion AMP wordt er op die manier (als ik het goed heb dus) de DSP en de DAC gevoed op die manier.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door flamingbeatz »

Als je van plan bent de op amps achter je DAC te gebruiken op +5V single supply, dan lijkt jouw idee mij prima. +6dBu/1,55VRMS is daarmee mogelijk, 1,17VRMS is nodig voor (rated) volle uitsturing van de amp bij een belasting van 4 Ohm. Je hebt dan wel een rail to rail op amp nodig en je hebt maar 2 dB headroom tot het raken van de supply rails. Hou inderdaad rekening met de power dissipation van de regelaar, bij 100mA zal de boel al goed heet worden.

Als je meer headroom nodig hebt, en dus +/-12/15/18V, dan is het logischer om +3,3V en +5V achter deze trap te zetten zoals ds23man zegt. Dit is dan voorral om de power disipation uit te smeren.

Je hebt in je schema trouwens VO van U2 aan +24V hangen... foutje bij roteren.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Bedankt voor de correctie. Nu maar zo gedaan.
Screenshot 2023-12-19 at 20.45.14.png
Het zijn overigens meer vinger-oefeningen, voordat ik tot een serieus ontwerp ga komen. Het walhalla zou zijn om een dac-chip met alles erop en eraan direct op het printje te integreren. Maar je moet wat te dromen hebben ;-)
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door flamingbeatz »

Bekijk anders deze en deze DAC chips eens. Beiden zijn best makkelijk te integreren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

flamingbeatz schreef: di 19 dec 2023, 21:02
Bekijk anders deze en deze DAC chips eens. Beiden zijn best makkelijk te integreren.
Volgens mij schiet je nu iets voorbij aan de elektronicakennis van Stefan...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Een klein beetje maar ;-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Toch vind ik de gedachte van een complete PCB voor de NC122MP met DAC erop mega-interessant. Mijn use case is relatief simpel (denk ik):

- Enkele PCB met de box-headers voor aansluiting op de NC122MP
- DAC met goede specs (-115 a -120 dB)
- Alleen SPDIF/COAX input nodig - ik sluit m alleen aan op de MiniDSP Flex (digitale uitgangen)
- Verkrijgt spanning via de aux/standby aansluitingen van de NC122MP

Valt dit in de catagorie 'nooit aan beginnen', 'met wat hulp (en veel bloed zweet en tranen) wel te realiseren' of meer van 'als je dit echt wil kun je beter iemand zoeken die dit tegen betaling voor je kan ontwerpen'.

Waar ik feitelijk naar op zoek ben is wat Hypex gemaakt heeft met de DAC/DSP en het DigiIn board, maar dan zonder de DSP functie.
Screenshot 2023-12-22 at 16.32.03.png
Andere optie is om me voor complete idioot te verklaren - komt vaker voor ;-)

groet,

Satefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door hsmeets »

Je hebt het in je OP over dat je een MiniDSP Flex Balanced gebruikt. Die heeft toch geen SPDIF/TOSLINK uitgangen? Dat is een andere versie van de Flex?

DAC mee inbouwen, dan moet je grofweg voor de DAC nog een SPDIF/Toslink receiver chip inzetten die er I2S van maakt en na de DAC doorgaans een I/V converter, die I/V kan passief maar een stukje actieve electronica is beter, idealiter dan een DAC kiezen met gebalanceerde uitgangen aangezien je hypex module. En als het een DAC chip is die je niet hardwarematig kunt instellen maar bij power-up via SPI/I2C moet instellen dan moet er ook nog een microcontroller er bij en wat software.

Is de gebalanceerde uitgang van de Flex dan zo brak? Met de DAC zelf inbouwen in de speakers lever je ook flexibiliteit in. Stel je wilt nog iets anders qua DAC.....als je het mij vraagt: lepel er een Hypex FA122 in dan zelf zoiets halfweg nabouwen.

Wil je nog een echte uitdaging: dan dhz er eens WISA, Dante, AES67, Ravenna connectiviteit in :-)
Laatst gewijzigd door hsmeets op vr 22 dec 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Klopt - ik heb nu een Flex balanced, en werkt naar volle tevredenheid. De achtergrond is dat als ik de NC122MP in de speaker wil lepelen, ik ook 2 x balanced aansluitingen erin moet maken. Met een Flex met digitale uitgangen (deze heb ik nog niet) en een DAC op de print, hoef ik alleen maar een digitaal signaal naar de speakers te brengen (en stroom natuurlijk).

Dat lijkt me een zeer lollig concept met een minimale footprint (alleen 2 actieve speakers en een Flex digitaal). Ik snap dat deze opzet betekent dat er minder flexibiliteit is in de toekomst. En daarom ook de wens om een kwalitatief goede dac (lees: lage vervorming) toe te passen.

Ik heb de Hypex DSP's hier ook liggen, dus ik zou daar mee aan de slag kunnen, maar ik vind de opzet van MiniDSP veel makkelijker in gebruik en qua opzet (de familie ook overigens). Met de FA122/Hypex DSP kies je toch voor een iets andere setup (en met HFD had ik vaker ruzie dan wat anders). De Hypex DSP heeft ook zo zn voordelen, maar heeft niet m'n voorkeur.

grt

Satefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door hsmeets »

Ik zou de DAC anyway buiten de speaker houden, mocht je wat beters/anders willen dan de DAC in de Flex, kun je die tussen de Flex en speaker in de keten opnemen en de kast waar het in zit wel in een dressoir/sideboard uit het zicht kwijt worden.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

jaja, dat snap ik. De gedachte van alles in de speaker vindt ik gewoon erg charmant. That's all.

Misschien is het wel 'too much to chew off' voor nu.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door hsmeets »

Snap ik, vind ik ook, maar ik zou het dan als een fase 2 doen, eerst dit, analoog. KiCad leren, pcb ontwerpen, gerbers maken, ergens (China?) laten maken, etc etc. Daarna is met hulp wel een schema te bedenken voor de DAC, meer dan genoeg voor een zelfstandig project.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

satefan schreef: vr 22 dec 2023, 16:32

Valt dit in de catagorie 'nooit aan beginnen', 'met wat hulp (en veel bloed zweet en tranen) wel te realiseren' of meer van 'als je dit echt wil kun je beter iemand zoeken die dit tegen betaling voor je kan ontwerpen'.
Tsja, als ik zo vrij mag zijn om even een vergelijking te maken, iemand die wil leren vliegen, stapt ook niet gelijk in een F16 of Boeing 747.
Maar heel saai, in een Cessna of een vergelijkbaar toestel.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik snap het volledig - de ambitie is in dit geval groter dan het talent ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”