Geen geluid uit adau1452_CS42448

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ok, is het R120 of R121?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

R121,

Je kunt ook even de padjes aan elkaar solderen, en dan na het schrijven, weer loshalen.

Na het schrijven moet je sowieso de hele DSP resetten, met of een reset, of gewoon even powercyclen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Bart dit heb ik 2x uitgevoerd.

Programma opgestart. Via de menubalk-knop gedownload naar de DSP module. Gelijktijdig de 2 contactpunten van R121 kortgesloten.
Bordje losgekoppeld van de 5V USB. 5V USB teruggestoken en getest. Echter geen succes. Led op het bord blijft altijd wit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Heb je ook de juist volgorde van "link-project" etc gedaan?

Daarnaast las ik op diyaudio dat de I2s instellingen wel specifiek moeten zijn voor de CS42448

Daarnaast moet je programmer ook in de juiste modus staan, i2s of spi (ik weet ff niet uit het hoofd welke dat is bij deze)
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ook dat nog eens gedaan. Link-project ; Link-compile-connect ; link compile-download

2 programmatjes gebruikt. Eentje van mezelf met ingang naar uitgang gekoppeld. 1-tje dat ik van de site van ADI heb gehaald bij iemand die ook problemen ondervond met deze combo.
Nog steeds geen output :(
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

maar wat zijn de instellingen van de ADAU1452 zelf alsmede de instellingen van de EEPROM?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

programmer staat in SPI. Als ik de koppeling uitvoer dan wordt wel I2S gekozen...op vele forums vond ik terug dat die op SPI moest staan.

Net even geprobeert met I2S...zelfde resultaat. Ook geen foutmeldingen
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Deze?
Bijlagen
IMG20231216193253.jpg
IMG20231216193310.jpg
IMG20231216193326.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Dit schijnt de originele project file te zijn voor dit bordje.

Deze poept een 1kHz signaal uit die je met de rotary encode kunt aanpassen in volume volgens mij.
Eerst maar eens kijken of dat werkt.
Ik zou er eerst iets simpels op aansluiten btw.
Bijlagen
ADAU1452_192tdm .zip
(88.87 KiB) 26 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 17:57
Versterketje €35.... Maar geld teruggekregen want was 2 kanaals en niet 4 kanaals zoals stond beschreven.
Adau1452+cs42488 iets van €80.
Mijn portemonnee is niet groot, dus snel leeg :p

Nu ik denk dat er niets mis is met het afau1452 bordje op zich.
Kan het koppelen met de laptop...kan programma wegschrijven...
Maar de link met de cs42448?????

Als je afnemers als hypex hebt, je een software platform aanbied voor je producten, kan kijk ik toch ook naar ADI, Bart. Kan me niet voorstellen dat ze bij HYPEX ook dagen liggen te verspelen om nog maar te proberen er klank uit te krijgen. Nu ik kan me wel inbeelden dat ze geen support kunnen geven naar alle mogelijke combinaties met hun bordjes. Waarheid ligt dan ergens middenin.
Geloof me, bedrijven als Hypex of Minidsp lopen vaak weken te kutten omdat er bugs in de dsp of Sigma studio zitten. De datasheets bevatten ook de nodige fouten en onduidelijkheden. De daadwerkelijke ondersteuning van ADI is niet of nauwelijks aanwezig en met gemelde fouten worden nauwelijks wat gedaan. Een voorbeeldje van de adau 1772/7, een anc dsptje wat nauwelijks wat kan.

1. Heeft 2 filterbanken die je met een MP pin kan selecteren. Werkt dus niet kwam Rob achter in het Grimm mfb sub project. Alleen met een hack in de hex file op te lossen. ADI heeft daar nooit wat mee gedaan, gewoon een keiharde compiler fout.

2. Het signaal van analoog in naar analoog uit via de dsp heeft een fasedraaing. Heeft ADI nooit in de documentatie opgenomen.

3. Limitter heeft totaal niet logische parameters, hebben ze (ADI) moeten reverse engineren omdat de ontwerper vertrokken was, de uitkomst daarvan is nooit in de documentatie opgenomen.

4. Als je digitaal interfaced via I2S met een adau145x blijken de lijnen 0 en 1 omgedraaid, onduidelijk aan welke DSP het ligt

5. Als je dit chippie met een externe clock gaat gebruiken krijg je helemaal hoofdpijn. De compiler van Sigma stuurt de registers volledig in de verkeerde volgorde aan ( zelfs in strijd met de datasheet) waardoor dat ding blijft hangen in de opstartfase. Dit heeft de codeklopper van Hypex twee weken gekost om dat te analyseren. Oplossing: een speciaal progje om de hex file vanuit Sigma om te schrijven.

En dan hebben we het alleen nog maar over het kleinste dsptje wat ze hebben met wel 16 instructies.

Welkom in de wereld van de DSP.....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Eventueel kun je ook deze testen;
Bijlagen
1452_cs42448_192 Working with ChinA 1452_Cs board.zip
(108.07 KiB) 39 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

ds23man schreef: za 16 dec 2023, 20:02
De daadwerkelijke ondersteuning van ADI is niet of nauwelijks aanwezig en met gemelde fouten worden nauwelijks wat gedaan.
Die ervaring heb ik absoluut niet.
Support van Analog Devices is best prima en documentatie is volop aanwezig.

Alle problemen die jij opschrijft heb ik nooit ondervonden en lijken heel specifiek te zijn voor de adau 1772/7.
Maar goed, dit is ook maar anekdotisch.

Als je kijkt naar de alternatieven, zijn die factoren slechter en dat is nogal een understatement.
Zeker de support van Texas Instruments is nog slechter dan slecht.

Dus geef ons dan maar een betere oplossing zonder jaren fulltime alleen al tijd kwijt te zijn om de DSP uberhaubt goed te programmeren?
Het sigmaDSP platform is hier gewoon enorm makkelijk en goed in.

Overigens heeft dit niks met "de wereld van de DSP"' te maken.
Dat geeft de suggestie dat deze schijnbare problemen inherent zijn aan DSP's, dat is gewoon echt niet waar.
Sterker nog, die twee hebben niks met elkaar te maken.
Het is enkel een implementatie van hoe een bedrijf dat regelt, daar kan de DSP niks aan doen.
Vergelijkbaar met praktische implementatie van microcontrollers.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: za 16 dec 2023, 20:04
Eventueel kun je ook deze testen;
Deze had ik geprobeerd. Ook de vorige.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 20:29
Deze had ik geprobeerd. Ook de vorige.
Ook met die R121?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Nee nog niet. Zal iets voor morgen zijn...
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: za 16 dec 2023, 20:37
Deze had ik geprobeerd. Ook de vorige.
Beide programmas geprobeerd met kortsluiten vanR121 maar geen succes.

Op het coreControl panel zie ik volgende :
IMG20231217101824.jpg
Ook bij iemand anders zag ik dezelfde foutmelding op dezelfde memory bank.
Gewoon het ontbreken van de 2de chip?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Of de verkeerde eeprom instellingen in Sigma. Maar je usbi interface werkt omdat je iets uit kan lezen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door Marp »

Met diezelfde foutmelding was deze?

https://ez.analog.com/dsp/sigmadsp/f/q- ... rification
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

bart Luyckx schreef: zo 17 dec 2023, 10:25
OWC schreef: za 16 dec 2023, 20:37
Deze had ik geprobeerd. Ook de vorige.
Beide programmas geprobeerd met kortsluiten vanR121 maar geen succes.

Op het coreControl panel zie ik volgende :

IMG20231217101824.jpg
Ook bij iemand anders zag ik dezelfde foutmelding op dezelfde memory bank.
Gewoon het ontbreken van de 2de chip?
Die selfboot header is niet functioneel, staat op diverse websites van de aanbieders.

Die foutmeldingen komen uit het interne geheugen van de dsp zelf, gewoon negeren.

Verder zou ik eens goed controleren welk type EEprom geplaatst is, als dat dezelfde is (SPI) als op het ADI Eval bordje kan je de settings overnemen uit de gebruiksaanwijzing van ADI. Zag hier en daar ook schema's voorbij komen met een I2C chip.

Dan heb je deze stunt nog:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG
Hier wordt een andere codec gebruikt en is het maar de vraag wat de nummering van de in en uitgangen zijn. Als je geen schema hebt ben je genaaid.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Bedankt voor je tijd en mee te zoeken naar wat er fout loopt.
Ik zie volgend opschrift op de Eeprom.
ZD25016
IMG20231217122810.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Nu ik er weer zo naar kijk, moet die eeprom sowieso met i2c geprogrammeerd worden en volgens mij de DSP ook.

Dus dat zou ik ook nog eens even proberen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Dat die self boot niks doet is niet helemaal waar.
Maar omdat er geen microcontroller op de print zit, kun je alleen maar in self boot mode werken, dus ze bedoelen dat het weinig zin heeft die anders in te stellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

OWC schreef: zo 17 dec 2023, 12:55
Nu ik er weer zo naar kijk, moet die eeprom sowieso met i2c geprogrammeerd worden en volgens mij de DSP ook.

Dus dat zou ik ook nog eens even proberen.
Heb hem even opgezocht:

http://www.zettadevice.com/upload/file/ ... 171120.pdf

SPI !

Wat Adi gebruikt:

https://ww1.microchip.com/downloads/en/ ... 01836J.pdf

Rare jongens die Chinesen, een 16 mb eeprom als 1 mb afdoende is.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Is het 16m. Ik denk 16k Eeprom

Op het evaluatie bord zit een 25AA1024. Die is 1M

Via I2C werkt de adau niet.
Heb ze terug op SPI gezet.

Ben precies iets verder geraakt.
Gebruik het programma van ADI voor zes kanalen voor de cs42448.
Ik heb een level meter toegevoegd op de ingang en uitgang.

Via REW stuur ik een testsignaal. Die wordt gedetecteerd op de ingang de levelmeters gaan mee op en neer wanneer ik signaal stuur of stop.
Ook de uitgangsmeter gaan mee, maar geen geluid. Heb verschillende uitgangspoorten geprobeerd.
Maar geen succes.

Enkel ingang 1 werkt zo ingang 2 en 3 geen response.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

ds23man schreef: zo 17 dec 2023, 13:04
OWC schreef: zo 17 dec 2023, 12:55
Nu ik er weer zo naar kijk, moet die eeprom sowieso met i2c geprogrammeerd worden en volgens mij de DSP ook.

Dus dat zou ik ook nog eens even proberen.
Heb hem even opgezocht:

http://www.zettadevice.com/upload/file/ ... 171120.pdf

SPI !

Wat Adi gebruikt:

https://ww1.microchip.com/downloads/en/ ... 01836J.pdf

Rare jongens die Chinesen, een 16 mb eeprom als 1 mb afdoende is.
SPI, nou nou.
Daar kwam ik dan weer niet op.
Het eerdere nummer lijkt dan ook niet het complete of juiste nummer (dat gebeurt wel vaker helaas).

Trouwens, bij die van ADI zit de WP op pin 3.
De andere pdf werkt niet op mijn telefoon om een of andere suffe reden.
Dat lijkt alleen totaal niet overeen te komen met de pcb en het schema.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”