Geen geluid uit adau1452_CS42448

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Deze dus:

https://nl.aliexpress.com/item/1005003576154152.html

Die moet je apart voeden, verbruikt 600-850 mW.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Edit: sterk ingezoomd op de foto, krijgt zijn voeding vanaf de dsp print.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ja er is een verbinding via de connector header voor 5 en 3.3v.

Voed ik de combinatie vanuit het DSP bordje of vanuit het analoog in/uit bordje maakt geen verschil.
Apart voeden met een smartphone adapter maakt ook geen verschil.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst maar eens een werkende en geteste projectfile gaan gebruiken:
Dan weet je dat alle instellingen en registers goed staan. Als dat werkt maak je van deze file een basisfile die je voor je projecten gebruikt.

Staat trouwens gewoon hier:

https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7430976
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Had ik al geprobeerd. Werkt niet. Ook niet als ik alles van het schema eruit gooi en enkel input en output behouw.

Ik weet echt niet wat ik nog kan proberen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Heb deze van Analog Devices geprobeert, ook geen succes.
https://ez.analog.com/dsp/sigmadsp/f/q- ... h-adau1452

Het prgramma bevat een debug, maar ik weet niet hoe ik die moet gebruiken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Het is algemeen bekend dat ADI er altijd een leuke puinhoop van maakt:

https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7417678

Met de 1452 heb ik daar geen ervaring mee omdat ik alleen de digitale in en uitgangen heb gebruikt.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ook dat al geprobeert, zonder succes. Kan de SIP jumper setting niet uitvoeren want die staan niet op het CS42448 bordje.

Dit is echt wel frustrerend. Heb veel geluld maar dit....
Nergens zie je iets fout. compileren/downloaded alles lukt maar er is geen geluid uit te krijgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Welkom in de wereld van de DSP. Het lijkt allemaal makkelijk maar dat is het niet. In de Hypex Fusion plate amp zit ook de adau 145x serie. Je wil niet weten hoeveel ontwikkeltijd er in zit om een beetje normale interface te ontwikkelen voor de gemiddelde gebruiker. Nog afgezien van de bugs en andere problemen die je tegenkomt onder de motorkap.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Ik heb er jaren geleden heel erg veel mee gewerkt.

Ik had trouwens ook een soortgelijk bordje, maar daarvan kan ik me gewoon niet meer de stappen herinneren, lol

We komen er wel uit hoor, ik heb het momenteel een beetje druk met wat andere zaken.
Er zijn toch wel online tutorials te vinden?

Kan mij herinneren dat er ook nog wat gedoe was met drivers en bepaalde settings.
Staat het bordje trouwens wel in write mode als je probeert te flashen?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

ds23man schreef: za 16 dec 2023, 16:36
Welkom in de wereld van de DSP. Het lijkt allemaal makkelijk maar dat is het niet. In de Hypex Fusion plate amp zit ook de adau 145x serie. Je wil niet weten hoeveel ontwikkeltijd er in zit om een beetje normale interface te ontwikkelen voor de gemiddelde gebruiker. Nog afgezien van de bugs en andere problemen die je tegenkomt onder de motorkap.
Dat weet ik wel, ik heb ze namelijk zelf ook ontwikkeld en het valt allemaal wel best mee.
Zeker Sigma DSPs zijn enorm simpel.

Er zijn alleen hier en daar wat typische dingen die je even moet weten.
Dat maakt iets alleen niet direct ingewikkeld.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Als je ervaring mee hebt valt het inderdaad wel mee, alhoewel je dan ook nog wel eens tegen stomme dingen aanloopt en elke serie Sigma dsp is weer anders.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Er zitten 3 switchen op het ADAU1452 bordje. 1 zou voor keuze tussen spdif (blauw) / analog (rood) /analog (groen) (mijn schinglish is niet zo goed)ik heb alle combinaties al geprobeert.

"dingen" die je zou moeten weten en toch niet zo vanzelfsprekend zijn, zouden toch iets beter gedocumenteert mogen zijn als je een produkt op de markt zet voor massaproductie.
Nu eens ik het aan de praat zou krijgen lijkt het me wel een performant dingetje.

Ik heb het voor vandaag opzij gelegd. Moet ook aan mijn gezondheid denken :).
Nog effe verder gewerkt aan mijn luidsprekers.
Voor de miniLX (waar ik de DSP voor nodig heb) Een degelijke bevestiging uitgewerkt voor de breedbander. Daar ben ik dan toch tevreden over.
Ook even geprobeert om enkele kabels te maken, maar dat is ook kloojewerk. Draad is 4mm en connectoren zijn te klein :-(.

Ook het testversterkertje MA12070 heeft het begeven. Opgestart zonder load...groen ledje blijft wel branden :-P ...

Wat een plezante hobby :)) Tijd krijgen we wel gevuld zo...en de portemonee (is dit Nederlands of Belgisch :) ) leeg....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Dat heet de de Alibaba fuik..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 17:28
zouden toch iets beter gedocumenteert mogen zijn als je een produkt op de markt zet voor massaproductie.
Je hebt het toch uit China gehaald?
Verwachting een beetje bijstellen? :) ;)

SigmaStudio is nooit ontwikkeld voor eindgebruikers, vandaar dat het hier een daar een beetje typisch werkt.
Daar moet echt de fabrikant/verkoper van de PCBtje voor zorgen.
Dus je moet echt hun de schuld geven.

Maar goed, dat valt echt allemaal wel op te lossen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Hoeveel heb je inmiddels uitgeven aan deze chinese meuk Bart L?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Ik heb toch nog even gekeken, en ook die cs42448 heeft een jumper bovenop die als write protect werkt.
https://github.com/tecteun/ADAU1452_DSP

Maar misschien is het handig even wat betere foto's te delen, want het is nu wel erg veel giswerk.

Overigens hoeft dit helemaal geen meuk te zijn.
Vaak werken dit soort Chinese printjes prima, maar het is altijd weer even uitvogelen wat ze waar verstopt hebben.
Laatst gewijzigd door OWC op za 16 dec 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Versterketje €35.... Maar geld teruggekregen want was 2 kanaals en niet 4 kanaals zoals stond beschreven.
Adau1452+cs42488 iets van €80.
Mijn portemonnee is niet groot, dus snel leeg :p

Nu ik denk dat er niets mis is met het afau1452 bordje op zich.
Kan het koppelen met de laptop...kan programma wegschrijven...
Maar de link met de cs42448?????

Als je afnemers als hypex hebt, je een software platform aanbied voor je producten, kan kijk ik toch ook naar ADI, Bart. Kan me niet voorstellen dat ze bij HYPEX ook dagen liggen te verspelen om nog maar te proberen er klank uit te krijgen. Nu ik kan me wel inbeelden dat ze geen support kunnen geven naar alle mogelijke combinaties met hun bordjes. Waarheid ligt dan ergens middenin.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 17:57
kan kijk ik toch ook naar ADI, Bart.
Ik denk dat je het niet helemaal begrijp/of ik leg het niet helemaal goed uit.

Analog Devices heeft gewoon een DSP met een bepaald soort platform genaamd SigmaDSP.
Het is aan de maker van de DSP om dat op een bepaalde manier te implementeren.
Dat kan direct, of via een microcontroller, of zelfs via een embedded system.

De praktische implementatie ligt dus bij hun, niet bij Analog Devices.
En bij het uitzoeken en juist implementeren is het inderdaad wel soms even uitzoeken.
Hoewel veel van hun DSP's allemaal met SigmaStudio werken, is de praktische en technische implementatie allemaal net even iets anders.

Het is inmiddels voor mij alweer een paar jaar terug, dus alle details ben ik inmiddels een beetje kwijt.
Maar voornamelijk ook omdat die Chinese bordjes dat weer net even anders implementeren.

Een paar goede en duidelijke foto's om welk bordje het nu exact gaat zal in elk geval al enorm helpen!
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb de bordjes even van elkaar gehaald.
Op de adau print zit links onder een jumper SIP2.
Onder de connect van de USBi zitten 3gaatjes met de tekst SIP1 ? Eronder. Maar er zitten geen pennetjes op.


Op het cs42448 bordjes zitten rechts midden ook 3 gaatjes zonder pennetjes met opschrift SIP1
Bijlagen
Adau1452
Adau1452
Cs42448
Cs42448
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Ik kon het toch niet laten om tegen even te koekeloeren.

Op een van die Ali links is een GERBER view aanwezig van de PCB.

Dus ik heb even twee belangrijke componenten bekeken.

1 - selfboot mode van de DSP zelf (pin 34 op de DSP)
2 - write protect van de EEPROM (pin 7 op EEPROM)

Voor selfboot mode geldt;
Self Boot Select. This pin allows the device to perform a self boot, in which it loads its RAM and
register settings from an external EEPROM. Connecting Pin 34 to logic high (IOVDD) initiates a
self boot operation the next time there is a rising edge on Pin 24 (RESET). When this pin is
connected to ground, no self boot operation is initiated. This pin can be connected to IOVDD
or to ground either directly or pulled up or down with a 1.0 kΩ or larger resistor.
Als we de baantjes volgen, lijkt pin 34 standaard via de header en dan naar R7 omhoog getrokken te worden.
Dus dat lijkt goed.


Voor de EEPROM geldt;
Write-Protect (WP)
The write-protect input, when connected to GND, allows normal write operations. When the WP pin is connected
directly to VCC, all write operations to the protected memory are inhibited.
De EEPROM is IC5 op het PCBtje.
Pin 7 gaat dan via R120 naar de 3V3

Dus het lijkt erop dat de EEPROM in write protect mode staat.

Wat je kunt proberen, is met een pincet oid R121 te bypassen terwijl je aan het downloaden (uploaden) bent.

Als ik het zo goed zie, is die namelijk niet populated op de PCB.
Echter moet deze pin wel naar GND om te kunnen schrijven.

Dus met andere woorden, de EEPROM lijkt constant in write protect te staan, waardoor de DSP niks kan laden in selfboot modus.

Ik stel voor om dit even te proberen en terug te koppelen of het dan wel werkt :)
Laatst gewijzigd door OWC op za 16 dec 2023, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Bart, ik zie op de link van github dat er een entry staat voor de adua1452_dspcore_v2_lusya_nvarcher.
Ik heb het bordje bij nvarcher aangeschaft.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ik kon wel naar de Eprom schrijven en terug uitlezen. Kon hem ook wissen. Dus dat lukt wel
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 18:53
Bart, ik zie op de link van github dat er een entry staat voor de adua1452_dspcore_v2_lusya_nvarcher.
Ik heb het bordje bij nvarcher aangeschaft.
I know, maar het verhaal hierboven geldt voor jouw bordje :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 16 dec 2023, 18:54
Ik kon wel naar de Eprom schrijven en terug uitlezen. Kon hem ook wissen. Dus dat lukt wel
Dat is bijzonder want die pin MOET naar GND om te schrijven en dat is hij nu niet, dus zou je het toch even willen proberen?
Dan kunnen we qua troubleshooten namelijk wat dingen afstrepen.

Er lijkt namelijk een fout te zitten in de PCB (die overigens wel makkelijk op te lossen is)
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”