Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

:goedzo:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

ray5150 schreef: vr 15 dec 2023, 12:29
Hij gaat toch geen productie run van 500 stuks draaien ?
Nee, dat is inderdaad niet de bedoeling. Maar als ik iets maak dan vind ik het leuk om te kijken of het goed reproduceerbaar gemaakt kan worden en er 'semi-professioneel' uit kan gaan zien.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Even experimenteren (omdat het kan) en het board begint meer en meer vorm te krijgen:
Screenshot 2023-12-15 at 22.14.28.png
Dit is dan exporteerbaar naar een .step file en die kan dan weer FreeCAD in. Dan krijg je een behoorlijk beeld hoe het allemaal gaat passen. In dit geval vind ik het geen porum, dus terug naar het digitale tekenbord.
Screenshot 2023-12-15 at 22.14.02.png
Grt

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik heb de indeling gelijk maar aangepast en de XLR connectoren aan de buitenzijden van de PCB geplaatst en de schakelaar + led in het midden. Dan kom ik weer niet handig uit met de koperbanen tussen de schakelaar en de H-bus, dus heb ik dat met een VIA opgelost. Is dat een handige aanpak? Of zijn er redenen om dat liever niet te doen? Of kan dit allemaal nog simpeler opgelost worden?
Screenshot 2023-12-15 at 22.45.36.png
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 15 dec 2023, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Je begint het al behoorlijk onder de knie te krijgen. :goedzo:
De schakelaar in het midden is natuurlijk wat minder bereikbaar maar kan wel.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op vr 15 dec 2023, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik vind het onwijs leuk om te proberen het onder de knie te krijgen, maar de leercurve is nogal steil, en ik ontbeer gewoon de basiskennis voor electronica, maar leuk is het zeker!

grt
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Kappa7 schreef: vr 15 dec 2023, 22:48
De schakelaar in het midden is natuurlijk wat minder bereikbaar maar kan wel.
Yes, zeker als de kabels er aan hangen is het niet zo handig natuurlijk. Maar ik ben nogal van de symmetrische (qua looks) opzet. Ik ga maar proberen dat los te laten.

Mischien pas ik het wel weer aan, maar de vinger-oefeningen voor nu zijn vooral handig.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door jvenema »

Als ik het zo zie zouden de blauwe draden van J2 aan de andere kant van D1 en S1 kunnen, dan heb je minder kruisingen. Ik probeer altijd zo veel mogelijk te kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met een enkele layer. Is ook een beetje om te voorkomen dat je later met routeren jezelf helemaal vast zet, nu zal dat hier wel los lopen. En als ik snel kijk en je zou de R in twee delen doen aan elke kant van de diode een, dan zou je zelfs alles in een enkele laag kunnen doen. De verbinding die nu via de via gaat, kan dan de oversteek maken waar de twee weerstanden zitten. Of het allemaal nuttig is, is een tweede, maar het is soms ook een "sport" om te kijken hoe ver je kan komen met een enkele laag. Maar dat spoor kan ook om de D1 heen als de J2 draden verlegt zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

satefan schreef: vr 15 dec 2023, 23:02
Kappa7 schreef: vr 15 dec 2023, 22:48
De schakelaar in het midden is natuurlijk wat minder bereikbaar maar kan wel.
Yes, zeker als de kabels er aan hangen is het niet zo handig natuurlijk. Maar ik ben nogal van de symmetrische (qua looks) opzet. Ik ga maar proberen dat los te laten.

Mischien pas ik het wel weer aan, maar de vinger-oefeningen voor nu zijn vooral handig.
Ik snap de verleiding van de symmetrie en als dat lukt dan is dat ook wel zo netjes.
Lukt dat niet kan je overwegen om de print verticaal te plaatsen en dan komt het in eens anders uit.
Verder mis je nog een voeding wat de looks al weer op de kop kan zetten.
Maar leuk is het zeker dat je zo kan zien wat het kan worden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door jvenema »

Zo ongeveer zou je alles in een enkele layer kunnen doen, heel eventjes heel grof ingetekend. Het is niet ongebruikelijk om alleen maar 45 graden bochten te gebruiken en geen 90 graden.
Screenshot 2023-12-15 at 22.45.36.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Ach, een via'tje meer of minder... daar zijn die dingen juist voor gemaakt.
Naamloos3.png
Hier werk ik momenteel aan, afmetingen zijn ongeveer 90 x 35 mm.
Ik ben wel een groot voorstander van het gebruik van 2 x 45 graden hoeken.
Vind 90 graden hoeken echt geen gezicht. maar dat is esthetische smaak.
Technisch maakt het niet zoveel uit, voor zover ik weet.
Met HF signalen ligt dat wel veel lastiger, meen ik. maar hier niet van toepassing.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door OWC »

90 graden bochten zijn technisch ook niet zo tof ivm reflecties.

Beetje afhankelijk of dat echt iets uitmaakt, maar zoiets heet gewoon bad engineering of beter , bad practice.
Wordt al zo'n 30 jaar niet meer gebruikt.

Ik zie tegenwoordig ook geen redenen meer om minimaal 2 laags of 4 laags.
De kosten zijn het niet, tenzij je zelf wilt gaat lopen pielen met printjes etsen.

Symmetrie is leuk, maar functie gaat meestal wel boven vorm.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Barry2001 »

Je wilt niet alles op 1 layer omdat je symmetrie in je layers zoekt, zoek maar eens op copperbalance. 45 graden in sporen is gebruikelijk, heeft technisch alleen zin bij HF, impedantie gematchte signalen, etc. Maar vooral ook, je gebruikt de ruimte op je bord veel effectiever.
Symmetrie op de laag zelf is voor het oog fraai en, maar zoals mijn voorganger ook zegt altijd functie boven vorm.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door jvenema »

Ach is ook meer een sport om te kijken of het kan dan echt nuttig. De extra via op een draad is haast niets in extra weerstand en vervolgens gooien we er een paar k aan weerstand in voor de diode ;-).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Pjotr »

Sterker nog. Optimale functionaliteit wordt vaak bereikt bij maximale entropie! Kijk maar eens naar de werkplek van menig genie :lol:

Maar wat Barry zegt: Functioneel gaat de layout pas spelen bij hogere frequenties, zeg > 50kHz. Maar ook bij grote stromen of heel gevoelige schakelingen. Dan heeft de lay-out een duidelijke invloed op de werking van de schakeling. Dat is hier helemaal niet het geval.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door OWC »

Of het technisch wel of niet relevant is, is niet bijster interessant.

Je leert jezelf gewoon sub-optimale technieken en een manier van werken aan.
Waarom men zulk soort opties standaard aan hebben staan is mij dan ook een raadsel.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door flamingbeatz »

Leuk! Kijk goed naar welke pinnen een pull-up nodig hebben, en in welke staat de pin laag of hoog is. Er zit een instinker in dat Power Supply Enable eerst actief moet zijn voordat Power Good actief kan worden.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Is dat niet logisch? De PS Enable zorgt ervoor dat de module actief wordt, en daarom gaat Power Good branden (indien power good is natuurlijk). Of bedoel je iets anders?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik laat m'n OCD maar varen en plaats de XLR aansluitingen naast elkaar. Daardoor is de PS enable switch makkelijker te bereiken. Optisch is het niet zo heel schokkend allemaal, het zit immers uit het zicht (en toch is mn OCD het hier niet mee eens).
Screenshot 2023-12-17 at 12.07.03.png
Screenshot 2023-12-17 at 12.08.41.png
Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Maar wat ga je doen met de dikte van de achterwand?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

He, leuk, rechthoekige groene led's. :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

ds23man schreef: zo 17 dec 2023, 12:10
Maar wat ga je doen met de dikte van de achterwand?
Het plan is om deze met de NC122MP in een apart compartiment in de speaker te maken. Dubbele bodem zeg maar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Wordt een dun wandje met 3mm....
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

ray5150 schreef: zo 17 dec 2023, 13:32
He, leuk, rechthoekige groene led's. :D
Ging min of meer per ongeluk. De footprint die ik selecteerde in KiCad heeft deze als 3D model. Maar ik vind m erg leuk. Wat het uiteindelijk wordt dat zien we nog wel.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door OWC »

satefan schreef: zo 17 dec 2023, 12:09
Ik laat m'n OCD maar varen
Welkom tot het leven een struggelingen van een PCB designer.

Op een gegeven moment krijg je er vrede mee en wordt bijna alles functie boven vorm, lol
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”