Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Even experimenteren (omdat het kan) en het board begint meer en meer vorm te krijgen:
Dit is dan exporteerbaar naar een .step file en die kan dan weer FreeCAD in. Dan krijg je een behoorlijk beeld hoe het allemaal gaat passen. In dit geval vind ik het geen porum, dus terug naar het digitale tekenbord.
Grt
Satefan
Dit is dan exporteerbaar naar een .step file en die kan dan weer FreeCAD in. Dan krijg je een behoorlijk beeld hoe het allemaal gaat passen. In dit geval vind ik het geen porum, dus terug naar het digitale tekenbord.
Grt
Satefan
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik heb de indeling gelijk maar aangepast en de XLR connectoren aan de buitenzijden van de PCB geplaatst en de schakelaar + led in het midden. Dan kom ik weer niet handig uit met de koperbanen tussen de schakelaar en de H-bus, dus heb ik dat met een VIA opgelost. Is dat een handige aanpak? Of zijn er redenen om dat liever niet te doen? Of kan dit allemaal nog simpeler opgelost worden?
Satefan
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 15 dec 2023, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je begint het al behoorlijk onder de knie te krijgen. 
De schakelaar in het midden is natuurlijk wat minder bereikbaar maar kan wel.
De schakelaar in het midden is natuurlijk wat minder bereikbaar maar kan wel.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op vr 15 dec 2023, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik vind het onwijs leuk om te proberen het onder de knie te krijgen, maar de leercurve is nogal steil, en ik ontbeer gewoon de basiskennis voor electronica, maar leuk is het zeker!
grt
grt
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Yes, zeker als de kabels er aan hangen is het niet zo handig natuurlijk. Maar ik ben nogal van de symmetrische (qua looks) opzet. Ik ga maar proberen dat los te laten.
Mischien pas ik het wel weer aan, maar de vinger-oefeningen voor nu zijn vooral handig.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Als ik het zo zie zouden de blauwe draden van J2 aan de andere kant van D1 en S1 kunnen, dan heb je minder kruisingen. Ik probeer altijd zo veel mogelijk te kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met een enkele layer. Is ook een beetje om te voorkomen dat je later met routeren jezelf helemaal vast zet, nu zal dat hier wel los lopen. En als ik snel kijk en je zou de R in twee delen doen aan elke kant van de diode een, dan zou je zelfs alles in een enkele laag kunnen doen. De verbinding die nu via de via gaat, kan dan de oversteek maken waar de twee weerstanden zitten. Of het allemaal nuttig is, is een tweede, maar het is soms ook een "sport" om te kijken hoe ver je kan komen met een enkele laag. Maar dat spoor kan ook om de D1 heen als de J2 draden verlegt zijn.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik snap de verleiding van de symmetrie en als dat lukt dan is dat ook wel zo netjes.
Lukt dat niet kan je overwegen om de print verticaal te plaatsen en dan komt het in eens anders uit.
Verder mis je nog een voeding wat de looks al weer op de kop kan zetten.
Maar leuk is het zeker dat je zo kan zien wat het kan worden.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Zo ongeveer zou je alles in een enkele layer kunnen doen, heel eventjes heel grof ingetekend. Het is niet ongebruikelijk om alleen maar 45 graden bochten te gebruiken en geen 90 graden.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ach, een via'tje meer of minder... daar zijn die dingen juist voor gemaakt.
Hier werk ik momenteel aan, afmetingen zijn ongeveer 90 x 35 mm.
Ik ben wel een groot voorstander van het gebruik van 2 x 45 graden hoeken.
Vind 90 graden hoeken echt geen gezicht. maar dat is esthetische smaak.
Technisch maakt het niet zoveel uit, voor zover ik weet.
Met HF signalen ligt dat wel veel lastiger, meen ik. maar hier niet van toepassing.
Hier werk ik momenteel aan, afmetingen zijn ongeveer 90 x 35 mm.
Ik ben wel een groot voorstander van het gebruik van 2 x 45 graden hoeken.
Vind 90 graden hoeken echt geen gezicht. maar dat is esthetische smaak.
Technisch maakt het niet zoveel uit, voor zover ik weet.
Met HF signalen ligt dat wel veel lastiger, meen ik. maar hier niet van toepassing.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
90 graden bochten zijn technisch ook niet zo tof ivm reflecties.
Beetje afhankelijk of dat echt iets uitmaakt, maar zoiets heet gewoon bad engineering of beter , bad practice.
Wordt al zo'n 30 jaar niet meer gebruikt.
Ik zie tegenwoordig ook geen redenen meer om minimaal 2 laags of 4 laags.
De kosten zijn het niet, tenzij je zelf wilt gaat lopen pielen met printjes etsen.
Symmetrie is leuk, maar functie gaat meestal wel boven vorm.
Beetje afhankelijk of dat echt iets uitmaakt, maar zoiets heet gewoon bad engineering of beter , bad practice.
Wordt al zo'n 30 jaar niet meer gebruikt.
Ik zie tegenwoordig ook geen redenen meer om minimaal 2 laags of 4 laags.
De kosten zijn het niet, tenzij je zelf wilt gaat lopen pielen met printjes etsen.
Symmetrie is leuk, maar functie gaat meestal wel boven vorm.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je wilt niet alles op 1 layer omdat je symmetrie in je layers zoekt, zoek maar eens op copperbalance. 45 graden in sporen is gebruikelijk, heeft technisch alleen zin bij HF, impedantie gematchte signalen, etc. Maar vooral ook, je gebruikt de ruimte op je bord veel effectiever.
Symmetrie op de laag zelf is voor het oog fraai en, maar zoals mijn voorganger ook zegt altijd functie boven vorm.
Symmetrie op de laag zelf is voor het oog fraai en, maar zoals mijn voorganger ook zegt altijd functie boven vorm.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ach is ook meer een sport om te kijken of het kan dan echt nuttig. De extra via op een draad is haast niets in extra weerstand en vervolgens gooien we er een paar k aan weerstand in voor de diode
.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Sterker nog. Optimale functionaliteit wordt vaak bereikt bij maximale entropie! Kijk maar eens naar de werkplek van menig genie 
Maar wat Barry zegt: Functioneel gaat de layout pas spelen bij hogere frequenties, zeg > 50kHz. Maar ook bij grote stromen of heel gevoelige schakelingen. Dan heeft de lay-out een duidelijke invloed op de werking van de schakeling. Dat is hier helemaal niet het geval.
Maar wat Barry zegt: Functioneel gaat de layout pas spelen bij hogere frequenties, zeg > 50kHz. Maar ook bij grote stromen of heel gevoelige schakelingen. Dan heeft de lay-out een duidelijke invloed op de werking van de schakeling. Dat is hier helemaal niet het geval.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Of het technisch wel of niet relevant is, is niet bijster interessant.
Je leert jezelf gewoon sub-optimale technieken en een manier van werken aan.
Waarom men zulk soort opties standaard aan hebben staan is mij dan ook een raadsel.
Je leert jezelf gewoon sub-optimale technieken en een manier van werken aan.
Waarom men zulk soort opties standaard aan hebben staan is mij dan ook een raadsel.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Leuk! Kijk goed naar welke pinnen een pull-up nodig hebben, en in welke staat de pin laag of hoog is. Er zit een instinker in dat Power Supply Enable eerst actief moet zijn voordat Power Good actief kan worden.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Is dat niet logisch? De PS Enable zorgt ervoor dat de module actief wordt, en daarom gaat Power Good branden (indien power good is natuurlijk). Of bedoel je iets anders?
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik laat m'n OCD maar varen en plaats de XLR aansluitingen naast elkaar. Daardoor is de PS enable switch makkelijker te bereiken. Optisch is het niet zo heel schokkend allemaal, het zit immers uit het zicht (en toch is mn OCD het hier niet mee eens).
Satefan
Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Maar wat ga je doen met de dikte van de achterwand?
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
He, leuk, rechthoekige groene led's. 
